AnonymBruker Skrevet 20. februar #1 Del Skrevet 20. februar Jeg har på besøk noen fjerne amerikanske slektninger, og vi har vært rundt i Oslo og sett på severdigheter, vært i utikker og litt kafeér. Overalt høres fjortisser og unge voksne som bruker engelske ord og uttrykk, uttalt med amerikansk aksént. Mine gjester er overrasket over denne bruken av amerikanske ord som skal høres ut som man kommer fra California, og ler seg halvt ihjel sier de. Jeg synes det er flaut at folk holder på sånn, og de burde blitt filmet så de oppdaget så teit det er at de snakker amerikansk hele tiden, eller tror de snakker amerikansk. Vi var inne på et kjent bakeri og foran oss i køen stod to milliardær arvinger som prøvde å høres ut som om de kom fra California. De snakket om hva de skulle kjøpe, hvilke bakst som tok seg best ut på bilde på Instagram og hva de skulle drikke, og de snakket 70 % amerikansk. Ja de har nok vært mye på ferie i engelskspråklige land, men de er født i Norge av norske foreldre, oppvokst her i landet og gått på skole her i 13 år. Jeg blir flau 🙈 Anonymkode: 5c55f...d03 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #2 Del Skrevet 20. februar Hvis disse milliardær arvingene er så kjent, hvorfor skulle de late som om de var fra California? Anonymkode: 64642...9d3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #3 Del Skrevet 20. februar Det var da noe være flau over. Verden blir mindre, engelsk/amerikansk er et internasjonalt språk, ungdommen både leser og ser filmer på engelsk, og det er ikke usannsynlig at det norske språket vil endre seg permanent av dette. Som språk bestandig har gjort opp gjennom historien når kulturer møttes, og det aldri før i så stor grad som nå. De snakker ikke egentlig amerikansk, de snakker det nye norske språket. Ungdommenes norsk. Om noen generasjoner er det mulig vi snakker engelsk, om ingen stritter villt mot for å bevare det norske språket. Kanskje vi får både nynorsk og bokmål som sidemål, og snakker engelsk. Du får snu deg i graven da. 😉 Anonymkode: 90dc1...b0e 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #4 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det var da noe være flau over. Verden blir mindre, engelsk/amerikansk er et internasjonalt språk, ungdommen både leser og ser filmer på engelsk, og det er ikke usannsynlig at det norske språket vil endre seg permanent av dette. Som språk bestandig har gjort opp gjennom historien når kulturer møttes, og det aldri før i så stor grad som nå. De snakker ikke egentlig amerikansk, de snakker det nye norske språket. Ungdommenes norsk. Om noen generasjoner er det mulig vi snakker engelsk, om ingen stritter villt mot for å bevare det norske språket. Kanskje vi får både nynorsk og bokmål som sidemål, og snakker engelsk. Du får snu deg i graven da. 😉 Anonymkode: 90dc1...b0e Hvis du ser hva mange influensere legger ut så snakker de 50% amerikansk til kamera med california-aksent, sikkert på grunn av Kardashians. Uansett hva du mener så er det helt merkelig. Lurer på om tenåringer/unge voksne i andre land som Tyskland, Spania eller Finland fletter amerikanske gloser inn i språket sitt? Anonymkode: 5c55f...d03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #5 Del Skrevet 20. februar Snakket amerikansk ja, det er jo imponerende. Vitner vel mer om typisk amerikansk arroganse, når det engelske språket går fra å hete Engelsk, til amerikansk... Anonymkode: e8c34...00b 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #6 Del Skrevet 20. februar Hæ? California? Anonymkode: 239fa...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #7 Del Skrevet 20. februar So what....?! Anonymkode: 9b212...9f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #8 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 18.45): Hvis du ser hva mange influensere legger ut så snakker de 50% amerikansk til kamera med california-aksent, sikkert på grunn av Kardashians. Uansett hva du mener så er det helt merkelig. Lurer på om tenåringer/unge voksne i andre land som Tyskland, Spania eller Finland fletter amerikanske gloser inn i språket sitt? Anonymkode: 5c55f...d03 Ja, det gjør de. Vi lever i en globalisert verden - prøv å stopp den opp. Personlig hadde jeg ledd av de amerikanske slektningene som mangler forståelse for spredning av kultur, spesielt i dagens landskap. Det var også spredning og blanding av språk som førte til at vi har både engelsk, tysk, fransk, spansk og norsk blant annet. Så de amerikanske slektningene dine mangler bare kunnskap og forståelse. Anonymkode: b31b0...aaa 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #9 Del Skrevet 22. februar Det var mye. Jeg hører ofte et engelsk ord eller uttrykk, men det er overhodet ikke annenhvert ord, eller enda mer enn det. Anonymkode: 229ab...8f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarmuditten Skrevet 22. februar #10 Del Skrevet 22. februar On 2/20/2024 at 3:37 AM, AnonymBruker said: Jeg har på besøk noen fjerne amerikanske slektninger, og vi har vært rundt i Oslo og sett på severdigheter, vært i utikker og litt kafeér. Overalt høres fjortisser og unge voksne som bruker engelske ord og uttrykk, uttalt med amerikansk aksént. Mine gjester er overrasket over denne bruken av amerikanske ord som skal høres ut som man kommer fra California, og ler seg halvt ihjel sier de. Jeg synes det er flaut at folk holder på sånn, og de burde blitt filmet så de oppdaget så teit det er at de snakker amerikansk hele tiden, eller tror de snakker amerikansk. Vi var inne på et kjent bakeri og foran oss i køen stod to milliardær arvinger som prøvde å høres ut som om de kom fra California. De snakket om hva de skulle kjøpe, hvilke bakst som tok seg best ut på bilde på Instagram og hva de skulle drikke, og de snakket 70 % amerikansk. Ja de har nok vært mye på ferie i engelskspråklige land, men de er født i Norge av norske foreldre, oppvokst her i landet og gått på skole her i 13 år. Jeg blir flau 🙈 Anonymkode: 5c55f...d03 Du får spørre dem om de er flaue over å komme fra drittlandet med flest masseskytinger i den siviliserte verden, et av de få landene med dødsstraff og fra landet som i retrospekt antagelig har destabilisert spesielt Midtøsten så jævlig at det meget mulig blir vår undergang. Og ja, landet hvor ca. halvparten mener Trump er den mest egna til å lede av tre hundre MILLIONER kandidater. At de finner det vittig at spesielt unge norske mennesker bruker mye amerikansk i dagligtale etter å ha fått trykt drittfilmene deres og youtube-søppel i gapet siden fødsel er jo ikke spesielt rart. Antar dine besøkende venner derfor ikke er spesielt oppegående og følgelig bør deres meninger ikke tillegges særlig vekt. 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #11 Del Skrevet 22. februar Hvorfor velger du å bli flau over noe så ubetydelig? Hva så om enkelte mennesker snakker noe amerikansk? Hvilken betydelig har det egentlig for ditt liv? Jeg har aldri hørt noen snakke så mye engelsk/amerikansk som du beskriver, annet enn at noen ungdommer og unge voksne bruker engelsk/amerikansk ord innimellom. Og ja, innimellom kan det jo høres både rart og tilgjort for oss som er litt eldre, men det er absolutt ingenting å bli flau over. La de holde på, vi gjorde jo mye som virket rart for generasjonene over oss da vi var unge også. Anonymkode: e7bf6...4cb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #12 Del Skrevet 22. februar Det kan jeg skjønne de ler av. Det høres så dumt ut! Anonymkode: 3265d...5cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #13 Del Skrevet 22. februar Det sier mer om disse slektningene dine enn noe annet at de ‘ler av’ norske som blander inne engelske ord og uttrykk. Har du fortalt hvor mye vi norske (og europeere) ler av dumme amerikanere? hvorfor blir du flau over hva andre gjør??? Anonymkode: 7d26a...ae1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 22. februar #14 Del Skrevet 22. februar Hahaha, tror amerikanerne har langt mer å være flau over enn vi skal være av det! 😅 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #15 Del Skrevet 22. februar Nordmenn flest behersker i det minste engelsk, selv om noen bruker det mer enn nødvendig i norsk dagligtale (og influensere er pinlige unntak på de fleste onråder, lite av det de gjør er representativt for flertallet). Hvordan hadde dine utenlandske gjester tenkt å gjøre seg fortått her, hvis ikke nordmenn hadde bedrevet noe så flaut som å kunne bruke engelske ord? Anonymkode: 6b526...3fe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #16 Del Skrevet 22. februar Det er jo snakk om språklig latskap, men vi må også huske på at vi omgis av engelsk døgnet rundt. Dette påvirker folk, særlig de unge og de tar lettvinte utveier. Det er trist, for det ødelegger det norske språket vårt. Det er rikt nok i massevis til å uttrykke det vi måtte ønske. Påvirkning utenfra er selvfølgelig naturlig; det skjer hele tiden, men det vi ser nå er en massiv rasering av norsk. Anonymkode: c3c05...16b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #17 Del Skrevet 22. februar Det kommer nok av mye databruk og evnt reiser. Da de nermest snakker mer engelsk enn norsk på hjemmebane. Begge ungene mine snakker klinkende rent engelsk. Og de har ikke lørt det av meg eller far som er elendige på engelsk. Men de blander ikke norsk og engelsk. Men de er vokst opp på bygda , så her er det ikke mange utlendinger på skolen osv som tar det med i dagligtalen heller. Så tenker at å blande språket mulig ikke er så unormalt, med streaming osv og at man kanskje utvikler språket i den retningen på skolen. Mitt intrykk er jo at dette er størst fenomen i oslo eller andre større byer. Men noe annet som har forundret meg, er at hverken mine eller andres unger i bygda snakket dialekt. De snakket. I bhog barneskolen. Dialekta kom ikke før på u.skolen. vi har en dialekt som høres veld rar ut, for folk som prøver å snakke den . Og de hørtes akkurat slik ut, i starten. Pluss veldig overdrevet. Veldig merkelig mtp, at alle foreldrene til disse barna har snakket dialekt hele livet deres. Men fint at de ble så stolte av dialekta at de begynte å ta den i bruk. Anonymkode: b4afe...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 22. februar #18 Del Skrevet 22. februar små folk med små problemer og små gleder å le av.. Hvorfor bry seg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 22. februar #19 Del Skrevet 22. februar "Fjerne amerikanske slektninger" som sier de ler seg halvt i hjel av norske ungdommer? Kan du ikke bare si rett ut at du lurer på eller reagerer på hvorfor mange norske ungdommer bruker mye engelsk når de snakker i stedet for å koke opp en historie om noen slektninger fra USA? Hvis du googler, finner du mange artikler om temaet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #20 Del Skrevet 22. februar Så de kan ett språk, og ler av de som kan (minst) to? Litt enkle disse slekningene dine tydeligvis. Anonymkode: afee2...106 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå