Gå til innhold

Etternavn på barna

Fremhevede innlegg

Skrevet

*fiktive navn*

Mitt navn: Ida Olsen Hansen 

Hans navn: Magnar Johannesen Svensen 

Barnets navn: Mia Svensen Hansen

Vi er samboere. 

Anonymkode: c0ee2...96e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her endte vi med å velge det korteste, men som også er det fineste (etter min mening 😄)

Det ble altså mitt etternavn, og hans som mellomnavn. Bruker egentlig ikke mellomnavnet. Han syntes det var greit, han synes etternavnet sitt er for langt og skulle ønske han hadde kortere etternavn.

Ville ikke gått for bindestrek. Da må man jo bruke begge, så det blir fort tungvint og langt.

• Liker 1
Skrevet

Vi har mine, dine og våre barn, og derfor veldig mange ulike navn (mine to etternavn, min eks sitt navn, min manns, hans eks.) i vår familie.

Da vi fikk felles barn fant vi ut at de skulle få et patronym med min manns navn+datter, istedet for en kombinasjon av våre to navn og halvparten av de andre barnas navn. 

Anonymkode: 6c34e...a89

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 13.24):

Våre barn har fornavn med bindestrek og så et navn fra min side og så det felles etternavnet vi har.

Yngste har navn med totalt 29 bokstaver hvorav 14 er de to etternavnene.

Jeg ser ikke problemet med to lange etternavn😅🙃

Anonymkode: 4cfef...c0b

Ja alle er forskjellige, men det er litt vel langt kanskje. 

Men ts, enten kan dere velge et av navnene som hele familien tar, eller så tar barna ene som mellomnavn og andre som etternavn. Jeg synes det er dumt at barna ikke har navn etter begge foreldrene da

Anonymkode: 9653a...bf2

Skrevet
Tobias001 skrev (På 20.2.2024 den 14.31):

Det er en selvfølge at barnet tar mannens etternavn!

Det er det vel ikke ikke? Vårt barn skal få mitt etternavn og hans mellomnavn - og vi begge skal hete det samme som barnet når vi gifter oss (er forlova).

Anonymkode: f799a...35a

• Liker 1
Skrevet

Vi velger mitt etternavn til vårt barn fordi det kun er 30 som heter det i Norge, mens han sitt etternavn er et typisk «sen» navn. Vi begge skal hete det samme når vi gifter oss. 

Anonymkode: f799a...35a

• Liker 1
Skrevet
On 2/20/2024 at 1:16 PM, AnonymBruker said:

Vi kan ikke bruke begges etternavn uten at barnet får et navn som er like langt som et vondt år

Anonymkode: dc5a6...de7

Broren min har 4 lange fornavn, og ett etternavn. Lange navn går, men det er smak og behag.

Anonymkode: 2218d...9b9

Skrevet

Vi valgte at barna kun skulle ha ett fornavn og ett etternavn, ble hans etternavn fordi det er der minst vanlige. 

Anonymkode: c3960...09b

Skrevet

Jeg er samboer og våre 3 barn har hans etternavn. Jeg endret mitt etternavn etter at vår første var født. Det er et etternavn som kun min familie i Norge heter. Før det så hadde jeg et ganske vanlig etternavn, typisk "sen" navn. Vår første fikk min samboers etternavn før jeg endret etternavn og da ga vi også våre 2 andre barn det samme etternavnet, sånn at de heter det samme.

Dere kan ikke sette sammen f eks et navn fra ditt etternavn og et fra hans etternavn? Og lage et nytt etternavn til familien? Ditt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn eller omvendt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 13.49):

Joda, dette er fortsatt vanlig. Men tradisjonen med at det alltid er mannens etternavn som videreføres og kvinnens etternavn blir en parentes og referert til som «pikenavn» er i ferd med å endres. 
Det tok sin tid.

Anonymkode: 2c188...fe4

Samtidig slapp man jo slike diskusjoner som vi har her 😉

Anonymkode: 4fd53...f30

Skrevet

Kommer litt an på. Om ditt f.eks er Kristiansen, og hans er typ Løwenhjerte, hadde jeg gått for hans altså. 
Mine unger har mannens etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Dette er fordi mitt etternavn er veldig sjeldent og veldig pent. Jeg ville ikke at det skulle dø ut. Hans er litt mer vanlig. 
ellers ville jeg slått sammen navnene. Typ «Møller» og «Anker» blir Mønker. Selv om navnene kanskje ikke passer sammen blir det unikt og fint. Både for barnets del som ikke får hele alfabetet som navn, men også dere foreldre der begge sine etternavn er like mye verdt.

Anonymkode: c2f1f...7e7

Skrevet

Bruk -datter/-sønn 🙂.

Anonymkode: 75092...614

Skrevet

Hadde gitt barnet mitt etternavn. Synes det hadde vært trist å hete noe annet enn de, og vet ikke om man evt kan få problemer ved reising etc senere om man ikke heter det samme? 
Likte Hansine Hansen, også, jeg. Liker navn som harmonerer. 

Anonymkode: 8a693...b34

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde gitt barnet mitt etternavn. Synes det hadde vært trist å hete noe annet enn de, og vet ikke om man evt kan få problemer ved reising etc senere om man ikke heter det samme? 
Likte Hansine Hansen, også, jeg. Liker navn som harmonerer. 

Tror du ikke far også kan føle det?

Forsåvidt enig med deg. Barna mine heter det samme som faren til etternavn fordi det var forventet av han og familien hans. Han har et normalt etternavn. Jeg gikk med på det fordi alt handler så mye om mor og baby i starten, så han skulle få en følelse av tilhørighet han og. 

Skrevet
Bekkabilla skrev (1 minutt siden):

Tror du ikke far også kan føle det?

Forsåvidt enig med deg. Barna mine heter det samme som faren til etternavn fordi det var forventet av han og familien hans. Han har et normalt etternavn. Jeg gikk med på det fordi alt handler så mye om mor og baby i starten, så han skulle få en følelse av tilhørighet han og. 

Det kan være, men jeg gikk gravid og fødte, og han har ikke fridd så da tar ikke jeg hans. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 22.12):

Ja alle er forskjellige, men det er litt vel langt kanskje. 

Men ts, enten kan dere velge et av navnene som hele familien tar, eller så tar barna ene som mellomnavn og andre som etternavn. Jeg synes det er dumt at barna ikke har navn etter begge foreldrene da

Anonymkode: 9653a...bf2

29 er vel ikke så langt? Jeg har et vanlig langt fornavn på 9 bokstaver og to middels lange etternavn og er på 25 bokstaver.

Anonymkode: 3662c...ea6

Skrevet

Bare fars etternavn.

Anonymkode: 25322...632

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...