Gå til innhold

Linser, hjeeeeelp!!!!


Thea

Anbefalte innlegg

Jeg driver og skal bestille meg linser med farge, jeg bruker som regel briller når jeg skal se på tv,lese +++. Gjennom optikeren fikk jeg et kort, laminert å greier :D der det står div info om brillene, øynene osv

Det jeg nå lurer på er om Styrke er det samme som SPH???? For det er det det står på kortet, men så står det også CYL :o

SPH og CYL er definitivt ikke det samme siden jeg har +1.50 og +1.00 i SPH og -0.50 og 0,25 i CYL.

Altså, det vil si jeg har bestilt meg linser og gikk ut i fra at SPH var det samme som styrke. Jeg ble litt ivrig så det er fullt mulig jeg har bæsja litt på leggen nå :roll:

Kan noen pliiiise hjelpe meg littegranne??? Er litt ny i detta jeg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei!

For det første bestilte du ikke linser gjennom optikeren din? Gjennom en linsetilpasning finner optikeren den riktige linsestyrken din, som pleier å være forskjellig fra brillestyrken. Ofte ikke stor forskjell, men så pass at det absolutt kan være ubehagelig med brillestyrker direkte på øynene dine.

Men tilbake til ditt egentlige spørsmålet, sph står for sfære og er selve styrken. Cyl står for sylinder, og er skjeve hornhinner og axe er aksen den ligger i.

ringblomst - ikke innlogget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gjorde ikke det. Det skal visstnok være sååå mye billigere å bestille gjennom internett har jeg hørt.

Ishj da, spørs om jeg må ha meg til optiker likevel da :-?

Men tusen takk for svar Ringblomst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud hvor dum går det an å bli??? Det stod faktisk opplyst at linsene fantes i 0,00 styrke også :oops: :oops: :oops:

Det er ordna :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, brillestyrke og linsestyrke er ikke det samme. Som regel er brillene sterkere, siden linsen der er lenger fra øyet.

Jeg har 1 hel mer på brillene mine. Dessuten har jeg der ulikt på øynene, mens på linsene har jeg det samme. Utslagene er ikke så store, og det er av praktiske hensyn at jeg har de samme, så slipper jeg å tenke på høyre og venstre-linser - og jeg bruker dagslinser, så jeg bare plukker frem to fra haugen, og har dem da ikke separat i hver sin rensebeholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...