AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #1 Skrevet 24. februar 2024 Har vært to dager alene med 5-åringen og jeg er totalt utslitt. Tålmodigheten er slutt og absolutt alt irriterer meg. Det har kun vært oss pga ferie, fra klokken 06 på morgenen til klokken 20 på kvelden. Jeg elsker han over alt på jord. Nå sitter jeg bare å griner fordi jeg ikke føler noe glede, føler meg bare spist opp. Han leker svært lite alene, vil at vi skal gjøre absolutt alt ilag. Ikke misforstå, det er jo fint men det har vært så intenst i 2 dager nå. Vet ikke hva jeg vil med innlegget..føler meg bare så mislykket av å bli så sliten..dårlig søvn har det blitt også i det siste og det hjelper vel ikke på.. Anonymkode: c9d55...53d 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #2 Skrevet 24. februar 2024 Hva med å invitere en venn av barnet hjem? Eller en tur på kino? Jeg føler det hjelper her, da får man et lite avbrekk. Anonymkode: cbeb6...a0b 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #3 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med å invitere en venn av barnet hjem? Eller en tur på kino? Jeg føler det hjelper her, da får man et lite avbrekk. Anonymkode: cbeb6...a0b Enig i dette. Jeg hadde også enebarn som ville være med meg hele tida. Å ha et annet barn på besøk hjalp veldig. Ikke føl deg mislykket, det er mange som har hatt det sånn! Anonymkode: bdeab...55a
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #4 Skrevet 24. februar 2024 Dra ut av huset. Det verste er når man bare blir inne. Ut på tur, kino, butikken, bassenget, dra bort/få besøk, trampolinepark, lekeland Anonymkode: 74526...50c 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #5 Skrevet 24. februar 2024 5-åringer er jo dritenkle. Herregud, kan jo gjøre maaaaasse forskjellig. Leke, pusle, perle, tegne, brettspill, se ipad, være ute i timesvis, dra på kino, bowling, badeland, teater, gå på ski, ake. Altså… Anonymkode: bb814...a28 5 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #6 Skrevet 25. februar 2024 Måtte lese innlegget mitt en gang til for å sjekke om jeg hadde spurt etter tips til aktiviteter men det har jeg altså ikke 🙈 Har ingen problemer med å finne på ting. Er mer det at vi skal gjøre absolutt alt ilag, i 14 timer. Kjente bare at det ble intenst og at jeg ble sliten. Vare bare lufting av den følelsen 😉 Anonymkode: c9d55...53d 2 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #7 Skrevet 25. februar 2024 Besøk av venner Skjerm 😊 Anonymkode: 1a2ed...37a 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #8 Skrevet 25. februar 2024 hvor mange flere dager er det snakk om? Anonymkode: bcac9...f26
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #9 Skrevet 25. februar 2024 Skjønner følelsen, ts. Har en intens toåring selv. Hodet mitt er fullstendig tomt for ideer til hva jeg skal finne på med den ungen😂 Jeg er overhodet ikke en leken voksen, synes det er dritkjedelig å sitte på gulvet og leke...🙃 Når jeg ber henne leke selv, så finner hun bare på rampestreker. Anonymkode: bd17f...66d
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #10 Skrevet 25. februar 2024 Ja, det er intenst å være sammen med dem en hel dag. Utmattende, men også koselig. Jeg synes dagen blir veldig slitsom om vi bare er inne. Kommer vi oss ut, blir dagen super og jeg synes ikke det er så slitsomt. Anonymkode: b0f77...64e 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #11 Skrevet 25. februar 2024 Trodde du skrev om noen på 2 år. Femåringer kan man gjøre så mye gøy med. Ta styringen og velg aktiviteter som også du kan ha litt glede av. Anonymkode: e0b0a...f15 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #12 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Måtte lese innlegget mitt en gang til for å sjekke om jeg hadde spurt etter tips til aktiviteter men det har jeg altså ikke 🙈 Har ingen problemer med å finne på ting. Er mer det at vi skal gjøre absolutt alt ilag, i 14 timer. Kjente bare at det ble intenst og at jeg ble sliten. Vare bare lufting av den følelsen 😉 Anonymkode: c9d55...53d Grunnen til at man tipser om aktiviteter er jo at det virker spesielt å bli totalt utslitt av å henge med en 5 åring i noen dager, som tross alt kan gjøre MYE forskjellig og fysisk er ganske selvstendig. Da får man jo inntrykk av at du kanskje ikke går bredt nok ut i aktiviteter dere gjør. Anonymkode: bb814...a28 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #13 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Skjønner følelsen, ts. Har en intens toåring selv. Hodet mitt er fullstendig tomt for ideer til hva jeg skal finne på med den ungen😂 Jeg er overhodet ikke en leken voksen, synes det er dritkjedelig å sitte på gulvet og leke...🙃 Når jeg ber henne leke selv, så finner hun bare på rampestreker. Anonymkode: bd17f...66d En hel dag med en toåring er noe HELT annet enn en fem åring som ts har… toåringer er utmattende på et helt annet nivå, for de har ingen utholdenhet i aktiviteter og man må gjøre nye ting absolutt hele tiden. Femåringer er myye enklere å underholde og de kan også gjøre mye som voksne også liker. Så du kan glede deg til ungen blir 5😂 Anonymkode: bb814...a28 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #14 Skrevet 25. februar 2024 Har inntrykk av at småbarnsforeldre idag er totalt hjelpesløse og ikke tåler noenting. Hører mange kommentarer som dette blant dem, og felles er også at de er fullstendig avhengig av barnevakt hele tiden! For de må jo ha tid til pleie og hvile for seg selv.. Beklager ts, du ville sikkert bare få ut litt frustrasjon, men jeg blir rett og slett bare irritert av å lese at en mor ikke orker å være med EN femåring i to dager. Jeg blir rett og slett trist av å lese det. Anonymkode: 2cfe9...7dc 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #15 Skrevet 25. februar 2024 La barnet bruke skjerm innimella så du får hentet deg inn😊 Gjør deg opptatt, si at nå må han leke litt selv, du skal på do, sette på en maskin klær, rydde kjøkkenet eller andre kjedelige ting😅 vipps, noen minutter for deg selv, du trenger altså ikke gjøre det du sier😅 Send ungen ut i hagen om du har det, du skal bare "gjøre ett eller annet" så kommer du ut, vipps, tid til en kopp kaffe😂 Skjønner deg fryktelig godt, har en på snart 7 som er lik din, fryktelig intens. Trøsten må være at det blir bedre, selv om det ikke er en trøst egentlig her og nå. Jeg pleier å telle ned time for time, dag for dag når det er på det mest intense, type, bare 5 timer til leggetid nå... føler det hjelper litt når dagene blir ekstremt lange. Anonymkode: 2f0b2...74d 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #16 Skrevet 25. februar 2024 Jeg forstår hva du mener, min femåring kan også være ganske intens hvis det bare er oss to. Jeg pleier å løse det ved å enten velge aktiviteter som også gir meg glede (typisk ski, tur, lese bøker jeg faktisk liker, osv), eller å invitere med venner av ham. Har han venner på besøk er det en helt annen verden her. Anonymkode: 08128...594 1
Hmmmmmm Skrevet 25. februar 2024 #17 Skrevet 25. februar 2024 Er det ikke mulig å be ungen om voksen pause? Feks si at du skal drikke opp kaffen/te før du kan leke igjen. Og i de pausene kan ungen fortsette å leke 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #18 Skrevet 25. februar 2024 Jeg forstår ikke hvordan foreldre klarer å ødelegge tilknytningen til eget barn så mye at de blir slitne av å være sammen med dem? Jeg har en 6-åring som har siste dag av vinterferien nå, og vi har vært sammen bare hun og jeg og pappaen på hytta i en uke. Det er helt vidunderlig, hun er mitt absolutt favorittmenneske i hele verden, og jeg elsker å være sammen med henne mest mulig! En av grunnene til å få barn er jo å få selskap av noen som er kulere enn alle andre du kjenner er det ikke? Vi bruker minimalt med skjerm, ser en film en gang i uka kanskje. Koser masse og liker å lese sammen eller spille brettspill. Ellers er vi mye ute på tur. Vi har en lite barnesentrert oppdragelse, som sikkert er nøkkelen tror jeg. Hun har vært med på alt jeg gjør siden fødsel, matlaging, husarbeid og ærend. Jeg sitter ikke på gulvet og leker med lego eller togbane, det interesserer meg ikke og det får hun gjøre selv hvis hun vil. Vi gjør ting sammen, men ikke ting jeg synes er kjedelig. Hvis hun ikke vil gjøre det jeg gjør, står hun fritt til å leke alene, og vi er flinke til å invitere til besøk. Hun er veldig selvstendig og enkel. Og ekstremt kjærlig og kosete. Vi har god tilknytning (som forsterker hvor mye vi liker hverandres selskap og hvor enkel hun er å oppdra, Connect before Correct!), klare grenser og tydelige forventninger. Hun har vært lite i bhg fordi jeg ville være mest mulig med henne. ❤️ Anonymkode: 3ccf8...7a3 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #19 Skrevet 25. februar 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Har vært to dager alene med 5-åringen og jeg er totalt utslitt. Tålmodigheten er slutt og absolutt alt irriterer meg. Det har kun vært oss pga ferie, fra klokken 06 på morgenen til klokken 20 på kvelden. Jeg elsker han over alt på jord. Nå sitter jeg bare å griner fordi jeg ikke føler noe glede, føler meg bare spist opp. Han leker svært lite alene, vil at vi skal gjøre absolutt alt ilag. Ikke misforstå, det er jo fint men det har vært så intenst i 2 dager nå. Vet ikke hva jeg vil med innlegget..føler meg bare så mislykket av å bli så sliten..dårlig søvn har det blitt også i det siste og det hjelper vel ikke på.. Anonymkode: c9d55...53d Tenk på oss som har en 5-åring 24/7 året rundt du. 😜 Anonymkode: d2f91...229 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #20 Skrevet 25. februar 2024 Utrolig at dette ble til konkurranse om hvem som er den beste mammaen. Vi er på KG så burde ikke være overrasket. Noen ganger blir man helt utkjørt av eget barn, det vil ikke si at en blir det hver gang man er alene med barn. Ka skje TS er syk, sovet dårlig, mye å gjøre på jobb - altså hva som helst. Vi er bare mennesker selv som foreldre, så en kan bli helt kjørt noen ganger! Ikke ta til deg noe her, TS, synd du har dårlig samvittighet. Prøv å få hentet seg inn igjen, du er bare et menneske du også. Jeg blir helt kjørt av min treåring noen ganger også, men hun er likevel det beste som har skjedd meg. Anonymkode: 82d86...fce 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå