Gå til innhold

Er kjønnsdiskriminering mot menn en ekte greie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er en fryktelig forenkling av situasjonen. Selv om man redegjør for kulturell kapital er snittet til jenter 0.3-0.5 bedre enn gutter.

Det er gjort flere studier som har funnet sammenheng mellom elevers kjønn og lærerens vurdering, bl.a. Aasen et
al., 2015; Mæland, 2015. Denne forskjellen forsvinner om vurderingsgrunnlaget er anonymisert (DiPrete og
Legewie, 2012).

Det er et stort fokus på ansvar for egen læring i skolen, noe som gagner jenter bedre enn gutter (Becke-
Hansen et al., 2014, s. 10; Nordahl et al., 2011, s. 77-78).

Man ser at skoler som gjør en innsats mot gutter klarer å redusere/fjerne forskjellen i resultatoppnåelse, uten at jenters resultater blir dårligere (Nordahl et al. 2011, og Bakken & Danielsen, 2011).

Altså litt mer systematisk enn "flinkere elever".

Anonymkode: 3b55a...2c1

"For å undersøke om kjønn i seg selv har noen forklaringskraft på elevers skolefaglige prestasjoner er det kjørt en egen regresjonsanalyse der kjønn er lagt inn til slutt i modellen. Resultatene viser at kjønn kun forklarer ytterligere 0,2 prosent av det som allerede er forklart. Det er også gjennomført samspillsanalyser for å se om effekten av kjønn varierer med effekten av de lærervurderte variablene, og alle analysene er signifikante. Resultatene viser dermed at kjønn i seg selv ikke ser ut til å virke direkte inn på skolefaglige prestasjoner, men at kjønn påvirker prestasjonene indirekte i et samspill med andre variabler. "

https://utdanningsforskning.no/artikler/2015/kjonnsforskjeller-i-skolefaglige-prestasjoner-forklaringer-i-elevenes-holdninger-til-og-varemate-i-skolen-samt-relasjonelle-forhold/

Syns litteraturen peker mot individ og ikke kjønn. Det at noe samvarierer betyr at det samvarierer. 

Jeg vet fra litt sladder fra noen av mine lærere på VGS at en av lærerene var utsatt for en del sosial press fra sine kolleger å gi meg god nok karakter i sitt fag. Ikke på grunn av kjønnet mitt, men min person, holdninger og faglige interesser i andre fag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Traktor skrev (7 minutter siden):

Det er det nok desverre mange kvinner som gjør også. De gjør det også åpenlyst i media, og blir ofte heiet frem for det. Mens menn ville blitt kansellert for tilsvarende. 

Det trenger ikke å være en konkurranse i hvem som er verst.

Å snakke mildt nedsettende om «de andre» trenger ikke å være verre enn Norsken Svensken og Dansken vitser. Jeg forstår godt at damene våre kan trenge å slippe ut litt steam iblant og at de etter 3 glass vin snakker om hvor håpløse vi er. En og annen mann kan beklage seg over den håpløse eksen eller at dama har rygget inn i noe for tredje gang.

Å snakke om «horer» og «voldta» og sånt er ikke noe som skjer i mine kretser og det vil jeg ta avstand fra.

Anonymkode: 1abcc...e5a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å snakke om «horer» og «voldta» og sånt er ikke noe som skjer i mine kretser og det vil jeg ta avstand fra.

Samme her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (1 time siden):

Det er det nok desverre mange kvinner som gjør også. De gjør det også åpenlyst i media, og blir ofte heiet frem for det. Mens menn ville blitt kansellert for tilsvarende. 

Jeg har aldri sittet på jentekvelder der damene diskuterte at menn fortjener å bli voldtatt og straffepult. 

Anonymkode: a41cf...304

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fremmed fugl said:

"For å undersøke om kjønn i seg selv har noen forklaringskraft på elevers skolefaglige prestasjoner er det kjørt en egen regresjonsanalyse der kjønn er lagt inn til slutt i modellen. Resultatene viser at kjønn kun forklarer ytterligere 0,2 prosent av det som allerede er forklart. Det er også gjennomført samspillsanalyser for å se om effekten av kjønn varierer med effekten av de lærervurderte variablene, og alle analysene er signifikante. Resultatene viser dermed at kjønn i seg selv ikke ser ut til å virke direkte inn på skolefaglige prestasjoner, men at kjønn påvirker prestasjonene indirekte i et samspill med andre variabler. "

https://utdanningsforskning.no/artikler/2015/kjonnsforskjeller-i-skolefaglige-prestasjoner-forklaringer-i-elevenes-holdninger-til-og-varemate-i-skolen-samt-relasjonelle-forhold/

Syns litteraturen peker mot individ og ikke kjønn. Det at noe samvarierer betyr at det samvarierer. 

Jeg vet fra litt sladder fra noen av mine lærere på VGS at en av lærerene var utsatt for en del sosial press fra sine kolleger å gi meg god nok karakter i sitt fag. Ikke på grunn av kjønnet mitt, men min person, holdninger og faglige interesser i andre fag. 

Leste du undersøkelsen du linker til?

Hele diskusjonsdelen og konklusjonen understøtter jo innlegget mitt: De har 11 variabler (hvor kjønn påvirker variablene), og om man legger til kjønn i tillegg så taler det for 0,2 prosent.

De underbygger faktisk hvert eneste av poengene mine, bare grundigere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har aldri sittet på jentekvelder der damene diskuterte at menn fortjener å bli voldtatt og straffepult. 

Jeg har heller aldri sittet på guttekvelder der mennene diskuterte at kvinner fortjener å bli voldtatt og straffepult. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva hindrer menn i å ta vare på hverandre? Igjen, dere må selv gjøre jobben deres. Kvinner kan ikke tvinge menn til å ta vare på andre menn. Jeg er kvinne, og har aldri merket noe "tilrettelegging", verken på høyere studier, arbeidsplasser, ved kriser (for eksempel, da eksen havnet på sykehuset i kritisk tilstand etter selvmordsforsøk, fikk jeg avslag på hjelp fra kriseteamet i kommunen, siden jeg var "ressurssterk, og klarte meg selv". Når det gjelder rus og trafikk, så har mennene i mange tilfeller seg selv å takke for disse dødsfallene. Jeg har dessverre ingen sympati for menn som kjører i fylla fordi de synes det er tøft, eller drikker og ruser seg fordi "gutter er gutter". Helserelatert - flere overvektige menn enn kvinner. I stedet for å lage dere myter om at slanke kvinner elsker overvektige menn, ta tak i helsa og slank dere. 

Når det gjelder skole, så har foreldre en jobb å gjøre her. Jeg har to gutter og to jenter. De minste er nå på ungdomsskolen, og guttene har gjort det like bra som jentene. Fordi jeg hadde de samme strenge kravene til alle barna. 

Beklager, men på mange måter bekrefter du hva jeg skrev. Menn har seg selv å takke, og trenger ingen «hjelp». Hvilken krav hadde kommet om over hundre kvinner DØD i sine «kvinneyrker»? Har de også seg selv å takke for at de ikke tok bedre vare på seg.

Jeg har jobbet som trener innen tre ulike grener og i samtlige grener har vi hatt egne «jente tiltak», det være seg bedre sosialt miljø, hindre frafall og «matproblenstikk». For guttene ingen ting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tent skrev (6 minutter siden):

Beklager, men på mange måter bekrefter du hva jeg skrev. Menn har seg selv å takke, og trenger ingen «hjelp». Hvilken krav hadde kommet om over hundre kvinner DØD i sine «kvinneyrker»? Har de også seg selv å takke for at de ikke tok bedre vare på seg.

Jeg har jobbet som trener innen tre ulike grener og i samtlige grener har vi hatt egne «jente tiltak», det være seg bedre sosialt miljø, hindre frafall og «matproblenstikk». For guttene ingen ting. 

Det er synd. Gutter bør bli flinkere til å markere sine behov og å stå sammen! Ingen i hele verden som forhindrer dem. Det vil bli applaudert av alle om menn gjør det. 

Anonymkode: eb0f3...cf5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hele landet vårt har blitt feminisert dessverre.

Anonymkode: 8dfcf...5fe

Tullprat. Alle mine andre kvinnelige ledere har vært ryddige mennesker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leste du undersøkelsen du linker til?

Hele diskusjonsdelen og konklusjonen understøtter jo innlegget mitt: De har 11 variabler (hvor kjønn påvirker variablene), og om man legger til kjønn i tillegg så taler det for 0,2 prosent.

De underbygger faktisk hvert eneste av poengene mine, bare grundigere.

Selvfølgelig leste jeg den. Som jeg skrev:

Kjønn samvarierte med de andre uavhengige variablene.

Er vanskelig å lese studien som at kjønn isolert sett var viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (15 timer siden):

La meg kontre tilbake. Hva hindrer kvinner i å forsvare seg selv mot vold og ytre fiender? Hvorfor er dette en oppgave som i all hovedsak legges på menn? 

Som vanlig er holdningen at menn bare kan takke seg selv situasjonen de har havnet i. Mens kvinner får all verdens sympati for sine problemer. 

Stadig flere menn sliter, mens samfunnet bare lukker øynene og ber de ta seg sammen. Sann mine ord, dette er og kommer snart til å bli et kjempeproblem. Men samfunnet kommer først til å bry seg når dette går utover kvinner. 

Du kødder nå eller? Det er jo menn som utøver volden og som er de ytre fiendene! Selvsagt blir da ansvaret for dette lagt på menn. 

Om en mann f.eks har gjort seg selv til en kriminell, så er det selvsagt mye mer hans feil, enn det er en kvinnes feil at hun har blitt et offer for vold/voldtekt! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (15 timer siden):

Forfriskende å høre noen som faktisk innrømmer dette.

Men la meg kontre tilbake, med en av menns ganske åpenbare svakheter. Menn er dårligere på å sosialisere seg og danne relasjoner. Og blir mye større grad sittende ensomme og alene. Hvorfor skal ikke da samfunnet og især kvinner, som er mye bedre på dette, hjelpe menn med dette? På samme måte som menn og samfunnet med den største selvfølgelighet hjelper kvinner ved å beskytte dem fysisk? 

Du mener menn med den største selvfølgelighet beskytter kvinner? Fra hvem da? 🤦🏻‍♀️

Det er forresten svært mange saker hvor andre menn bare har sett på, imens andre kvinner har hjulpet kvinner som er i ferd med å bli drept av MENN.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er synd. Gutter bør bli flinkere til å markere sine behov og å stå sammen! Ingen i hele verden som forhindrer dem. Det vil bli applaudert av alle om menn gjør det. 

Anonymkode: eb0f3...cf5

Du har rett. Jeg skal organisere en «guttelunsj» på jobb i morgen. En slags klubb eksklusivt for menn hvor vi kan snakke hverandre opp, diskutere strategier for at våre medlemmer kan få forfremmelser, og hvem som står i veien for oss.

Que telefon fra HR om 1, 2, 3….

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du har rett. Jeg skal organisere en «guttelunsj» på jobb i morgen. En slags klubb eksklusivt for menn hvor vi kan snakke hverandre opp, diskutere strategier for at våre medlemmer kan få forfremmelser, og hvem som står i veien for oss.

HR i barnehage aktøren der du jobber som pedagisk medarbeider, ja... Tror dem vil ringe og bli med å støtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (18 minutter siden):

HR i barnehage aktøren der du jobber som pedagisk medarbeider, ja... Tror dem vil ringe og bli med å støtte. 

Jeg jobber ikke i barnehage. Posten jeg besvarte sa ikke at påstanden hans/hennes bare gjaldt menn i barnehage. Les den gjerne før du svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

🙄 oooook

Anonymkode: 2eb2d...14f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 1.55):

Vi snakker sjeldent om diskriminering mot menn. Men jeg har forstått det slik at dette faktisk er en greie selv i dag

Kan dere gi eksempler på hvordan kjønnsdiskriminering mot menn er?
Og har vi dette i Norge?

Anonymkode: 30ef8...bf0

Jeg tror at dette finnes ja. Men det finnes også fortsatt kvinnediskriminering i samfunnet.

I bunn og grunn tror jeg ikke at vi noen gang klarer å bli kvitt.

Jeg mener ikke at kvotering mer ekstra studiepoeng på studier er diskriminering.

Menn for 2 kjønnspoeng ved å søke veterinær eller dyrepleier på NMBU.

2 poeng for div sykepleier og barneverns studier.

1 poeng for psykologi i Bergen.

Kvinner på sin side for også poeng for mer «mannsdominerte» studier; bygg, maskin, elektro…

Nå er jeg usikker på hvor ofte man går gjennom disse studiene og ser på om vi har en markant endring som gjør at vi kan fjerne evt. kjønnspoeng. Men kvoteringen den tror jeg vi fortsatt har behov for noen steder, for å gjøre det et mer attraktivt valg for noen.

Det samme vil jeg legge til grunn for kvotering på arbeidsplasser. At i sykepleier yrker så får menn et fortrinn for det som oftest er mangel på menn i yrket, samme som kvinner får et fortrinn i mannsdominerte yrker.

Jeg mener ikke at dette er diskriminering, men en måte på å prøve å gjevne ut studier og arbeidslivet.

Men man må jo selvsagt kontinuerlig følge opp om kvotering er nødvendig.

Diskriminering er jo forskjellsbehandling som er urimelig. Forskning.no sier senest i 2022 at vi enda har et problem med at menn tjener bedre enn kvinner. Om to personer i samme stilling, samme utdanning, samme ansiennitet ikke tjener likt kun basert på kjønn, det er diskriminering. For de nevner dette med ar kvinner ofte har jobber der man tjener mindre, men dette forklarer ikke hele forskjellen. I Norge har 9% forskjell i lønn, selv om de har samme yrke, samme arbeidsplass og gjør den samme jobben.

Det at en kvinne i 20-30 årene ikke får en jobb, pga. fare for graviditet/permisjon, det er diskriminering. Kvinner velges bort noen pga. man kan få utfordringen med å finne erstatter.

At det også skjer diskriminering basert på navn, det ligger det en sannhet i. Hvor mange har ikke diskutert baby navn, nevnt navet «Ronny», og fått høre at man ikke må velge et slikt pøbelnavn på et barn. At «pene» navn når lengre, ja stemmer nok det. Akkurat dette går over i mer rasisme verden, der flere har opplevd å måtte bytte navn for å få jobb; fordi utenlandske navn ikke er attraktiv å ansette. Uten at kvalifikasjoner ol. vektlegges.

Diskriminering tror jeg vi aldri blir kvitt. Men at vi kan sette lys på saken, og jobbe frem mot at vi skal minimere det for alle, det er positivt.

Anonymkode: 8c9c5...ebf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg mener ikke at kvotering mer ekstra studiepoeng på studier er diskriminering.

Det er «forskjellsbehandling basert på identitet (kjønn)». Å diskutere terminologi er bare sånn passe interessant.

Sitat

Men kvoteringen den tror jeg vi fortsatt har behov for noen steder, for å gjøre det et mer attraktivt valg for noen.

Jeg mener ikke at dette er diskriminering, men en måte på å prøve å gjevne ut studier og arbeidslivet.

Har du spurt deg selv om hvorfor vi skal «gjevne ut studier og arbeidslivet»?

Hvis folk med mørk hud i større grad lytter til rap mens folk med lys hud i større grad lytter til elektronika, er det egentlig et problem? Må staten gå inn og overstyre deres individuelle valg eller kan vi si «jaja, det var det de hadde lyst til»?

Sitat

Om to personer i samme stilling, samme utdanning, samme ansiennitet ikke tjener likt kun basert på kjønn, det er diskriminering. For de nevner dette med ar kvinner ofte har jobber der man tjener mindre, men dette forklarer ikke hele forskjellen. I Norge har 9% forskjell i lønn, selv om de har samme yrke, samme arbeidsplass og gjør den samme jobben.

Det er veldig vanskelig å måle «gjør den samme jobben».

På en arbeidsplass kan to menn ha like lang utdanning, like lang erfaring og begge være ansatt som prosjektledere. Si at en av dem tjener 20% mer enn den andre. Hva beviser det?

Det kan tenkes at kvinner i større grad prioriterer familie og venner selv innenfor en gitt stillingsbeskrivelse (smart av dem!). Det kan tenkes at kvinner er dårligere til å forhandle lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er «forskjellsbehandling basert på identitet (kjønn)». Å diskutere terminologi er bare sånn passe interessant.

Har du spurt deg selv om hvorfor vi skal «gjevne ut studier og arbeidslivet»?

Hvis folk med mørk hud i større grad lytter til rap mens folk med lys hud i større grad lytter til elektronika, er det egentlig et problem? Må staten gå inn og overstyre deres individuelle valg eller kan vi si «jaja, det var det de hadde lyst til»?

Det er veldig vanskelig å måle «gjør den samme jobben».

På en arbeidsplass kan to menn ha like lang utdanning, like lang erfaring og begge være ansatt som prosjektledere. Si at en av dem tjener 20% mer enn den andre. Hva beviser det?

Det kan tenkes at kvinner i større grad prioriterer familie og venner selv innenfor en gitt stillingsbeskrivelse (smart av dem!). Det kan tenkes at kvinner er dårligere til å forhandle lønn.

Jeg delte mine tanker rundt dette, du er helt klart og tydelig uenig i dem. Deg om det. Jeg er ikke interessert i en dypere diskusjon, for jeg har ikke en fasit, kun egne tanker å dele.

Hvorfor jeg mener vi bør «gjevne ut»; jeg har selv vært ansatt i en veldig mannsdominert avdeling, og det ble en veldig positiv endring når det etter meg også kom en del andre kvinner inn. Ikke for meg personlig, da jeg ikke er en type som liker «syklubb», men det førte til en bedre balanse på flere områder, i hele avdelingen. Basert på min erfaring så mener jeg at det kan være gunstig å ha litt jevnere fordeling av kjønn. For det ligger noe i hele den «menn er fra Mars og kvinner fra Venus», de ulike kjønnene har ulike ting de tilføyer, selv om man også finner ulikheter innen kjønn.

Det har vært snakk om at menn trenger kvinner til å go dem omsorg i denne diskusjonen, og generelt sett tilføyer flere kvinner en slik type omsorg på en arbeidsplass, som er positivt. 

Spesielt innen type sykepleier arbeid, der trenger vi flere menn pga. fysisk krevende arbeid. Rent fysiologisk er menn sterkere enn kvinner, og det er det behov for i ulike settinger innen helse. Her er det ekstra positivt med kjønnspoeng for å gjøre studiet hakket mer attraktivt. Men i bunn og grunn om man ikke er interessert i et fagfelt så vil ikke 5 eller 10 poeng gjøre det attraktivt å søke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (11 timer siden):

Når noen systematisk rammes av noe som samvarierer med kjønn kalles det "indirekte diskriminering.", som også er ulovlig.

"Loven forbyr direkte diskriminering, når personer som ellers er like behandles forskjellig. Den forbyr også indirekte diskriminering, der tilsynelatende nøytrale regler eller handlinger fører til at noen grupper rammes særlig hardt i praksis"

https://snl.no/diskriminering

Dermed vil jeg takke for at du viser hvordan forskere også prøver å pakke bort problemer som rammer gutter. Når jenter rammes på tilsvarende måte setter man i gang tiltak.

(PS: Lærere skal ikke vektlegge oppførsel når de setter karakterer. Enda en grunn til at bortforklaringen ikke holder)

Endret av Isambard
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...