Gå til innhold

Økonomi i forbindelse med gravferd++ ved null arv

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kan ikke så mye om stønader, men vet at hvis han dør nå snart, trenger du ikke tenke på gravstein på mange måneder. Det blir satt opp et midlertidig trekors først. Så du har tid til å spare. Har mistet 2 foreldre i vinterhalvåret selv…

Anonymkode: 6966d...e5e

Takk for tips. Kondolerer så mye ❤️

Anonymkode: 857f9...6b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil i likhet med en annen her foreslå minnelund. For det første så slipper du å besøke graven ofte for å sørge for blomster, pynt og vedlikehold, og du slipper også utgifter til gravstein. 

Anonymkode: 121a0...356

• Liker 6
Skrevet

Hei♥️ så utrolig trist å høre! 
står midt oppi dødsfallet av min egen far selv nå og begravelsesbyrået søker nav for deg og tar direkte oppgjør med dem. Om du feks velger billigste kiste ca 7000 kr, kremasjon og Minnelund med navn på, kan stønaden fra nav være nok til å dekke hele. 
du behøver ingen sermoni i kirken, du kan velge å gå rett på kremasjon og heller ha en sermoni i kapell med urne nedsettelse til våren- det er absolutt den billigste måten å gjøre det på. 
blomster (om du vil ha) kan du selv velge å ta igjennom blomsterbutikk eller matbutikk, begravelsesbyrået vil helt sikkert at du skal ta det igjennom dem, men alt blir dyrere da. 
ønsker deg masse lykke til♥️

Anonymkode: 0c07b...62f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

står midt oppi dødsfallet av min egen far selv nå og begravelsesbyrået søker nav for deg og tar direkte oppgjør med dem. Om du feks velger billigste kiste ca 7000 kr, kremasjon og Minnelund med navn på, kan stønaden fra nav være nok til å dekke hele. 
du behøver ingen sermoni i kirken, du kan velge å gå rett på kremasjon og heller ha en sermoni i kapell med urne nedsettelse til våren- det er absolutt den billigste måten å gjøre det på. 
blomster (om du vil ha) kan du selv velge å ta igjennom blomsterbutikk eller matbutikk, begravelsesbyrået vil helt sikkert at du skal ta det igjennom dem, men alt blir dyrere da. 

Og en annen ting- minnelund koster mye mindre pr 20 år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det med gravstein som kan slipes om kan jo være nyttig. Takk! 

Lurt å ta det direkte med leverandør. Går det gjennom begravelsesbyrået fordyres det ofte. Leverandører av gravstøtter tar seg av montering på riktig sted. (Jeg vet om noen som kjøpte en omslipt stein. Ikke mulig å se at det var "ombruk".)

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så trist å høre. Kondolerer så mye ❤️ Takk for tipsene

Skrevet

Hei.

Ikke bekymre deg, begravelsesbyrået søker om gravferdstønad for deg/på vegne av din far. Dette snakker dere om når du skal planlegge begravelsen sammen med begravelsesbyrået. Vi fikk den høyeste stønaden fra nav da vår mor gikk bort og jeg mener den var på rundt 25 000.

Velg de billigste alternativene, gå for det enkleste. F.eks så kan annonsering i avisen fort bli noen lapper. 7500 betalte vi for annonseringen i avisen. Husker ikke om det var pr linje eller pr ord vi måtte betale. Dette var under corona-pandemien så det var også obligatorisk med en sånn tekst om restriksjoner i begravelsen.

Det er en morbid business det der. De tar betalt for absolutt alt; klargjøring av kiste etc. Vi spøkte om å frakte mamma selv fordi det var dyrt å få henne fraktet fra dødsstedet til der hun skulle gravlegges. Var ca 40 km og det ble noen tusenlapper der og. Fikk dekket noe av nav på det punktet.

Helt sprøtt at det skal være så dyrt å dø selv om man velger å gjøre det enkelt. Er noen ting man ikke kommer utenom.

Anonymkode: a6de9...001

• Hjerte 1
Skrevet

Det er boet som skal betale begravelsen og ikke du. Begravelsen skal dekkes før eventuelt andre instanser får pengene sine. Alle begravelsesbyrå tilbyr en time gratis økonomisk veiledning. Siden han er uføre kan det være aktuelt å søke gravferdsstønad. Er det allikevel ikke nok midler, kan man be kommunen ta over. 

Anonymkode: fb0a6...788

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du snakket åpent med ham om døden og at det går den vei? Er dere fortrolig med å snakke åpen med hverandre? Vet du absolutt alt om hans økonomi? Vet du at han ikke har noe penger noe noen sted? Hvor lenge har han igjen? Har han mulighet til å ta opp et lite lån? Kan du selge noe han eier mens han lever enda og skaffe penger til begravelsen? Er han mentalt klar? Hvis han er det så vil jeg tro at han kanskje selv har noen tanker om begravelsen og finansiering av den.

Veldig mange sørger for å ha nok til sin egen begravelse, sikker det ikke gjelder ham også?

Min far døde for 2 år siden. Vi gjorde ting litt annerledes (ikke kirke og opplegg der) så det ble litt billigere enn vanlig, ca 28 000kr. Steinen ordnet vi senere og den kom på ca 45 000kr med montering. Begravelse er ikke billig, så skjønner godt du er bekymret. 

Var han medlem i noen fagforening? Det hender de dekker en del.

Ønsker deg masse lykke til i en vanskelig tid ❤️

Anonymkode: 5521a...844

Skrevet

Jeg blir så overrasket over at voksne mennesker med barn ikke etterlater seg noen ting.

Er det virkelig vanlig å ikke ha noen verdier? Jeg skjønner at unge mennesker ikke har til egen begravelse, men eldre burde vel det?

Anonymkode: 16abf...372

• Liker 1
Skrevet

Da mamma døde fikk støttet NAV med begravelsessøtte, tror det var på rundt 20000,- (begravelsesbyrået ordnet alt det) og så betalte jeg rundt 15000,- selv 

Anonymkode: f217b...fd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg blir så overrasket over at voksne mennesker med barn ikke etterlater seg noen ting.

Er det virkelig vanlig å ikke ha noen verdier? Jeg skjønner at unge mennesker ikke har til egen begravelse, men eldre burde vel det?

Fikk du ikke med deg at vedkommende var uføretrygdet? Har det vært slik over tid har nok masse av pengene man eventuelt hadde forduftet til å leve av. Mange som har levd harde liv som ikke eier nåla i veggen når de dør. Det som er så grotesk er at det skal koste så mye penger å få et siste hvilested i verdens rikeste land.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
TomKrus skrev (7 minutter siden):

Fikk du ikke med deg at vedkommende var uføretrygdet? Har det vært slik over tid har nok masse av pengene man eventuelt hadde forduftet til å leve av. Mange som har levd harde liv som ikke eier nåla i veggen når de dør. Det som er så grotesk er at det skal koste så mye penger å få et siste hvilested i verdens rikeste land.

Jo, fikk med meg at han var ufør, men tenkte ikke spesielt på ham.

Synes jeg stadig hører og leser om sånne tilfeller. Jeg skjønner at for noen kan det være rus og psykiatri som spiller inn, men stadig er det innsamlinger hvor voksne barn tigger penger til foreldrenes begravelse. Begravelse er dyrt ja, men at en hel familie ikke har penger?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, fikk med meg at han var ufør, men tenkte ikke spesielt på ham.

Synes jeg stadig hører og leser om sånne tilfeller. Jeg skjønner at for noen kan det være rus og psykiatri som spiller inn, men stadig er det innsamlinger hvor voksne barn tigger penger til foreldrenes begravelse. Begravelse er dyrt ja, men at en hel familie ikke har penger?

Ofte er det slik at slektninger ikke er interessert i å betale for en begravelse for noen de knapt har kontakt med, spesielt når det ikke er noe å arve. Unntaket er jo barn rett nedad i arve rekkefølgen som  føler de må gjøre det for sine foreldre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Veldig lurt av deg å tenke på slikt allerede nå. 

Far døde for to måneder siden. Jeg er usikker på om kremasjon er billigere enn begravelse,  som noen over skrev. Man må likevel ha kiste (hvorfor i alle dager det?), man må betale for transport av kiste til hjemsted eller mer for kremasjon, man behøver en urne (de koster fra ca. 1000 kr og oppover), man må betale for transport av urne... 

Vil anbefale deg å sjekke hjemmesidene til begravelsesbyrå og prøve å få oversikt over kostnadene hos dere lokalt, og så be om en uforpliktende samtale med dem. Støtter forslaget om gjøre så mye som mulig selv og om dere bestemmer dere for annonse,  gjør den veldig kort og bare én avis. 

Anonymkode: 5b748...b22

Skrevet

Om din far var medlem i et fagforbund kan det være støtte å hente til begravelse der også. Min bestemor var medlem i et LO-forbund, fikk en sum til begravelsen, husker ikke hvor mye.

Anonymkode: a1fc9...948

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Om din far var medlem i et fagforbund kan det være støtte å hente til begravelse der også. Min bestemor var medlem i et LO-forbund, fikk en sum til begravelsen, husker ikke hvor mye.

Anonymkode: a1fc9...948

Vi fikk 16000 av LO til svigermor. Hun var ikke medlem men hadde vert medlem mange år tilbake i tid.

Anonymkode: bcb10...98e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi fikk 16000 av LO til svigermor. Hun var ikke medlem men hadde vert medlem mange år tilbake i tid.

Anonymkode: bcb10...98e

Han har dessverre vært ufør nesten hele sitt voksne liv. Har ikke vært medlem av noe fagforbund da han ikke har noen utdanning.

Skrevet

Hva skjer om man ikke har råd da? Står i nesten samme situasjon selv, og jeg har ikke noe ekstra å ut med. Det har ikke den avdøde heller.  

Anonymkode: 88e73...3c8

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva skjer om man ikke har råd da? Står i nesten samme situasjon selv, og jeg har ikke noe ekstra å ut med. Det har ikke den avdøde heller.  

Anonymkode: 88e73...3c8

Kommunen

Anonymkode: 96a03...d97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...