Gå til innhold

Økonomi i forbindelse med gravferd++ ved null arv

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 99% sikker på at han ikke har forsikringer. Han er uføre og har ikke noe via arbeid, men takk for tips! 

Anonymkode: 857f9...6b2

Det var pappa også, men han hadde forsikring fordet, igjennom fagforbundet eller noe lignende, han hadde ikke jobbet på 40 år. Følg med i posten hva han får. Jeg oppdaget medlemsbladet tilfeldigvis.

Anonymkode: 2ce48...0d8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han har dessverre vært ufør nesten hele sitt voksne liv. Har ikke vært medlem av noe fagforbund da han ikke har noen utdanning.

Pappa jobba på en fabrikk og hadde heller ikke utdannelse.

Skrevet

Mange begravelsesbyråer har prisliste på nett. Vi hadde lest oss opp før pappa døde. Mye av det som byrået tilbyr kan man gjøre selv, eller det er ting man ikke trenger. 

Byrået sendte inn søknad om båretransport for oss, vi betalte under tretusen i egenandel (lang avstand fra sykehjemmet til hjemsted/gravlund). 

Noen jeg kjenner valgte resirkulert gravstein, den kostet sjutusen. Gravstein kan man vente med til året etter, imens står et hvitt kors der. 

Og det stemmer som noen sier, du får ut personlige eiendeler/ting uten økonomisk verdi selv om du frasier deg arv. 

Anonymkode: 5ca37...bf1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 22.27):

Det var pappa også, men han hadde forsikring fordet, igjennom fagforbundet eller noe lignende, han hadde ikke jobbet på 40 år. Følg med i posten hva han får. Jeg oppdaget medlemsbladet tilfeldigvis.

Samme her. Mamma var ufør i mange mange år, men vi fikk likevel støtte fra LO (90 000kr ca, da hun var relativt ung)

Anonymkode: d58da...f30

AnonymBruker
Skrevet

P.s. begravelse kostet ca 65 000,- til sammen med alt. Mat og lokale 16 000,-, blomster 6000,-, begravelsesbyrå 20 000,- (kirken ordnet med sanghefter etc, og frakt slapp vi nesten helt unna, med unntak av noen hundre meter, pga krav om obduksjon fra politiet, de dekket dermed frakten). Stein 14 000,- da vi fikk kjøpe en et firma hadde stående på lager, gravplass for 20 år (dobbelgrav) ca 8500,-.

Helt sinnsykt hvor dyrt det er å holde begravelse.. 

Anonymkode: d58da...f30

AnonymBruker
Skrevet

Dersom avdøde ikke har midler til å dekke gravferden og etterkommerne frasier seg arv (fordi de vet at det ikke er noe å arve), vil kommunen (i noen kommuner «kommunen ved kirkevergen») betale for gravferden. Avdøde vil da få en enkel (men likevel ok) gravferd. 

Anonymkode: 240b3...114

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 20.43):

Jeg blir så overrasket over at voksne mennesker med barn ikke etterlater seg noen ting.

Er det virkelig vanlig å ikke ha noen verdier? Jeg skjønner at unge mennesker ikke har til egen begravelse, men eldre burde vel det?

Anonymkode: 16abf...372

Jeg er også overrasket. Står midt opp i lignende situasjon selv. Ikke på min side av familien, men berører oss likevel. Jeg skal iallefall ha nok til min egen begravelse. 

Anonymkode: 909d6...a37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 19.27):

Hei! Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal skrive dette. Jeg står i en situasjon der jeg dessverre kommer til å miste min kjære pappa. Han har kreft og det er uvisst hvor lang tid han har igjen. Før jeg skriver videre vil jeg bare starte med å si at jeg bryr meg overhode ikke om arv og penger. Er det noe jeg ønsker så er det at pappa skal leve videre! Innlegget handler mer om at jeg vil stålsette meg og vite hvor mye penger jeg trenger å spare opp.

Situasjonen er den at jeg er eneste familiemedlemmet som han har kontakt med. Han har noen søsken og en forelder, men han har som sagt ikke kontakt med dem. Han har gjeld og ingen penger, eller eiendom. Dette gjør at jeg kommer til å takke nei til arven, da jeg selvfølgelig ikke vil arve forbrukslån. 

Det er nok kun jeg som kommer til å stå for kostnadene ved begravelsen. Jeg har lest meg til at man kan søke til nav for å dekke noe av kostnadene i forbindelse med begravelsen. Jeg mener på å ha hørt at dette ikke dekker blant annet gravstein. Det jeg lurer på er egentlig hvor mye penger jeg må belage meg på å betale? Er det andre kostnader?

Jeg har pleid å ha en grei bufferkonto, men med biler til reparasjon og diverse er det nå snevert med oppsparte penger. Jeg ønsker at han skal ha en fin gravstein og tar selvfølgelig opp forbrukslån om det er eneste utvei. Det jeg egentlig lurer på er hvor store utgifter jeg kommer til å få? Det er greit å være mentalt forberedt da det nok kommer til å være nok å stå i sorgen om jeg ikke i tillegg får en usikkerhet rundt økonomi.

På forhånd takk for svar ❤️

Vi hadde akkurat en begravekse i nær famile, ganske enkel, uten stein somallerede var på plass, Vi brukte ca 50 000, inkludert kiste, transport, blomster og kremasjon med urne. Begravelsesbyrå sender alltid til Nav, en får automatisk dekket en liten sum, men den var rundt 6000 mener jeg å huske. Så vi betalte rundt 50 000 utenom dette. 

Du må jo ikke ha seremoni eller stein, kan jo være at han vil kremeres og kun ha en minneplass. Det er det mange som ønsker idag, bla min mor vil ha det. Da er ikke kostnaden så stor heller. De fleste foreldre/voksne snaker jo gjerne om hvordan de vil ha det. Det har jeg gjort  med mine barn som er i begynnelsen av 20 årene

Anonymkode: 1167b...54c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ihvertfall at da en av mine foreldre gikk bort, så fikk vi dekket hele begravelsen pga. at hen hadde uføretrygd. Dette var noe begravelsesbyrået ordnet.

Anonymkode: 3f894...ff9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 22.22):

Hva skjer om man ikke har råd da? Står i nesten samme situasjon selv, og jeg har ikke noe ekstra å ut med. Det har ikke den avdøde heller.  

Anonymkode: 88e73...3c8

Hvis du frasier deg alt så tar kommunen over, men da har dere heller ikke mulighet til å bestemme noe over gravferden. Da bestemmer kommunen absolutt alt, så må dere bare føye dere etter det som bestemmes. 

Som en annen nevner ts så er det normalt å sende regningen til boet, så dekkes begravelse (i nøkterne former) derfra, så kan man søke nav om det ikke er nok til å dekke i boet, og har dere brukt mer enn det må etterlatte dekke selv. 

Anonymkode: cde4a...74d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 22.22):

Han har dessverre vært ufør nesten hele sitt voksne liv. Har ikke vært medlem av noe fagforbund da han ikke har noen utdanning.

Trenger ikke utdanning for å være medlem i fagforbund… 

Jeg er ikke i jobb, men har forsikringer gjennom fagforbund. 

Du må jo spørre han rett ut, å ikke antyde ting. 

Anonymkode: 8a519...d53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er kanskje ikke klar over det men det er mulig å ta over boet selv om det er gjeld i det, da tar du over en § i skifteloven og så har du kun ansvaret for det som står på kontoen. Når en person dør får han og inn trygd måneden etter. Så kan du bruke av det som står på kontoen til å dekke utgifter til begravelsen og du kan og søke gravferdsstøtte.

erklaring-om-privat-oppgjor-av-dodsbo-av-liten-verdi.pdf (domstol.no)

Dette er fordi det er en del som har gjeld når de dør og for at det skal ryddes opp etter dem så kan arvingene ta over etter § 95 og kun ha ansvar for det som står på kontoen, Da kan de og rydde ut og ta med seg ting som har følelsesmessig verdi. Om det står 50000 på kontoen så betaler du bare de regningene som kommer. ville pririteret utgifter til begravelsen og når det er tomt så er det tomt.

Anonymkode: 4e7b1...e04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...