AnonymBruker Skrevet 19. februar #1 Del Skrevet 19. februar Hei, jeg kan ingenting om bil og gjorde dette veldig tydelig til verksted, men føler meg nå utrygg på bilen min. Bilen er 13 år og fungert fint for det meste, brukket fjør en gang foran og en gang bak, ellers relativt ok. En kveld jeg kjørte gikk plutselig ikke bil i gir, viking kom og bilverksted tok saken. Brukket gir eller girplate… Kunne bytte bare en del eller alt inni der. Fikk ikke råd hva som var best eller verst, bare 13.000 eller 23.000 som pris. Audi A3 fra 2009, så å bruke «mer enn bilen er verd» i service eller bytte ut bil var spørsmålet mitt og der fikk jeg ingen hjelp eller råd. Prøvde å få råd og svar, men føltes helt Amerika og at han var redd for å bli saksøkt… Byttet lamellplate(?) og da jeg spurte ved henting om bilen ville bryte sammen 200 meter borti gata fikk jeg «kan være, kan ikke garantere noe som helst». Følte meg lurt, hvorfor kunne jeg ikke blitt fortalt mer om dette!? SÅ spørsmålet mitt her er kan noen med peiling på bil si hvor risikabelt det er med å kun ha skiftet lamellplate og ikke alt? Det står på regning «NB NB NB NB» (4 ganger) at kunde ikke ville bytte alt. Takk!!! Anonymkode: 331b7...07e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silvia515 Skrevet 19. februar #2 Del Skrevet 19. februar Lamellplaten koster jo mye mindre enn et komplett clutchsett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #3 Del Skrevet 19. februar Det er som verkstedet sier, mye mulig den går i årevis eller den kan få nytt havari om 2 dager pga at et lager eller lignende som ikke ble byttet nå havarerer. mye av det du betalte nå er arbeidspenger og denne delen av regninga blir omtrent den samme om du bytter kun clutchlamell eller lager/trykkplate/svinghjul etc. men nå som du har valgt å kun bytte lamellplata så er det ingen poeng å reise rett tilbake for å ta resten, da hadde jeg heller krysset fingrene for at det holdt noen år og kjørt som vanlig. Anonymkode: 5c868...338 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #4 Del Skrevet 19. februar Idioti å bare bytte lamellplata. Burde i det minste bytte utløserlageret samtidig. Koster som regrl bare noen hundrelapper ekstra. Jobben er den samme. Når clutchen er så dårlig at lamellplata går i oppløsning så kan man bare lure på når lageret går, det kan være i morgen. Anonymkode: 663d4...c1f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #5 Del Skrevet 19. februar Men hvorfor ville du kun bytte lamellplate og ikke resten av de som er vanlig v/clutchbytte? Fikk du info om tilstand på svinghjul? Anonymkode: 12f2d...f51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #6 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men hvorfor ville du kun bytte lamellplate og ikke resten av de som er vanlig v/clutchbytte? Fikk du info om tilstand på svinghjul? Anonymkode: 12f2d...f51 De hadde ikke sett særlig på svinghjul, bare festet og «gjort det vi ble bedt om»… Anonymkode: 331b7...07e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #7 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men hvorfor ville du kun bytte lamellplate og ikke resten av de som er vanlig v/clutchbytte? Fikk du info om tilstand på svinghjul? Anonymkode: 12f2d...f51 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): De hadde ikke sett særlig på svinghjul, bare festet og «gjort det vi ble bedt om»… Anonymkode: 331b7...07e Men da har du tatt et aktivt valg her, ved å kun ønske å bytte en enkelt del, og da sier det seg selv at ingen garantier kan gis… Anonymkode: 12f2d...f51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #8 Del Skrevet 20. februar Hva mener du? Du har flere feil du ikke vil fikse og ha garanti på at bilen er tipp topp stand? Det er isåfall et urimelig krav fra deg. Anonymkode: 42fec...9f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #9 Del Skrevet 20. februar Verkstedet er jo temmelig dumme hvis de sier noe annet enn "kan være, kan ikke garantere noe som helst" når du spør om den kan bryte sammen igjen. Alt annen blir jo å love noe de ikke vet og de risikerer å få i fleisen "Dere sa den ville holde......". Det er hvis de hadde sakt noe annet du hadde blitt lurt, nå har de bare vært ærlige. Anonymkode: cab52...639 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #10 Del Skrevet 20. februar Det er klart han ikke vil gi deg garanti for noe når du velger å ikke bytte alle delene som bør byttes. Anonymkode: a6b9d...233 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #11 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva mener du? Du har flere feil du ikke vil fikse og ha garanti på at bilen er tipp topp stand? Det er isåfall et urimelig krav fra deg. Anonymkode: 42fec...9f5 Hmm… hvor skriver jeg at jeg vil ha «garanti for tipp topp stand»? Og jeg skriver heller ikke at jeg krever noe som helst. Anonymkode: 331b7...07e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #12 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men da har du tatt et aktivt valg her, ved å kun ønske å bytte en enkelt del, og da sier det seg selv at ingen garantier kan gis… Anonymkode: 12f2d...f51 Jeg ble forespeilet priser, ikke risiko. Spurte om råd og fikk ikke det. Fikk valget mellom «Sånn» (13.000) eller «slik» (23.000) og kunne velge selv. Da må jo det bety at «sånn» også kan tolkes som en akseptabel løsning? Anonymkode: 331b7...07e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #13 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er klart han ikke vil gi deg garanti for noe når du velger å ikke bytte alle delene som bør byttes. Anonymkode: a6b9d...233 Spør ikke om garantier, bare erfaringsbasert informasjon som jeg er sikker på at 60 år gammel verkstedmann vet bedre enn meg. på regning står «knekt trykkplate. skiftet komplett clutch. Lager-trykkplate-lamellplate. Leveres komplett.» Anonymkode: 331b7...07e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #14 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Spør ikke om garantier, bare erfaringsbasert informasjon som jeg er sikker på at 60 år gammel verkstedmann vet bedre enn meg. på regning står «knekt trykkplate. skiftet komplett clutch. Lager-trykkplate-lamellplate. Leveres komplett.» Anonymkode: 331b7...07e De har jo byttet alt, altså utløserlager, trykkplate og lamell. Det jeg kan tenke med er at prisforskjellen gjelder originalt clutchsett eller uoriginalt som er billigere. Verkstedet kan selvfølgelig ikke garantere noe som helst, clutchen kan holde i en dag eller mange år. Men du har uansett rett på reklamasjon om det viser seg å være feil med de nye delene eller at jobben er dårlig utført. Du må altså skille mellom garanti og reklamasjon, et lite tips når clutchen er ny er å unngå å slure men det bør du unngå uansett. Anonymkode: c256d...87f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #15 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det jeg kan tenke med er at prisforskjellen gjelder originalt clutchsett eller uoriginalt som er billigere. Anonymkode: c256d...87f Med og uten nytt svinghjul tenker jeg vi sier. Så lenge det ikke er ulyd i det gamle svinghjulet er det helt ok å ikke skifte det. Anonymkode: e8c85...8fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 20. februar #16 Del Skrevet 20. februar Ville nok skiftet hele clutchen det er en dyr og stor jobb og da lønner seg seg og skifte både lager komplett clutch sett og simmering jeg kjenner folk som har juksa og ha måtte gjøre jobben 2 ganger det var ikke lurt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #17 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Med og uten nytt svinghjul tenker jeg vi sier. Så lenge det ikke er ulyd i det gamle svinghjulet er det helt ok å ikke skifte det. Anonymkode: e8c85...8fd Takk! «ulyd» kan jo være så mangt, jeg syns alle lyder er litt ulyd i bil jeg… Spurte jo om tilstand «på gamle delen de hadde festet det nye på» og han/de hadde ikke sjekket så veldig, men svarte «hadde vi slitt med å feste hadde vi ringt deg»… så bilmekanikersvar for at det er grei nok del… Anonymkode: 331b7...07e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #18 Del Skrevet 21. februar Maskinfører skrev (9 timer siden): Ville nok skiftet hele clutchen det er en dyr og stor jobb og da lønner seg seg og skifte både lager komplett clutch sett og simmering jeg kjenner folk som har juksa og ha måtte gjøre jobben 2 ganger det var ikke lurt Har nå lært at svinghjul ikke er skiftet av en flink person her inne 🙂 La til hva som stod på regning og der står det «knekt trykkplate. skiftet komplett clutch. Lager-trykkplate-lamellplate. Leveres komplett.» Etter googling har jeg lært at svinghjul også burde blitt byttet, men ved spørsmål til verksted fikk jeg ikke denne hjelpen/informasjonen. Anonymkode: 331b7...07e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 21. februar #19 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har nå lært at svinghjul ikke er skiftet av en flink person her inne 🙂 La til hva som stod på regning og der står det «knekt trykkplate. skiftet komplett clutch. Lager-trykkplate-lamellplate. Leveres komplett.» Etter googling har jeg lært at svinghjul også burde blitt byttet, men ved spørsmål til verksted fikk jeg ikke denne hjelpen/informasjonen. Anonymkode: 331b7...07e Høres ut som en VW mht svinghjulet ja er lurt og skifte alt sånt komplett da fjærene i lamellplata blir svekket med årene skifte Clutch på en Navara jeg hadde da den var ødelagt da datt fjærene ut når Clutchen ble demontert skiftet den på tunet hjemme nei det er ikke alle verksteder som er oppdatert på de diverse bilene da er det merkeverkstedene som gjelder og servicebullentin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 21. februar #20 Del Skrevet 21. februar Maskinfører skrev (13 minutter siden): Høres ut som en VW mht svinghjulet ja er lurt og skifte alt sånt komplett da fjærene i lamellplata blir svekket med årene skifte Clutch på en Navara jeg hadde da den var ødelagt da datt fjærene ut når Clutchen ble demontert skiftet den på tunet hjemme nei det er ikke alle verksteder som er oppdatert på de diverse bilene da er det merkeverkstedene som gjelder og servicebullentin Til opplysning, så har ikke lamellplata på sånn som VW, fjærer. Den funksjonen ligger i svinghjulet med gummiklosser som slites ut over tid. Funksjonen er å ta opp torsjonskreftene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå