Gå til innhold

16/8- faste. Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16:8 her, liker det godt. Har spisevindu fra 16 til midnatt pga jobben. Funker bra, slipper også å "skeie ut" eller få noe cravings på kvelden for det er jo i spisevinduet. 
Gått ned 28 kg på 9 mnd omtrent. 
Spiser bare to måltider i spisevinduet og de er ikke større enn normalt. Koser meg med både alkohol og godis her og der, men aldri mer enn en gang i uken (maks), og fortsatt innenfor rimelighetens grenser. 

Anonymkode: 55c9f...c42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser lunsj og middag. Å kalle det faste når det «bare» er 16 timer uten mat synes jeg er noe tull. Det er snakk om under et døgn og alt innenfor ett døgn trenger ikke å kalles noe som helst, bare individuell variasjon. 
Skjønner godt at mange sliter med å lytte til kroppen og metthet fordi alt mulig skal kalles «diett» eller «faste» og man tror man må anstrenge seg for å følge en rigid plan. Da er det også fort gjort å ramle av fordi man tror man gjør noe ekstremt. Det er det ikke. 
Før i «gamle dager» gikk vi ungdommer uten mat helt til middag fordi vi stod opp seint og hadde bare 5 min til skolebussen gikk, gadd ikke smøre matpakke og hadde ikke penger til å kjøpe lunsj. Ingen kalte dette noe som helst. Det bare var slik og jeg kan aldri huske jeg var sulten. Begynn å lytte til kroppens signaler og skill mellom ekte sult og craving. Symptomene er ofte de samme. 

Anonymkode: ca01f...0e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg spiser lunsj og middag. Å kalle det faste når det «bare» er 16 timer uten mat synes jeg er noe tull. Det er snakk om under et døgn og alt innenfor ett døgn trenger ikke å kalles noe som helst, bare individuell variasjon. 
Skjønner godt at mange sliter med å lytte til kroppen og metthet fordi alt mulig skal kalles «diett» eller «faste» og man tror man må anstrenge seg for å følge en rigid plan. Da er det også fort gjort å ramle av fordi man tror man gjør noe ekstremt. Det er det ikke. 
Før i «gamle dager» gikk vi ungdommer uten mat helt til middag fordi vi stod opp seint og hadde bare 5 min til skolebussen gikk, gadd ikke smøre matpakke og hadde ikke penger til å kjøpe lunsj. Ingen kalte dette noe som helst. Det bare var slik og jeg kan aldri huske jeg var sulten. Begynn å lytte til kroppens signaler og skill mellom ekte sult og craving. Symptomene er ofte de samme. 

Anonymkode: ca01f...0e9

Tull.

Det er forsket på at fasteperioder ila døgnet gir helsegevinst.

Ramadan er faste. De spiser likevel. Det er allmenn akseptert.

Som ungdom spiste man da mindre enn vi burde og hadde lav konsentrasjonen skolen. Man kalt det usunt eller dårlige spisevaner- det het noe.

Ekte sult og cravings har ikke de samme symptomene. Det rumler ikke i magen og du er slapp av å ha lyst på noe godt.

Så ellers takk for ditt innspill, det var dessverre grunnløst

Ts

Anonymkode: 711eb...a53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg måtte slutte. Kroppen tålte det ikke. Jeg ble så hard i magen og forstoppet. Teori og praksis er to forskjellige ting 🙈💩 (ja, jeg prøvde magnesium.. svisker..) 

Anonymkode: 3b42d...6b6

Hvor lenge holdt du ut? Jeg fikk også trøblete fordøyelse i starten, men det løsna etterhvert. No pun intended😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastet siden november og har gått ned 18 kg, pluss ganske mange klesstørrelser. Jeg har nesten aldri sug etter søtt/salt/junk/brus lengre. Mindre vondt i kropp, lystigere til sinns og mye mindre brainfog. En helt ny hverdag for meg. Er ganske konsekvent med å ikke spise før kl.16-17, men spiser hva jeg vil når jeg først spiser - selvsagt ikke like mye som tidligere, for nå blir jeg faktisk kvalm av å prøve å spise ei sjokoladeplate. Tar meg også en fest 1-2 ganger i måneden, uten at dette har ødelagt noe for meg. Bryter fasten en gang iblant på helg, for å spise frokost med familien min. Men da spiser jeg enten mindre dagen før eller mindre samme dag. Slik at jeg alltid ligger i kaloriunderskudd likevel.

Anonymkode: 28248...e84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har gått ned 15 kilo siden august ved dette. Er også mye mer bevisst på hva jeg spiser da, men det kom naturlig da jeg ønsket å få i meg mest mulig riktig næring på de få måltidene jeg spiser. Har også kuttet brød og drikker mye vann.
I helgene skeier jeg litt ut. Spiser da gjerne tidligere fordi vi skal ut å farte og usikkert når og hvordan mat det er tilgjengelig Spiser også godis i helgene og tar meg litt øl/vin en helg i ny og ne.
Dette funker for meg hvertfall. Men viktig å klare å nullstille igjen søndag kveld igjen og være flink i uka. For øvrig er det enkelte ukedager jeg også har spist tidligere om det er noe spesielt som skal skje, men dette er sjelden da.
Har IBS, er nok noe mer forstoppet nå enn før, men til gjengjeld mindre oppblåst ellers og mye mindre mageknip/diarè. Så ikke bra, men forandret...forstoppelsen er det lettere å gjøre noe med enn diarè har jeg funnet ut :flau:

Anonymkode: 5b48f...fe5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg har gått ned 15 kilo siden august ved dette. Er også mye mer bevisst på hva jeg spiser da, men det kom naturlig da jeg ønsket å få i meg mest mulig riktig næring på de få måltidene jeg spiser. Har også kuttet brød og drikker mye vann.
I helgene skeier jeg litt ut. Spiser da gjerne tidligere fordi vi skal ut å farte og usikkert når og hvordan mat det er tilgjengelig Spiser også godis i helgene og tar meg litt øl/vin en helg i ny og ne.
Dette funker for meg hvertfall. Men viktig å klare å nullstille igjen søndag kveld igjen og være flink i uka. For øvrig er det enkelte ukedager jeg også har spist tidligere om det er noe spesielt som skal skje, men dette er sjelden da.
Har IBS, er nok noe mer forstoppet nå enn før, men til gjengjeld mindre oppblåst ellers og mye mindre mageknip/diarè. Så ikke bra, men forandret...forstoppelsen er det lettere å gjøre noe med enn diarè har jeg funnet ut :flau:

Anonymkode: 5b48f...fe5

Har du prøvd å lage deg kombucha? Eller Probiotika?

Jeg faster og merker at de dagene jeg drikker kombucha, eller spiser yoghurt naturell, oliven osv så ordner magen seg selv. 

Anonymkode: 32c2a...b48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...