Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, det er splid i familien. Bestemor er dement og er på sykehjem. Min mor har ikke kontakt med søskena sine (bror og søster) De rydder ut av leiligheten og skal selge den bak ryggen til min mor. Er dette lovlig? Bestemor har mest sannsynlig ikke skrevet en fremtidsfullmakt, siden hun ble brått dement. 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de har fullmakt, er det vel fullt i deres makt å gjøre?

Anonymkode: 6b69e...9a6

Skrevet
anonym1312 skrev (3 minutter siden):

Hei, det er splid i familien. Bestemor er dement og er på sykehjem. Min mor har ikke kontakt med søskena sine (bror og søster) De rydder ut av leiligheten og skal selge den bak ryggen til min mor. Er dette lovlig? Bestemor har mest sannsynlig ikke skrevet en fremtidsfullmakt, siden hun ble brått dement. 

Nei. Kontakt advokat. 

Anonymkode: efddc...814

Skrevet

Nei, det er ikke uten videre lov. 
Når en person blir dement, kan det være gode grunner for å gjøre opp f.eks. Ved å selge boligen og fordele forskudd på arv. Men - det skal skje i ordnede former. 
Og involverer at personen som er dement er under vergemål. Statsforvalter kan godkjenne forskudd på arv.

Dette er advokatmat. 

Anonymkode: c58d1...863

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis bestemor er umyndig gjort og en av de er verge kan de tømme huset. Men de har jo ikke lov å forsyne seg utover utgiter som kan dokumenteres. Her bør mor kanskje skaffe seg en advokat. Og man kan klage dette inn. 

Advokat kan bli billig fremfor å bli frastjålet fremtidig arv

Anonymkode: 80984...029

Skrevet

Høres rart ut... men hvis din tante og onkel (?) har fått fullmakt til å foreta et salg så har de jo mest sannsynlig mulighet til det. Men vil tro din mor har rett på å vite hvem som står som verge/forvalter iom hun også er pårørende? 

Uansett hadde jeg definitivt kontaktet advokat her!

Anonymkode: 1af3d...505

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det er ikke uten videre lov. 
Når en person blir dement, kan det være gode grunner for å gjøre opp f.eks. Ved å selge boligen og fordele forskudd på arv. Men - det skal skje i ordnede former. 
Og involverer at personen som er dement er under vergemål. Statsforvalter kan godkjenne forskudd på arv.

Dette er advokatmat. 

Anonymkode: c58d1...863

Kan arvetagerne gå inn i leiligheten og fordele ting uten at alle parter er med? 

Skrevet

Dette er jo ikke arv, siden din mormor ikke er død. Hvis leiligheten selges, er salgssummen hennes, siden det fortsatt er hennes leilighet.

• Nyttig 1
Skrevet
Hedda-78 skrev (3 minutter siden):

Dette er jo ikke arv, siden din mormor ikke er død. Hvis leiligheten selges, er salgssummen hennes, siden det fortsatt er hennes leilighet.

Men siden hun er dement, så blir jo en eventuell fullmakt som er skrevet etter at hun ble syk, ugyldig? Derav en verge må disponere hennes penger osv osv?

Skrevet
anonym1312 skrev (5 minutter siden):

Kan arvetagerne gå inn i leiligheten og fordele ting uten at alle parter er med? 

Hvis bestemor er dement så kan de neppe det. Det er ikke arv før bestemor er død. Når hun er dement kan ikke bestemor gi bort ting.

Dere må finne ut hvem som er verge.

Skrevet
petterm skrev (1 minutt siden):

Hvis bestemor er dement så kan de neppe det. Det er ikke arv før bestemor er død. Når hun er dement kan ikke bestemor gi bort ting.

Dere må finne ut hvem som er verge.

Kan barna hennes bestemme hvem som er verge? Eller er det sånn at hvis en ønsker statlig forvalter, så må det bli slik?

Skrevet
anonym1312 skrev (1 time siden):

Kun dersom de har fullmakt. 100% ulovlig hvis ikke. Ring advokat 

anonym1312 skrev (41 minutter siden):

Nei. Dette er også ulovlig, med mindre de parter som ikke er tilstede har tillatt dette. 

Men dette handler ikke om arv så lenge hun lever. Kontakt advokat 

Anonymkode: 9de02...691

Skrevet
anonym1312 skrev (30 minutter siden):

Kan barna hennes bestemme hvem som er verge? Eller er det sånn at hvis en ønsker statlig forvalter, så må det bli slik?

Nei de kan ikke bestemme det sånn uten videre. Verge skal oppnevnes av statsforvalter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kun dersom de har fullmakt. 100% ulovlig hvis ikke. Ring advokat 

Nei. Dette er også ulovlig, med mindre de parter som ikke er tilstede har tillatt dette. 

Men dette handler ikke om arv så lenge hun lever. Kontakt advokat 

Takk for gode råd 😊

• Liker 1
Skrevet
anonym1312 skrev (15 minutter siden):

Barna kan ikke bare bestemme det selv. En verge blir oppnevnt av statsforvalteren. Jeg vet ikke hva som skjer dersom ett av barna begjærer vergemål uten å informere de andre barna, om de andre barna vil bli informert eller hørt. Mener det stod noe om at alle barna over 18 år vil få info fra Statsforvalteren om at det er begjært vergemål, men jeg er usikker.

En oppnevnt verge kan uansett heller ikke selge huset/leiligheten til vergehaver uten å få dette godkjent av statsforvalteren først. Og salgsummen skal gå til en konto som Statsforvalteten forvalter.

Og det er også Statsforvalteren som avgjør om det kan utbetales forskudd på arv. Statsforvalteren er visst veldig restriktiv på akkurat det.

https://www.sivilrett.no/vergemal

• Liker 1
Skrevet
anonym1312 skrev (13 timer siden):

har noen av dem fullmakt til å håndtere blant annet økonomien og sånn da? 

er vel ikke unormalt at en person som er dement har økonomisk verge...      

Anonymkode: dd0ac...2b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2024 den 11.59):

har noen av dem fullmakt til å håndtere blant annet økonomien og sånn da? 

er vel ikke unormalt at en person som er dement har økonomisk verge...      

Anonymkode: dd0ac...2b9

Er ikke sikker.. de har gjort alt dette bak ryggen på moren min. Alt kom først frem i lyset for noen dager siden, fra kusinen til mor.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...