Gå til innhold

Etternavn på barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som forslår at vi bør «smelte» sammen etternavnene, så er det så og si umulig. Ingen av de kombinasjonene høres normalt ut 😅 

Anonymkode: dc5a6...de7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville valgt 1 av de 4 etternavnene for hele familien. 
Vi valgte mitt mellomnavn (et gammelt gårdsnavn fra min farmor) og vi heter alle det. Jeg, mannen og 3 barn 

Anonymkode: f8d1c...38e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Velg ett etternavn fra hver? F.eks. det siste hos hver av dere? 

Vi har også lange etternavn (riktignok kun ett hver) og vi har aldri vært i tvil om at barnet skal få begge, selv om det så klart blir langt. 

Anonymkode: 5bf52...105

Skrevet

Jeg har ikke sammen navn som datteren min. Mitt mellomnavn passer dårlig med mannen sitt etternavn og mitt etternavn er forferdelig stygt :snurt: så derfor gikk vi bare for mannen sitt etternavn, som også er relativt sjeldent. Hun er like mye min datter :rodmer: også satser jeg jo på at vi gifter oss etter hvert

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Velg ett etternavn fra hver? F.eks. det siste hos hver av dere? 

Vi har også lange etternavn (riktignok kun ett hver) og vi har aldri vært i tvil om at barnet skal få begge, selv om det så klart blir langt. 

Anonymkode: 5bf52...105

Vi begge synes det har vært irriterende å ha to lange etternavn. Når vi skriver de fulle navnene våre er det 27 og 31 bokstaver hver. Det blir innmari tungt og navnene våre klinger heller ikke bra sammen :(

Skrevet

Jeg ville valgt ett av de fire, evt. en kombinasjon av ett av hans og ett av dine. 

Og så får dere vurdere om en av eller begge dere voksne skal bytte etternavn til det dere gir barna. 

For egen del har jeg beholdt mitt eget etternavn, men lagt inn mannens som mellomnavn. Barna har kun fått mannens. 

Et eksempel på hva dere gjør. 

Om du opprinnelig het Fjøsnissene romjulshilsen og  mannen het Holmenkollen Eventyrstien, så får barna etternavnet Holmenkollen, og så tar du inn det navnet og heter Holmenkollen Romjulshilsen. 

Da har dere alle et felles navn, samtidig som dere beholder noe av det dere har hatt hele livet. (Og barna slipper unna med ETT.) 

Anonymkode: 109f9...ec7

Skrevet

Våre barn har ett fornavn og ett etternavn. Eldste har mitt etternavn, nr to min manns, og nr tre mitt. Jeg har ikke noe forhold til at vi skal ha felles etternavn, og synes det at barna har forskjellige etternavn er problemfritt. Jeg ønsket at mitt sjeldne etternavn skulle videreføres av minst ett barn.

Anonymkode: 6681e...ce1

• Liker 1
Skrevet

Vi valgte det etternavnet som har tilknytning til den byen der barna vokser opp. 

Skrevet

Både min mann og jeg har «to» etternavn (våre mødres pikenavn som mellomnavn) 

Ungene fikk mitt etternavn som mellomnavn og min manns navn som etternavn.  

Det er helt vanlig å gjøre det sånn, verre når begge har konstruerte etternavn laget med bindestrek.  Sønnen har en kompis som har morens bindestreketternavn som mellomnavn og farens etternavn. Ekstra kronglete. 

Jeg synes det er hyggelig å ha med litt tradisjon fra begge sider med navn (jeg byttet ikke når jeg giftet meg) Min manns mor og min mor beholdt ikke pikenavnene sine men ga det videre til oss. 

Anonymkode: 62c7b...b7b

Skrevet

Mine barn har min manns etternavn, det betød mer for han å videreføre etternavn en meg. Våre navn passet ikke å kombinere. 

Vi er dog gift, men jeg har fremdeles "pikenavnet" mitt. Ønsker ikke bytte.

Gjør meg lite å ikke dele etternavn med mann og barn. Vi er uansett en familie :)

skal nevnes at jeg har fått siste ord i valg av fornavn. Har valgt å kalle opp barna mine etter besteforeldre/oldeforeldre. Mulig jeg derfor føler de har litt av min familie i navna sine og 🤔

Anonymkode: beb46...a71

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt vanlig å gjøre det sånn, verre når begge har konstruerte etternavn laget med bindestrek.  Sønnen har en kompis som har morens bindestreketternavn som mellomnavn og farens etternavn. Ekstra kronglete. 

Jeg synes det er hyggelig å ha med litt tradisjon fra begge sider med navn (jeg byttet ikke når jeg giftet meg) Min manns mor og min mor beholdt ikke pikenavnene sine men ga det videre til oss. 

Vet det er vanlig å gjøre det sånn, men som jeg har skrevet så vil etternavnet til barnet være ca 25 bokstaver i seg selv, og vi synes det er utrolig tungvindt 

Skrevet

Sønnen min har mitt etternavn og ett av fars etternavn. Planlegger å fjerne mitt dersom vi gifter oss. 

Anonymkode: 056ef...216

Skrevet

Jeg og mannen har bare ett etternavn hver. Ingen av oss byttet navn da vi giftet oss. VI valgte mitt som etternavn og hans som mellomnavn så strengt tatt har da min mann et annet etternavn enn barna og jeg har. Barna har bare ett fornavn så selv om de har både mellomnavn og etternavn blir det ikke for tungt eller for langt. 

Man kan bare ha ett etternavn, så om man vil ha begges navn som etternavn må man bruke bindestrek ellers blir det ett mellomnavn og ett etternavn. Det er mange som ikke forstår forskjellen på fornavn, mellomnavn og etternavn. Hvis dere ikke kan bli enige, og med så mange navn å velge mellom er kanskje det enkleste rett og slett loddtrekning? Ellers tenker jeg at det ikke er noe trist med å hete noe annet enn barna sine. Det er det da mange som gjør (f.eks. etter en skilsmisse eller fordi ingen av foreldrene ville bytte navn da de giftet seg). Man er jo ikke mindre forelder til barnet eller noe mindre familie om ikke alle har samme etternavn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sønnen min har mitt etternavn og ett av fars etternavn. Planlegger å fjerne mitt dersom vi gifter oss. 

Kan forøvrig tilføye at sønnen ikke har fars etternavn, men mellomnavn. Vårt siste navn er altså ulikt, alle tre 😅 Ikke bare enkelt altså!

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Joda, dette er fortsatt vanlig. Men tradisjonen med at det alltid er mannens etternavn som videreføres og kvinnens etternavn blir en parentes og referert til som «pikenavn» er i ferd med å endres. 
Det tok sin tid.

Anonymkode: 2c188...fe4

• Nyttig 2
Skrevet

Barna mine har kun sin fars etternavn. Synes ikke det er trist, de er jo like mye mine unger for det. 

Jeg ville også gått for kun ett etternavn. Hvis dere gjerne vil ha samme etternavn, kan dere ikke velge et av dem og ta det alle sammen? Dere må ikke gifte dere av den grunn (med mindre det navnet dere velger brukes av under 200 personer), men hvorfor vil dere ikke gifte dere? 

Anonymkode: 9ad66...0e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barna mine har kun sin fars etternavn. Synes ikke det er trist, de er jo like mye mine unger for det. 

Jeg ville også gått for kun ett etternavn. Hvis dere gjerne vil ha samme etternavn, kan dere ikke velge et av dem og ta det alle sammen? Dere må ikke gifte dere av den grunn (med mindre det navnet dere velger brukes av under 200 personer), men hvorfor vil dere ikke gifte dere? 

Anonymkode: 9ad66...0e4

Etternavnet hans er et familienavn som ingen andre har. Jeg vil gifte meg, men han er ganske likegyldig til det og mener det er tull. Det jeg er litt redd for er jo at vi velger hans etternavn, også blir det slutt også finner han seg ei han gifter seg med, så får hun hete det samme som mine barn og ikke jeg 🙈 

• Hjerte 1
Skrevet

Kjenner jeg er litt glad for at vi er gammeldagse nå... 🙈 Mannen og jeg hadde kun et fornavn og et etternavn hver (takk mamma og pappa), og da vi giftet oss tok jeg mannens etternavn, ettersom det var et spesielt stedsbunden etternavn, mens mitt navn var i "sen" - familien (type Larsen, Hansen osv). Så da vi fikk barn, fikk de også dette etternavnet. Enkelt og greit. Hadde jeg hatt et spesielt etternavn og mannen et "sen" - navn, hadde det blitt mitt etternavn vi hadde brukt. Hadde begge hatt spesielle etternavn veit jeg da søren hva vi hadde gjort, men vi hadde strukket oss langt for at barna våre bare skulle hatt et etternavn i hvert fall (og ingen mellomnavn).

Anonymkode: 94ce0...995

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er gravid og lurer veldig på hva vi gjør med etternavn på barnet vårt. Vi har begge to etternavn, og alle fire navnene er forholdsvis lange. Jeg ønsker i utgangspunktet at barnet kun skal ha et etternavn, da det blir forferdelig langt med to etternavn på 11 bokstaver hver🙈 da kan iallfall ikke barnet hete noe annet enn Ida eller Ola🙈 

«Problemet» er at jeg synes det blir trist å ikke hete det samme som mine barn. Det ser ikke ut til at vi kommer til å gifte oss noen gang. Mitt etternavn er egentlig uaktuelt å bruke alene, rett og slett fordi det ikke passer med noen av fornavnene vi kunne tenkt oss. Altså det blir typ som å kalle ungen Hansine Hansen eller Brage Berg. Et annet «problem» er at jeg overhode ikke liker mannens etternavn, men det blir jo bare overfladisk å tenke på, men tenker allikevel på det..

Hvordan har folk der ute løst det med etternavn?

Det er bare tull å ikke gifte seg om dere ser for dere en felles fremtid, er det kanskje det som egentlig er problemet her?

Du kan likevel ta hans navn om det er det du tenker på. 

Om du ikke liker hans etternavn, hvorfor vil du da bruke det? Og ditt eget, det "passer" ikke med fornavn, vel finn et annet fornavn da vel?? Hva med mellomnavnet ditt er det brukbart?

Jeg så jo en stakkar (et barn) som het Filip Høyåsen Høståsen (her har jeg laget etternavnene, men det var to svært like etternavn på samme startbokstav) Og det synes jeg er dårlig gjort av foreldrene. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Joda, dette er fortsatt vanlig. Men tradisjonen med at det alltid er mannens etternavn som videreføres og kvinnens etternavn blir en parentes og referert til som «pikenavn» er i ferd med å endres. 
Det tok sin tid.

Anonymkode: 2c188...fe4

Det er dessverre fremdeles en lang vei å gå. Fremdeles får over 70% av barn fars etternavn. Det interessante er at fars navn er foretrukket etternavn også der hvor mor ikke har byttet navn da de giftet seg. Det er ganske underlig å være opptatt av likestilling når det gjelder navn, men bare i forhold til eget navn og ikke i forhold til barnas. Menn har nok fremdeles en klar forventning både om å ikke trenge å bytte navn ved ekteskap og om at barna skal få deres etternavn. Mange ønsker å ha et felles etternavn for hele familien, men det er spesielt at det forventes at det er kvinnen som skal "ofre seg" for å få det til og ikke mannen. Det er ingen som helst grunn til at mannens etternavn skal prioriteres over kvinnens når det gjelder barnas etternavn eller felles familienavn. 

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...