AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #41 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva du mener bryr seg meg fint lite om 😌 Jeg har aldri sagt til noen at jeg har ADHD. Men har sagt til mine nærmeste at jeg mistenker det. Jeg har gitt meg selv diagnosen som forklaring på en del av utfordringene mine (men kun ovenfor meg selv). Sier aldri til andre at jeg har det, nettopp fordi jeg ikke fått diagnosen på papiret. Vet du hvor vanskelig det er å få utredning i voksen alder? En venn av meg måtte søke 3 eller 4 ganger før hun fikk utredning og diagnosen. Jeg er ikke interessert i å bruke 30.000 kr for å gå privat. Anonymkode: 4f9ee...436 Ja det er vanskelig å få utredning i voksen alder om det ikke er helt tydelig at man tar ADHD. Og om du ikke er interessert i og i det hele tatt prøve å få utredning sånn at du kan få få medisin for det du selv mener er ADHD så kan ikke det prege deg så voldsomt i hverdagen Anonymkode: 384cd...3cb 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #42 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja det er vanskelig å få utredning i voksen alder om det ikke er helt tydelig at man tar ADHD. Og om du ikke er interessert i og i det hele tatt prøve å få utredning sånn at du kan få få medisin for det du selv mener er ADHD så kan ikke det prege deg så voldsomt i hverdagen Anonymkode: 384cd...3cb Du anar mye ut i fra det lille jeg skriver her, Men du vet ingenting om meg og mine utfordringer. Jeg har selv et barn med ADHD og kjenner veldig godt til diagnosen. Vært på flere ulike kurs og seminarer om dette. Visste du at ADHD er 75-80 % arvelig? Er ikke interessert i diskutete dette videre. Du virker ikke som en spesielt imøtekommende person for å si det mildt. Men for å si hvorfor jeg ikke kjemper for en utredning så kan jeg si at etter jeg har sett hvilke bivirkninger ADHD medisiner kan gi er jeg ikke interessert i å prøve de ut. For alt du vet har jeg langt alvorligere diagnoser som gjør at ADHD'en er mindre viktig. Anonymkode: 4f9ee...436
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #43 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja det er vanskelig å få utredning i voksen alder om det ikke er helt tydelig at man tar ADHD. Og om du ikke er interessert i og i det hele tatt prøve å få utredning sånn at du kan få få medisin for det du selv mener er ADHD så kan ikke det prege deg så voldsomt i hverdagen Anonymkode: 384cd...3cb Du er i tillegg ganske veldig uviten når du skriver som du gjør. Alle jeg kjenner som har fått diagnosen i voksen alder har fått avslag på utreding. Ikke en eneste har kommet til ved 1 henvisning, men alle har fått diagnosen tilslutt. Ikke alle står i livssituasjoner der de orker å ta den kampen. Hva plager det deg at jeg mener jeg har ADHD? Jeg går ikke rundt å kringkaster det. Finn bedre ting å bruke tiden din på 🤪 det skal i alle fall jeg gjøre resten av kvelden 😂 Anonymkode: 4f9ee...436
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #44 Skrevet 23. februar 2024 Jeg selvdiagnoserte meg med cøliaki og måtte krangle lenge med legen for å få henvisning til gastroskopi som bekrefta hva jeg trodde. Etter flere år i behandling på DPS uten nevneverdig forbedring gikk jeg igang med å søke på nett, sammenligne og notere for så å be behandler om utredning for autisme, dette var behandler enig i at var riktig og utredning bekrefta mistanken. Jeg er nå ufør så det var ikke synsing basert på små særheter eller for mye TikTok (som forøvrig ikke eksisterte på tidspunktet). Jeg er rimelig sikker på at jeg også har ADHD, det vil ikke være overraskende, omtrent 80% av alle med autisme har også ADHD om jeg husker statestikken riktig. Jeg kommer ikke til å forfølge utredning og har ikke ønske om å teste medisiner, jeg er 40 og har en fungerende nok hverdag til at jeg ikke ser poenget med å bruke resursene til hverken meg eller helsesystemet på det rett og slett. Jeg orker heller ikke en periode med utprøving av medisiner, bivirkninger og fandens oldemor. Anonymkode: 30147...8f2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #45 Skrevet 23. februar 2024 Jeg gjorde det en gang, jeg hadde noe greier med ene hånden og fingrene, de virket liksom ikke. Samtidig holdt jeg på å lese meg opp på diverse diagnoser ifbm utdannelse jeg holdt på med, innen helse. Jeg kom frem til at jeg hadde fått MS, jo mer jeg leste, jo mer følte jeg at alt stemte med meg😆😂 Jeg ble livredd, men ville ikke si det til noen, for da ble det virkelig🙈 Til slutt, når jeg hadde gått en stund og bekymret meg, kjent etter symptomer osv, så fortalte jeg det til min mor, om hånden og fingrene, og at jeg mest sannsynlig hadde fått MS🙊 Først ble hun stille, også måtte hun le litt, før hun sa at jeg sikkert hadde karpaltunnelsyndrom, noe hun var plaget med også. Så da gikk jeg til lege, og min mor hadde rett😅 På en annen side, så kom jeg tilfeldigvis over en side der det sto listet opp symptomer på adhd som er vanlig for kvinner, og der stemte virkelig alt. Mye falt på plass da. Jeg ble utredet og har bla adhd-kombinert type. Om folk går rundt og sier de har forskjellige diagnoser uten at de er utredet, er jo bare idiotisk. Det ødelegger for dem som faktisk har diagnosene, og man blir gjerne ikke tatt på alvor. Anonymkode: 5b9f6...5b2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #46 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du anar mye ut i fra det lille jeg skriver her, Men du vet ingenting om meg og mine utfordringer. Jeg har selv et barn med ADHD og kjenner veldig godt til diagnosen. Vært på flere ulike kurs og seminarer om dette. Visste du at ADHD er 75-80 % arvelig? Er ikke interessert i diskutete dette videre. Du virker ikke som en spesielt imøtekommende person for å si det mildt. Men for å si hvorfor jeg ikke kjemper for en utredning så kan jeg si at etter jeg har sett hvilke bivirkninger ADHD medisiner kan gi er jeg ikke interessert i å prøve de ut. For alt du vet har jeg langt alvorligere diagnoser som gjør at ADHD'en er mindre viktig. Anonymkode: 4f9ee...436 Jeg har selv ADHD og store deler av familien min har ADHD så du trenger ikke å belære meg om det takk. Og bare fordi noen stiller et spørsmål spørsmål så har ikke det noe med min imøtekomenhet å gjøre,men når noen går så forsvar som du gjør så betyr det alltid at man har truffet en nerve sinne er det beste forsvar vet du.og så er det jo litt rart at historien din endrer seg. I det ene øyeblikket så vil du ikke ha utredning for det tok for lang tid og var for dyrt og i neste øyeblikk så handler det om bivirkninger på medisiner. Anonymkode: 384cd...3cb 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #47 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er i tillegg ganske veldig uviten når du skriver som du gjør. Alle jeg kjenner som har fått diagnosen i voksen alder har fått avslag på utreding. Ikke en eneste har kommet til ved 1 henvisning, men alle har fått diagnosen tilslutt. Ikke alle står i livssituasjoner der de orker å ta den kampen. Hva plager det deg at jeg mener jeg har ADHD? Jeg går ikke rundt å kringkaster det. Finn bedre ting å bruke tiden din på 🤪 det skal i alle fall jeg gjøre resten av kvelden 😂 Anonymkode: 4f9ee...436 Jeg er overhodet ikke uviten. Min mor, min søster og min svoger ble utredet i voksen alder og ingen av dem fikk avslag på utredning. Jeg kjenner også flere andre voksne som jeg har møtt via ADHD-foreningen som har fått utredning og ikke har møtt på avslag. Og voksne mennesker som tyr til små sleivspark og tåpelige emojier er ikke akkurat mennesker jeg tar så veldig seriøst 😊 Anonymkode: 384cd...3cb 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #48 Skrevet 23. februar 2024 katties skrev (På 22.2.2024 den 13.41): Diagnosrn er kroppsdysmorfi. Prøv på nytt, søk det opp og kom tilbake. Er så mye feil informasjon her inne at jeg blir helt matt. Anonymkode: ef5c2...25a 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #49 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 23.04): Min bestevenninne fra barndommen er dessverre på det selvdiagnostiseringskjøret. Hun mener hun har ADD og Aspergers. Hun garantert ikke på autisme-spekteret. Da vi var små lekte vi "late som" leker hele tiden, hele barndommen var fantasi-lek. Hun var/er også veldig empatisk, og flink med å involvere andre som hadde større vanskeligheter med sosialt samspill. Mye mer intune med andre mennesker enn meg som ikke mener jeg har noen diagnoser. Sammenligner med søskenbarnet mitt som er på spekteret, som lekte for seg selv, kunne sitte med de samme tallrekkene i timevis, og stimmet regelmessig. Kanskje hun har ADD, jeg vet ikke. Men hele hennes sjargong er "Aspergerdelen min gjør meg rar, og ADD delen gjør at jeg er så sosialt kompetent som det dere tror jeg er". Ok....Ingen behandlere er enige med henne, da, men hun vet vel best selv... Anonymkode: 4b936...05f https://tidsskriftet.no/2024/02/kronikk/autisme-hos-jenter?fbclid=IwAR3oURNFuzrsGVCScgb1SJgCXla-Kx9iUWxzzVsESnmepNAtONpzR4ailUM Anonymkode: c1c85...588
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2024 #50 Skrevet 24. februar 2024 Jeg har ikke sakt det høyt, men jeg blir ikke overrasket om jeg hadde fått diagnosen ehler danlos syndrom. Scorer full pakke på den hypermobile delen, godt overstrekkbart skinn. Ser ut som rosin i huden. Spesielt henda. Myk hud. Ledd glipper, problemet med kjeven som går ut og inn av ledd. Tråkker over uten grunn. Det meste av tær går ut av ledd. Huden er svært skjør, har mange stygge arr. Daglige smerter, så går fast på betennelse dempende medisiner. Konklusjon hittil er at jeg har noe form for reumatisme. Mye hevelser og smerter. Leser at det ikke er noe kur mot det, utover det jeg allerede driver med. Dvs trening og bevegelse pluss betennelsesdempende medisiner. Anonymkode: e837a...cb1
katties Skrevet 24. februar 2024 #51 Skrevet 24. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Prøv på nytt, søk det opp og kom tilbake. Er så mye feil informasjon her inne at jeg blir helt matt. Anonymkode: ef5c2...25a Ja, hjernen min gjorde visst et stykke der, det kalles "kjønnsinjongruens" (gender dysohoria) 😆
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #52 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 21.07): Håper ikke du går rundt og forteller andre at du har det. Anonymkode: 384cd...3cb Det spiller da ingen rolle om jeg kringkaster det, eller ikke. Anonymkode: ed80d...1de
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #53 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det spiller da ingen rolle om jeg kringkaster det, eller ikke. Anonymkode: ed80d...1de Jo, ved å fortelle alle at du har en diagnose du har gitt deg selv, lurer du folk til å tro at du er utredet og har fått satt en diagnose av en spesialist, med mindre du spesifiserer at du har selvdiagnostisert deg. Diagnoser skal gis av mennesker med kompetanse via riktig utredning. Er ikke dette gjort, har du ingen diagnose Anonymkode: 8770a...fc7 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #54 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det spiller da ingen rolle om jeg kringkaster det, eller ikke. Anonymkode: ed80d...1de Jo det spiller stor rolle. Det finnes mange som setter en diagnose på seg selv, men om de hadde fått en utredning så hadde det vist seg at nei det har ikke den diagnosen.Så når mennesker som ikke har en diagnose går rundt og sier at jeg har det basert på noen ymse symptomer her og der gir meg et feil inntrykk av diagnosen og andre mennesker som faktisk har de diagnosene kan da oppleve og ikke bli tatt seriøst fordi de tross alt kjenner noen andre som har den «diagnosen» og de er ikke sånn eller sånn. Og om man er så sikker på at man har en diagnose at man går rundt og kringkaster det så får man oppsøke helsevesenet da få den diagnosen ned på papiret. Anonymkode: 384cd...3cb 4
Blueberrymuffin Skrevet 25. februar 2024 #55 Skrevet 25. februar 2024 (endret) Nei. Nå mener jeg ikke å være slem, men man skal være ganske koko for å drive og selvdiagnotisere seg selv. De sykdommene jeg har har jeg fått fordi jeg faktisk er syk, det holder. Har du ingen sykdommer, vær heller takknemlig for at du er frisk. Men man er vel kanskje ikke helt frisk mentalt om man driver å selvdiagnotiserer seg selv. Det er min mening om den saken. Endret 25. februar 2024 av Blueberrymuffin 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #56 Skrevet 25. februar 2024 Blueberrymuffin skrev (2 timer siden): Nei. Nå mener jeg ikke å være slem, men man skal være ganske koko for å drive og selvdiagnotisere seg selv. De sykdommene jeg har har jeg fått fordi jeg faktisk er syk, det holder. Har du ingen sykdommer, vær heller takknemlig for at du er frisk. Men man er vel kanskje ikke helt frisk mentalt om man driver å selvdiagnotiserer seg selv. Det er min mening om den saken. Enig. Anonymkode: 384cd...3cb
Honey Dew Skrevet 25. februar 2024 #57 Skrevet 25. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 0.42): Inkluderer du det med å være trans også? Anonymkode: d8e03...d5d Transvetisme er ingen sykdom.
Honey Dew Skrevet 25. februar 2024 #58 Skrevet 25. februar 2024 katties skrev (På 22.2.2024 den 13.41): Diagnosrn er kroppsdysmorfi. Nei, kroppsdysmorfi er noe helt annet. https://sml.snl.no/dysmorfofobi
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #59 Skrevet 25. februar 2024 Macro skrev (På 22.2.2024 den 13.43): Nja, det er vel mer de som er født i feil kropp? Kroppsdysmorfi handler om at man ikke gjenkjenner sin egen kropp, sånn som den egentlig ser ut. Ikke uvanlig hos pasienter med spiseforstyrrelse blant annet. Man har et overdrevent fokus på eget utseende og ser mye feil ved seg selv. Jeg slet med det etter jeg gikk ned 30 kg, jeg så meg som like stor som før jeg gikk ned i vekt, jeg klarte faktisk ikke å se min egen kropp i speilet, uten å se meg selv som 30 kg større. Anonymkode: e2501...fd2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2024 #60 Skrevet 25. februar 2024 Jeg kan kjenne meg igjen i typiske autistiske trekk, men jeg tror det er livet mitt som har preget meg, ikke en faktisk autisme-diagnose. Anonymkode: e2501...fd2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå