AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #41 Skrevet 20. februar 2024 Jeg er no litt gammeldags av meg, så her har barna fått mannen sitt etternavn. Jeg har beholdt mitt, men er ikke lei meg eller føler noe mindre selv om de ikke har mitt etternavn. Anonymkode: 4aaf8...0c2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #42 Skrevet 20. februar 2024 Arkana skrev (10 minutter siden): Det er dessverre fremdeles en lang vei å gå. Fremdeles får over 70% av barn fars etternavn. Det interessante er at fars navn er foretrukket etternavn også der hvor mor ikke har byttet navn da de giftet seg. Det er ganske underlig å være opptatt av likestilling når det gjelder navn, men bare i forhold til eget navn og ikke i forhold til barnas. Menn har nok fremdeles en klar forventning både om å ikke trenge å bytte navn ved ekteskap og om at barna skal få deres etternavn. Mange ønsker å ha et felles etternavn for hele familien, men det er spesielt at det forventes at det er kvinnen som skal "ofre seg" for å få det til og ikke mannen. Det er ingen som helst grunn til at mannens etternavn skal prioriteres over kvinnens når det gjelder barnas etternavn eller felles familienavn. Tenker akkurat det samme som deg! Hadde ikke godkjent å miste mitt eget navn. Da får det heller bare bli langt (eventuelt bare mitt, hvis han ikke var så opptatt av å videreføre sitt). Anonymkode: 93aeb...217 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #43 Skrevet 20. februar 2024 Jeg har selv 2 fornavn og et langt etternavn, synes det tar uforholdsmessig lang tid å både skrive og uttale. Derfor ønsket jeg ikke det samme for mine barn så de har fått fornavn på 5 bokstaver og kun 1 etternavn, nemlig farens. Ikke fordi vi er så himla tradisjonelle av oss, men fordi hans var finest og mest sjeldent. Og for min del går det helt fint å ha et annet etternavn enn mine barn. Jeg har alltid tenkt at den med finest etternavn bør få videreføre, dersom min samboer hadde hett typ Nilsen, Olsen eller Hansen, så ville jeg selvfølgelig trumfet gjennom med mitt eget etternavn. Anonymkode: c1e07...b57 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #44 Skrevet 20. februar 2024 Arkana skrev (13 minutter siden): Det er dessverre fremdeles en lang vei å gå. Fremdeles får over 70% av barn fars etternavn. Det interessante er at fars navn er foretrukket etternavn også der hvor mor ikke har byttet navn da de giftet seg. Det er ganske underlig å være opptatt av likestilling når det gjelder navn, men bare i forhold til eget navn og ikke i forhold til barnas. Menn har nok fremdeles en klar forventning både om å ikke trenge å bytte navn ved ekteskap og om at barna skal få deres etternavn. Mange ønsker å ha et felles etternavn for hele familien, men det er spesielt at det forventes at det er kvinnen som skal "ofre seg" for å få det til og ikke mannen. Det er ingen som helst grunn til at mannens etternavn skal prioriteres over kvinnens når det gjelder barnas etternavn eller felles familienavn. Min teori rundt dette, som valgte at barna kun fikk fars navn, mens jeg selv tok inn fars som mellomnavn og beholdt mitt eget sist, var følgende: Dersom vi av en eller annen grunn skulle gjøre det slutt, så ville jeg trodd at barna ville bodd mest med meg. (Det er jo det jeg så i samfunnet den gangen. At 50-50 ble normalt etterpå, forutså ikke jeg.) Derfor ville jeg at de skulle ha en tilknytning til fars familie og familienavn, som de beholdt selv om de da ville bodd mest med meg. Nå er det lite som tyder på at vi kommer til å flytte fra hverandre. (Barna er 18 og 15.) Og med dagens 50-50 deling hadde jo også argumentet falt litt bort. På den annen side har vi begge sjeldne (Og lange) etternavn, og hans var vel også hakket mer sjeldent enn mitt. Og dette med kun ett etternavn til barna er jeg ganske bastant på. Sånn sett hadde det kanskje blitt samme navn uansett, men med andre argumenter. Et av argumentene mine for å beholde eget navn, var at barna skulle ha mulighet til å legge det til eller bytte til det senere dersom de ønsker det. (De må ha tilknytning for å kunne ta det.) Anonymkode: 109f9...ec7
liv Skrevet 20. februar 2024 #45 Skrevet 20. februar 2024 Kan et av deres første etternavn kombineres med et av de siste? Om du heter Hansen Kristoffersen og han Olsen Johansen så går det å velge Olsen Kristoffersen.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #46 Skrevet 20. februar 2024 Syns fint barna kan få ditt (mors) etternavn. Kanskje far har noen fine fornavn/mellomnavn i slekten som han ønsker å føre videre? Anonymkode: d1b25...9ec 2
Tobias001 Skrevet 20. februar 2024 #47 Skrevet 20. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Er gravid og lurer veldig på hva vi gjør med etternavn på barnet vårt. Vi har begge to etternavn, og alle fire navnene er forholdsvis lange. Jeg ønsker i utgangspunktet at barnet kun skal ha et etternavn, da det blir forferdelig langt med to etternavn på 11 bokstaver hver🙈 da kan iallfall ikke barnet hete noe annet enn Ida eller Ola🙈 «Problemet» er at jeg synes det blir trist å ikke hete det samme som mine barn. Det ser ikke ut til at vi kommer til å gifte oss noen gang. Mitt etternavn er egentlig uaktuelt å bruke alene, rett og slett fordi det ikke passer med noen av fornavnene vi kunne tenkt oss. Altså det blir typ som å kalle ungen Hansine Hansen eller Brage Berg. Et annet «problem» er at jeg overhode ikke liker mannens etternavn, men det blir jo bare overfladisk å tenke på, men tenker allikevel på det.. Hvordan har folk der ute løst det med etternavn? Anonymkode: dc5a6...de7 Det er en selvfølge at barnet tar mannens etternavn!
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #48 Skrevet 20. februar 2024 Tobias001 skrev (Akkurat nå): Det er en selvfølge at barnet tar mannens etternavn! Det er en selvfølge at de burde gifte seg FØR de får barn også. Her får de barn utenfor ekteskapet og diskuterer om de skal gi barna mors etternavn 😱 Sjokkerende. Rett og slett sjokkerende. Anonymkode: d1b25...9ec 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #49 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 😂 Misforstod. Men Ida Holmenkollen Eventyrstien Hva om dere bytter navn til Holmenstien, eller kanskje Eventyrkollen da? Anonymkode: fa5d1...b0c Ida Julefinger 😅 Anonymkode: 3e0d4...274
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #50 Skrevet 20. februar 2024 Tobias001 skrev (1 time siden): Det er en selvfølge at barnet tar mannens etternavn! Tja, navneloven gir barna automatisk mors etternavn hvis ikke annet er bestemt. Anonymkode: 6681e...ce1 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #51 Skrevet 20. februar 2024 Dere har jo ikke to etternavn hvis det ikke er bindestrek mellom. Da er det siste navnet etternavn, det andre mellomnavn. Anonymkode: a6f7d...afd 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #52 Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere har jo ikke to etternavn hvis det ikke er bindestrek mellom. Da er det siste navnet etternavn, det andre mellomnavn. Anonymkode: a6f7d...afd Jaja, beklager. Regner med du skjønte hva jeg mente, akkurat som alle andre Anonymkode: dc5a6...de7 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #53 Skrevet 20. februar 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Barna dine vil mest sannsynlig se problemet om noen år... Anonymkode: 1f787...60f Hvorfor det? Jeg har et sånt navn og barna har en miks av mitt og fars Anonymkode: a8697...577
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #54 Skrevet 20. februar 2024 Vi gikk for bindestrek-løsning, men både jeg og mannen har kort etternavn (ett og to stavelser). Så barna har hansnavn-mittnavn til etternavn, rett og slett fordi det klang best. Ingen av oss ville bytte navn da vi giftet oss, og vi ville begge dele etternavn med barna. Ikke minst fordi mannen er fra et annet land, og det er praktisk at det samme regnes som etternavn i ulike pass, samt at der ville de gått ut fra han ikke var barnas far om han hadde et annet etternavn, osv. Så det var det beste kompromisset. Om mine barn i sin tid velger å bytte etternavn, eller videreføre bare ett eller ingen av navnene til neste generasjon, bryr jeg meg ikke om. Det får alle løse som det passer best. Anonymkode: cf2b2...6fa
medlem555 Skrevet 20. februar 2024 #55 Skrevet 20. februar 2024 Dattera mi har to lange etternavn og 32 bokstaver i hele navnet. Har aldri sett på dette som et problem. Mellomnavnet fikk hun forresten fra min morfar, bare fordi jeg liker det.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #56 Skrevet 20. februar 2024 medlem555 skrev (22 minutter siden): Dattera mi har to lange etternavn og 32 bokstaver i hele navnet. Har aldri sett på dette som et problem. Mellomnavnet fikk hun forresten fra min morfar, bare fordi jeg liker det. Trodde bare det var lov med et etternavn? Det som kommer først blir automatisk mellomnavn om man har to? Anonymkode: d1b25...9ec
kjærring Skrevet 22. februar 2024 #57 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 13.10): Er gravid og lurer veldig på hva vi gjør med etternavn på barnet vårt. Vi har begge to etternavn, og alle fire navnene er forholdsvis lange. Jeg ønsker i utgangspunktet at barnet kun skal ha et etternavn, da det blir forferdelig langt med to etternavn på 11 bokstaver hver🙈 da kan iallfall ikke barnet hete noe annet enn Ida eller Ola🙈 «Problemet» er at jeg synes det blir trist å ikke hete det samme som mine barn. Det ser ikke ut til at vi kommer til å gifte oss noen gang. Mitt etternavn er egentlig uaktuelt å bruke alene, rett og slett fordi det ikke passer med noen av fornavnene vi kunne tenkt oss. Altså det blir typ som å kalle ungen Hansine Hansen eller Brage Berg. Et annet «problem» er at jeg overhode ikke liker mannens etternavn, men det blir jo bare overfladisk å tenke på, men tenker allikevel på det.. Hvordan har folk der ute løst det med etternavn? Anonymkode: dc5a6...de7 Jentungen har fars etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Vi er verken gift eller sammen og han bor ikke i samme by så jeg fant ut at det ble enklere. 1
Maskinfører Skrevet 22. februar 2024 #58 Skrevet 22. februar 2024 Mors og Fars etternavn i den rekkefølgen ordlyden passer
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #59 Skrevet 22. februar 2024 Vi var begge enige om å bruke mitt etternavn (mor) og fars etternavn som mellomnavn. Jeg har et sjeldent og stedsbundet etternavn, mens min samboer har et vanlig etternavn som over 10 000 heter. Vi har et kort fornavn på barnet med to stavelser. Søster på vei nå som vil få et kort navn med kun én stavelse. I dagligtale brukes ikke mellomnavnet, står bare på et papir egentlig. Vi presenterer barnet med mellomnavnet også om det skal noteres noe sted osv, men er vi på venterommet til legen eller noe så blir han kun ropt opp med etternavnet. Anonymkode: 7ecb8...be7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #60 Skrevet 22. februar 2024 Her har begge barna fars etternavn, tok ikke med mitt. fars etternavn er spesielt, mitt er mer vanlig. Men jeg selv har beholdt mitt eget, bryr meg ikke om vi har forskjellige etternavn. Begge barna har mellomnavn som er oppkalt etter noen fra min familie så det ble på en måte litt fra oss begge. Enig at det er forferdelig med for lange navn. Har en venninne hvor barnet har 3 fornavn med litt lengde og to etternavn me dlitt lengde . Faktisk 46 bokstaver, helt vilt. Anonymkode: 5ab0a...63c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå