Gå til innhold

Selv diagnosering har du ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Inkluderer du det med å være trans også?

Anonymkode: d8e03...d5d

Skjerp deg.

Anonymkode: 384cd...3cb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jøyje meg...blir en stund til jeg spør hjelpepleiere og sjukepleiere om råd.  700 000 er ansatt i det offentlige. Jeg rker bare ikke tanken på at alle disse skal vurdere hvor syk og frisk jeg er hver dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjerp deg.

Hei, jeg er ikke i mot transpersoner, men jeg må jo nesten spørre når noen bare feier alt under bordet fordi de ikke har en "ekte" diagnose, noe mange transpersoner ikke har hatt muligheten til å få enda.

De vet jo gjerne at de er trans før de får diagnosen og kan starte på hormoner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei, jeg er ikke i mot transpersoner, men jeg må jo nesten spørre når noen bare feier alt under bordet fordi de ikke har en "ekte" diagnose, noe mange transpersoner ikke har hatt muligheten til å få enda.

De vet jo gjerne at de er trans før de får diagnosen og kan starte på hormoner.

Det er to vidt forskjellige ting.

Skrevet

Jeg har diagnostisert meg selv med GAD, men legen og psykologen er enig. I tillegg fant jeg ut at jeg trolig hadde ileus før legene fant det ut, jeg hadde rett

Skrevet

Kompleks ptsd. 

Anonymkode: ed80d...1de

Skrevet

Laktoseintoleranse. Trenger ikke gå til legen for å betale for en test som innebærer å spise laktose med påfølgende måling når jeg holder det i sjakk med måtehold mtp kostholdet eller gir faen og har kramper i magen, rumling og diare.

Anonymkode: a50ae...3a7

Skrevet

ADHD uoppmerksom type.

Fikk mistanke for flere år siden, men siden jeg fungerte «greit nok» i hverdagen så etterspurte jeg ikke utredning. Så ble ting brått litt vanskeligere å håndtere for to år siden, fikk da utredning, men diagnosen ble kompleks PTSD. Nå har jeg gått i behandling for det i 1,5 år, mye er bedre, men kjernesymptomene skaper fremdeles mye problemer for meg. Nå skal jeg etter anbefaling fra behandler starte ny utredning for ADHD - mest sannsynlig har jeg det, men jeg vet jo ingen ting sikkert enda.

Anonymkode: c3577...b9d

Skrevet

Jeg trodde jeg hadde en viss sykdom. Gikk til legen, ble henvist og testet, viste seg at jeg hadde rett. Nevner det for å vise at jeg ikke er i mot det å ha noen ideer om seg selv og sin egen helse.

Men, for at man skal kvalifisere for å ha en viss tilstand, f.eks. ADHD eller autisme som TS nevner i hovedinnlegget, så er det et krav om en viss alvorlighetsgrad. At det ikke bare er sånn av og til, men at det har vært sånn hele livet og at det påvirker ens evne til å fungere.

Nesten alle kan kjenne seg igjen noe (eller mye) hvis man leser om visse tilstander, det betyr ikke at man nødvendigvis har det. Vi er alle unike med våre spesielle personligheter. Innenfor det som kan regnes som normalt er det plass til veldig mye og mange. ❤️

Anonymkode: 17bfb...c08

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg er ganske sikker på jeg har pollenallergi. Hver bidige vår får jeg hodepine, kløende øyer og rennende nese. Det hjelper med allergitabletter og øyedråper for allergi. Burde egentlig testet meg slik jeg får resept og rimeligere medisiner. 

Ellers er jeg frisk som en fisk.

Anonymkode: d9aed...591

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er ei kvinne på slutten av 20 årene. Så kom fram til at jeg alltid har hatt Adhd og en type autisme. 

Derfor var jeg så rar hele tiden. 😂

Flere enn meg som driver å diganosere seg selv ? 

Anonymkode: 22106...3bd

Alle som har vært innom tiktok har AuDHD (autisme + adhd).

Er du plaget i stor grad i hverdagen din? Alle er jo rare på sin måte, det er ikke bare du som er rar. De fleste har noen quirks som kan plasseres et sted på spekteret. 

Diagnose blir det først når du har en samling av symptomer som til sammen skaper problemer for deg i hverdagen.

Selv er jeg diagnostisert med mild autisme. Veldig mild i følge utreder. Selv med min veldig milde utgave av utviklingsforstyrrelse er jeg så plaget i hverdagen at jeg trolig blir delvis ufør. 

Dette forteller jeg fordi jeg håper at dersom du sitter der med 100% funksjonsevne, en neve venner og nære relasjoner, ingen problemer med eksekutive evner etc synes jeg ikke du skal gå rundt å påberope deg en diagnose som er dypt plagsom for de fleste som har den fordi du har noen særegenheter.

Vi høytfungerende autister stigmatisert fra før. «Kan du ikke bare ta deg sammen» er vel den frasen jeg har hørt flest ganger gjennom livet. Men nei, jeg kan ikke ta meg sammen, jeg er født med en funksjonshemming.

Anonymkode: b43d5...6c4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har gitt med selv diagnosene ADHD og periodevis depresjon/utbrenthet. Har kun fortalt dette til næreste familie og venner, så ikke noe jeg kringkaster rundt omkring (de vet selvfølgelig at jeg ikke har noen av diagnosene på papiret). Har store utfordringer i hverdagen som jeg mistenker er pga av ADHD. Har foreløpig ikke tatt det opp med fastlegen fordi jeg tviler på at jeg blir tatt seriøst. Jeg ble utredet på BUP som barn uten at de konkluderte med noe. Men familien min er veldig enig i at jeg har symptomer på ADHD. 

Anonymkode: 4f9ee...436

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kompleks ptsd. 

Anonymkode: ed80d...1de

Håper ikke du går rundt og forteller andre at du har det.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har gitt med selv diagnosene ADHD og periodevis depresjon/utbrenthet. Har kun fortalt dette til næreste familie og venner, så ikke noe jeg kringkaster rundt omkring (de vet selvfølgelig at jeg ikke har noen av diagnosene på papiret). Har store utfordringer i hverdagen som jeg mistenker er pga av ADHD. Har foreløpig ikke tatt det opp med fastlegen fordi jeg tviler på at jeg blir tatt seriøst. Jeg ble utredet på BUP som barn uten at de konkluderte med noe. Men familien min er veldig enig i at jeg har symptomer på ADHD. 

Alle kan ha symptomer på ADHD men det betyr ikke at man oppfyller kriteriene for diagnosen av den grunn og hva familien din måtte mene er revnende likegyldig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle kan ha symptomer på ADHD men det betyr ikke at man oppfyller kriteriene for diagnosen av den grunn og hva familien din måtte mene er revnende likegyldig.

Hva familien mener er ikke helt likegyldig. Sånn som jeg har forstått vil de som utreder gjerne ha vite en del om hvordan andre opplevde deg som barn osv. Jeg har tatt ulike tester på nett som indikerer ADHD og jeg har et barn som har fått diagnosen ADHD. Jeg mistenker sterk at barnet mitt har arvet ADHD fra meg. Men kan selvsagt ikke være sikker uten å ha fått en grundig utredning. 

• Nyttig 1
Skrevet

Min bestevenninne fra barndommen er dessverre på det selvdiagnostiseringskjøret. Hun mener hun har ADD og Aspergers. Hun garantert ikke på autisme-spekteret. Da vi var små lekte vi "late som" leker hele tiden, hele barndommen var fantasi-lek. Hun var/er også veldig empatisk, og flink med å involvere andre som hadde større vanskeligheter med sosialt samspill. Mye mer intune med andre mennesker enn meg som ikke mener jeg har noen diagnoser. Sammenligner med søskenbarnet mitt som er på spekteret, som lekte for seg selv, kunne sitte med de samme tallrekkene i timevis, og stimmet regelmessig. 

Kanskje hun har ADD, jeg vet ikke. Men hele hennes sjargong er "Aspergerdelen min gjør meg rar, og ADD delen gjør at jeg er så sosialt kompetent som det dere tror jeg er". Ok....Ingen behandlere er enige med henne, da, men hun vet vel best selv...

Anonymkode: 4b936...05f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva familien mener er ikke helt likegyldig. Sånn som jeg har forstått vil de som utreder gjerne ha vite en del om hvordan andre opplevde deg som barn osv. Jeg har tatt ulike tester på nett som indikerer ADHD og jeg har et barn som har fått diagnosen ADHD. Jeg mistenker sterk at barnet mitt har arvet ADHD fra meg. Men kan selvsagt ikke være sikker uten å ha fått en grundig utredning. 

Ja selvsagt vil de vite ting fra familien, men det er ikke familien din som skal sette diagnosen. Så med mindre du får kommet deg inn til utredning og få bekreftet/avkreftet at du har ADHD så er det helt feil at du skal gå rundt og selvdiagnostiser deg

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja selvsagt vil de vite ting fra familien, men det er ikke familien din som skal sette diagnosen. Så med mindre du får kommet deg inn til utredning og få bekreftet/avkreftet at du har ADHD så er det helt feil at du skal gå rundt og selvdiagnostiser deg

Hva du mener bryr seg meg fint lite om 😌 Jeg har aldri sagt til noen at jeg har ADHD. Men har sagt til mine nærmeste at jeg mistenker det. Jeg har gitt meg selv diagnosen som forklaring på en del av utfordringene mine (men kun ovenfor meg selv).  Sier aldri til andre at jeg har det, nettopp fordi jeg ikke fått diagnosen på papiret. Vet du hvor vanskelig det er å få utredning i voksen alder? En venn av meg måtte søke 3 eller 4 ganger før hun fikk utredning og diagnosen. Jeg er ikke interessert i å bruke 30.000 kr for å gå privat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 18.42):

Jeg er ganske sikker på jeg har pollenallergi. Hver bidige vår får jeg hodepine, kløende øyer og rennende nese. Det hjelper med allergitabletter og øyedråper for allergi. Burde egentlig testet meg slik jeg får resept og rimeligere medisiner. 

Ellers er jeg frisk som en fisk.

Anonymkode: d9aed...591

Det er veldig dumt å bruke masse penger på medisiner du kunne fått på blå resept, og pollenallergi er så enkelt å teste for. 

Anonymkode: efdcb...67a

Skrevet

Det er så dumt med folk som selvdiagnstiserer seg selv, særlig de som gjør det stadig vekk, og alltid har en ny diagnose å vise til og forklarer sin egen atferd/kropp med selvdiagnoserte sykdommer. 

Ingen av de jeg kjenner som aktivt selvdiagnostiserer seg selv er medisinutdannet, men mener allikevel at de kan like mye, om ikke mer, enn fagfolk. 

Samtidig mener jeg det stiller seg annereldes om du tror du har den og den sjukdommem, men ikke har råd til å få det utredet, men det ikke er noe du sier til andre, slik en bruker over her nevner. De jeg har møtt som selvdiagnostiserer seg nærmest skryter av det, og bruker det utad som en forklaring. 

Anonymkode: efdcb...67a

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...