Gå til innhold

Kaffe og koffein er helseskadelig - Flere som prøver å slutte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det flere som prøver å slutte med kaffe og koffein?

For en del år siden begynte jeg å drikke kaffe for å stoppe min Coca Cola-avhengighet.

Etter flere år med daglig kaffe, sluttet jeg for noen uker siden ved å trappe sakte ned over 2-3 uker. Null kaffe har gitt mer stabilt humør, mindre nervøsitet og jeg er mindre trøtt morgen og mer trøtt på kvelden. For meg er nok kaffe og koffein ikke så bra. Etter hva jeg har funnet ut tar det mange måneder (for noen tar det år), før kroppen og hjernen har gått tilbake til normalen etter årevis med daglig koffein.

Siste dager har jeg gjort en del research, og det er faktisk skremmende hvor negativt kaffe og koffein påvirker både kropp og psyke. Håper jeg ikke sprekker, og klarer holde meg unna daglige "skudd" med det psykoaktive stoffet koffein resten av livet.

Her er en liste jeg fant med veldig mange studier av kaffe og koffein. Noen av de negative effektene på listen gjelder D-vitamin, Insulin, Cortisol, angst, depresjon, mangel på B-vitaminer, Kalsium, Magnesium:

https://www.reddit.com/r/decaf/comments/12ma5h5/links_to_some_studies_on_negative_effects_of/

Anonymkode: f62c7...acb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, noen tåler koffein mye dårligere enn andre. Jeg har sluttet å drikke kaffe med koffein daglig pga. angst, plagsom hjertebank og for å få bedre søvn. Før pleide jeg å drikke flere kopper fra morgen til kveld. Nå tar jeg meg en kopp av og til, men ikke hver dag, for eksempel en kopp til lunsj på jobb. Inntar ikke koffein etter lunsjtid for søvnen sin skyld.

For de av oss som prøver å få det bedre med vår angst eller søvn så er det en god ide å teste ut det å kutte ned eller slutte helt.

Overskriften din, kaffe og koffein er helseskadelig, er jeg vel ikke helt enig i. Det kan være skadelig i visse situasjoner og doser. Alt kan være skadelig hvis man inntar det veldig ofte eller mye eller hvis man har en underliggende tilstand hvor nettopp det stoffet er uheldig for en.

Pass på at du får med deg nyansene når du ser på studier. Legg bla. merke til at ordet kan brukes i studiene i listen du har lagt ved. Det kan ha en negativ effekt på ditt eller datt, det betyr ikke at det nødvendigvis alltid er sånn eller at den negative effekten er så sterk at vi må være redde for å ta en kaffekopp.

Lykke til med koffeinslutten din!

Anonymkode: c4e63...d81

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet med kaffe pga syren i den. Drikker bare te ^^, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler mine tre daglige kaffekopper helt fint 🙂

Anonymkode: a52e0...e3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffein virker ulikt inn på ulike mennesker. Rundt 1/3 presterer eks bedre i idrett med koffein. Resten presterer dårligere. For noen vil det raskt gå ut av kroppen. For andre vil det kunne forverre eksisterende tilstander. Men vanndrivende har ofte en beskyttende effekt lot kognitiv svikt så lenge man får i seg nok vitaminer og mineraler.

Problemet oppstår som regel når man blir avhengig. Får man negative følelser dersom man ikke får kaffen en morgen så er man en misbruker. De fleste trenger å være avhengige av noe. Nøkkelen er nok ofte et såkalt blandingsmisbruk. Man bør variere hva man får i seg eller gjør 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to kaffekoppene jeg drikker hver formiddag nytes med den beste samvittighet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne slute med kaffe hvis det gjør underverker for deg, men det er ikke så svart hvitt. I gamledager da folk drakk en hel kanne med kaffe i stedet for vann så var det selvsagt ikke bra for helsen. Men et par kopper om dagen er sunt, så lenge du holder deg til filtrert kaffe.

Anonymkode: 78522...9d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet helt med kaffe, men får i meg litt koffein gjennom brus, men av en grunn så reagerer jeg ikke på det. Med kaffe derimot føles det ut som jeg har fått i meg amfetamin, så nei takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som aldri har drukket kaffe fast er det et mysteriet. Jeg har såklart prøvd noen ganger men syns det smaker høgg (skal innrømme at det lukter godt). Mannen min er total avhengig på både kaffe og cola, han får faktisk abstinenser når han ikke får sin dose, blir ikke ordentlig våken og får hodepine.

Kaffe var en luksusvare og det vil det bli igjen grunnet klimaforandringer vokser mindre kaffeplanter og da vil etterhvert prisen gå opp.

Anonymkode: 00c5b...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia

Høres ut som du akkurat har hatt besøk av mormonermisjonærer. Deg finnes mange studier som hevder at kaffe er sunt i moderate mengder. Fint hvis de som tåler koffein dårlig eller ikke liker kaffe drikker noe annet. Men med så mye annet kommer det an på individet og hvordan vi reagerer. Kaffe er ikke på narkotikalista

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtehold er tingen. Å drikke 3 liter for dagen, da blir det mye for kroppen. For noen hvertfall , ikke alle reagerer likt. Jeg drikker maks 3 kopper for dagen nå, drikker jeg mer så kjenner jeg skjelven og at det ikke er gunstig. Da jeg var yngre kunne jeg drikke kaffe hele dagen uten noen bieffekter. 

Kaffe er den eneste tingen i livet jeg aldri vil slutte med, for det er ofte det eneste som får meg opp om morgenen, det er sosialt i hyggelige lag og det smaker nydelig :)

Anonymkode: 20206...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikker 2 kopper (av og til 3) til dagen, en kopp på morgenen og en etter lunsj. Og merker helt ærlig ikke noen særlige effekter av den, hverken positive eller negative. Drikker for smaken 😋 Eller jo, kom på en veldig positiv effekt: morgenkaffen setter fart på magen slik at jeg får tømt meg før jobb 😄 

Anonymkode: 5c1bd...628

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt i fra. Jeg har drukket mine faste, små kopper igjennom dagen i nesten hele mitt liv
og det skal jeg fortsette med. Kaffe er helt nydelig. :nigo: 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet mitt ble bedre da jeg begynte å drikke kaffe. 😄 Det er noe med å glede seg til å ta dagens første kaffekopp, og dagens siste (for min del rett etter jobb). Jeg setter meg ned og kobler av og nyter koppen. 

Så disse negative effektene må jo også vurderes opp mot velværeeffekter man ikke greier å måle objektivt. 

Under svangerskap tålte jeg ikke kaffe og det var et skikkelig savn selv om jeg ikke følte fysisk avhengighet. Men den der kosen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det skal være veldig veldig mye mer helseskadelig før jeg slutter å drikke kaffe (hvis det nå faktisk er helseskadelig. Eg trur ikkje på det) 

Anonymkode: daa75...37d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk i en periode veldig mye. Tok noen måneder hvor jeg kuttet det helt. Siden har jeg tatt en kopp her og der hvis jeg har vært på cafe eller i bursdagsselskap. Kjennes veldig godt ut for min del 😃

Anonymkode: 04d05...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker en kopp kaffe før jobb, står opp tidlig og våkner til liv, blir glad og klar for en ny dag🌸

Jeg MÅ ikke ha kaffe hver dag, styrer det selv- uten angst ;)

Nespresso her, redder tidlige trøtte og kjipe dager.

Anonymkode: 61e09...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige. Jeg nyyyyter mine 2-3 kaffekopper om dagen og hadde nok fått helseproblemer dersom jeg hadde slutta😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...