Gå til innhold

Positiv strek utifra syklusdag eller dpo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet man ikke skal sammenligne graviditetstester med andre, at alle produserer hcg ulikt og at graviditetstester kun er ment å si noe om du er gravid eller ikke - og ikke et redskap for å måle hcg.

MEN, jeg klarer likevel ikke helt å la være nå som jeg har fått positiv test selv. Men jeg er noe forvirret, og lurer på om noen kan hjelpe meg å nøste opp litt?

Jeg virker å ha sent slipp og kort lutealfase i forhold til andre. Jeg har en syklus på 28 dager, med eggløsning først på syklusdag 18 (bruker el-tester).

I dag er syklusdag 28 med IKM i morgen, jeg er med andre ord 4+0 på vei, men jeg er "bare" dpo 10. Har jeg forstått det riktig? 

Jeg er inne og sniker på "våre tester" på babyverden, for å se på testene til de enkelte som nå er et godt stykke på vei i graviditeten, på hvordan de var på samme tid som meg. Men her brukes både dpo, dager før IKM og graviditetsuke (feks. 4+3) om en annen, og jeg lar meg stresse over sterke streker x-antal dager før IKM (selv om de flere dpo`er enn meg) og mange får 3+ på digital allerede 4+5.

Jeg fikk 1-2 i dag og skjønner jo at jeg ikke rekker å få 3+ allerede om 5 dager. 

Jeg klarer ikke formulere ett skikkelig spørsmål og håper noen her inne er tankeleser. Men bør jeg finne roen med tester oppgitt i dpo i forhold til mine egne, eller spiller IKM og graviditetsuke mer?

Avslutter med at jeg vet ingen her har spåkule og det kan gå til helvette selv med ultrasterke tester, men i disse eviglange dagene framover finner jeg kun roen i strips.

Anonymkode: e8fc0...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1-2 er helt innafor og få nå, 3+ får noen 5+0 andre ikke før 5+5..  ukes indikatorene baseres på hcg nivåer og ca anslag uker etter befruktning - ikke uker gravid.

Dpo er dager etter EL ja.   

Termin beregnes fra første dag i siste mens - så frem til UL så er det slik du bør forholde deg til graviditetslengde. 

I forhold til positive tester når - så er dette super individuelt. Noen får kronisk tidlig utslag, andre ikke. 10dpo er tidlig, men ikke super tidlig og helt innafor "normalen" for når man kan få positiv test. 

28 dagers syklus er normalt 

10 dagers lutealfase er innenfor normalen. Mindre enn 10 dager vil bli regnet som kort lutealfase. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt at jeg er i uke 4+0 10 dpo. Ville sagt 3+3. Og da er det iallfall umulig å få 3+. Jeg fikk 2-3 da jeg var 4+2, og har et normalt svangerskap.

Anonymkode: bf6e5...a23

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4+0 er jo ikke noe man sier..  Det er ren matte fra første dag i siste mens.. 

10dpo kan fint være 4+0.  Jeg vet med sikkerhet at jeg f.eks var 10dpo 4+0 pga  behandling. 

Anonymkode: 44b8b...734

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

4+0 er jo ikke noe man sier..  Det er ren matte fra første dag i siste mens.. 

10dpo kan fint være 4+0.  Jeg vet med sikkerhet at jeg f.eks var 10dpo 4+0 pga  behandling. 

Men barnet er unnfanget senere, og størrelsen vil derfor ikke samsvare med menstermin. Er jo det som ofte skjer når folk blir satt tilbake på ultralyd. Jobber på kvinneklinikk og er borti dette stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men barnet er unnfanget senere, og størrelsen vil derfor ikke samsvare med menstermin. Er jo det som ofte skjer når folk blir satt tilbake på ultralyd. Jobber på kvinneklinikk og er borti dette stadig vekk.

Jeg mener selv at å benytte mens som termin er feil.. Men det er nå en gang slik de regner det. 

At man blir satt frem/bak på UL er helt normalt når barnet er "hjemmelaga". Blitt satt frem selv med IVF - noe som er 100% umulig. 

Forandrer fremdeles ikke faktum at 4+0 kan være 10dpo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg mener selv at å benytte mens som termin er feil.. Men det er nå en gang slik de regner det. 

At man blir satt frem/bak på UL er helt normalt når barnet er "hjemmelaga". Blitt satt frem selv med IVF - noe som er 100% umulig. 

Hm, ikke det vi praktiserer på avdelingen vår når kvinnen vet når eggløsning var. Men er vel forskjellig. Da skulle jeg vært i uke 16, er i uke 14 :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man vet når eggløsning var, så er det mye mer fornuftig å ta utgangspunkt i det. Jeg gjorde det da jeg tok første UL privat (hadde 40-dagers syklus, så menstermin ble totalt feil), og da forholdt de seg til "eggløsningstermin" fra start, jeg skulle da vært 6+3, som passet eksakt med størrelsen de målte, både da og ut svangerskapet. Så alle innkallelser etc ble heldigvis justert, ellers hadde alt av ultralyder osv blitt tatt i helt feil uke.

Anonymkode: a43bb...4c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hm, ikke det vi praktiserer på avdelingen vår når kvinnen vet når eggløsning var. Men er vel forskjellig. Da skulle jeg vært i uke 16, er i uke 14 :) 

Ved ivf har man innsett 2+ og antall dager embryoet er. Ikke 0+ antall dager embryoet er. Selv om man vet med 100% sikkerhet når egget ble befruktet og når EL var. 

Så ved innsett f.eks 2+2,  vil man være mellom 4+0 (10 dager)  og 4+2 (14 dager) ved testdag.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ved ivf har man innsett 2+ og antall dager embryoet er. Ikke 0+ antall dager embryoet er. Selv om man vet med 100% sikkerhet når egget ble befruktet og når EL var. 

Så ved innsett f.eks 2+2,  vil man være mellom 4+0 (10 dager)  og 4+2 (14 dager) ved testdag.   

Ved uttak 1. januar vil embryo være 2+0. Uansett når man setter inn det embryoet vil 4+0 være 14 dager etter. Si man setter inn blastocyst så er man 2+5 ved innsett og da 4+0 to uker etter uttaket. Ved ivf tar man utgangspunkt i uttaksdag som eggløsning da det er da egget blir befruktet, derfor er embryoet allerede noen dager ved innsett. Det handler om tidspunkt for befruktning, alt annet er egentlig uvesentlig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan iallfall forvente at kroppen begynte å produsere hcg på samme tidspunkt som de som har hatt eggløsning fire dager tidligere. Det blir rart å sammenligne hcg og størrelse med noen som ble gravid 4-5 dager før, man er ikke like langt på vei uansett hvor mye man vrir og vender på det. Vet man når eggløsningen var så er det selvfølgelig det man går etter. Siste mens er bare en pekepinn for å vite ca, men ved eggløsning vet man jo ganske eksakt. Og da er ts 3+4 nå i dag, og kan ikke forvente å ha like tester som de som ble gravide dag 14 i syklus som er 4+0, for kroppen har ikke produsert hcg like lenge.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man kan iallfall  ikke forvente at kroppen begynte å produsere hcg på samme tidspunkt som de som har hatt eggløsning fire dager tidligere. Det blir rart å sammenligne hcg og størrelse med noen som ble gravid 4-5 dager før, man er ikke like langt på vei uansett hvor mye man vrir og vender på det. Vet man når eggløsningen var så er det selvfølgelig det man går etter. Siste mens er bare en pekepinn for å vite ca, men ved eggløsning vet man jo ganske eksakt. Og da er ts 3+4 nå i dag, og kan ikke forvente å ha like tester som de som ble gravide dag 14 i syklus som er 4+0, for kroppen har ikke produsert hcg like lenge.

Endret på skrivefeil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (17 timer siden):

1-2 er helt innafor og få nå, 3+ får noen 5+0 andre ikke før 5+5..  ukes indikatorene baseres på hcg nivåer og ca anslag uker etter befruktning - ikke uker gravid.

Dpo er dager etter EL ja.   

Termin beregnes fra første dag i siste mens - så frem til UL så er det slik du bør forholde deg til graviditetslengde. 

I forhold til positive tester når - så er dette super individuelt. Noen får kronisk tidlig utslag, andre ikke. 10dpo er tidlig, men ikke super tidlig og helt innafor "normalen" for når man kan få positiv test. 

28 dagers syklus er normalt 

10 dagers lutealfase er innenfor normalen. Mindre enn 10 dager vil bli regnet som kort lutealfase. 

Tusen takk for god informasjon😊

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan iallfall forvente at kroppen begynte å produsere hcg på samme tidspunkt som de som har hatt eggløsning fire dager tidligere. Det blir rart å sammenligne hcg og størrelse med noen som ble gravid 4-5 dager før, man er ikke like langt på vei uansett hvor mye man vrir og vender på det. Vet man når eggløsningen var så er det selvfølgelig det man går etter. Siste mens er bare en pekepinn for å vite ca, men ved eggløsning vet man jo ganske eksakt. Og da er ts 3+4 nå i dag, og kan ikke forvente å ha like tester som de som ble gravide dag 14 i syklus som er 4+0, for kroppen har ikke produsert hcg like lenge.

Dette gav veldig mening for et forvirret hode, og betryggende å høre. Så da bør jeg egentlig tenke at jeg er 3+4 i dag, sånn med tanke på muligheten for å kunne se hjertet på en eventuell tidlig ul, skulle jeg komme så langt?  Tusen takk for god forklaring🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tusen takk for god informasjon😊

Dette gav veldig mening for et forvirret hode, og betryggende å høre. Så da bør jeg egentlig tenke at jeg er 3+4 i dag, sånn med tanke på muligheten for å kunne se hjertet på en eventuell tidlig ul, skulle jeg komme så langt?  Tusen takk for god forklaring🙏

Ja, det blir mest riktig når du vet akkurat når du hadde eggløsning ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gå utfra dpo :) jeg har heller aldri hatt el cd 14 etter boka. Hos legen har jeg derfor alltid justert på «dato for siste mens» for å slippe å få feilaktig termin osv. Jeg har alltid visst Når jeg hadde el, og dette har også stemt med ultralyd videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...