Gå til innhold

Jeg føler meg så dum og uvitende. Hvordan bli mer kunnskapsrik?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aldri hørt om "blimp", selv ikke å ha sett filmen "Amundsen" i går, og der fløy de med et luftskip over Nordpolen. Ellers er det mye jeg ikke kan, f eks som å skru på bil. Det er det min mann som gjør (og han er rågod på det), så jeg trenger ikke vite hvordan jeg skifter kulelager eller bremseklosser. Kan ikke skifte olje heller, bare fylle den. 

Likevel, jeg sitter på kunnskap som mannen min TROR han sitter på, og her om dagen fikk han bakoversveis av hva jeg kunne. Han slo på et eller annet tilfeldig naturprogram på NRK, og jeg ble sittende og fortelle detaljer fra områdene som ble vist. Hvilke klatreruter opp det fjellet, hva som ligger i enden av den dalen, hvordan komme seg til den bygda det ikke går skikkelig vei til osv. Aldri sett mannen min så mindblowned. For samtidig som han innså at han ikke har SÅ peil på små og store steder i Norge, innså han også at jeg var nærmest lommekjent. Og det er jeg fordi jeg har vært der, samt lest meg opp på mye av historien rundt stedene jeg har vært. Han vet jeg har reist rundt omkring, men plutselig forsto han hvor mye kunnskap jeg faktisk har samlet opp innenfor dette feltet. 

Så sånn er det med interesser. Noen ting er vi sterke på, andre ting har vi aldri satt oss inn i. Så kan jeg se dum ut fordi jeg ikke kan mekke bil (som mannen), fordi jeg ikke kan basketballreglene (som sønnen), eller fordi jeg ikke skjønner bæret av hekling (men som datteren min er en kløpper på). 

Ellers hører jeg på podcaster som "Skulle vært pensum" og "Forklart", lærer mye der😊

Anonymkode: bd88b...178

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var blank på del ting før covidtida. Men rundt da, kanskje fordi det skjedde lite, begynte jeg se Dagsnytt 18 hver dag. Har det på mens jeg lager middag hver dag, og selv om jeg ikke hører helt på alt merker jeg at jeg får mer peiling. Mitt tips. Er jo både på tv og radio og pod👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
On 2/23/2024 at 10:49 PM, AnonymBruker said:

Aldri hørt om "blimp", selv ikke å ha sett filmen "Amundsen" i går, og der fløy de med et luftskip over Nordpolen. Ellers er det mye jeg ikke kan, f eks som å skru på bil. Det er det min mann som gjør (og han er rågod på det), så jeg trenger ikke vite hvordan jeg skifter kulelager eller bremseklosser. Kan ikke skifte olje heller, bare fylle den. 

Likevel, jeg sitter på kunnskap som mannen min TROR han sitter på, og her om dagen fikk han bakoversveis av hva jeg kunne. Han slo på et eller annet tilfeldig naturprogram på NRK, og jeg ble sittende og fortelle detaljer fra områdene som ble vist. Hvilke klatreruter opp det fjellet, hva som ligger i enden av den dalen, hvordan komme seg til den bygda det ikke går skikkelig vei til osv. Aldri sett mannen min så mindblowned. For samtidig som han innså at han ikke har SÅ peil på små og store steder i Norge, innså han også at jeg var nærmest lommekjent. Og det er jeg fordi jeg har vært der, samt lest meg opp på mye av historien rundt stedene jeg har vært. Han vet jeg har reist rundt omkring, men plutselig forsto han hvor mye kunnskap jeg faktisk har samlet opp innenfor dette feltet. Hvis du trenger å vite mer om lagre, kan du besøke https://www.tradebearings.com/precision-bearings/cross-roller-bearings-catalogue.html eller https://en.tradebearings.com/list_19.html

Så sånn er det med interesser. Noen ting er vi sterke på, andre ting har vi aldri satt oss inn i. Så kan jeg se dum ut fordi jeg ikke kan mekke bil (som mannen), fordi jeg ikke kan basketballreglene (som sønnen), eller fordi jeg ikke skjønner bæret av hekling (men som datteren min er en kløpper på). 

Ellers hører jeg på podcaster som "Skulle vært pensum" og "Forklart", lærer mye der😊

Det er helt normalt å ikke ha hørt om "blimp" før, selv om du har sett Amundsen-filmen. Blimps var ikke så vanlige i Norge på den tiden, og Amundsen brukte et luftskip av typen zeppeliner, som er en annen type luftskip med en stiv ramme.

Det er flott at du har en mann som er flink til å mekke bil, og at du slipper å bekymre deg for det. Det er også helt normalt at vi har forskjellige interesser og kunnskapsområder. Det er jo nettopp det som gjør oss unike og interessante!

Det er morsomt å høre at du imponerte mannen din med din kunnskap om Norge. Det er tydelig at du har en stor interesse for landet ditt, og det er flott at du har lest deg opp på historien og stedene du har besøkt.

Endret av jannickz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.2.2024 den 9.15):

Kun 20% av kvinner veit hva handlingsregelen er 80% veit hvem eksen til Tone Damli er.🙂

Anonymkode: 20916...c0a

Haha, jeg måtte google Tone Damli for å finne ut hva eksen heter! 😛

hilsen kvinne, uinteressert i kjendiser og husker sjelden navn på skuespillere (både utenlandske og norske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 15.49):

Aldri hørt om "blimp", selv ikke å ha sett filmen "Amundsen" i går, og der fløy de med et luftskip over Nordpolen.

Amundsens luftskip var ingen blimp. En blimp er et luftskip uten skjelett. Amundsen sitt hadde skjelett, dog kun halvstivt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.2.2024 den 15.49):

Likevel, jeg sitter på kunnskap som mannen min TROR han sitter på, og her om dagen fikk han bakoversveis av hva jeg kunne. Han slo på et eller annet tilfeldig naturprogram på NRK, og jeg ble sittende og fortelle detaljer fra områdene som ble vist. Hvilke klatreruter opp det fjellet, hva som ligger i enden av den dalen, hvordan komme seg til den bygda det ikke går skikkelig vei til osv. Aldri sett mannen min så mindblowned. For samtidig som han innså at han ikke har SÅ peil på små og store steder i Norge, innså han også at jeg var nærmest lommekjent. Og det er jeg fordi jeg har vært der, samt lest meg opp på mye av historien rundt stedene jeg har vært. Han vet jeg har reist rundt omkring, men plutselig forsto han hvor mye kunnskap jeg faktisk har samlet opp innenfor dette feltet. 

Blown er allerede fortid. Du trenger ikke sette på -ed. 

Anonymkode: 0356c...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...