Gjest marthepia Skrevet 1. februar 2006 #1 Skrevet 1. februar 2006 Om jeg får ei jente neste gang har jeg lyst til å gi henne navnet Thea Oline (vet at Thea er på topp 10, men det bryr jeg meg IKKE om). Bestemora mi het Oline. Jeg var veldig glad i henne og hun betydde mye for meg Vet ikke helt hvordan jeg skal si dette men.. Jeg har på en måte lyst til å ære henne med dette. Da vet jeg om en som ville blitt glad! Bestefar Oline er kanskje ikke det mest moderne navnet, men jeg liker det..faktisk Ikke til å bare hete Oline nei, men som mellomnavn. Oppkalte dere barna deres etter noen som betydde mye for dere? Jeg synes det er fint når noen gjør det jeg Jeg bryr meg egentlig ikke så hardt om det med oppkalling. Men når det gjelder bestemor har jeg kjempelyst
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #2 Skrevet 1. februar 2006 Skjønner ikke helt hva problemet er? Å kalle barnet opp etter en slektning er da ikke noe rart. Oline er jo et pent navn, og jeg vet også om ei jente som fikk dette mellomnavnet etter oldefar Ole.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #3 Skrevet 1. februar 2006 Skjønner ikke helt hva problemet er? Å kalle barnet opp etter en slektning er da ikke noe rart. Oline er jo et pent navn, og jeg vet også om ei jente som fikk dette mellomnavnet etter oldefar Ole. ← det er ikke noe problem! Jeg lurer bare på om det er mange som oppkaller?
Gjest gjest1 Skrevet 1. februar 2006 #4 Skrevet 1. februar 2006 Det er nok ikke uvanlig å kalle opp nei... Selv drømmer jeg å kalle opp en liten tulle etter begge mine bestemødre....
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #5 Skrevet 1. februar 2006 Jeg kunne tenke meg å kalle opp om vi får en gutt en gang. Det er ingen som heter det fra før, og jeg har ikke lyst til å skrive det her i tilfelle noen jeg kjenner ser det, men det er et veldig spesiellt navn... Jeg syns du skal kalle henne opp etter denne Oline jeg..
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #6 Skrevet 1. februar 2006 Det viktigste er jo at det er et navn man synes er pent. Men navn på personer man liker blir gjerne pene siden man har positive assosiasjoner til navnet da. Selv er jeg oppkalt etter min mor: Jeg har hennes mellomnavn som mitt mellomnavn, bare annen utgave av navnet (egentlig ganske forskj navn, men samme opprinnelse). De valgte imidlertid mellomnavnet til meg siden de likte navnet, og så sier de i ettertid at jeg er oppkalt etter min mor.
Gjest Jalileh Skrevet 1. februar 2006 #7 Skrevet 1. februar 2006 Jeg kunne tenke meg å kalle opp min kommende datter for det bestevenninnen min heter, men er ikke det litt...rart? "Tar" jeg ikke hennes navn på en måte?
Pimbila Skrevet 1. februar 2006 #8 Skrevet 1. februar 2006 Verken jeg eller de to søstrene mine har kalt opp barna våre etter noen i familien. Jeg og storesøstra mi er oppkalt.
Gjest LoisLane Skrevet 1. februar 2006 #9 Skrevet 1. februar 2006 Jeg var helt anti-oppkalling da vi fikk vår første. Men alle de tre yngste har navn tatt fra familiene våre - selv om det ikke var hovedgrunnen til at de fikk navnene.
Gjest Gjesta Skrevet 1. februar 2006 #10 Skrevet 1. februar 2006 Jeg skal oppkalle etter oldefaren min, både fordi jeg synes det er pent og han het det (kjente han aldri da), men også fordi min livredder heter det samme. Er tradisjon på mammas side at en datters eldste datter har et bestemt mellomnavn, så min eldste datter får da det som mellomnavn. Jeg heter det, mamma, mormor, oldemor osv. Ellers er det mange fine navn i min familie, så jeg vil nok hente inspirasjon fra slekstreet. Søstrene mine er begge oppkalt etter andre kvinner i familien, mitt første navn var det en kjip tante som fant på... Hennes datter fikk et meget pent navn tre år senere
monja Skrevet 2. februar 2006 #11 Skrevet 2. februar 2006 Jeg synes det er flott å kalle opp barna etter noen i slekten jeg. Selv er sønnen min oppkalt etter begge sine besteforeldre. Skal nok se på ulike navn fra slekta neste gang vi får barn og.
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #12 Skrevet 2. februar 2006 Mine barn er oppkalt mange ganger. Min datter har tre navn. Det første navnet er oppigjenkalling etter min fadder og yndlingstante. Forbokstaven i navn 1 og navn 2 er de to første bokstavene i navnet jeg ga min baby som døde i magen min midt i svangerskapet. Navn 3 er et navn som alle jentene i hennes fars familie har i en eller annen variant. Min sønn har også tre navn. Han er oppkalt etter oldefedrene sine.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #13 Skrevet 2. februar 2006 Sønnen min er oppkalt etter min far, men har også et kallenavn som faren hans bruker. Han var født på dagen 11 mnd. etter at han døde. MEn de har forskjellig etternavn. Det hendte at jeg angret litt de to første årene, men pappa hadde nok vært utrolig stolt om han hadde vist. Jeg ser litt små likheter mellom de to. Min mor sa alltid det første navnet på min far, så jeg er nok veldig konsekvent i å bruke dem begge samtidig. Ellers så blir jo det liksom pappa. Datteren min er oppkalt etter mine tipp oldemødre på farmor sin side og mormor sin side. Skulle jeg ha valgt jente navn til henne i dag hadde det blitt navnet til farmor, og oldemødrene mine. De het alle det samme. Og det er nok der faren min er oppkaldt etter. Det er en fin ting å kalle opp hvis en føler at det selv er riktig. Fish
org Skrevet 2. februar 2006 #14 Skrevet 2. februar 2006 Vi har bevisst ikke kalt opp barna. Da er det ingen som kan gå rundt og være fornærmet for ikke å ha blitt oppkalt... Jeg ble ikke oppkalt, men broren min fikk navn etter begge bestefedrene.
Gjest Maddy Skrevet 2. februar 2006 #15 Skrevet 2. februar 2006 I mitt tilfelle har jeg ikke hatt noe sans for oppkalling, men når mannen spurte om vi kunne kalle opp minsten etter hans avdøde mor så ga jeg etter. Vi har da brukt samme bokstav i fornavnet. Eldstejenta har ikke blitt kalt opp etter noen Synes Oline er flott navn jeg også - er jo blitt veldig in med gamle navn nå.
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2006 #16 Skrevet 2. februar 2006 Vi ser etterhvert flere og flere Oliviaer
Peony Skrevet 2. februar 2006 #17 Skrevet 2. februar 2006 Vi skal gjøre det samme som dere hvis vi får jente, bruke min mormors fornavn som mellomnavn - og det er minst like gammeldags som Oline. Hvis det blir gutt får han antakelig samme mellomnavn som min mann.
Vimsevips Skrevet 2. februar 2006 #18 Skrevet 2. februar 2006 Vi har ikke kalt opp barna våre. Første gangen var vi veldig bevisste på at det ikke skulle kalles opp. Så viste det seg at Ordensmannen ikke husket hva farmoren hans het. Så Vesla og Oldemoren har det samme navnet.. Denne gangen var vi mer åpne for navn også slektninger hadde. Vi var enige om at det ikke skulle være oppkalling, men likte vi navnet, så skulle ikke en slektning være til hinder for å bruke det. Trollet har ikke fått samme navn som noen slektninger. Svigermor mener allikevel at hun er oppkalt, siden navnene deres har samme opprinnelse. Vi gidder ikke å ta den diskusjonen, så om hun får et bedre liv av å tro det, ja,- da skal hun få lov til det.. Hadde Trollet derimot vært en gutt hadde Trollet mest sannsynlig fått samme navn som min morfar.
viren Skrevet 2. februar 2006 #19 Skrevet 2. februar 2006 Vi synes ikke noe særlig om oppkalling, selv om det ble utøvet sterkt press fra den ene siden av familien Hadde feks oldemoren min hatt et navn jeg virkelig likte hadde jeg ikke hatt noe imot å bruke det på mine egne barn, men det kunne ikke falt meg inn å kalle noen opp bare for å gjøre det - navnet skal tross alt barnet ha hele livet. Det er mange som kaller opp barna sine etter slektninger eller andre personer som står dem nær, og dersom det er rett for deg/dere og dere er fornøyde med navnet så er det ingen grunn til å la være.
Gjest lillelou Skrevet 2. februar 2006 #20 Skrevet 2. februar 2006 Vi har allerde nå bestemt oss for å ikke kalle opp våre kommende barn etter noen.Da får heller ingen anledning til å føle seg "snurt" fordi de mener de ble glemt.Dessuten kan det jo være kjekt å få noen flere navn i sirkulasjon også,ikke en evig runddans av de samme navnene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå