Gå til innhold

Din beste oppskrift med fisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vokste opp på kjøkkenet til bestemor med mye fisk til middag hvor den omtrent bare var trukket i vann, med kokt potet og litt slappe grønnsaker på siden. Jeg er vant med det og kan fint ha dette til middag. Min mann som kommer fra en annen kultur hvor de ikke spiser så mye fisk, får synlig gåsehud :fnise: Blåskjell, reker, krabbe og sånt er heller ikke aktuelt. Han liker ting som fiskekaker, fiskegrategn, panert fisk osv., men jeg skulle gjerne klart å fått til mer ren fisk. Jeg laget en tomatbasert torskegryte med honning og chilli som var stor suksess. Så jeg lurte på om noen andre her har oppskrifter med fisk som har mye smak? Gryter eller annet. Jeg må jo innrømme jeg ikke er så flink med fisk selv, men jeg er heller ikke så kravstor.

Anonymkode: 0dbbc...a04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Torsk med kokosmelk og rød curry

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ovnsstekt hel ørret med rosmarin litt timian og sitron. Sprøtt skinn. Mandelpoteter og en fantastisk hollandaise. Så legger man til et par smørstekte og sprø asparges. Og et psr peppra og salta cherrytomater. 

Skrevet

Laksewraps 🤩

Gjerne mariner laksefiletene i soyasaus, sweet chili saus eller bare sitron, salt og pepper. Putt dem i ovnen på 200 grader i ca 13 minutter.

Varm opp wraps og bruk tilbehør som avocado, tomater, purre eller vårløk, paprika, brokkoli, agurk sammen med laksen. Rømme og sweet chili saus + raspet parmesan på toppen. Kjempegodt!

• Liker 2
Skrevet

Hjemmelagde fiskepinner kan jo være et alternativ til kjøpte. 

Ellers er det veldig godt med laks og mangosalat. Mango,avokado og agurk skjæres i biter,og blandes med limejuice,hakket chili,salt og pepper. Stek laks og kok ris,og server med soya og sweet chilisaus. 

Torsk med forskjellig smaksatt smør er kjempegodt. Trekk torsk på vanlig måte,og kok poteter og grønnsaker. 

Soyasmør: Smelt smør med løk oppi,og bland i soyasaus.

Persillesmør/gressløksmør: smeltet smør med persille/gressløk,salt og pepper. Evt løk her også. 

Eggesmør: smeltet smør med hakket,hardkokte egg,salt og pepper

Nøttesmør: smeltet smør med hakkede valnøtter,salt og pepper. 

Baconsmør: smør og hakket, sprøstekt bacon og pepper. 

Anonymkode: d1b54...895

• Liker 2
Skrevet

Salmalaks er ofte en vinner blant de som ikke er så glad i fisk. Mine favoritter er sashimivarianter, pokebowls, etc. Men mulig rå fisk er utelukket?

Pannestekt ørret med skinn er en annen favoritt. Velg halestykket, så slipper du bein. Hjemmelaget agurksalat og hjemmelaget potetmos, så har du et veldig godt tradisjonsmåltid. 

Ellers er det enkelt å panere fisk selv. Bruk for eksempel torskeloins (eller sei, men det har gjerne en smak enkelte ikke liker), vend i mel, så egg, så pankomel, og stek i stekeovn. Kan brukes i fish tacos, fiske-burgere. Eller spises med for eksempel ertepure og potetbåter. 

Anonymkode: fae61...3c5

Skrevet

En annen favoritt her i huset:

Ovnsbak torskefilet på 180 grader i ca 15-20 min. Server sammen med potetmos eller blomkålmos, eŕtepure og gulrøtter. Så steker du en en oppkuttet løk sammen med rød chili og biter av spekeskinke eller bacon. Hell dette over fisken. Litt spicy og veldig godt.

Skrevet

Laks eller ørret filet. Stek i panna. Ta de ut og wok grønnsaker. Ta så opp i fløte, soya saus og mago chutney. Ta opp i fisken igjen, og ønsket pasta/nudler. Supergodt!

Anonymkode: 43e51...a1d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Pizza med laks er godt 😁 

Vi bruker grov, ferdig deig, smører et ikke for tykt lag lett creme fraîche på, vårløk, cherrytomater delt i små ringer, laks og ost. Krydrer på cremefraichen med salt, pepper, hvitløkspulver, litt paprika, chili, basilikum og oregano. Ost på toppen. Fiske krydres ikke så mye utenom, bare litt salt, chili og sitron på den i en bolle før jeg legger den på ☺️

Skrevet

Laksetaco er nydelig, særlig servert med mangosalsa. Bare bytt ut kjøttdeig med laksterninger. 

Stekt laksefilet servert med fersk pasta, brokkoli og en carbonarasaus/fløtesaus. 

Nå i sesong: skrei, lever og rogn. Lag fiskegrateng av restene, og server rogn i skiver med majones på brødskivene i dagene etterpå. 

Tomatisert torsk, ovnsbakt på en seng av pastaskruer. 

Torskefilet, ovnsbakt med pesto, servert med potet- og rotmos. 

Toro Bergans fiskesuppe som base, med vårløk, gulrøtter, paprika, 1 ts currypasta, masse fisk (blander rød og hvit), strør reker på toppen v/servering. 

Jepp, vi spiser fisk minst 4-5 dager i uka!

Anonymkode: fcf69...5d6

• Liker 1
Skrevet

Laksewok med sweet chilli

Du kan bruke torskebiter i ulike curryretter,  scampi + fisk i tom kah gai. 

Ceviche med laks

Anonymkode: 96273...855

Skrevet (endret)

Fisk som har mye smak, eller gryter som har mye smak og dermed overdøver fiskesmaken?

Jeg trodde som de fleste at jeg ikke likte smaken av fisk. Mulig jeg bare er sær, men det gikk opp for meg at jeg mislikte fisk fordi den ble tilberedt feil. For jeg har alltid likt fisk som har en distinkt smak, som laks, ørret, makrell og sild, og mislikt mer nøytrale typer som torsk og sei. Jeg trenger at måltidet er riktig tilberedt. Mager fisk trenger tilsetning av fett. Kokte poteter krever saus. Grønnsaker kan ikke være ihjelkokt.

Jeg bruker ikke fisk i gryter/supper, og dermed heller ingen oppskrifter. Men jeg ovnssteker laks, ørret og sei, inngnidd med salt og pepper, og sistnevte fisk gnis også inn med olje, før det går i ovnen. Tilbehør er ris, eggnudler eller poteter, og erter, grønne bønner, revne gulrøtter eller agurksalat. Jeg lager hvit saus (jevning med mel og melk) og tilsetter tabasco, karri eller muskatnøtt, sånn ettersom.

Endret av Pringle
for mye erter
Skrevet

Baker laks med sitronpepper i folie som jeg fyller med smør, purreløk, dill og  sitronskive.  Serveres med rømme, agurksalat og potet. Tradisjonell, men så godt. 

Anonymkode: 3079c...d6e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Baker laks med sitronpepper i folie som jeg fyller med smør, purreløk, dill og  sitronskive.  Serveres med rømme, agurksalat og potet. Tradisjonell, men så godt. 

Og sitron er vesentlig om man er følsom på fiskesmaken. Sitron demper veldig og gjør at smaken blir mildere og friskere. 

Skrevet

vi lager mye ulike typer fisk, stekt, wok, ovnsbakt, i gryter, curry, fisketaco, gratenger, men har omtrent aldri "kokt fisk" 🙂 bortsett fra fersk torsk med lever, kams og rogn.. 

Det enkleste jeg lager er kanskje den som kan lages i forkant av en pose grønnsaksblanding i en form med fisk oppå, hjemmelaget hvit saus som er godt krydret over og revet ost på toppen, når jeg så kommer hjem fra jobb er det inn i bakerovnen i ca 45 minutter - ferdig middag.. Velger som regel hvit fisk som er litt fast til denne men du kan jo selvsagt også bruke laks om du vil..

Anonymkode: 72a6f...0cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...