Prøvermammaen Skrevet 24. februar #1 Del Skrevet 24. februar I alle år har jeg hatt en stor kjærlighet for dyr, men spesielt katter. Har også hatt katt store deler av livet. Siden jeg var liten har jeg hatt et ønske om å drive oppdrett, spesielt da det i alle år for meg ble fremstilt som noe ekte katte elskere gjør, og av interessen og lidenskapen for rasene det gjelder. for tre år siden begynte jeg å lese meg opp på alt man trenger å vite for å drive med dette, jeg tok også kontakt med oppdrettere av rasen Bristisk Langhår, da jeg for noen år tilbake virkelig falt for personligheten til katten min. I senere tid fikk jeg også en pus til. uansett ble jeg møtt med mer motgang enn jeg hadde forestilt meg, ingen oppdrettere av rasen ønsket nye oppdrettere velkommen, og jo mer jeg undersøkte, og fulgte med på oppdrettere, jo mer forskrekket og trist ble jeg. Det pøser på med kull på kull, ved hver løpetid hos kattene, det er masse produksjon, og noen kjærlighet for dyrene får jeg ikke inntrykket av at det er, eks har aldri oppdrettere av mine to tatt kontakt for å høre hvordan det går med de etc. eller vist noe bryderi så fort de var ute av huset og pengene ble betalt. jeg skulle virkelig ønske at det å drive oppdrett ble skattebelagt og mye strengere. Hvordan kan noen ha hjerte til å oppdra kattunger i 4 mnd, for så å aldri bry seg om de igjen?! Og se kattene gå igjennom løpetid på løpetid, svangerskap på svangerskap osv?! i løpet av mitt 30 år lange liv har jeg opplevd å ha 3 kull, da jeg har vært forvert, og til den dag i dag tenker jeg fortsatt på hvordan de har det, og sender titt og ofte meldinger med de som overtok kattene. Føler meg priveligert og heldig som fikk være en del av å forme de til de gode og trygge kattene de er i dag. siden jeg ble ufør i tidlig alder ønsket jeg så sterkt å gjennomføre drømmen, drømmen om å ha et kull annethvert år, for å oppfostre ekte smågoinger, og kanskje til å med ha et felleskap med andre som også brenner for det samme som meg, med den samme kjærligheten og lidenskapen. den drømmen ble knust i tusen biter :(. Dette gjelder jo ikke enhver oppdretter og enhver rase, men et stort flertall. skulle ønske det ble en regel hvor man kun hadde et kull annenhvert år,Slik ville det antagelig blitt mer omsorg og kjærlighet pr kull, enn om det var masse produksjon. For Har man mange av et dyr og driver masse produksjon , blir de fort sett på som objekter, vs et familie medlem. Håper bare ikke jeg er alene om disse meningene, og at det blir satt et større fokus rundt dette. Dyr er også levende vesner, og kjæledyr skal være likeverdige familie medlemmer, og ikke pengemaskiner. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet 24. februar #2 Del Skrevet 24. februar Helt enig med deg. Skulle ønske katter hadde mer verdi. Altfor mange som lider fordi folk ikke gidder ta ordentlig vare på dem. Men desverre så lever vi i en verden hvor penger er alt. Lenge leve egoismen... 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #3 Del Skrevet 24. februar Beklager å måtte si det, men du har nok helt rett….. Det er spisse albuer innen avl og utstilling, og de flotte og positive holdningene som oppdrettere skriver om på sine sider…..det stemmer sjeldent. Alt handler om penger. Jeg har opplevd flere ganger at store oppdrettere oppfører seg som bortskjemte drittunger ringside, samtidig som de i etterkant legger ut melding på Facebook der de takker for at det er såååå gøy og koselig å møtes på utstilling🙄 Om du ønsker å drive oppdrett så må du ha litt ryggrad og ikke la deg rive ned av «mobben». Anonymkode: daee2...767 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #4 Del Skrevet 24. februar Om dere liker katter, hvorfor støtter dere oppdrett da? Hvorfor ikke være fosterhjem? Det finnes 1000vis av hjemløse katter i Norge Anonymkode: f3371...796 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #5 Del Skrevet 24. februar Hun vin kjøpte kattene av er helt gal. Kun penger, penger, penger. Hadde vi vist.. Vi ente opp med en supernervøs syk katt, og hun ble helt vill når vi påpekte det. Livredd for ryktet sitt, ikke katten. Mente det var dyrlegen som overbehandlet katten og mente vi skulle kjøre tre timer til hennes dyrlege så hun kunne få bevis for at katten var frisk. Jeg har virkelig mistet troen. Men derfor har jeg og lyst å bli oppdretter, for å bli en bra en. Folk fortjener gode katter. Anonymkode: 0de65...3ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #6 Del Skrevet 24. februar Vet ikke om jeg hadde likt å få henvendelser i lang tid etter å ha kjøpt en katt...hadde du sendt meg meldinger titt og ofte( som du skriver at du gjør) hadde jeg følt meg undervurdert som eier av deg. Og tror du folk svarer deg sannferdig ved sånne henvendelser? Hadde du dratt å hentet katten om de svarte på en måte du ikke forventet? Anonymkode: faf7a...f05 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prøvermammaen Skrevet 24. februar Forfatter #7 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om dere liker katter, hvorfor støtter dere oppdrett da? Hvorfor ikke være fosterhjem? Det finnes 1000vis av hjemløse katter i Norge Anonymkode: f3371...796 Jeg er også fosterhjem for dyrebeskyttelsen ved siden av faktisk, men har og delte meninger ang hvordan de har gjort det rundt fosterkattene vi har hatt hjemme. Da de ikke fikk veterinærhjelpen de trengte blant annet, og hvordan kattungene ble plassert fra sted til sted fordi kattungene skulle hjelpe andre kattunger å bli «trygge» før de fikk sitt for alltid hjem. I likhet med fosterbarn vil det gjøre kattungene utrygge i seg selv å stadig bli flyttet rundt på. selv temmet vi vill kattunger ved å avskilt gi de kjærlighet og trygghet uten så mye rabalder rundt de. man skulle ikke trodd det, men det er søren meg ikke alle som er gode folk i dyrebeskyttelsen heller Generelt skulle «alle» katter vært kastrert, sterilisert og hatt et godt hjem. Så kunne noen få fått rettigheter til å drive oppdrett, om det så var rase katter eller huskatter, så lenge de var friske og oppdrettere få. Skriver vel ikke akkurat at jeg støtter oppdrett i innlegget, gjør jeg vel? poenget er at det skulle blitt gjort annerledes. Men å bistå dyrebeskyttelsen er noe alle kan, tross om man har et oppdrett med et kull annethvert år☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #8 Del Skrevet 24. februar Hvorfor i all verden drive med oppdrett hvis du elsker katter? Det fins hundrevis av katter som trenger et hjem. Anonymkode: 896c8...0e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prøvermammaen Skrevet 24. februar Forfatter #9 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvorfor i all verden drive med oppdrett hvis du elsker katter? Det fins hundrevis av katter som trenger et hjem. Anonymkode: 896c8...0e0 Respekterer at det er delte meninger og synspunkt rundt dette. jeg har nok av tid og kjærlighet til å drive med begge deler, og bistår jevnlig dyrebeskyttelsen, selvom det er mye ufint som foregår der og. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #10 Del Skrevet 24. februar Jeg er imot all oppdrett av katter, og vil aldri bli fôrvert som er med på å drive dette frem. Har drømt om en rase i mange år og har fulgt med på finn.no daglig. Meldte meg utav facebookgruppene for lenge siden. Det er to raser jeg har fulgt med på, og det er tre oppdrettere som jeg har lagt godt merke til som er ekstreme. Det de driver på med er katte versjonen av valpefabrikk i millionklassen. Det er kvalmt å se på. Er du inne på finn i et par uker for å finne en kattunge å kjøpe, så legger du ikke merke til det. Er du der flere ganger i uken i flere år i strekk som meg, så ser du hvor ekstremt det er. Jeg har kun lagt merke til tre oppdrettere for to raser. For de bor i nærheten, det finnes flere andre steder i landet, for de fleste katterasene og det er sikkert noen som er mer ekstrem enn de jeg har lagt merke til. De har alle tre titalls annonser i måneden for flere kull. De har flere annonser for fôrvertavtaler hvor de krever 1-2 kull per hukatt. Hun ene har akkurat nå hele 10+ annonser ute for kattunger fra flere kull, og 3 annonser for katter til salgs med fôrvertavtale. En annen oppdretter hadde nylig 6 katter ute til fôrvertavtale og 2 kull med kattunger ute til salgs samtidig. Hun har en konstant jevn flyt av kull til salgs (som alle de tre har), men nå virker det som at hun er ute etter fôrverter hvor hun gir bort kattene gratis! De er så feige at de legger ikke ut alle annonsene under sitt navn, men privat selger. Men de er dumme nok til å legge ut under oppdretternavnet. Hvis du går inn på selger så ser det ut som at de bare har ett lite kull til salgs. Sjekker du finn litt nærmere, så ser du at de har 10+ annonser ute samtidig. Jeg er for at avl på katter bør reguleres og registreres. Det bør være krav til helsesjekk, uavhengig om det er rasekatt eller "huskatt". Jeg kommer ikke til å kjøpe meg rasekatt fra en stor oppdretter. Skjønner ikke at du som er glad i dyr vil støtte slik bedrift. Selv med din plan om kull annen hvert år, som også er for mye. At du støtter ved å være fôrvert eller å kjøpe kattunge er galt det også. Det er forskjell på å ha étt kull på din private renraset katt, og det å drive oppdrett. Jeg hadde heller kjøpt av en katteelsker som har valgt å ha ett kull på sin egen katt som er frisk nok til det. Hvor kattungene vokser opp i et godt hjem med mye tid, omsorg, omtanke og kjærlighet. Enn å kjøpe fra en registrert oppdretter som driver med avl, uavhengig av om det er i stor eller liten skala. Hvor alt er gjort riktig så klart, med registrering, helsesjekk, alt av papirer er i orden osv så klart, det er en selvfølge selv for en person kun har ett kull. Jeg har som deg alltid tenkt og drømt om å være fosterhjem, fôrvert eller drive med eget liten oppdrett. Men det kommer aldri til å skje, for jeg vil ikke støtte en slik ukultur. Verken for hund eller katt. Anonymkode: d81e5...681 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #11 Del Skrevet 24. februar Jeg tenker at elsker du katter så bidrar du ikke til at kattebestanden går opp med å bli oppdretter. Da melder du deg inn hos din lokale dyrebeskyttelse og adopterer eller blir forvert der. Spesielt med å bli forvert redder du mange liv som ellers ikke ville hatt en sjanse. Det er hva katteelskere gjør. Anonymkode: 2499b...4d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #12 Del Skrevet 24. februar Dette er mitt personlige synspunkt og antagelig ikke helt reelt. Men på meg så virker det som at 80% av oppdretterne er uføre som sprer på trygda med dette som skattefri inntekt. Det finnes et fåtall som faktisk virkelig bryr seg om dyr. Vil som andre anbefale adopsjon eller bli fosterhjem. Men dette er jo som regel ikke rasekatter og da heller ikke rasekatts personlighet. Jeg vil anbefale deg å prøve. British longhair er nydelige puser. Anonymkode: 1e76a...f59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #13 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg tenker at elsker du katter så bidrar du ikke til at kattebestanden går opp med å bli oppdretter. Da melder du deg inn hos din lokale dyrebeskyttelse og adopterer eller blir forvert der. Spesielt med å bli forvert redder du mange liv som ellers ikke ville hatt en sjanse. Det er hva katteelskere gjør. Anonymkode: 2499b...4d5 Sier du det til folk som får egne unger og? Elsker du unger så adopterer du? Folk som kjøper jakthund? ElKer du hundrer tar du en omplasseringshund som er skuddredd! Det er kun katter som har så liten verdi at det skal sees ned på å drive med rase, oppdrett og utstilling. Anonymkode: 0de65...3ba 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 25. februar #14 Del Skrevet 25. februar (endret) Prøvermammaen skrev (23 timer siden): I alle år har jeg hatt en stor kjærlighet for dyr, men spesielt katter. Har også hatt katt store deler av livet. Siden jeg var liten har jeg hatt et ønske om å drive oppdrett, spesielt da det i alle år for meg ble fremstilt som noe ekte katte elskere gjør, og av interessen og lidenskapen for rasene det gjelder. for tre år siden begynte jeg å lese meg opp på alt man trenger å vite for å drive med dette, jeg tok også kontakt med oppdrettere av rasen Bristisk Langhår, da jeg for noen år tilbake virkelig falt for personligheten til katten min. I senere tid fikk jeg også en pus til. uansett ble jeg møtt med mer motgang enn jeg hadde forestilt meg, ingen oppdrettere av rasen ønsket nye oppdrettere velkommen, og jo mer jeg undersøkte, og fulgte med på oppdrettere, jo mer forskrekket og trist ble jeg. Det pøser på med kull på kull, ved hver løpetid hos kattene, det er masse produksjon, og noen kjærlighet for dyrene får jeg ikke inntrykket av at det er, eks har aldri oppdrettere av mine to tatt kontakt for å høre hvordan det går med de etc. eller vist noe bryderi så fort de var ute av huset og pengene ble betalt. jeg skulle virkelig ønske at det å drive oppdrett ble skattebelagt og mye strengere. Hvordan kan noen ha hjerte til å oppdra kattunger i 4 mnd, for så å aldri bry seg om de igjen?! Og se kattene gå igjennom løpetid på løpetid, svangerskap på svangerskap osv?! i løpet av mitt 30 år lange liv har jeg opplevd å ha 3 kull, da jeg har vært forvert, og til den dag i dag tenker jeg fortsatt på hvordan de har det, og sender titt og ofte meldinger med de som overtok kattene. Føler meg priveligert og heldig som fikk være en del av å forme de til de gode og trygge kattene de er i dag. siden jeg ble ufør i tidlig alder ønsket jeg så sterkt å gjennomføre drømmen, drømmen om å ha et kull annethvert år, for å oppfostre ekte smågoinger, og kanskje til å med ha et felleskap med andre som også brenner for det samme som meg, med den samme kjærligheten og lidenskapen. den drømmen ble knust i tusen biter :(. Dette gjelder jo ikke enhver oppdretter og enhver rase, men et stort flertall. skulle ønske det ble en regel hvor man kun hadde et kull annenhvert år,Slik ville det antagelig blitt mer omsorg og kjærlighet pr kull, enn om det var masse produksjon. For Har man mange av et dyr og driver masse produksjon , blir de fort sett på som objekter, vs et familie medlem. Håper bare ikke jeg er alene om disse meningene, og at det blir satt et større fokus rundt dette. Dyr er også levende vesner, og kjæledyr skal være likeverdige familie medlemmer, og ikke pengemaskiner. Mine katter er svenske, han eldste er snart 10år og jeg får stadig melding fra oppdretter som spør hvordan det går med han. Sender bilder og updates liksom. Det var en egen klausul i kontrakten også at hun ønsket updates første året minst, og hvis de skal selges har hun forkjøpsrett og vil ha dem tilbake. Kjøpte nr2 med samme oppdrett. Og ja, jeg måtte fly ned å møte henne og katten før jeg i det hele tatt fikk kjøpe den første. Fikk ikke med meg katten hjem før andre besøk. Høres helt sykt ut nå når jeg skriver det her da, men det ga mening for meg. Greit å få en liten trygghet i hvem pusen skal flytte til før du sender den avgårde Godt voksen dame i Gøteborg. Trodde alle oppdrettere var slik jeg, ble genuint skuffet og litt sint over det du forteller. Det burde absolutt vært strengere regelverk og ikke minst må regelverket følges opp. Endret 25. februar av Jentamedtekopp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 25. februar #15 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vet ikke om jeg hadde likt å få henvendelser i lang tid etter å ha kjøpt en katt...hadde du sendt meg meldinger titt og ofte( som du skriver at du gjør) hadde jeg følt meg undervurdert som eier av deg. Og tror du folk svarer deg sannferdig ved sånne henvendelser? Hadde du dratt å hentet katten om de svarte på en måte du ikke forventet? Anonymkode: faf7a...f05 Folk er forskjellige. Min oppdretter sender melding ca 4 ganger i året. Og jeg sender henne hvis kattene feks skal til dyrelege eller når det skjer noe morsomt o.l. Møter henne også over middag når hun er i byen på utstillinger. Begynner skjønne jeg har et unaturlig forhold til hun jeg kjøper katter fra 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 25. februar #16 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Om dere liker katter, hvorfor støtter dere oppdrett da? Hvorfor ikke være fosterhjem? Det finnes 1000vis av hjemløse katter i Norge Anonymkode: f3371...796 Forsi rasekatten min er allergivennlig, nøyaktig slik personlighet jeg vil ha i katt OG de ser døds kule ut. Har hatt adopsjonskatte fra dyrebeskyttelsen, den var helt psyko. Har og hatt katter fra bondegård, fine puser. Men ville ha noe mer «unikt» og moro. Egoistisk? Ja. Men jeg er veganer, så alle de dyrene jeg ikke spiser veier sikkert opp for det/s Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #17 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sier du det til folk som får egne unger og? Elsker du unger så adopterer du? Folk som kjøper jakthund? ElKer du hundrer tar du en omplasseringshund som er skuddredd! Det er kun katter som har så liten verdi at det skal sees ned på å drive med rase, oppdrett og utstilling. Anonymkode: 0de65...3ba Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Det er ikke i menneskets biologi og instinkt å avle opp katter slik det er å føre sine gener videre. Ikke finnes det løshunder i Norge heller. Det finnes omtrent 100 000 hjemløse katter i Norge og bestanden bare øker og øker. Det finnes ikke nok hjem/forverter til alle kattene. 1 katt kan få opptil 4 kull i året. Det er rett og slett uforsvarlig å fortsette å avle og avle på katter når det finnes så utrolig mange uten hjem! Den dagen det ikke finnes 100 000 hjemløse katter kan man begynne med oppdrett. Renrasede katter tar opp er hjem like mye som hvilken som helst annen katt. Det er like unødvendig og like tragisk å bidra til å øke problemet. Vær ansvarsfull, redd katter istedenfor å avle på dem om du er så innmari glad i dem og ikke bidra til mer hjemløshet. Anonymkode: 2499b...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 25. februar #18 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Det er ikke i menneskets biologi og instinkt å avle opp katter slik det er å føre sine gener videre. Ikke finnes det løshunder i Norge heller. Det finnes omtrent 100 000 hjemløse katter i Norge og bestanden bare øker og øker. Det finnes ikke nok hjem/forverter til alle kattene. 1 katt kan få opptil 4 kull i året. Det er rett og slett uforsvarlig å fortsette å avle og avle på katter når det finnes så utrolig mange uten hjem! Den dagen det ikke finnes 100 000 hjemløse katter kan man begynne med oppdrett. Renrasede katter tar opp er hjem like mye som hvilken som helst annen katt. Det er like unødvendig og like tragisk å bidra til å øke problemet. Vær ansvarsfull, redd katter istedenfor å avle på dem om du er så innmari glad i dem og ikke bidra til mer hjemløshet. Anonymkode: 2499b...4d5 Kan du forklare hvordan det blir flere hjemløse katter av å drive et skikkelig oppdrett? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #19 Del Skrevet 25. februar 2 hours ago, AnonymBruker said: Sier du det til folk som får egne unger og? Elsker du unger så adopterer du? Folk som kjøper jakthund? ElKer du hundrer tar du en omplasseringshund som er skuddredd! Det er kun katter som har så liten verdi at det skal sees ned på å drive med rase, oppdrett og utstilling. Anonymkode: 0de65...3ba Det sees ned på oppdrett fordi det bidrar til unødvendig produksjon. Det er ikke mangel på katter, tvert imot, så å aktivt drive med avl er uetisk. Anonymkode: 487d1...8f5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 25. februar #20 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det sees ned på oppdrett fordi det bidrar til unødvendig produksjon. Det er ikke mangel på katter, tvert imot, så å aktivt drive med avl er uetisk. Anonymkode: 487d1...8f5 Jeg tenker motsatt. Å aktivt drive med avl er det etiske, det er de som driver med ukastrerte «huskatter» som er uetisk. Avl av rasekatter er da ikke mer uetisk en hundeavl. Disse kattene blir kastrerte, vaksinerte og tatt vare på. Det motsatte av uetisk kattehold. Det dere virker å tro er at alle som har rasekatt ville hatt en huskatt om de ikke hadde hatt rasekatten sin. Det stemmer jo overhode ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå