Gå til innhold

Norge har 10 timer


hecuba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:sjokkert:

Jeg blir så nervøs av sånt!

Så blir jeg sint og, for at de skal gjøre meg redd, siden det er akkurat det de vil.

Føler de har hele verden i sin hule hånd om de vil jeg.....

*Grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis finnes det noen i arabiske land med bein i nesa:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1212765.ece

- Hva er det egentlig som skaper mest fordommer mot islam; disse karikaturene, bilder av gisseltakere som kutter halsen på sine ofre foran kameraene eller en selvmordsbomber som sprenger seg i lufta under et bryllup i Amman, skriver sjefredaktør Jihad Momani.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

De som har trykket karikaturene av Muhammed har oppnådd akkurat det jeg mistenker dem for å ønske; større splid mellom den muslimske og den kristne verden, mer sympati for kristendommen og mer frykt for terrorisme. Hva i helvete var vitsen?? Tviler på at det var ytringsfriheten som sto i høysetet da Magazinet valgte å drite seg ut på samme måte som Jyllandsposten.

Med dette mener jeg ikke å si at jeg støtter truslene som er kommet - jeg støtter ingen av partene. De opptrer idiotisk i begge leire.

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magazinets skjulte agenda kjenner vi alle, men jeg tror fortsatt dette til slutt kan føre med seg noe godt.

Det finnes mange millioner undertrykte i muslimske land som ikke tør å ytre sine meninger fordi de går mot det beståendes meninger. Bør vi ikke heller være solidariske med dem? I demokratiets ånd?

Her er noen eksempler på meningsfanger i Saudia-Arabia, et av landene som krever unnskyldning fra Norge:

35 menn er dømt til pisking etter deltagelse i et "homofilt bryllup" i Jeddah. Mennene kan være samvittighetsfanger, da de straffes kun for sin seksuelle legning.

Universitetsprofessor Dr Sa’id Bin Zu’air har vært fengslet siden april 2004 for å ha kritisert myndighetene. Hans helse ser ut til å svekkes, og trolig nekter fengselsledelsen ham nødvendig legebehandling. Amnesty mener han kan være en samvittighetsfange, da han er fengslet for å ytre sin mening.

Amnesty International har mottatt rapporter om at Dr Sa’id bin Al Zua’ir, som begynte en sultestreik i fengsel i begynnelsen av august, er blitt overført til sykehus. Han har kun drukket vann og har gått mye ned i vekt. Han ble arrestert i april 2004 for å ha krevd politisk reform i Saudi Arabia. Han har også tidligere sittet i fengsel på grunn av kritikk av myndighetene. I 1995 ble han dømt til åtte års fengsel etter en urettferdig rettergang.

Alt hentet her: http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/Saudi-Arabia

Ellers så har selvfølgelig kvinner ikke stemmerett eller får lov til å kjøre bil. Men det sier seg jo selv hvorfor de ikke skal få lov til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har trykket karikaturene av Muhammed har oppnådd akkurat det jeg mistenker dem for å ønske; større splid mellom den muslimske og den kristne verden, mer sympati for kristendommen og mer frykt for terrorisme. Hva i helvete var vitsen?? Tviler på at det var ytringsfriheten som sto i høysetet da Magazinet valgte å drite seg ut på samme måte som Jyllandsposten.

Med dette mener jeg ikke å si at jeg støtter truslene som er kommet - jeg støtter ingen av partene. De opptrer idiotisk i begge leire.

enig

Jeg tror også det kan være andre ting som spiller inn, husk: ingenting er som en felles fiende

Det går ut på å skape en sterk "vi-følelse".

...Når idiske politikere forsøker å gjøre hinduismen om til en fundamentalistisk, politisk religion, trenger de både islam og vesten som fiendebilder for å få det til.

Hvordan oppstå et sterkt "vi"? - det hjelper å ha felles erfaringer, språk og religion. Det hjelper også å ha samme anatomi, men dette er ikke nok. Hvis man i tilegg hadde et felles prosjekt, et mål i fremtiden der de andre gruppemedlemmenes innsats er vesentlig for at jeg skal lykkes, hjelper det betraktelig. Og hvis man dessuten kan påberope seg en felles fiende, en annen som truer med å forpurre planene, da ligger alt til rette for en sterk og solidarisk vi-følelse som varer så lenge det er mulig å mane frem fienden.

Hvis fienden blir utydelig svekkes også vi-følelsen. Når det danner seg allianser på tvers av grensene, når "den andre" blir "vi selv" og omvendt, erstattes grensen av en gråsone og fundamentalisme av ambivalens.

fra boka "røtter og føtter" (2004) av Thomas Hylland Eriksen. (s.62-63)

Dette er vel nå kanskje blitt styrket på begge side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fra Pakistan, hvor du kan dømmes til døden for blasfemi:

- En pakistansk domstol besluttet tirsdag 12. mai å suspendere dødsdommen over en ung kristen som var blitt dømt for angivelig å ha spottet Islam. Det var denne dødsdommen som var bakgrunn for selvmordet til biskop John Joseph av Faisalabad i forrige uke.

http://www.katolsk.no/nyheter/1998/05/n980513a.htm

En kristen mann i Pakistan er dømt til sju års fengsel for å ha fornærmet Koranen.

http://www.dagsavisen.no/utenriks/article1475671.ece

Lørdag 18.08.01 ble en venn og kollega av norske humanister, Dr. Younis Shaikh dømt til døden i Pakistan beskyldt for blasfemi.

http://www.human.no/templates/Page____470.aspx

Ved at Norge som nasjon unnskylder overfor muslimene, gir vi samtidig indirekte aksept til slik rettspraksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke trusselen fra denne gruppen med primitive stenkastere (Nu referer jeg til terrorister, ikke palestinere, slik at ingen misforstår) burde overdrives så meget.

Man kan ikke la ytringsfriheten kues av slike barbarer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir skremt av at folk kan være så hjernevasket at man har nulltoleranse for alle former for kritikk eller fornærmelse og absolutt må ta igjen med vold/drapsaksjoner. Den mentaliteten skremmer meg virkelig.

Jeg ville aldri tenkt tanken "jeg skal drepe deg" eller liknende dersom noen hadde fornærmet meg, hva jeg tror på eller min kultur.. I værstefall ville jeg nok tenkt "uvitende dust" og blitt litt furten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Biemannen

Har et moderat og liberalt forhold til muslimer, men når trusler som dette fremkommer blir jeg en smule forbanna. Vi har ytringsfrihet i dette landet og med det retten til å si og mene nesten hva vi vil.

Ingen skal komme å fortelle meg fra et land langt i gokk om at jeg ikke kan utgi et bilde av muhammed hvis jeg måtte ønske det. Får da være grenser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og da skal vi i alle fall ikke be om unnskyldning,ikke av en syk musling i alle fall :ler: , vi bor i et fritt lan,her kan vi si det vi mener og vil og legger vi oss på kne nå,ja da er det ikke mange tiårene før hele norge blir tvunget ned på matta for å tilbe han andre muslingen.

Jeg er vettaskremt for syke muslimer.

Kjenner jeg blir sint og redd.

Om de andre vil tegne jesus eller gud på en morsom måte får de bare gjøre det.

Herregud det er jo bare en tegning,de muslingene får styre,diktere sine egne landsmenn,men det er viktig at vi står på våre krav og meninger i denne saken.

Vi kan ikke la oss skremme.

Vi får heller ta opp kampen om ytringsfrihet.

Dette kanskje går så langt at vi kanskje opplever noe av det USA opplevde 11 september for noen år siden,men da er vel vårt lands frihet viktigere enn noen syke vrangpeiser i muslingland sin stolthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en gyllen mulighet for mange å få fokuset vekk fra de virkelig store problemene, slippe litt intern uro, og rette søkelyset mot en ekstern fiende: vesten og deres avsky mot islam. Det finnes ikke noe mer samlende enn en farlig ekstern fiende. Konstruert eller ei.

Vi har vel forsåvidt hatt det her i vesten og. Kommunismen var en stor fare, dernest Irak. Så hadde vi litt ro en stund, før vi fikk islamistene som en ekstern fiende. Dette er fine maktmidler for øvrigheten til å styre oss sauer. Og vi godtar det gang på gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...