AnonymBruker Skrevet 26. februar #1 Del Skrevet 26. februar Dere som trener i arbeidstiden, hvordan får dere muligheten til det? Jeg som spør er trebarnsmor, har en type kontorjobb. Kjører 30 min til og fra jobb og bringer/henter i barnehage og SFO. Sliter med overskudd til å trene sent på kveldene når barn er i seng og gjøremål gjort unna. Helsen min har blitt gradvis dårligere i løpet av siste årene. Stillesitting på jobb og bil har gjort meg støl. Kommer meg ikke på treningssenter etter jobb pga familiesituasjon. Arbeidsplassen min har ikke tilrettelagt for trening i arbeidstiden. Tør ikke spørre siden temaet aldri har blitt nevnt. Litt tradisjonell/traust kultur. Har du fått det til med trening i arbeidstiden? Hvordan gikk du frem? Hva har arbeidsplassen din gjort? Anonymkode: db2bc...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #2 Del Skrevet 27. februar To ting som gjør det mulig for meg: fleksitid, samt at vi kan bruke én time arbeidstid til fysisk aktivitet i uka. Så jeg trener en time før jobb en gang i uka som et minimum, og kommer da en time senere. Når været er bedre hender det jeg løper en tur i lunsjen (og spiser da ved skrivebordet etterpå). Kan også jobbe inn tid på kvelden, om jeg bruker av arbeidsdagen på å trene. Sykler også til jobben i sommerhalvåret, men på elsykkel, det er mer fordi det går fortere enn for treningens del. Om du ikke har den fleksibiliteten, så blir det vanskelig. Er det en pappa i bildet, og kan han hente eller levere noen dager så du kan trene? Har dere noen bedriftshelsetjeneste du kan ta opp temaet med? Om du føler at helsa blir dårligere på grunn av jobben så burde det være mulig å få til noe! Til slutt, så fins det mange enkle øvelser man kan gjøre i en fem minutters pause ved pulten. Anonymkode: d6540...495 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #3 Del Skrevet 27. februar Det er heller ikke tilrettelagt for oss, så vi går tur. Blokkerer oss i kalender, kler på oss og går i en time. Trening i arbeidstiden skal være en aktivitet vi gjør med minst en kollega. Regner med det ligger noen retningslinjer du kan lese i personalhåndboken, eller på intranett. Anonymkode: 9f7d9...c4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #4 Del Skrevet 27. februar Jeg har en del hjemmekontor, har du den muligheten? Her er det alt fra 10-0 minutters youtube video, til en løpetur. (jobber inn igjen tiden som jeg uansett har spart på reisevei). Er jeg på kontoret tar vi oss innimellom en 10-minutters gåtur i stedet for kaffepause. Og jeg tar gjerne med telefonen på gåtur om samtalen er av typen som kan tas med litt lyd rundt. I perioder det er travelt og jeg får trent lite tar jeg innimellom to turer ut i trappeoppgangen om dagen, og går trapper i 5-10 minutter. I perioder har jeg trent på senter før jobb, det fungerer fint når man har en rutine på det, selv om det er tøft å komme seg opp og ut så tidlig. Anonymkode: 0bc61...1aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #5 Del Skrevet 27. februar Vi en kan gå en felles tur ca. en time på slutten av dagen, en dag i uka (ene halvtimen er i kjernetiden, den andre er utenfor kjernetiden). Vi har også noen som bruker lunsjen til å gå en tur (så spiser de heller ved pulten). Om jobbplassen din ikke er tilrettelagt for å kunne trene på treningssenter, vil det være vanskelig å få det til. Det er ganske tidkrevende, da er det mye enklere å bare gå en tur. Har du ingen som kan passe barna en times tid ett par ganger i uka, så du kan trene på treningssenter? Kan du omorganisere gjøremålene dine, så du heller får trent en halvtime-times tid på kveldstid hjemme? Husk at det kun er i starten det vil være krevende å komme i gang, etterhvert blir det rutine og du vil også få mer overskudd til å trene. Anonymkode: d7a22...e09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #6 Del Skrevet 27. februar Vi har treningsrom på jobb. Bruker av og til lunchpausen (spiser ved pc etterpå) og av og til en kjapp halvtime etter jobb. Anonymkode: 451a9...44b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #7 Del Skrevet 27. februar Vi har en time i uken til å trene i arbeidstiden, men om du ikke har det så kan du jo trene i lunsjen som noen andre foreslår her. Så kan du spise mens du jobber. 30 min effektiv trening er bedre enn 0 min trening. Anonymkode: 700fb...f0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 28. februar #8 Del Skrevet 28. februar Etter jeg gikk fra stat til kommune har det dessverre blitt vanskeligere for meg å trene, da kommunen ikke har trening i arbeidstiden. Jeg får det til ca en gang i uka når jeg har hjemmekontor. Den timen jeg sparer på til og fra bruker jeg på trening. Så tar jeg en økt på kveldstid og en økt i løpet av helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #9 Del Skrevet 28. februar Har en times trening i arbeidstiden i uka, den bruker jeg på ulike måter. 1. Går en time før, det er ikke alltid jeg da går rett på trening, men det at jeg går en time før gjør at ettermiddagslogistikken går lettere slik at jeg får trent i løpet av kvelden. 2. Trener på morgenen før jobb, etter å ha levert barna 3. Trener midt på dagen, da slår jeg timen sammen med lunsjen som regel. Når jeg gjør dette varierer det om jeg trener hjemme eller om jeg drar på senteret. Bruker sjelden denne løsningen hvis jeg er på kontoret, lar seg best bruke på dager med hjemmekontor. 4. Bruker timen på å gå til eller fra jobben. Anonymkode: af2ac...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #10 Del Skrevet 28. februar På vårt kontor er det et eget privat lite treningsstudio. Anonymkode: 2225c...434 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
911 Skrevet 28. februar #11 Del Skrevet 28. februar Jeg har jobbet i staten og fikk trene 2 timer i arbeidstiden pr uke, men utenfor kjernetiden 9-14. I tillegg ble treningsavgiften på senteret sponset med 100/mnd. Jeg og arbeidsgiver tror at dette minsket sykefraværet så dette er en vinn-vinn situasjon. Ikke hver uke at dette passet i forhold til arbeid, men vi fikk muligheten 👍. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #12 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en times trening i arbeidstiden i uka, den bruker jeg på ulike måter. 1. Går en time før, det er ikke alltid jeg da går rett på trening, men det at jeg går en time før gjør at ettermiddagslogistikken går lettere slik at jeg får trent i løpet av kvelden. 2. Trener på morgenen før jobb, etter å ha levert barna 3. Trener midt på dagen, da slår jeg timen sammen med lunsjen som regel. Når jeg gjør dette varierer det om jeg trener hjemme eller om jeg drar på senteret. Bruker sjelden denne løsningen hvis jeg er på kontoret, lar seg best bruke på dager med hjemmekontor. 4. Bruker timen på å gå til eller fra jobben. Anonymkode: af2ac...484 Glemte å legge til. En gang i uka tilrettelegger arbeidsplassen for trening på et treningssenter i samme bygg. Da er det 30 minutter spinning og 30 minutter styrke med instruktør. Jeg benytter meg aldri av dette, da jeg hater spinning og jeg trener tyngre styrke enn det som tilbys i sal. Anonymkode: af2ac...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 28. februar #13 Del Skrevet 28. februar Vi har to timer trening i arbeidstiden. Enten trener jeg mens jeg tar hjemmekontor. Eller så trener jeg før/etter jobb. Da begynner f.eks 1 time senere og trener, eller så slutter jeg 1 time før og trener. Ellers trener jeg mye på kvelden. Ja, jeg er sliten da, men når man først kommer igang går det fint. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #14 Del Skrevet 28. februar Jeg har hjemmekontor noen dager i uka. Treningsstudio er 30 sek med bil herfra, så jeg stikker ned og trener i arbeidstiden. Jobber det selvsagt inn igjen. Anonymkode: 3cd63...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #15 Del Skrevet 28. februar Jobber i forsvaret og har betalt trening flere timer i uka. Egen gymsal og styrkerom 200m. nedi gata. Så jeg har ingen unnskyldning for å ikke trene. Jobber som har fysiske krav må og tilrettelegge for trening (brann,politi, forsvar). Jobber uten krav trenger vel ikke det? Da blir jo trening et fritidssak. Kanskje forhandle frem en grupperabatt for bedriften på nærmeste treningssenter og snakke med sjefen om faste treningstider?? Anonymkode: e5e36...b93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #16 Del Skrevet 28. februar Vi går tur i lunsjen. Vi har betalt lunsj, men har fått grønt lys fra leder 😊 Spiser heller foran PCen når vi jobber. Det er et tiltak mot sykmeldinger, og det forstår vår leder. Anonymkode: 69b1b...639 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #17 Del Skrevet 28. februar På jobb skal du jobbe, ikke trene. Gjør det på fritiden. Anonymkode: c9df2...982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #18 Del Skrevet 28. februar Jeg drar tidlig fra jobb to dager i uken for å trene. Anonymkode: 128e9...86d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #19 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jobber i forsvaret og har betalt trening flere timer i uka. Egen gymsal og styrkerom 200m. nedi gata. Så jeg har ingen unnskyldning for å ikke trene. Jobber som har fysiske krav må og tilrettelegge for trening (brann,politi, forsvar). Jobber uten krav trenger vel ikke det? Da blir jo trening et fritidssak. Kanskje forhandle frem en grupperabatt for bedriften på nærmeste treningssenter og snakke med sjefen om faste treningstider?? Anonymkode: e5e36...b93 En del forskning viser at det å tilrettelegge for trening på jobb, er med å reduserer sykefravær. Både i grupper med tunge løft og hos de som sitter foran en PC-skjerm hele dagen. Sykefravær er dyrt, så det er ikke sikkert det er så dumt for bedrifter å tilrettelegge for dette i arbeidstida. Anonymkode: 086be...77c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå