Pipaluk Skrevet 24. februar #1 Del Skrevet 24. februar Har det vært hipp som happ om dere har gått for Katrine rett frem, Kathrine med H, Catrine med Ca og Catrine med C men uten H? Eller Astri og Turi uten d. Kristoffer med C eller K, p eller h? Jeg skulle skrive et kort til en som heter Cathrine. Siden det starter med C, så har jeg tatt for gitt at det sikkert fulgte med en H der også. Det er jo det mest vanlige. Men det var uten H. så da blir det å skrive et nytt kort. Hva avgjør stavemåten? Har dere selv valgt å legge til eller fjerne ekstra bokstaver senere i livet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #2 Del Skrevet 24. februar Ungene mine har fått navn som skrives som de uttales, to av dem har k der det kunne vært c, og siste har i der det kunne vært j. Skulle ønske det ikke kunne misforstås, men det er veldig mange navn som kan skrives på ulike måter... Anonymkode: 474e0...9e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #3 Del Skrevet 24. februar Samboer her heter Vegar. Innrømmer at jeg misliker stavemåten og mener det er feilstavet. Men foreldrene lot han velge hvordan man stavet det, så dermed ble det uten D. Kjenner også Marthin og Marthine. Altså hvorfor? Aner ikke. Jeg kjenner flest Katrine, Marte og Birte. Rett frem. Ikke noe fancy smancy H og C der. De heter det fordi det er simpelt og enkelt. Kjenner også en Xander. Han skulle egentlig hete Sander, men mor synes ikke det var unikt nok. Anonymkode: 4b891...143 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 24. februar Forfatter #4 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Samboer her heter Vegar. Innrømmer at jeg misliker stavemåten og mener det er feilstavet. Men foreldrene lot han velge hvordan man stavet det, så dermed ble det uten D. Kjenner også Marthin og Marthine. Altså hvorfor? Aner ikke. Jeg kjenner flest Katrine, Marte og Birte. Rett frem. Ikke noe fancy smancy H og C der. De heter det fordi det er simpelt og enkelt. Kjenner også en Xander. Han skulle egentlig hete Sander, men mor synes ikke det var unikt nok. Anonymkode: 4b891...143 Opplever han å få feilstavet navnet sitt ofte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #5 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Samboer her heter Vegar. Innrømmer at jeg misliker stavemåten og mener det er feilstavet. Men foreldrene lot han velge hvordan man stavet det, så dermed ble det uten D. Kjenner også Marthin og Marthine. Altså hvorfor? Aner ikke. Jeg kjenner flest Katrine, Marte og Birte. Rett frem. Ikke noe fancy smancy H og C der. De heter det fordi det er simpelt og enkelt. Kjenner også en Xander. Han skulle egentlig hete Sander, men mor synes ikke det var unikt nok. Anonymkode: 4b891...143 Bodde de på Sander? Anonymkode: c571e...ad4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #6 Del Skrevet 24. februar Pipaluk skrev (1 time siden): Opplever han å få feilstavet navnet sitt ofte? Selvsagt. Til og med hans egne slektninger skriver feil. Eller «feil». De skriver jo strengt talt helt riktig. AnonymBruker skrev (1 time siden): Bodde de på Sander? Anonymkode: c571e...ad4 Nei😅 Anonymkode: 4b891...143 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #7 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Samboer her heter Vegar. Innrømmer at jeg misliker stavemåten og mener det er feilstavet. Men foreldrene lot han velge hvordan man stavet det, så dermed ble det uten D. Kjenner også Marthin og Marthine. Altså hvorfor? Aner ikke. Jeg kjenner flest Katrine, Marte og Birte. Rett frem. Ikke noe fancy smancy H og C der. De heter det fordi det er simpelt og enkelt. Kjenner også en Xander. Han skulle egentlig hete Sander, men mor synes ikke det var unikt nok. Anonymkode: 4b891...143 Kom forresten på at jeg kjenner en Noorah også. Jeg personlig elsker unike navn, men da skal de være unike, ikke bare skrevet på en idiotisk måte. Anonymkode: 4b891...143 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 24. februar #8 Del Skrevet 24. februar Jeg kjenner ei lita Solvei og må innrømme at jeg tenker det vil skape unødig styr for henne i fremtiden. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #9 Del Skrevet 24. februar Har et barn med et navn hvor bokstaven k kan byttes ut med c (har et veldig vanlig norskt navn, type vært på topp 10). I utlandet skrives navnet alltid med c, men den norske varianten er med k, og jeg synes også den er penest, derav at vi valgte med k og fordi vi ikke har noen utenlandske aner. Men de fleste skriver navnet til barnet med c, selv enkelte innen familien… Anonymkode: 434f3...4c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #10 Del Skrevet 24. februar Vi har valgt internasjonal stavemåte til våre barn, det er mest vanlig der jeg kommer fra og kanskje 50/50 i Norge. Anonymkode: 597b1...bab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 24. februar Forfatter #11 Del Skrevet 24. februar (endret) Kålrota skrev (13 timer siden): Jeg kjenner ei lita Solvei og må innrømme at jeg tenker det vil skape unødig styr for henne i fremtiden. Bra hun ikke heter Solvæi 82 kvinner heter Solvei i følge ssb. 14381 har G til slutt Endret 25. februar av Pipaluk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #12 Del Skrevet 24. februar Jeg har et slikt navn som har to mest brukte stavemåter. Mamma valgte den mindre vanlige stavemåte fordi ei venninne av mamma hadde ei datter med mitt navn med den normale stavemåten. Tar det som en selvfølge at folk skriver mitt navn feil. Pappa hadde nummeret mitt lagret med feil stavemåte i flere år. Anonymkode: 5d9a6...7b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #13 Del Skrevet 24. februar Vi har en Filip. Ville ha skrivemåten lik talemåten. De andre jeg vet om som heter det samme skriver med Ph. Anonymkode: 567ac...0e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #14 Del Skrevet 25. februar Jeg har et navn som har to like vanlige stavemåter. Den eneste som noen gang har irritert seg over feilstaving er hun som valgte navnet - mamma. Jeg kunne ikke brydd meg mindre, selv når folk jeg kjenner godt skriver feil. Eneste gangen det slår meg at det er sløvt er i mailkorrespondanse på jobb, når det tar to sekunder å ta en titt på mailadressen min før du skriver; Hei xxx. Innimellom lurer jeg på om det er en hersketeknikk å skrive feil med vilje. Anonymkode: bf1f4...d90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #15 Del Skrevet 25. februar Valgte Hanna uten h, fordi den føltes unødvendig på norsk Anonymkode: 45278...dcf 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #16 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Valgte Hanna uten h, fordi den føltes unødvendig på norsk Anonymkode: 45278...dcf Helt enig - jeg synes den typen stumme bokstaver (Hannah, Noah, Leah...) er teite hvis man ikke har utenlandsk familie å ta hensyn til Anonymkode: 49748...bb1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #17 Del Skrevet 25. februar Mitt navn var først et veldig rart fornavn som uttales på en helt annen måte enn hvordan det staves. Og hver gang noen hørte det så lurte de på om foreldrene mine var fra et annet land. Og et mellomnavn med en tullete stum H. I tillegg to lengre etternavn, der det ene uttales på en annen måte enn det staves, akkurat som om alt dette samlet skulle gjøre meg mer spesiell enn andre. Så fort jeg ble 18 fjernet jeg det rare fornavnet og et av etternavnene. Var årsaken at mine foreldre var unge? Aner ikke. Min søster fikk det litt på samme måte, men et gammeldags fornavn etterfulgt av et navn med stum H. Hun tok samme løsning som meg da hun ble 18. Så derfor har mine barn kun et fornavn, staves som alle er kjent med og et kort og lett etternavn. Anonymkode: 5292f...19b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #18 Del Skrevet 25. februar Navnenr til barna kan skrives både med K og C. Vi skriver med K, fordi bokstaven C ikke finnes i det norske språket annet enn i fremmedord. Man kan argumentere om at navnene også er import, men de har flere hundre års bruk i landet. Jeg synes ikke vi trenger å bruke uteblandske skrivemåter der vi har en velbrukt og anerkjent norsk skrivemåte. Ikke er det til ulempe i utlandet heller, det er ikke et land i verden der det ikke er gangbart med et navn skrevet på eget språk, spesielt ikke et språk ibden germanske språkfamilien. Man blir forstått og navnene er enkle å stave. Skrekkeksempelet er vel Matheo, der det opprinnelige faktisk sammenfaller med norsk resskriving. Det er ikke en th-lyd der verken på norsk eller spansk, det er rett og slett feil på alle måter. Anonymkode: 17167...475 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #19 Del Skrevet 25. februar Har en Marte, vanskelig valg på skrivemåten da jeg selv har et navn hvor det kan være C eller K så jeg vet jo hvor mye en må rette på ting. Ønsket navn som skrives rett frem slik en sier det og er mest vant med Marte rett frem, men merker jo det blir mye retting da det en periode var så populært med "Marthe". Men for meg blir det feil å putte unødvendige ekstra bokstaver inn i navn 🤷♀️ AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Valgte Hanna uten h, fordi den føltes unødvendig på norsk Anonymkode: 45278...dcf Her er jeg helt enig med deg. Truffet på et fåtall med den ekstra H bokstaven, og har bare lyst å si til foreldrene at hallo, vi bor i Norge så hvorfor putte inn unødvendig mye bokstaver 😂 Anonymkode: aa8c1...793 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #20 Del Skrevet 25. februar Velger det jeg synes ser penest ut, men det må selvfølgelig være en "etablert" skrivemåte i Norge. Barnet skal ikke trenge å stave hele navnet, det bør holde å si om det er Kristine med K eller Christine med C, for eksempel - dvs. ikke Cristhine eller noe annet tøys. Solvei, Vegar, Astri og slikt synes jeg går under kategorien tøys. Vet ikke hvor utbredt det er, men eneste jeg kommer på er vel Rannveig Heitmann som endret navn til Ranvei fordi "folk skrev det feil" eller noe slikt. Det ser liksom ikke riktig ut, og det er jo gamle, etablerte navn, så de aller fleste vet hvordan de skrives. Vil tro flere skriver Vegard automatisk med D, enn Vegar, for eksempel. Kan heller ikke fordra når folk legger til unødvendige bokstaver og aksenter uten at de en gang vet hvordan de brukes. Snakk om å gjøre det vanskelig for barnet. Anonymkode: d1428...f73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå