Gå til innhold

Selv diagnosering har du ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei kvinne på slutten av 20 årene. Så kom fram til at jeg alltid har hatt Adhd og en type autisme. 

Derfor var jeg så rar hele tiden. 😂

Flere enn meg som driver å diganosere seg selv ? 

Anonymkode: 22106...3bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har ADHD og autisme i følge Google.

Anonymkode: acc04...6c5

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Alle har adhd nå. Det er en trend å kle seg med den diagnosen. Samme med autisme, men i mindre grad.

• Liker 11
Skrevet

Dysleksi og. Men i de fleste tilfeller er det bare latskap. 

• Liker 4
Skrevet

Ellers så har man alt en veldig fin combo 😆

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ei kvinne på slutten av 20 årene. Så kom fram til at jeg alltid har hatt Adhd og en type autisme. 

Nei selvsagt gjør jeg ikke det. Og den selv diagnostiseringen er en uting og jeg håper at folk bare vokser opp og bare slutter med det.

Anonymkode: 384cd...3cb

• Liker 9
Skrevet
Macro skrev (2 timer siden):

Alle har adhd nå. Det er en trend å kle seg med den diagnosen. Samme med autisme, men i mindre grad.

Nei alle har ikke ADHD, men ja det er mange idioter der ute som selvdiagnostiserer.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og den selv diagnostiseringen er en uting og jeg håper at folk bare vokser opp og bare slutter med det.

Inkluderer du det med å være trans også?

Anonymkode: d8e03...d5d

Skrevet

Har mange faktiske diagnoser, men har selvdiagnostisert meg med misofoni.

Anonymkode: e5aa1...195

Skrevet

Hyperkausis.

Anonymkode: a0d80...5d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg regner med at nå som du har kommet frem til det, så stikker du til legen og starter prosessen med å få en diagnose? 

Jeg har mistenkt ADHD (Mest uoppmerksom type) hos både meg selv og et av barna. VI har valgt å ikke gå etter diagnose, men jeg er derfor også veldig forsiktig med å si til folk at jeg mistenker at jeg har det. 
Barnet er nesten voksent, og har fått vite at vi tenker det kan ha ADHD, men at vi i samarbeid med skolen har tilpasset uten diagnose, og ansett dette som tilstrekkelig. Men at det står fritt til å søke diagnose dersom det ønsker det. 

For min del er den største fordelen med å ha "selvdiagnostisert meg" at jeg ikke lenger gir meg selv mental juling for de tingene jeg ikke klarer, som tydeligvis er lett for "alle andre". Og at jeg har mer forståelse for hva jeg faktisk sliter med, hvorfor jeg sliter med det, og hva som kan hjelpe meg å gjøre ting enklere for meg selv. 
Og det har blitt lettere å forklare partner hvorfor jeg er så "selvmotsigende" i oppførsel som det jeg kan fremstå. (Hvorfor kan jeg gjøre X, Y og Z helt uproblematisk, men om jeg blir bedt om å gjøre A, B eller C, så går jeg helt i bakken. For partner er A, B og C mye enklere oppgaver enn X, Y og Z. ) 

Men, igjen, jeg VET ikke at jeg har en diagnose, og de fleste rundt meg vet ikke at jeg selv tror jeg kunne fått det om jeg søkte en. 
Så for meg handler dette ikke om å ha en "motediagnose" men at jeg har funnet noe som hjelper meg å håndtere livet mitt bedre, og å støtte barnet mitt i håndtere sitt liv bedre. 
(Skolen hadde klare formeningen om hva slags enkel tilpassing som kunne gjøres når vi sa hva vi mistenkte av diagnose på barnet, og barnet fikk en mye bedre skolehverdag etterpå.) 

Anonymkode: 759bb...d56

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei alle har ikke ADHD, men ja det er mange idioter der ute som selvdiagnostiserer.

Du skjønte virkelig ikke hva jeg mente...

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Inkluderer du det med å være trans også?

Anonymkode: d8e03...d5d

Å være trans er en legning/orientering, ikke en diagnose. Hvordan fikk du blandet inn transpersoner i et tråd som handler om sykdom og diagnoser? Brannfakkel?

• Nyttig 1
Skrevet

Dra til legen i stedet for å lese på deg diagnoser. Du er ikke kvalifisert helsepersonell..

Anonymkode: 4bf84...2b4

• Liker 4
Skrevet (endret)

Du vet ADHD er ganske lett å feildiagnotisere seg selv med? Det er ting de fleste sliter med til tider, men for folk med ADHD er det ekstra ille. Det er en grunn til at ADHD utredning er en lang prossess.

Alle tror jo de har ADHD nå til dags pga. sosiale medier som tiktok hvor det flyter av videor som sier hver minste ting tilsvarer en ADHD diagnose.

Endret av mannssjåvinistisk
Skrevet

Deprrsjon, da jeg hadde hatt det over tid. Gikk heldigvis over. Ikke tvil om st det var det det var. Utbrenthet - heller ingen tvil. Lungebetennelse. Nekrose av vev. Brokk. Knekte ledd. Trombocytopeni. Mye ulike ting. Er ikke hysterisk angående helse. Om ting ikke kan gjøres noe med eller jeg kan fikse det selv later jeg heller som at alt er greit 

Skrevet
Macro skrev (7 minutter siden):

Å være trans er en legning/orientering, ikke en diagnose. Hvordan fikk du blandet inn transpersoner i et tråd som handler om sykdom og diagnoser? Brannfakkel?

Diagnosrn er kroppsdysmorfi. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ehm.. kanskje la dps komme med diagnosene? Alle har jo både adhd og autisme nå i følge google 🤣

Skrevet

Jeg tror jeg har ADHD. Men siden jeg ikke er utredet, så sier jeg det selvsagt ikke til noen - annet enn til samboer og en nær venninne. Og selv da er jeg tydelig på at jeg at jeg tror jeg har det, fordi jeg har en del av symptomene, men at jeg ikke kan vite sikkert, for jeg er jo ikke utredet for det. Hadde vært kjemperart å gå rundt å si jeg har det, som en sannhet, når ingen fagpersoner har uttalt seg om det. Jeg er jo ikke lege eller spesialist, og jeg skjønner at jeg ikke kan stille noen sikker diagnose på meg selv. 

Må tilstå at jeg mister litt respekten for folk som selvdiagnostiserer og bruker dette som en sannhet i livene sine. Det synes jeg vitner om at man er litt umoden og ikke forstår hvor kompleks legevitenskapen er. Diagnoser skal gis av fagfolk. Hvis man ønsker å bli utredet må man faktisk ta ansvar for å bli det, men fram til det, så har man ingen diagnose. 

Anonymkode: 5520c...022

• Nyttig 1
Skrevet
katties skrev (1 minutt siden):

Diagnosrn er kroppsdysmorfi. 

Nja, det er vel mer de som er født i feil kropp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...