AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #1 Skrevet 24. februar 2024 Hei! Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal skrive dette. Jeg står i en situasjon der jeg dessverre kommer til å miste min kjære pappa. Han har kreft og det er uvisst hvor lang tid han har igjen. Før jeg skriver videre vil jeg bare starte med å si at jeg bryr meg overhode ikke om arv og penger. Er det noe jeg ønsker så er det at pappa skal leve videre! Innlegget handler mer om at jeg vil stålsette meg og vite hvor mye penger jeg trenger å spare opp. Situasjonen er den at jeg er eneste familiemedlemmet som han har kontakt med. Han har noen søsken og en forelder, men han har som sagt ikke kontakt med dem. Han har gjeld og ingen penger, eller eiendom. Dette gjør at jeg kommer til å takke nei til arven, da jeg selvfølgelig ikke vil arve forbrukslån. Det er nok kun jeg som kommer til å stå for kostnadene ved begravelsen. Jeg har lest meg til at man kan søke til nav for å dekke noe av kostnadene i forbindelse med begravelsen. Jeg mener på å ha hørt at dette ikke dekker blant annet gravstein. Det jeg lurer på er egentlig hvor mye penger jeg må belage meg på å betale? Er det andre kostnader? Jeg har pleid å ha en grei bufferkonto, men med biler til reparasjon og diverse er det nå snevert med oppsparte penger. Jeg ønsker at han skal ha en fin gravstein og tar selvfølgelig opp forbrukslån om det er eneste utvei. Det jeg egentlig lurer på er hvor store utgifter jeg kommer til å få? Det er greit å være mentalt forberedt da det nok kommer til å være nok å stå i sorgen om jeg ikke i tillegg får en usikkerhet rundt økonomi. På forhånd takk for svar ❤️ Anonymkode: 857f9...6b2 1 11
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #2 Skrevet 24. februar 2024 Kan ikke så mye om stønader, men vet at hvis han dør nå snart, trenger du ikke tenke på gravstein på mange måneder. Det blir satt opp et midlertidig trekors først. Så du har tid til å spare. Har mistet 2 foreldre i vinterhalvåret selv… Anonymkode: 6966d...e5e 2 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #3 Skrevet 24. februar 2024 Så leit å høre, kondolerer! Begravelsesbyrået tilbyr og tar betalt for ALT så sjekk listen over tilbud og se hva du kan ordne selv. Feks de foreslår å skaffe roser til å legge på kisten ved nedsenking av den, men deres roser kostet 40-50 kr stykket. Vi kjøpte en noen flotte på butikken feks. Ta en telefon til nav og hør hva de kan bidra med. Det er nok det beste i din situasjon. Stor klem Anonymkode: c1025...819 7 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #4 Skrevet 24. februar 2024 Det behøver ikke koste så mye. Du kan allerede nå be om en prisliste fra et begravelsesbyrå. Det meste av det vi betalte var frivillige kostnader, som leie av kirke og prest (ikke medlem Den norske kirke), solist i kirke, dekorasjoner og minnestund. Vi valgte kremasjon og minnestund, så ingen gravstein. Du kommer antageligvis langt med 10000 kroner. Anonymkode: ccc2f...953 1
Olsen Skrevet 24. februar 2024 #5 Skrevet 24. februar 2024 Gravferdsstønad - nav.no Her forklares det greit. Du gjør lurt i å ikke underskrive på at du vil arve hvis du vet at det er mer gjeld enn formue. Begravelsesbyråer kan ha en økonomi-utgave av gravferd, men det vil jo uansett koste. Gravstein kan vente. Noen leverandører av gravsteiner sliper ned brukte gravsteiner og hogger inn nytt navn. Rimeligere enn helt ny, og de kan være like fine. Uansett kan gravstein vente. 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #6 Skrevet 24. februar 2024 Da min pappa døde, fikk vi støtte fra NAV siden min mor er uføretrygdet. Dette søkte begravelsesbyrået om direkte. Dette er over ti år siden så det kan være andre regler nå, men jeg tror det ble dekket rundt 70%. Vi valgte det billigste av det meste, men betalte vel rundt 18.000 etter støtte. I tillegg kostet gravstøtten 14.000 noen måneder etterpå. Anonymkode: ee3e1...b08 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #7 Skrevet 24. februar 2024 Betalte 36 000, og det er begravelse uten stein. Steinen kommer også til å koste. Anonymkode: 2ce48...0d8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #8 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Betalte 36 000, og det er begravelse uten stein. Steinen kommer også til å koste. Anonymkode: 2ce48...0d8 Dette var i år. Anonymkode: 2ce48...0d8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #9 Skrevet 24. februar 2024 Du kan søke om stønad fra nav. Mener det er på litt over 20.000 kr Og veldig greit å si nei til arv når en vet der er mye gjeld. Selv tok vi offentlig skifte da min far gikk bort. Vi fikk lov å beholde personlige eiendeler Anonymkode: 1c9a4...b92 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #10 Skrevet 24. februar 2024 Da mamma døde, så hadde hun forsikringer gjennom jobb som betalte ut en sum til gravferd. Det samme hadde svigermor også, mulig din far har lignende forsikring? Anonymkode: 035f8...814 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #11 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da mamma døde, så hadde hun forsikringer gjennom jobb som betalte ut en sum til gravferd. Det samme hadde svigermor også, mulig din far har lignende forsikring? Anonymkode: 035f8...814 Jeg er 99% sikker på at han ikke har forsikringer. Han er uføre og har ikke noe via arbeid, men takk for tips! Anonymkode: 857f9...6b2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #12 Skrevet 24. februar 2024 Du kan søke om en viss sum fra nav for å dekke selve begravelsen. Selv om du fraskriver deg arven så kan du hente ut ting fra leiligheten og selge det. Dette vet jeg nettopp om noen som var gjennom, så så lenge verdiene er kun type stuebord, skap osv, bil til rundt 20 tusen , så er dette slike ting du kan kan arve selv om du fraskriver deg arven. Anonymkode: b936d...2c1 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #13 Skrevet 24. februar 2024 Jeg er i samme situasjon som deg, selv om det ikke er like nært forestående dødsfall her. Men gravla også mamma for to år siden, og steinen vi valgte kosta rett i underkant av 11000, inkludert gravering og plassering. Anonymkode: 45365...cea 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #14 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Betalte 36 000, og det er begravelse uten stein. Steinen kommer også til å koste. Anonymkode: 2ce48...0d8 Oj! Det er såpass mye penger ja. Takk for svar. Anonymkode: 857f9...6b2 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #15 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er i samme situasjon som deg, selv om det ikke er like nært forestående dødsfall her. Men gravla også mamma for to år siden, og steinen vi valgte kosta rett i underkant av 11000, inkludert gravering og plassering. Anonymkode: 45365...cea Takk for svar! Kondolerer så mye ❤️ Anonymkode: 857f9...6b2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #16 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan søke om en viss sum fra nav for å dekke selve begravelsen. Selv om du fraskriver deg arven så kan du hente ut ting fra leiligheten og selge det. Dette vet jeg nettopp om noen som var gjennom, så så lenge verdiene er kun type stuebord, skap osv, bil til rundt 20 tusen , så er dette slike ting du kan kan arve selv om du fraskriver deg arven. Anonymkode: b936d...2c1 Det visste jeg ikke. Det var nyttig informasjon! Anonymkode: 857f9...6b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #17 Skrevet 24. februar 2024 Olsen skrev (15 minutter siden): Gravferdsstønad - nav.no Her forklares det greit. Du gjør lurt i å ikke underskrive på at du vil arve hvis du vet at det er mer gjeld enn formue. Begravelsesbyråer kan ha en økonomi-utgave av gravferd, men det vil jo uansett koste. Gravstein kan vente. Noen leverandører av gravsteiner sliper ned brukte gravsteiner og hogger inn nytt navn. Rimeligere enn helt ny, og de kan være like fine. Uansett kan gravstein vente. Det med gravstein som kan slipes om kan jo være nyttig. Takk! Anonymkode: 857f9...6b2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #18 Skrevet 24. februar 2024 Du kan også velge minnelund. Man må ikke ha gravstein. Anonymkode: cceda...19b 6 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #19 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så leit å høre, kondolerer! Begravelsesbyrået tilbyr og tar betalt for ALT så sjekk listen over tilbud og se hva du kan ordne selv. Feks de foreslår å skaffe roser til å legge på kisten ved nedsenking av den, men deres roser kostet 40-50 kr stykket. Vi kjøpte en noen flotte på butikken feks. Ta en telefon til nav og hør hva de kan bidra med. Det er nok det beste i din situasjon. Stor klem Anonymkode: c1025...819 Takk for tips ❤️ Anonymkode: 857f9...6b2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #20 Skrevet 24. februar 2024 Anbefaler å kjøpe gravsteinen direkte fra en stenhugger. Det var et tips vi fikk da mor døde. Vi sparte mye på å kutte mellommannen (begravelsesbyrået). Anonymkode: 53b94...e60 2 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå