Gå til innhold

Venner som sier negative ting om seg selv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venn som med jevnlige mellomrom snakker seg selv ned, som regel sier vedkommende ting som går på utseende sitt, at hen er uattraktiv, har for store lår, store ører o.l.

Noen ganger så sitter jeg og trøster, men jeg merker at ofte så er det litt slitsomt. Føler jeg mister energi idet vedkommende sier slike ting når vi sitter der og i utgangspunktet hadde god stemning, og plutselig sier hen noe negativt om seg selv.

Hvordan håndtere slike uttalelser? Sier man ifra eller skal man bare overse det? Eller skal man alltid trøste?

Anonymkode: 4db2b...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier bare.. å.. sier du det… mhm… du, fikk du dratt på den kinoen? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Jeg sier bare.. å.. sier du det… mhm… du, fikk du dratt på den kinoen? 

Ja, kanskje det er lurest. Lurer på om kanskje vedkommende fortsetter å si sånt fordi jeg faktisk trøster innimellom istedenfor å være konsekvent å bytte tema? Men føler du det funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, kanskje det er lurest. Lurer på om kanskje vedkommende fortsetter å si sånt fordi jeg faktisk trøster innimellom istedenfor å være konsekvent å bytte tema? Men føler du det funker?

Ja, de slutter når de ikke får oppmerksomhet på det lengre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har en venn som med jevnlige mellomrom snakker seg selv ned, som regel sier vedkommende ting som går på utseende sitt, at hen er uattraktiv, har for store lår, store ører o.l.

Noen ganger så sitter jeg og trøster, men jeg merker at ofte så er det litt slitsomt. Føler jeg mister energi idet vedkommende sier slike ting når vi sitter der og i utgangspunktet hadde god stemning, og plutselig sier hen noe negativt om seg selv.

Hvordan håndtere slike uttalelser? Sier man ifra eller skal man bare overse det? Eller skal man alltid trøste?

Si du er enig.

Anonymkode: 89dab...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (21 minutter siden):

Ja, de slutter når de ikke får oppmerksomhet på det lengre. 

Skal prøve. Takk for tipset 😊

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Si du er enig.

Anonymkode: 89dab...5bd

Huff nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så usympatiske dere er da. Personen/vennen din har dårlig selvtillit og trenger trøst. Selvfølgelig må du støtte og si noe fint. Det er det venner gjør. 
Men du kan legge til at personen må slutte med nedsnakk og heller prøve å fokusere på fine sider av seg selv og at det er veldig lurt å ikke si sånne ting til seg sjøl hele tiden for da ender man med å tro på det selv. 

Jeg er sikker på at TS og dere andre ikke er perfekte sjøl og har deres egne feil som venner av dere «godtar» 

Anonymkode: 8b963...dae

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen har d nok ikke så greit med seg selv og trenger støtte og oppmuntring. Er ikke sikkert det er så lett å bare kvitte seg med usikkerheten.  

Anonymkode: 146c2...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke trøste. Si at det må være vondt å synes så dårlig om seg selv. Vennen tenker tydeligvis mye på det og trenger å sette ord på det. 

Anonymkode: 74f3e...051

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...