Gå til innhold

Perth og/eller Alice Springs og/eller Darwin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har vært noen av disse stedene og som kan anbefale ting man kan gjøre der eller i nærheten? Vi tenker å reise i sommerferien neste år. To tenåringer og en niåring. Alle bortsett fra yngste har vært i Australia før. Sør for Brisbane er dessverre utelukket fordi vi vil at det skal være noenlunde varmt. 
Vurderer Brisbane, da vi kunne tenke oss Australia Zoo. Vi har vært på Fraser Island (husker ikke navnet som brukes nå?), ellers hadde det vært fantastisk! Men hva annet kan man gjøre der, andre steder dere anbefaler? Tror ikke vi vil kjøre opp til Cairns (har vært også der før). 
Perth: Hvordan er været der i juli? Hva kan man oppleve i området der?

Alice: Åpenbart Uluru, men hva med andre ting? Er det realistisk å kjøre til Darwin? Hadde vært gøy å oppleve litt størrelsen på kontinentet og ikke minst outbacken. Finnes det kanskje farmer der man kan bo på noen dager? Er det trygt å kjøre der? Vet road trains og kenguruer kan være en utfordring. 
Darwin: Noen tips angående Darwin?

Det ser ut til at det er billigst å fly inn/ut av Perth eller Brisbane. Litt usikker på om det blir veldig dyrt med en open jaw-billett. Innenlandsfly i Australia er ikke så dyrt (avstandene tatt i betraktning), så lenge man bestiller i god tid. 
Noen innspill? 

Anonymkode: 2d0e5...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen ruter jeg vurderer er Perth-Alice-Brisbane (open jaw) eller Brisbane - Darwin - Alice - Brisbane (flyr t/r Brisbane). Australia er utrolig svært og man bruker fort 3-4 dager på å komme over den verste jetlagen, så vi kan ikke gape over for mye. Vi tenker å leie bil deler av tiden. 

Anonymkode: 2d0e5...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært både i Alice, Darwin og Perth. For å ta det første først så ville jeg ikke dratt helt til Australia kun for å være i Darwin, Alice og outbacken. Darwin og Alice er SMÅ steder, og steder som for tiden sliter veldig med både hjemløshet, vold/tyveri og åpen rasisme mot first nation folket. Dette er ikke steder jeg ville tilbrakt mye tid. Darwin er egentlig et fint sted. Vi hadde det som base noen dager og hadde leiebil. Både Litchfield og Kakadu gir et veldig fint innblikk i tropisk natur og outback. Alice er kult mtp Uluru, som man nå bare kan betrakte litt på avstand så sånn sett litt kjedelig. Alice gjør hele turen dyrere uten å tilføre så mye (min mening). Jeg ville vurdert å droppe det hele, men for all del. Det er jo kult å kunne si at man har vært i Alice Springs.

Perth er en kul by og kan absolutt anbefales, men er ikke kjent for det beste været. Bilferie fra Perth til Darwin er sinnsykt. Har dere vurdert å fly til Perth, leie bil der og kjøre sør mot Margaret river og så litt sør-østover? Deretter kan dere fly til Darwin "på veien hjem" og gjøre det samme der, leie bil og reise litt rundt i nord? 

Anonymkode: 3b8c4...9ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan slenge på noen konkrete tips i Darwin:

- Darwin Waterfront Precinct

- George Brown Darwin Botanic Gardens

- Museum and Art Gallery of the Northern Territory

Anonymkode: 3b8c4...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har vært både i Alice, Darwin og Perth. For å ta det første først så ville jeg ikke dratt helt til Australia kun for å være i Darwin, Alice og outbacken. Darwin og Alice er SMÅ steder, og steder som for tiden sliter veldig med både hjemløshet, vold/tyveri og åpen rasisme mot first nation folket. Dette er ikke steder jeg ville tilbrakt mye tid. Darwin er egentlig et fint sted. Vi hadde det som base noen dager og hadde leiebil. Både Litchfield og Kakadu gir et veldig fint innblikk i tropisk natur og outback.

Tanken var ikke å tilbringe mye tid i de byene, nei, men å fly dit og bruke det som utgangspunkt for turer med leiebil. Jeg har vært i Darwin, men hadde ikke penger, så jeg kom meg ikke til Kakadu, for eksempel. Det er noe av det jeg kunne tenke meg nå. 

 

 

Alice er kult mtp Uluru, som man nå bare kan betrakte litt på avstand så sånn sett litt kjedelig. Alice gjør hele turen dyrere uten å tilføre så mye (min mening). Jeg ville vurdert å droppe det hele, men for all del. Det er jo kult å kunne si at man har vært i Alice Springs.

Ja, det er det. 🤣 Takk for innspill, skal sjekke litt hva annet man kan oppleve også. Jeg har lyst til å oppleve skikkelig outback, hvis det lar seg gjøre. 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Perth er en kul by og kan absolutt anbefales, men er ikke kjent for det beste været. Bilferie fra Perth til Darwin er sinnsykt. Har dere vurdert å fly til Perth, leie bil der og kjøre sør mot Margaret river og så litt sør-østover? Deretter kan dere fly til Darwin "på veien hjem" og gjøre det samme der, leie bil og reise litt rundt i nord? 

Anonymkode: 3b8c4...9ab

Haha nei, jeg tenkte å fly fra Perth til Darwin (eller Alice)! Har ikke vurdert å kjøre sørover fra Perth, nei - det er egentlig først nå jeg har seriøst begynt å vurdere Perth, og jeg aner ikke hva man kan oppleve i området der. Skal sjekke forslaget ditt, takk! Planen er som jeg nevnte lengre opp i dette innlegget å bruke byene som utgangspunkt for mindre turer med bil, ja. Ingen planer om lange ekspedisjoner, med mulig unntak fra Alice til Darwin. Men med tanke på at minste ikke er superglad i å kjøre bil, burde vi kanskje droppe det også. 🤣

Svarte også noe i bold i selve quoten din! Tusen takk for innspill. 

Anonymkode: 2d0e5...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kan slenge på noen konkrete tips i Darwin:

- Darwin Waterfront Precinct

- George Brown Darwin Botanic Gardens

- Museum and Art Gallery of the Northern Territory

Anonymkode: 3b8c4...9ab

Tusen takk! 

Anonymkode: 2d0e5...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har noen flere innspill? 
Jeg har tenkt på innspillene dine, og begynner vel å innse at vi kanskje værmessig burde unngå Perth. Det er mulig det enkleste og billigste blir å fly til Brisbane, og så enten returnere derfra, eller fra Darwin (evt Cairns, hvis det er ok pris på billettene derfra). Det spørs om turen vil bli litt bestemt av hvor vi finner billige (eller litt mindre dyre) billetter.  Å kjøre fra Brisbane til Cairns er på ett vis det opplagte valget, det er veldig mye fint å oppleve der. Men jeg har gjort det før, og jeg vil egentlig helst oppleve en ny del av Australia. 🙈

Anonymkode: 2d0e5...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du er motvillig til Cairns, men hvor har dere vært tidligere i den regionen?

Vi fløy inn og ut av Cairns. Leide bil og kjørte nordover, først til Palm Cove og så Port Douglas - begge steder jeg mer enn gjerne vil tilbake til. I området hadde vi flere dagsturer; elvebading, snorkling på Great Barrier reef, regnskogturer, Cape Tribulation m.v.

Fortsatte med å kjøre inn i landet til Atherton Tablelands, ut til kysten igjen ved Mission Beach, kjørte videre sørover til Townsville hvor vi tog fergen over til Magnetic Island - som også står høyt på reise tilbake til listen.

Avsluttet med noen netter i Cairns.

 

Anonymkode: c041b...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser du er motvillig til Cairns, men hvor har dere vært tidligere i den regionen?

Vi fløy inn og ut av Cairns. Leide bil og kjørte nordover, først til Palm Cove og så Port Douglas - begge steder jeg mer enn gjerne vil tilbake til. I området hadde vi flere dagsturer; elvebading, snorkling på Great Barrier reef, regnskogturer, Cape Tribulation m.v.

Fortsatte med å kjøre inn i landet til Atherton Tablelands, ut til kysten igjen ved Mission Beach, kjørte videre sørover til Townsville hvor vi tog fergen over til Magnetic Island - som også står høyt på reise tilbake til listen.

Avsluttet med noen netter i Cairns.

 

Anonymkode: c041b...e3d

Jeg er ikke motvillig til Cairns, jeg elsker den regionen! Har reist rundt endel der, men det er selvsagt alltid noe nytt å oppleve. Jeg hadde bare egentlig tenkt å reise til steder hvor vi ikke allerede har vært, i stedet for å reise tilbake til akkurat de samme stedene vi var sist…. 

Anonymkode: 2d0e5...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg er ikke motvillig til Cairns, jeg elsker den regionen! Har reist rundt endel der, men det er selvsagt alltid noe nytt å oppleve. Jeg hadde bare egentlig tenkt å reise til steder hvor vi ikke allerede har vært, i stedet for å reise tilbake til akkurat de samme stedene vi var sist…. 

Anonymkode: 2d0e5...cf7

Det er en super region!

Siden 9 åringen ikke har vært i Australia før og de to andre er tenåringer antar jeg at det er ganske lenge siden dere var der sist og at de to eldste var ganske små da? De vil jo få en annen helt annen opplevelse av ferien som tenåringer enn hva de hadde som (små) barn og sånn sett oppleve det som et nytt reisemål.

Vi har reist MYE før vi fikk barn og om vi skal ekskludere alt vi har gjort før føler jeg vi «snyter» barna vår for mange fantastiske reisemål om vi ikke skal reise tilbake til steder vi allerede har vært.

Jeg skjønner dog litt dilemmaet. Det er noe med at man føler man må oppleve noe helt nytt når man skal reise så langt og ikke tråkke i de samme sporene som sist.

Jeg gleder meg til mine unger blir store nok til at jeg orker å ta de med på den lange flyturen. Om vi skal dra i skoleferien kommer vi nok til å velge North Queensland og plukke det beste fra tidligere reiser.

Er det aktuelt å dra i julen? Skoleåret 24/25 har lang juleferie. I min kommune er det 18 dager skolefri og da åpner det seg plutselig for muligheter til en lengre reise.

 

Anonymkode: c041b...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt en drøm om Perth. Verdens mest isolert storby, målt i avstand til nærmeste storby (har jeg hørt). 

Anonymkode: 1722e...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.2.2024 den 11.54):

Det er en super region!

Siden 9 åringen ikke har vært i Australia før og de to andre er tenåringer antar jeg at det er ganske lenge siden dere var der sist og at de to eldste var ganske små da? De vil jo få en annen helt annen opplevelse av ferien som tenåringer enn hva de hadde som (små) barn og sånn sett oppleve det som et nytt reisemål.

Vi har reist MYE før vi fikk barn og om vi skal ekskludere alt vi har gjort før føler jeg vi «snyter» barna vår for mange fantastiske reisemål om vi ikke skal reise tilbake til steder vi allerede har vært.

Jeg skjønner dog litt dilemmaet. Det er noe med at man føler man må oppleve noe helt nytt når man skal reise så langt og ikke tråkke i de samme sporene som sist.

Jeg gleder meg til mine unger blir store nok til at jeg orker å ta de med på den lange flyturen. Om vi skal dra i skoleferien kommer vi nok til å velge North Queensland og plukke det beste fra tidligere reiser.

Er det aktuelt å dra i julen? Skoleåret 24/25 har lang juleferie. I min kommune er det 18 dager skolefri og da åpner det seg plutselig for muligheter til en lengre reise.

 

Anonymkode: c041b...e3d

Skjønner hva du mener! Det er liksom ikke SÅ mange ganger i livet man (jeg/ungene) drar til Australia, og da vil jeg liksom se mest mulig. 🙈 Jula er dessverre ikke et alternativ, mannen min jobber turnus og har alltid jobb i jula. Og vi må ta ungene ut av skolen, og med barn på videregående er ikke det aktuelt. 

Anonymkode: 2d0e5...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.2.2024 den 12.41):

Har alltid hatt en drøm om Perth. Verdens mest isolert storby, målt i avstand til nærmeste storby (har jeg hørt). 

Anonymkode: 1722e...985

Du sier noe… det frister, kjenner jeg. Må gjøre litt mer research! 
Et alternativ er selvsagt å se hvilken/hvilke av disse byene vi får de beste billettene til/fra, og la skjebnen avgjøre. 🤣 

Det kunne også gå an å fly til Sydney (hvis det er vesentlig billigere), komme over jetlag der, ta noen dager i min favorittby selv om det er vinter, og så fly videre. I alle fall fly på Østkysten er ikke så veldig dyrt. 

Anonymkode: 2d0e5...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker Perth, men må innrømme at det ikke frister å være der i juli. Jeg reiste nordover i mai, og da følte jeg alt det var altfor kaldt der 😜

En av mine beste minner er reisen fra Alice Springs til Darwin, inkludert besøk ved Uluru, men jeg er usikker på om jeg hadde kjørt selv. Det er virkelig øde, og det føltes trygt å være med på en organisert tur med erfaren lokal sjåfør. Kanskje fordi mine australske venner hadde insisterte på at jeg måtte se Wolf Creek med dem før jeg la ut på den reisen 🙈

For meg var det surrealistisk å oppleve å være så langt utenfor alt. Og så var det veldig deilig når vi kom til noen varme kilder utenfor Darwin 🤣

Personlig liker jeg både Perth, og deler av sørkysten, langt bedre enn østkysten, med unntak av Cairns. Muligens fordi jeg alle andre steder møtte masse australiere, mens det på østkysten var fryktelig mye turister. Jeg elsker outbacken, men det er jo virkelig en personlig preferanse. 

Anonymkode: eb0aa...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg elsker Perth, men må innrømme at det ikke frister å være der i juli. Jeg reiste nordover i mai, og da følte jeg alt det var altfor kaldt der 😜

En av mine beste minner er reisen fra Alice Springs til Darwin, inkludert besøk ved Uluru, men jeg er usikker på om jeg hadde kjørt selv. Det er virkelig øde, og det føltes trygt å være med på en organisert tur med erfaren lokal sjåfør. Kanskje fordi mine australske venner hadde insisterte på at jeg måtte se Wolf Creek med dem før jeg la ut på den reisen 🙈

For meg var det surrealistisk å oppleve å være så langt utenfor alt. Og så var det veldig deilig når vi kom til noen varme kilder utenfor Darwin 🤣

Personlig liker jeg både Perth, og deler av sørkysten, langt bedre enn østkysten, med unntak av Cairns. Muligens fordi jeg alle andre steder møtte masse australiere, mens det på østkysten var fryktelig mye turister. Jeg elsker outbacken, men det er jo virkelig en personlig preferanse. 

Anonymkode: eb0aa...e4f

Ja, det er den sikkerhetsbiten jeg er litt usikker på mtp å kjøre fra Alice til Darwin. Særlig med unger i baksetet. Det er, som du sier, veldig øde. Skjer det noe, skjer det i stor fart og langt unna et sykehus… 

Anonymkode: 2d0e5...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er den sikkerhetsbiten jeg er litt usikker på mtp å kjøre fra Alice til Darwin. Særlig med unger i baksetet. Det er, som du sier, veldig øde. Skjer det noe, skjer det i stor fart og langt unna et sykehus… 

Anonymkode: 2d0e5...cf7

På turen jeg var på der, var det faktisk med en sveitsisk familie med tre barn. De var superhyggelige, så selv om jeg var skeptisk til turen med barn, ble det veldig trivelig 😊

Anonymkode: eb0aa...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På turen jeg var på der, var det faktisk med en sveitsisk familie med tre barn. De var superhyggelige, så selv om jeg var skeptisk til turen med barn, ble det veldig trivelig 😊

Anonymkode: eb0aa...e4f

Det var en organisert tur? Hva slags tur da?

Anonymkode: 2d0e5...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det var en organisert tur? Hva slags tur da?

Anonymkode: 2d0e5...cf7

Det var en organisert tur, ja. Flere av dem som går mellom Alice Springs og Darwin.

Jeg husker ikke turselskapet jeg brukte, men reiseruta var veldig lik den man finner for eksempel her: https://www.onestopadventures.com.au/tour/7-day-alice-springs-to-darwin-tour/

Anonymkode: eb0aa...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det var en organisert tur, ja. Flere av dem som går mellom Alice Springs og Darwin.

Jeg husker ikke turselskapet jeg brukte, men reiseruta var veldig lik den man finner for eksempel her: https://www.onestopadventures.com.au/tour/7-day-alice-springs-to-darwin-tour/

Anonymkode: eb0aa...e4f

Takk for tips! Det skal sjekkes. 

Anonymkode: 2d0e5...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i Perth, men har vært i Alice og Darwin. Likte begge stedene veldig godt. Vi tok The Ghan fra Adelheid - Alice - Darwin. Vi hadde en uke opphold i Alice og tiden gikk veldig fort. Vi Reiste ut til Uluru og Kata Kuta. Det er en hel dagstur. Vi besøkte The Flying doctores og The School of air. I Darwin badet vi en del både i det utendørs svømmebassenget i byen, samt nede i havna, hvor det var eget badeanlegg, med nett for sikkerheten. Vi var på krokodillesafari, fisketur. Darwin har som mange andre byer/steder i Australia et godt utbygd turistkontor for Backpackere, her får du gode tilbud til hva du kan finne på. Vi spiste noen ganger på outback jacks darwin, noe som var en opplevelse i seg selv. 

Vi har kjørt mye i Australia, men jeg hadde aldri valgt å kjøre disse strekningene. Outbacken er ikke for nybegynnere. Det er så mange farer, som vi ikke klarer å forutse. Vi fikk blant annet en syklon over oss når vi besøkte whitsundays. Forholdene kan snu vanvittig fort. Selv om dere reiser utenfor syklonsesong, så er det mange andre utfordringer og hjelpen er så forbasket langt unna. 

 

Anonymkode: 81b16...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...