AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #21 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Utrolig at dette ble til konkurranse om hvem som er den beste mammaen. Vi er på KG så burde ikke være overrasket. Noen ganger blir man helt utkjørt av eget barn, det vil ikke si at en blir det hver gang man er alene med barn. Ka skje TS er syk, sovet dårlig, mye å gjøre på jobb - altså hva som helst. Vi er bare mennesker selv som foreldre, så en kan bli helt kjørt noen ganger! Ikke ta til deg noe her, TS, synd du har dårlig samvittighet. Prøv å få hentet seg inn igjen, du er bare et menneske du også. Jeg blir helt kjørt av min treåring noen ganger også, men hun er likevel det beste som har skjedd meg. Anonymkode: 82d86...fce Takk 😊 Nei jeg vet ikke helt hva jeg tenkte på da jeg ville bare lufte følelsene mine i et innlegg her på kg. Vet jo at det er som å legge hodet på en huggestabbe 😉 Ser ut som folk tror de vet mye om meg ut ifra det innlegget jeg skrev da, det er jo litt fascinerende lesing 😅 Anonymkode: c9d55...53d 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #22 Skrevet 25. februar 2024 Jeg skjønner godt skuffelsen av å bli sliten av egen unge❤️ Anonymkode: c3878...33e
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #23 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk 😊 Nei jeg vet ikke helt hva jeg tenkte på da jeg ville bare lufte følelsene mine i et innlegg her på kg. Vet jo at det er som å legge hodet på en huggestabbe 😉 Ser ut som folk tror de vet mye om meg ut ifra det innlegget jeg skrev da, det er jo litt fascinerende lesing 😅 Anonymkode: c9d55...53d AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner godt skuffelsen av å bli sliten av egen unge❤️ Anonymkode: c3878...33e Jeg har tenåringer og kan innimellom også bli sliten av dem 😂 Det handler nok enkelt og greit om behov for egentid og at kroppen sier ifra. Du får mange negative reaksjoner her TS, fra alle perfekte foreldre som aldri har vært sliten… 😜 Hvis barnet står opp seks om morgenen kan barnet få se tv/skjerm en times tid, så får du sove litt lenger. Om kvelden kan dere avrunde med en film, du kan sitte i sofaen med en bok, din egen mobil eller hva som helst, du trenger ikke se men sitter der med femåringen. Det er lov å gire ned Anonymkode: 296af...14e 2
Mousj Skrevet 25. februar 2024 #24 Skrevet 25. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Måtte lese innlegget mitt en gang til for å sjekke om jeg hadde spurt etter tips til aktiviteter men det har jeg altså ikke 🙈 Har ingen problemer med å finne på ting. Er mer det at vi skal gjøre absolutt alt ilag, i 14 timer. Kjente bare at det ble intenst og at jeg ble sliten. Vare bare lufting av den følelsen 😉 Anonymkode: c9d55...53d Herregud for et svar... du poster, folk hiver seg på, både med tips, sympati og fortellinger om egen fortreffelighet. Men dette var jo bare et utrolig frekt svar. Skal spare deg for tips fra meg, siden gud forby- det var IKKE det du var på jakt etter. Fortsett å lufte du, med nesa i mobilen mens du lurer på hvorfor 5åringen sutrer... 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #25 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg forstår ikke hvordan foreldre klarer å ødelegge tilknytningen til eget barn så mye at de blir slitne av å være sammen med dem? Jeg har en 6-åring som har siste dag av vinterferien nå, og vi har vært sammen bare hun og jeg og pappaen på hytta i en uke. Det er helt vidunderlig, hun er mitt absolutt favorittmenneske i hele verden, og jeg elsker å være sammen med henne mest mulig! En av grunnene til å få barn er jo å få selskap av noen som er kulere enn alle andre du kjenner er det ikke? Vi bruker minimalt med skjerm, ser en film en gang i uka kanskje. Koser masse og liker å lese sammen eller spille brettspill. Ellers er vi mye ute på tur. Vi har en lite barnesentrert oppdragelse, som sikkert er nøkkelen tror jeg. Hun har vært med på alt jeg gjør siden fødsel, matlaging, husarbeid og ærend. Jeg sitter ikke på gulvet og leker med lego eller togbane, det interesserer meg ikke og det får hun gjøre selv hvis hun vil. Vi gjør ting sammen, men ikke ting jeg synes er kjedelig. Hvis hun ikke vil gjøre det jeg gjør, står hun fritt til å leke alene, og vi er flinke til å invitere til besøk. Hun er veldig selvstendig og enkel. Og ekstremt kjærlig og kosete. Vi har god tilknytning (som forsterker hvor mye vi liker hverandres selskap og hvor enkel hun er å oppdra, Connect before Correct!), klare grenser og tydelige forventninger. Hun har vært lite i bhg fordi jeg ville være mest mulig med henne. ❤️ Anonymkode: 3ccf8...7a3 Åååh, verdens beste mamma og verdens beste barn ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ Her er medalje til dere, fordi dere bare er BEST og har skjønt noe ingen andre har! 🥇🥇🥇 Anonymkode: 2460d...1d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #26 Skrevet 25. februar 2024 Klem til deg. ❤ Antar det er en dag igjen nå før hverdagen starter igjen? Prøv å hente litt krefter (f.eks. litt TV mens du hviler) og så gjøre noe du liker etterpå. For min del hadde jeg tatt barnet med på kino, svømming eller lekeland. Spørs jo hva du har penger til også. Eller hvis barnet har en venn det leker godt med er det en veldig bra avlastning. Lykke til, det kommer helt sikkert bedre dager og perioder der du ikke er så sliten. ❤ Anonymkode: e8794...ccd
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #27 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har vært to dager alene med 5-åringen og jeg er totalt utslitt. Tålmodigheten er slutt og absolutt alt irriterer meg. Det har kun vært oss pga ferie, fra klokken 06 på morgenen til klokken 20 på kvelden. Jeg elsker han over alt på jord. Nå sitter jeg bare å griner fordi jeg ikke føler noe glede, føler meg bare spist opp. Han leker svært lite alene, vil at vi skal gjøre absolutt alt ilag. Ikke misforstå, det er jo fint men det har vært så intenst i 2 dager nå. Vet ikke hva jeg vil med innlegget..føler meg bare så mislykket av å bli så sliten..dårlig søvn har det blitt også i det siste og det hjelper vel ikke på.. Anonymkode: c9d55...53d De gangene jeg har vært sånn er med 5 åringen som mest sannsynlig har asperger. Jeg kan fint være alene med 4 åringen uten diagnoser i mange døgn. 5 åringen min har en helt egen måte å suge all energi ut av den han er med. Han leker ikke alene, han eier ikke fantasi, han tåler heller ikke å leke med andre for det er noe galt med alle de som ikke gjør som han vil. Han skal styre og kontrollere om han er med noen. Jeg har hatt mange barn her i perioder, men han trekker seg vekk og vil heller sitte med de voksne eller se på tv. Jeg har forsøkt å skaffe alle mulige forskjellige leker og hobbysaker, men han interesserer seg kun for skjerm. I tillegg så skal han forklare faktabasert teorier og historier og forklare hvorfor alt skjer. Gjerne kommer disse grundige forklaringene på samme sak flere ganger om dagen. Alle samtaler starter med "mamma, visste du det?" I matveien er han like sær, ingenting skal ligge inntil hverandre, pålegg oppå hverandre skal gjerne i motsatt rekkefølge enn hva som er vanlig, aldri smør eller saus. Og dumme meg om jeg glemmer noe. Han skal høres og sees konstant, helt til det er Tv. Da skal alle være stille, han skal sitte i fred, søsken får ikke ta i nærheten av hans luft. Jeg føler ofte at jeg ikke får til han like godt. Samtidig vet jeg at jeg er god nok, på en måte. Hver gang han er her så ordner jeg alt som han ønsker, ordner egentid på rommet med skjerm, ordner overnatting hos besteforeldre som egentid. Jeg tilrettelegger for alle typer lek og er tilstedet. Ja, det er klart det er tungt med et barn som ikke forstår ting på samme måte som de andre. Jeg håper bare vi får nok hjelp på det sosiale før skolestart. Jeg er så bekymret for han som ikke passer inn. Ting jeg gjør da vi er alene: Han er med på handleturer og får ta stor del i hva som handles inn. Han deltar veldig på renhold og rydding, han er utrolig pirkete og er flink på disse prosjektene. Vi skaffer bøker og spill etter hans nysgjerrighet, i blant tar vi turen på biblioteket. Jeg ordner med roligtid og filmtid to runder hver dag for at han skal få det han vil. Når jeg ser at han er sliten så får han konoe av på rommet sitt med spill på en skjerm. Han er den som er eldst og får dermed overnatte borte når han ønsker. Jeg begrenser all pratingen hans i blant, det er viktig å lære han at hans stemme ikke må høres hele tiden. Anonymkode: ec1d2...f32
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #28 Skrevet 25. februar 2024 Barnet er fem år, ikke to. Du må sette litt forventninger og krav til barnet. Barn har godt av å kjede seg litt, det har godt av å vente, det har godt av å få beskjed om at nå skal mamma lese litt. Dette er en reise i å gjøre barna selvstendige, og da kan ikke barnet henge i skjørtene på mamma hele dagen. Du er ikke en aktivitetsmaskin som skal finne på masse forskjellige aktiviteter hele tiden. La barnet få bruke egen fantasi. Anonymkode: a432f...12e 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #29 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Barnet er fem år, ikke to. Du må sette litt forventninger og krav til barnet. Barn har godt av å kjede seg litt, det har godt av å vente, det har godt av å få beskjed om at nå skal mamma lese litt. Dette er en reise i å gjøre barna selvstendige, og da kan ikke barnet henge i skjørtene på mamma hele dagen. Du er ikke en aktivitetsmaskin som skal finne på masse forskjellige aktiviteter hele tiden. La barnet få bruke egen fantasi. Anonymkode: a432f...12e Ikke alle barn har fantasi, dette har jeg øvd på med barnet mitt i alle år. Kjede seg tid for å finne på noe spennende, leke selv, være på rommet med utallige leker for å leke, være ute på et fritt området og kan gjøre det han vil. Ingenting hjelper for det finnes ikke fantasi. Anonymkode: ec1d2...f32
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #30 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ikke alle barn har fantasi, dette har jeg øvd på med barnet mitt i alle år. Kjede seg tid for å finne på noe spennende, leke selv, være på rommet med utallige leker for å leke, være ute på et fritt området og kan gjøre det han vil. Ingenting hjelper for det finnes ikke fantasi. Anonymkode: ec1d2...f32 Jo, alle barn har fantasi. Det er en naturlig del av utviklingen. Men det er du som må starte leken, og hjelpe og veilede barnet til å utvikle lekekompetanse. Slik at barnet blir mer selvstendig, og du kan trekke deg ut. Anonymkode: 44c02...4dc 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #31 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En hel dag med en toåring er noe HELT annet enn en fem åring som ts har… toåringer er utmattende på et helt annet nivå, for de har ingen utholdenhet i aktiviteter og man må gjøre nye ting absolutt hele tiden. Femåringer er myye enklere å underholde og de kan også gjøre mye som voksne også liker. Så du kan glede deg til ungen blir 5😂 Anonymkode: bb814...a28 Godt å høre. Ungen er såklart ufattelig søt og morsom i denne alderen, men jeg blir også fullstendig GAL 😂 Anonymkode: bd17f...66d
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #32 Skrevet 25. februar 2024 Du trenger ikke ha dårlig samvittighet ovenfor noen andre enn deg selv. Barnet ditt er 5 år! Han skal ikke henge på mor døgnet rundt, han kan fint få beskjed om å gå å finne på noe for seg selv. En 5 åring klarer å underholde seg selv med lek og aktivitet, men da må du la han gjøre det. Alt for mange som underholder sine barn 24/7, og barna verken kjeder seg eller leker i eget selskap. Hvordan tror dere disse barna blir når de blir eldre? Man skal lære seg å være selvstendig og trives i eget selskap. Det betyr ikke bare å kunne passe på seg selv, men å være tilfreds med å være kun seg selv. Jeg brukte å leke alene på rommet mitt i timesvis som barn. Jeg elsker alenetid som voksen, og føler meg aldri ensom i mitt eget selskap. Anonymkode: f161b...412 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #33 Skrevet 25. februar 2024 Lett å skjønne at eldre besteforeldre blir utslitte etter et par dager som barnevakt 🙃. Unge foreldre bør snart skjønne at det er smart å lære barna å leke selvstendig fra de er små. De har ikke akkurat mangel på noe å leke med. Så, TS, jeg skjønner at du er sliten. Eneste løsningen er å lære barnet selvstendig lek. Vær litt tøff. Nå skal mamma lese bok/lage middag/vaske badet el.l. til viserne på klokka står sånn, så du må leke alene. Kjøp gjerne en billig vekkerklokke med visere. Ikke la deg forstyrre. Om han maser, så kun si at han skal se på klokka. Ikke prat deg bort. Anonymkode: 1e851...df4 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #34 Skrevet 25. februar 2024 Når ungen er 5 år, er det på tide å lære seg å være litt selvstendig. Og hvis du blir utslitt av å ha et barn alene, så bør du ikke få flere barn. Anonymkode: c5b7e...5c4 1
katties Skrevet 25. februar 2024 #35 Skrevet 25. februar 2024 Kanskje greit å sette på musikk og finne noen leker. Noen ganger kan det sikkert bli for mye for noen, spesielt om de er introverte, og ikke har hatt tid til å bare sitte alene med seg selv i det siste. De som sier 2-åringer er slitsomme: jeg syntes det var en fin alder - vi gikk 2 timer med tur etter barnehagen hver dag nesten. Var ute hele sommeren, 2-åringen kunne leke alene med visse ting 30-40 min i strekk, og sov i tillegg 2 timer midt på dagen, i tillegg til å legge seg 20:30 og stå opp 8:30-9:00. Hvilken som helst alder kan i teorien være slitsom. Min tremenning var en slitsom 14-åring for sin mor: hun krevde at moren var med ut på ting kl 22-23 på kvelden 🫡
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #36 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg forstår ikke hvordan foreldre klarer å ødelegge tilknytningen til eget barn så mye at de blir slitne av å være sammen med dem? Jeg har en 6-åring som har siste dag av vinterferien nå, og vi har vært sammen bare hun og jeg og pappaen på hytta i en uke. Det er helt vidunderlig, hun er mitt absolutt favorittmenneske i hele verden, og jeg elsker å være sammen med henne mest mulig! En av grunnene til å få barn er jo å få selskap av noen som er kulere enn alle andre du kjenner er det ikke? Vi bruker minimalt med skjerm, ser en film en gang i uka kanskje. Koser masse og liker å lese sammen eller spille brettspill. Ellers er vi mye ute på tur. Vi har en lite barnesentrert oppdragelse, som sikkert er nøkkelen tror jeg. Hun har vært med på alt jeg gjør siden fødsel, matlaging, husarbeid og ærend. Jeg sitter ikke på gulvet og leker med lego eller togbane, det interesserer meg ikke og det får hun gjøre selv hvis hun vil. Vi gjør ting sammen, men ikke ting jeg synes er kjedelig. Hvis hun ikke vil gjøre det jeg gjør, står hun fritt til å leke alene, og vi er flinke til å invitere til besøk. Hun er veldig selvstendig og enkel. Og ekstremt kjærlig og kosete. Vi har god tilknytning (som forsterker hvor mye vi liker hverandres selskap og hvor enkel hun er å oppdra, Connect before Correct!), klare grenser og tydelige forventninger. Hun har vært lite i bhg fordi jeg ville være mest mulig med henne. ❤️ Anonymkode: 3ccf8...7a3 Du evner ikke å forstå at barn er forskjellige? AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jo, alle barn har fantasi. Det er en naturlig del av utviklingen. Men det er du som må starte leken, og hjelpe og veilede barnet til å utvikle lekekompetanse. Slik at barnet blir mer selvstendig, og du kan trekke deg ut. Anonymkode: 44c02...4dc Alle barn er ikke glad i å leke! Jeg var selv et slikt barn. Hjernetrim og lesing var det eneste som ga meg glede og mestring. Eller samtaler med voksne (og etterhvert andre barn når vi ble større). Vil tro at jeg kunne oppleves ganske intens for mine foreldre og andre voksne rundt oss, jeg maste hull i hodet på dem. Anonymkode: 08128...594
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #37 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, alle barn har fantasi. Det er en naturlig del av utviklingen. Men det er du som må starte leken, og hjelpe og veilede barnet til å utvikle lekekompetanse. Slik at barnet blir mer selvstendig, og du kan trekke deg ut. Anonymkode: 44c02...4dc Jeg har to yngre barn og har gjort det samme med alle, eldste klarer ikke men de to yngste kan. Barnehagen har også forsøkt uten hell, barnet trekker seg unna. Anonymkode: ec1d2...f32
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #38 Skrevet 25. februar 2024 Mye skjermtid redder mange foreldre på vanskelige dager. Selv gjort og gjør enda. Anonymkode: f6983...aad
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #39 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mye skjermtid redder mange foreldre på vanskelige dager. Selv gjort og gjør enda. Anonymkode: f6983...aad Og fulle dager i barnehagen. Vinterferie er ikke nødvendig. Sommerferie noe annet. Anonymkode: f6983...aad
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå