Gå til innhold

Får jeg bot????


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det gir ikke mye mening for meg. La oss si bilen har 10% feilvisning, lovens maksimum som kun få biler har slik som Nissan Leaf. Så har de vel en toleranse på 5 km/t i måleren. 85-86 skulle speedometeret ditt da ha vist? Og har du så god råd at du kan "teste" bøter?

Ga heller ikke mening for meg. Men ble utfordret av en kompis å undersøke feilmarginen på denne boksen. Tror ikke alle bokser har slik margin.

Kjørte sikkert forbi minst 30 ganger den kvelden!

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri fått bilde ved mine fartsbøter, kun i utlandet. Da kommer det på epost og/eller brev. I norske forelegg bes du oppsøke politistasjonen fysisk for å se et bilde (og eventuelt påstå at du ikke kjente sjåføren).

Det er rett. Jeg har bedt om bilde på forhånd og fikk det tilsendt i posten. Henger fortsatt i veggen på kontoret. 

Morsom den.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du får ikke bot. 

*Det lille røde lyset i fotoboksen tar bilde av bilen - det gjelder begge bokser når det er gjennomsnittsmåling. Det står en påle ca 40 - 60 meter etter den siste boksen. Hvis denne lyser, da får du bot. 

Endret av Goodtimes
Skrivefeil
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Boten kommer i eier av bilens navn. Det er vel ikke noe problem om han får vite det? Alle kan få bot. Høres nesten ut som du er redd for mannen din.... At du evt. åpner brev i hans navn, er det noe bedre? Vær ærlige mot hverandre.

Anonymkode: 45422...76b

Ikke helt korrekt. Varsel om forelegg kommer til bileier. Denne må akseptere, eller som i dette tilfellet oppgi navn sjåfør. Denne får så varsel, og aksepterer. Først da får man tilsendt eventuell bot og får prikker på førerkortet.  Det er kun der du ikke aksepterer at du får tilsendt bildebevis, som noe nevner.

Anonymkode: b25e0...089

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (18 minutter siden):

Bileier får tilsendt boten med bildebevis av sjåføren. Det skjer innen 4 til 6 uker.

Du bør si fra til bileier for å unngå konflikt.

Schmuhu

Man får IKKE tilsendt bildet nei 😅

Jeg måtte på politistasjon for å se bildet. Spurte om å få utskrift, men det fikk jeg ikke lov til

Anonymkode: 34ba6...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye svadasvar! Du er vel blitt målt med snittfart, og da blinker det alltid når du passerer, uansett hastighet. Hadde du kjørt for fort, ville ei stor rød lampe ha blinket like etter andre boksen. Blitz som det nevnes, er ut for mange år siden. Nå er det infrarødt som sørger for at den ikke lovlydige vises. Bot får du heller ikke på den hastigheten du holdt.

Anonymkode: 341dc...af3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Kjørte i en tunnel...fartsgrensen var 60 og jeg kjørte på 64/65. Det blinket rødt på begge sider av tunnelen.

Betyr det at jeg har blitt tatt og får bot? 

Anonymkode: 9dd73...fc3

Om det var gjennomsnittsmåling (eller "strekningsmåling" som de kaller det) vil det alltid blinke et lite lys u boksen når du passerer. Om du blir tatt så lyser det et større rødt lys ca 20m etter siste boks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her var det mye svadasvar! Du er vel blitt målt med snittfart, og da blinker det alltid når du passerer, uansett hastighet. Hadde du kjørt for fort, ville ei stor rød lampe ha blinket like etter andre boksen. Blitz som det nevnes, er ut for mange år siden. Nå er det infrarødt som sørger for at den ikke lovlydige vises. Bot får du heller ikke på den hastigheten du holdt.

Anonymkode: 341dc...af3

 

Tiuren skrev (1 time siden):

Om det var gjennomsnittsmåling (eller "strekningsmåling" som de kaller det) vil det alltid blinke et lite lys u boksen når du passerer. Om du blir tatt så lyser det et større rødt lys ca 20m etter siste boks.

Det var en slik boks på begge sider av tunnelen. Og begge blinket rødt samtidig. Når vet jeg ikke hvilken type fartsmåling det var🧐

 

Ts

Screenshot_20240222_183206_Chrome.jpg

Anonymkode: 9dd73...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Det var en slik boks på begge sider av tunnelen. Og begge blinket rødt samtidig. Når vet jeg ikke hvilken type fartsmåling det var🧐

 

Ts

Screenshot_20240222_183206_Chrome.jpg

Anonymkode: 9dd73...fc3

Det er skiltet "strekningsmåling" 

 

Se og forklaring her, inklusive skiltet :) 

https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/trafikksikkerhet/automatisk-trafikkontroll/strekningsvis-atk/#:~:text=Du vil se at det,meter etter den andre fotoboksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Boten kommer i eier av bilens navn. Det er vel ikke noe problem om han får vite det? Alle kan få bot. Høres nesten ut som du er redd for mannen din.... At du evt. åpner brev i hans navn, er det noe bedre? Vær ærlige mot hverandre.

Anonymkode: 45422...76b

Tja, hvis hun har vært et helt annet sted, feks hos elskeren sin, så blir det kanskje trøblete om mannen ser boten ;) 

Anonymkode: 92ae2...d35

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, hvis hun har vært et helt annet sted, feks hos elskeren sin, så blir det kanskje trøblete om mannen ser boten ;) 

Anonymkode: 92ae2...d35

Hahaha nei det var ikke det jeg tenkte på 😅

Anonymkode: 9dd73...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du får bot, du lå i 64-65 og speedometeret ditt viser sannsynligvis for mye og med sikkerhetsmargin kommer du nok under 60 i gjennomsnitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (42 minutter siden):

Har kjørt i denne tunnelen mange mange ganger før også men aldri opplevd blinkede lys før. 

Det var vålerengatunnelen. Hvis noen vet hva slags fotoboks som finnes der.

Screenshot_20240222_192158_Maps.jpg

Screenshot_20240222_192217_Maps.jpg

Screenshot_20240222_192253_Maps.jpg

Anonymkode: 9dd73...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Det var en slik boks på begge sider av tunnelen. Og begge blinket rødt samtidig. Når vet jeg ikke hvilken type fartsmåling det var🧐

 

Ts

Screenshot_20240222_183206_Chrome.jpg

Anonymkode: 9dd73...fc3

Litt lur boks dette, ingen som vet at det er en ATK boks før de ser bot/forelegg. Skjønte med en gang at det var fotoboks, første gangen jeg kjørte festningstunellen, etter den ble forlenget. Tror det er samme i Vålerenga tunellen også nå.

Anonymkode: 341dc...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiuren skrev (12 timer siden):

Hei tror ikke det var sånn type fotoboks i tunellen

Anonymkode: 9dd73...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...