Gå til innhold

Er kjønnsdiskriminering mot menn en ekte greie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

nisselue skrev (6 minutter siden):

Ingen forventer at kvinner skal løse menns problemer. Det man forventer er forståelse og støtte. Men man ser det jo i denne tråden også at selv dét er kun unntaksvis.

Hva med egne drosjer for menn om natten?

Argumentum ad absurdum. Jeg sier bare at vi er forskjellige og dermed vil ikke samme løsning passe for begge. Jeg sa aldri at ingen menn kan snakke om noe som helst.

Men du insinuerer at menn som gruppe foretrekker at ting skjer uten at de må prate om det. Vel, newsflash - ting skjer ikke av seg selv. Egne drosjer for menn er helt greit, hvis du som mann ofte opplever tafsing og forsøkt på overgrep fra taxisjåførens side. Du vet grunnen til innføring av egne drosjer for kvinner, ikke sant?

Anonymkode: a41cf...304

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Traktor skrev (Akkurat nå):

Hakk i plata? 

Akkurat. Tom for argumenter = harselering. Nydelig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skriker du om at menn får barnevernet på nakken og diskrimineres ved barnefordeling når du selv nekter mor å se barna halve tiden? Er ikke dette et skoleeksempel på dobbeltmoral?

Ah. Så du tar det for gitt at jeg nekter henne å se barna. Denne damen som en gang skrek til meg: "Det er din skyld at jeg har barn!"

Ja, det er beklagelig. Men du sier det kanskje bare fordi jeg er mann?

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes heller ikke det er riktig at lærerne alltid skal kontakte mor. Problemet til mange lærere derimot er at en del fedre ikke følger opp beskjeder, ikke møter opp på foreldremøter fordi de anser det som "uviktig fjas". Derfor går beskjed automatisk til mor. Generalisering.

Samme "forklaring" kan brukes på de fleste områder dere kvinner føler dere diskriminert. Det holder ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjønnspoeng gis til menn for å motivere dem til å velge såkalte "kvinneyrker", NETTOPP for å jevne ut maktforholdene i skole og helsevesen. Men mannlige søkere uteblir. De bryr seg ikke. De ønsker ikke å bli lærere, sykepleiere, barnehagelærere og oppnå likevekt på disse feltene. Fordi det er slitsomme jobber med dårlig betaling.

Jeg  tar det som et "ja".

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Visste du for øvrig at lærernes lønn gikk NED etter at det ble flere og flere kvinnelige lærere? Med en gang menn forlater et yrke, går lønna til dette yrket ned. Fordi kvinneyrker anses som noe underordnet, annenrangs. 

Hmm... Ble det færre menn eller flere kvinner? For la oss hypotetisk si at det over ett ble flere tilgjengelige lærere å velge mellom, ville ikke det også gi lavere lønn da konkurransen ble hardere for alle lærere?

Intet rart i at det blir lavere lønn når det er hardere kamp om plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.utdanningsnytt.no/kvinnesak-laererarbeid-stemmerett/150-ar-siden-kvinner-fikk-bli-laerere--men-de-matte-ofte-godta-halv-lonn/129268

https://www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/76l94K/kjoenn-og-laererloenn-menn-velger-andre-yrker

Det er diskrepans mellom det menn sier, og det menn gjør. En del menn sier offentlig at skoler er kvinnedominert, at gutter ikke blir tatt hensyn, og så videre. Greit nok. Men menn ønsker ikke å jobbe som lærere, for lønna er ikke bra nok. For dem betyr gutters fremtid ingenting. Kun penger betyr noe. Jeg er litt usikker på om lærertilværelse som utelukkende er motivert av penger, vil komme til gode for utsatte gutter. Mange menn vil være ledere, ikke de som faktisk utgjør forskjell på daglig basis, som lærere og sykepleiere.

Det er mildest talt skremmende at du mener det er viktig at menn blir lærere for at gutter skal få bedre utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men dere vil jo ikke prate om det. Dere vil at ting SKJER. Ting skjer ikke av seg selv.

Det er nettopp det vi prøver på, men godt og vel halvparten av innleggene her handler om hvor ille kvinner har det. Som er standard reaksjonen når menn prater om sine problemer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke spesielle krav sikter du til?

Vedkommende anonym snakket om at han hadde jobbet som trener ved flere anledninger, og kun jenter trengte spesialtilpasninger. Det ble da møtt med at det hadde vært bra om gutter også kom med sine krav. Så skrev jeg det du kommenterte til.

Det var alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skjer mye bak lukkede dører. 

Som du er bekjent ved? Du vet godt at menn snakker stygt om kvinner bak lukkede dører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke sett noen skriverier i media om protester i gatene, gitt. Har du donert penger til å bygge krisesentre for menn?

Kanskje vi ikke tilhører samme aldersgruppe.

Jeg har ikke sett noen skriverier i media om protester i gatene, gitt. Har du donert penger til å bygge krisesentre for menn? Hvordan vet du at krisesentre for begge kjønn er vanskelig tilgjengelige? Det bodde i underkant av 200 menn på krisesentre i Norge under siste telling:

https://www.bufdir.no/statistikk-og-analyse/krisesentrene/menn-krisesenter

200. Og hvor mange har avstått fra å bo der selv om de burde? Hvor mange har blitt nektet når de ikke burde blitt nektet?

Igjen prøver du å si at menn er hjelpeløse. Først var det emosjonell støtte, så var det å gjøre noe med gutters problemer, og nå er det å finne et krisesenter? Hva mer klarer dere ikke, av helt elementære ting som voksne mennesker burde klare?

Tja, si det. Skaffe oss egne taxier om natten kanskje? Eller var det menn som gjorde dette for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dere vil jo ikke prate om det. Dere vil at ting SKJER. Ting skjer ikke av seg selv.

Vi prater vel nå, gjør vi ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp. Dine fordommer mot kvinner. Tro meg, som utlending og stygg kvinne har jeg aldri i livet blitt favorisert på noen som helst måte. 

Så om du hadde søkt på universitetet hadde du ikke fått ekstra poeng for kjønnet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (2 minutter siden):

Kanskje vi ikke tilhører samme aldersgruppe.

200. Og hvor mange har avstått fra å bo der selv om de burde? Hvor mange har blitt nektet når de ikke burde blitt nektet?

Tja, si det. Skaffe oss egne taxier om natten kanskje? Eller var det menn som gjorde dette for dere?

Skaff gjerne egne taxier for menn om natten, hvis dere føler dere truet av mannlige taxisjåfører. For øvrig så tror jeg ikke at det finnes så mange homofile taxisjåfører med trang til å tafse på og trakassere mannlige passasjerer, men det er bare min observasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (1 minutt siden):

Så om du hadde søkt på universitetet hadde du ikke fått ekstra poeng for kjønnet ditt?

Nei, jeg fikk ingen ekstra poeng noen av de to gangene jeg søkte meg inn på et universitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Men vær takknemlig når vi hjelper, da. Ikke si at løsningene våre ikke passer for dere. Da får dere løse problemene selv. På samme måte som menn må slutte å prøve å pule damer som utviser empati og vennlighet mot dem i en vanskelig periode av livet.

"Fiks det sjæl", som jo har vært den gjennomgående holdningen her, er vanskelig å ta som forsøk på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har påstått at menn ikke prater om ting, men liker om at ting skjer. Jeg har kommet med navn på berømte menn som var gode til å prate om ting. Jeg har for øvrig gode menn i mitt liv i form av far, bror, ektemann og sønner.

Nei, det har jeg faktisk ikke påstått. Jeg har påstått at menn ikke bare snakker om ting. En vesensforskjell som ble tatt helt ut av kontekst ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (1 minutt siden):

"Fiks det sjæl", som jo har vært den gjennomgående holdningen her, er vanskelig å ta som forsøk på hjelp.

Ikke fiks deg sjæl. Start arbeidet på DERES premisser. Kvinner vet ikke hva menns premisser er. DERE må definere premissene deres, og dere må starte arbeidet i den retningen som passer for DERE. Så hjelper vi dere på vei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
nisselue skrev (Akkurat nå):

Nei, det har jeg faktisk ikke påstått. Jeg har påstått at menn ikke bare snakker om ting. En vesensforskjell som ble tatt helt ut av kontekst ganske kjapt.

Du knyttet det til mannsdagen og mannsutvalget, som tydeligvis ikke var passende form for utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du insinuerer at menn som gruppe foretrekker at ting skjer uten at de må prate om det. Vel, newsflash - ting skjer ikke av seg selv. Egne drosjer for menn er helt greit, hvis du som mann ofte opplever tafsing og forsøkt på overgrep fra taxisjåførens side. Du vet grunnen til innføring av egne drosjer for kvinner, ikke sant?

Må det være samme grunnen for menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (2 minutter siden):

Må det være samme grunnen for menn?

Selvfølgelig ikke. Men hvis dere har en grunn, så får dere jobbe for innføring av egne taxier for menn om natten. Hva er din grunn? Forresten, hvor i landet finnes egne taxier for kvinner? Jeg klarte ikke å finne noe informasjon om det da jeg søkte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Fremmed fugl said:

Selvfølgelig leste jeg den. Som jeg skrev:

Kjønn samvarierte med de andre uavhengige variablene.

Er vanskelig å lese studien som at kjønn isolert sett var viktig. 

Studien konkluderer absolutt med at kjønn er viktig siden det påvirker hver av variablene. 

Se gjerne konklusjonen enda en gang.

Studien refererer også til store mengder andre studier som konkluderer med at kjønn påvirker karakterer, noe som har vært kjent i lengre tid. Du kommer nok ikke unna at det er systematisk diskriminering av gutter i skolen.

Tilbake til et av dine svar til meg, så betyr det fortsatt ikke at det er verre enn hva kvinner historisk sett har vært gjennom, eller hva mange kvinner opplever. Det er ingen konkurranse. Man kan jobbe mot å fjerne diskriminering av begge kjønn. 

Anonymkode: 3b55a...2c1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...