Gå til innhold

16/8- faste. Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal nå prøve ut dette. I hverdagen ser jeg ikke de store utfordringene.

Men en dag i uken drikker jeg alkohol på kvelden og av og til spiser man middag his andre etc. Jeg lurer på i hvilken grad det ødelegger flyten i dietten? Jeg er redd for følelsen av å ødelegge det hele om jeg skeier ut en dag i uken og kanskje av og til to.

Jeg setter pris på råd, linker og erfaringer rundt tema😊

Anonymkode: 711eb...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei.

Jeg skal nå prøve ut dette. I hverdagen ser jeg ikke de store utfordringene.

Men en dag i uken drikker jeg alkohol på kvelden og av og til spiser man middag his andre etc. Jeg lurer på i hvilken grad det ødelegger flyten i dietten? Jeg er redd for følelsen av å ødelegge det hele om jeg skeier ut en dag i uken og kanskje av og til to.

Jeg setter pris på råd, linker og erfaringer rundt tema😊

Anonymkode: 711eb...a53

For kvinner over 35 år så er det en fordel å skeie ut en dag i uka! Altså å spise og drikke senere enn spisevinduet en dag. :) 

Anonymkode: 32c2a...b48

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skal nå prøve ut dette. I hverdagen ser jeg ikke de store utfordringene.

Men en dag i uken drikker jeg alkohol på kvelden og av og til spiser man middag his andre etc. Jeg lurer på i hvilken grad det ødelegger flyten i dietten? Jeg er redd for følelsen av å ødelegge det hele om jeg skeier ut en dag i uken og kanskje av og til to.

Jeg setter pris på råd, linker og erfaringer rundt tema😊

Anonymkode: 711eb...a53

Dette er i virkeligheten mye enklere, og dermed veldig mye "kjedeligere" enn det hypes opp til. Det er kjipt for dem som liker dramatikk - men en lettelse for dem som liker at ting er straightforward og oversiktlig.

Jeg har erfaring med en hel rekke oppsett, også 16/8, som jeg tok svært alvorlig en lang stund. Men så skjønte jeg poenget med "periodisk faste" - det er å formalisere måltidsrytme. For dette er noe vi har glemt, i begeistringen over "mange må måltider" som har vært "fasiten" i mange år. Målet er ikke å spise på en bestemt måte, men å sette noen rimelige grenser for oss selv sånn at det er lettere å spise nok men ikke for mye. Måltidsrytmer har til alle tider justert seg etter resten av døgnrytmen. Det hvar vært vanlig (på den tiden folk flest var normalvektige) at måltidsrytmen var annerledes i helger, ferier og høytider. Folk skeiet ut, men ikke så voldsomt mye, ikke så voldsomt lenge, og ikke så voldsomt ofte. Derfor holdt kroppsvekta seg relativt stabil, og innenfor normalområdet.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For kvinner over 35 år så er det en fordel å skeie ut en dag i uka! Altså å spise og drikke senere enn spisevinduet en dag. :) 

Anonymkode: 32c2a...b48

Dette er nok bare tull. En god spiserytme kan man med fordel holde seg til uten avbrudd, men man står også fritt til å bryte den, og det byr ikke på noen vanskeligheter om man gjør det på en rasjonell måte. Helt uavhengig av alder og kjønn trenger man nok mat og et noenlunde regelmessig inntak. Men, også helt uavhengig av alder og kjønn, trenger man å føle at man selv bestemmer, og å "skeie ut" er en måte å markere dette, for seg selv og overfor andre. 

Anonymkode: 783d3...f60

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen automatisk kur for noe som helst. Og det må passe ditt levesett.

For meg var det en veldig enkel endring å gjøre, som gjorde stor forskjell i cravings og usunn småspising, fordøyelse og hvordan jeg fysisk følte meg. 

Jeg er ikke et frokostmenneske. Det var noe jeg spiste av vane, ofte var jeg ikke sulten en gang, spiste lite, og ble veldig sulten før lunsj, tullet til lunsjen, småspiste utover ettermiddagen. 

Nå spiser jeg første måltid i 12-14 tiden (avhengig av om jeg er hjemme eller på jobb), og klarer da å spise meg god og mett slik at det holder lenge. Og andre måltid i 19-20 tiden. Jeg opplever da stabilt blodsukker og lite sult gjennom dagen. 

Men dette er hverdagen og normalen. Er jeg på hotellweekend spiser jeg hotellfrokost. Er det fredag blir det gjerne litt vin. Men lysten på sjokolade og snop er borte, da kroppen min ikke lenger er vant til mat etter middag. 

Anonymkode: 98c54...d93

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Har dere bedre vektkontroll eller ha gått ned i vekt med metoden? 

Anonymkode: 711eb...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har gått masse med i vekt, har jeg alltid spist frokost. Faktisk alle type måltider. Det å kutte ut måltider, fungerer ikke på lang sikt (enten hodemessig eller kroppslig)

Men nå er det ut av KG for resten av året!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det helt naturlig å spise på denne måten, jeg har aldri vært glad i frokost. Må være våken noen timer før matlysten melder seg, så jeg har drevet med "periodisk faste" i 20 år uten at jeg har visst at det er det jeg har gjort. Jeg har aldri vært overvektig, så har helt fint klart å holde en stabil vekt på denne måten. For meg handler det kun om å spise når jeg er sulten og stoppe når jeg er mett. 

Anonymkode: 891ee...d76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned en del kg etter at jeg startet på 16/8. Men det har ikke noe med fasten i seg selv å gjøre tror jeg. Det har med at jeg ved å ikke spise sent på kvelden, dropper den muffinsen eller den skåla med potetgull jeg pleide å kose meg med før leggetid. 16/8 var bare en fin måte å få inn en god rutine på. Hvert fall for meg er det begrenset hvor mye mat jeg orker å presse i meg ila 8 timer, så nå spiser jeg jo mye mindre uansett. Det jeg pleier å gjøre, hvis jeg skal være veldig nøye på det, spiser jeg hos andre som har middag tidligere, har jeg med meg en proteinbar i lomma sånn at jeg får i meg noe før spisevinduet lukkes, sånn at jeg slipper å være så sulten utover kvelden. Spiser jeg over all formodning senere enn vanlig, venter jeg bare litt ekstra med å spise første måltid dagen etter. Men tror ikke en og annen dag med urytme har veldig mye å si, altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever mye mindre søtsug når jeg faster, spesielt hvis måltidet jeg gir opp er frokost. Blir rett og slett mindre småsulten utover dagen, som har hjulpet meg ned i vekt. Hvor høy og aktiv er du TS? Det er kronisk vanskelig for meg å gå ned i vekt siden jeg er så lav, så utskeiing hver uke gjør at det ofte går tregt fremover. Annenhver uke går bedre hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Hoia said:

De gangene jeg har gått masse med i vekt, har jeg alltid spist frokost. Faktisk alle type måltider. Det å kutte ut måltider, fungerer ikke på lang sikt (enten hodemessig eller kroppslig)

Men nå er det ut av KG for resten av året!

For noen av oss fungerer det absolutt best jo.

TS, min erfaring er at periodisk faste gjør vektnedgang ENORMT mye enklere. Kum sultfølelse de første 2-3 dagene, så blir kroppen raskt vant til de nye spisetidene. De fleste andre dietter fører til sultfølelse langt oftere og mer jevnlig. Her blir den borte i løpet av første uka. I tillegg forbedres blodsukkernivået til å være mer stabilt jevnt over i løpet av de første 14-18 dagene. Det gjør også at det blir en enklere livsstil å holde seg til for langvarig vektnedgang.

Ellers har du også den beviselige effekten for å forhindre vekst av kreftceller! Det er rett og slett det mest effektive vi kan gjøre for egen helse.

Anonymkode: bae1d...399

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Perl said:

Jeg opplever mye mindre søtsug når jeg faster, spesielt hvis måltidet jeg gir opp er frokost. Blir rett og slett mindre småsulten utover dagen, som har hjulpet meg ned i vekt. Hvor høy og aktiv er du TS? Det er kronisk vanskelig for meg å gå ned i vekt siden jeg er så lav, så utskeiing hver uke gjør at det ofte går tregt fremover. Annenhver uke går bedre hos meg. 

Samme her. Det aller sunneste for optimal gut health er å kutte middag og kveldsmat, men det er ofte mye vanskeligere for de fleste. Mange av oss har lettere for å gå uten mat fra morgenen av, og hodet fungerer mye klarere og kroppen er lettere.

Anonymkode: bae1d...399

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Takk for svar.

Har dere bedre vektkontroll eller ha gått ned i vekt med metoden? 

Anonymkode: 711eb...a53

Vekt handler om totalt kaloriinntak på et døgn. 

Om du spiser frokost og en mindre lunsj. Eller en større lunsj (slik min kropp trives best med) har ingenting å si. 

For meg er den viktigste effekten at jeg ikke tuller til hovedmåltidene med småspising, og ikke minst at jeg ikke kjenner sug etter alt mulig gjennom ettermiddagen. Men samtidig spiser jeg jo mer til lunsj og middag enn jeg ville gjort om jeg holdt på med denne (slitsomme) småspisingen. 

Anonymkode: 98c54...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever også at jeg totalt sett spiser mindre iløpet av dagen. Spiser første måltid klokka 12, og så middag en eller annen gang før 20. Har gått litt ned i vekt, men den store gevinsten ligger i at magen og fordøyelsen har fått det mye bedre. Når man sliter med litt irritabel tarm sier det seg selv at det er gunstig å ikke plage den med 5 måltider om dagen. 
Om jeg vet at jeg skal spise ute sent en dag, så prøver jeg å forskyve neste dag så mye jeg kan. Om jeg en sjelden gang skal på fest, så lar jeg det bare gå hele kvelden uten å tenke så mye på det, og starter på ny frisk som vanlig dagen etter. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører 16/8 og 80/20. 80% av tiden følger jeg 16.8, men jeg lar meg selv ha ca 20% utskeielser. Alt annet ville blitt for rigid for meg og hele kostholdsregimet ville blitt usunt. 

Anonymkode: 7a5ec...ca5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funka jævlig bra for meg. Gikk ned 12 kg på 3 mnd. i fjor. Spiste mellom kl. 1200 og 1800 - i mellomtiden drakk jeg bare vann.  

Det tok 2-3 dager å komme inn i rytmen, og skal ærlig innrømme at jeg kjente ekstrem sult disse dagene - men etterpå gikk alt veldig bra.   

For min del så spiste jeg bare to ganger. 1/3 av alle kalorier til lunsj, og resterende rundt 17-tiden. Det viktigste var å spise seg så mett som overhodet mulig på siste måltid, slik at man ikke følte noen sult resten av dagen. 

Anonymkode: a13e4...c20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte slutte. Kroppen tålte det ikke. Jeg ble så hard i magen og forstoppet. Teori og praksis er to forskjellige ting 🙈💩 (ja, jeg prøvde magnesium.. svisker..) 

Anonymkode: 3b42d...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg måtte slutte. Kroppen tålte det ikke. Jeg ble så hard i magen og forstoppet. Teori og praksis er to forskjellige ting 🙈💩 (ja, jeg prøvde magnesium.. svisker..) 

Anonymkode: 3b42d...6b6

For majoriteten er det dog motsatt, at fordøyelsessystemet begynner å fungere langt mer effektivt med faste.

Anonymkode: bae1d...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket ingen forskjell. Gikk ikke ned i vekt og fordøyelsen var lik. 

Anonymkode: 44e96...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg har irritabel tarm og håpet er at jeg irriterer magen mindre hvis jeg også spiser sjeldnere. Jeg har ikke behov for å gå ned veldig mye, men jeg merker med alderen (50) at jeg gradvis øker i vekt. Dette ønsker jeg å stoppe og tror disiplinenen ved å ikke spise sent og tidlig bidrar til stabilisering, først og fremst.

Takk til alle som har svart.

Anonymkode: 711eb...a53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt 18/6 faste, og er veldig fornøyd med det. Min erfaring er at det lønner seg å være konsekvent. - Men å spise/drikke på kvelden en gang i uka for kosens skyld har gått fint mtp vekttap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...