Gå til innhold

Er kjønnsdiskriminering mot menn en ekte greie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi snakker sjeldent om diskriminering mot menn. Men jeg har forstått det slik at dette faktisk er en greie selv i dag

Kan dere gi eksempler på hvordan kjønnsdiskriminering mot menn er?
Og har vi dette i Norge?

Anonymkode: 30ef8...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi snakker sjeldent om diskriminering mot menn. Men jeg har forstått det slik at dette faktisk er en greie selv i dag

Og har vi dette i Norge?

Noe som jeg kanskje reagerer mest på er slike ting som er fordommer som er satt på alle menn. Dette slik som «alle menn er kun ute etter sex». For min del er ikke det noe som jeg overhodet har i tankene når jeg prøver å bli kjent med en jeg har interesse for. Ja, jeg tenker jo sikkert at hun er pen, men jeg prøver å finne ut av om vi kan passe sammen ellers i livet. For meg er tanken av sex med en du ikke deler livet med uaktuelt. Men jeg blir likevel forhåndsdømt på grunn av kjønnet mitt.

Ofte er det diskriminering i andre former enn hva kvinner har med å gjøre. Dette slik som når det nevnes om hvordan «kvinner og barn» har det forferdelig eller antallet som blir drept i konfliktland uten å snakke om menn.

Et annet eksempel er det at menn kan også bli voldtatt av kvinner, men det vil jo ikke bli tatt like seriøst da det virker helt rart.

Er jo også diskriminering å ha et så stort fokus på diskriminering den andre veien når det kanskje ikke er et behov for det. Eksempelvis snakkes jo det om hvordan det er for få kvinner i et yrke, men ikke motsatt (selv om det er naturlig at visse yrker er mer mannlig eller kvinnelig rettet slik at det burde ikke vært en greie noen av veiene).

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg-er-anonym skrev (4 timer siden):

Er jo også diskriminering å ha et så stort fokus på diskriminering den andre veien når det kanskje ikke er et behov for det. Eksempelvis snakkes jo det om hvordan det er for få kvinner i et yrke, men ikke motsatt (selv om det er naturlig at visse yrker er mer mannlig eller kvinnelig rettet slik at det burde ikke vært en greie noen av veiene).

Hvilke yrker er det få menn i men ikke fokus på å rekruttere flere menn? Sykepleierforbundet har kampanjer for å utdanne flere menn og skoler/barnehager hat vært desperate etter mannlige ansatte i årevis... 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Hvilke yrker er det få menn i men ikke fokus på å rekruttere flere menn? Sykepleierforbundet har kampanjer for å utdanne flere menn og skoler/barnehager hat vært desperate etter mannlige ansatte i årevis... 

Barnevernet. https://fontene.no/debatt/debatten-vi-aldri-har-tatt-6.47.539416.bc4c7c23fc Situasjonen er ikke noe bedre etter at innlegget jeg linker til er skrevet.

Anonymkode: 9504a...6b3

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg-er-anonym skrev (4 timer siden):

Noe som jeg kanskje reagerer mest på er slike ting som er fordommer som er satt på alle menn. Dette slik som «alle menn er kun ute etter sex». For min del er ikke det noe som jeg overhodet har i tankene når jeg prøver å bli kjent med en jeg har interesse for. Ja, jeg tenker jo sikkert at hun er pen, men jeg prøver å finne ut av om vi kan passe sammen ellers i livet. For meg er tanken av sex med en du ikke deler livet med uaktuelt. Men jeg blir likevel forhåndsdømt på grunn av kjønnet mitt.

Ofte er det diskriminering i andre former enn hva kvinner har med å gjøre. Dette slik som når det nevnes om hvordan «kvinner og barn» har det forferdelig eller antallet som blir drept i konfliktland uten å snakke om menn.

Et annet eksempel er det at menn kan også bli voldtatt av kvinner, men det vil jo ikke bli tatt like seriøst da det virker helt rart.

Ingenting av dette er diskriminering, du snakker om stereotypier i første eksempel, og der er det andre menn som er verst i å påstå at "alle menn" er sånn og mener kvinner er naive om de ikke tror på det. 

Det andre handler om at man snakker om sivile, da mennene gjerne er innkalt til soldattjeneste. 

Det tredje er en ikke-eksisterende problemstilling, kvinnedominerte yrker ønsker seg og prøver å rekruttere menn. 

Anonymkode: 6df03...e8d

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnevernet. https://fontene.no/debatt/debatten-vi-aldri-har-tatt-6.47.539416.bc4c7c23fc Situasjonen er ikke noe bedre etter at innlegget jeg linker til er skrevet.

Du vet at denne artikkelen motbeviser ditt eget poeng? Man ønsker å rekruttere menn og lage en plan for å gjøre det. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Denne artikelen handler jo om at en skole ønsker å kvotere in menn in I et yrke... Du skrev det ikke var fokus på dette.... Men når skolen ønsker å kvotere så er det jo fokus på det.... Barnevern henger kansje litt etter skole og sykepleiere, men det tull at det ikke er fokus på dette! Har selv mistet jobber til mannlige søkker som ikke var bedre kvalifisert på noe annen måtte en at han var mann.

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Denne artikelen handler jo om at en skole ønsker å kvotere in menn in I et yrke... Du skrev det ikke var fokus på dette.... Men når skolen ønsker å kvoteregulert så er det jo fokus på det.... Barnevern henger kansje litt etter skole og sykepleiere, men det tull at det ikke er fokus på dette! Har selv mistet jobber til mannlige sikker som ikke var bedre kvalifisert på noe annen måtte en at han var mann.

For ikke å snakke om at de fikk det innvilget: 

https://www.khrono.no/fikk-avslag-pa-halvparten-av-soknadene-om-kjonnspoeng/834987

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare se på statistikken på barnefordeling ved brudd, fengsler og selvmord bl.a. Også dødsfall på jobb og frafall på skolen. Over en av ti menn har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Svært få kvinnedominerte utdanninger har kjønnspoeng for menn. Militærtjeneste og Sivilforsvaret var det og er det fremdeles i de aller fleste land, for å nevne noe. 

Anonymkode: 1970b...8d9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og har vi dette i Norge?

Et åpenbart eksempel er diskriminering av menn i forbindelse med studieopptak og ansettelser, som ikke bare er lov men som det oppmuntres til og som i noen tilfeller lovfestes. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg-er-anonym skrev (5 timer siden):

Tro meg, voldtekter mot kvinner blir heller ikke tatt noe særlig seriøst. I retten blir offeret spurt hvor mange hun (frivillig!) har ligget med tidligere, hvordan hun går kledd, hva hun gjorde i forkant og etterkant av hendelsen og så videre. Selv om den siktede tilstår, eller det foreligger bevis, blir mannen ofte frikjent, fordi "en voldtektsdom vil ødelegge resten av den unge mannens liv unødvendig". 

Jeg har aldri jobbet på kvinnedominerte arbeidsplasser, derfor har jeg aldri sett noen diskriminering av menn. Det jeg imidlertid har sett, er diskriminering av mindre pene kvinner. Samtidig er jeg sikker på at det foregår diskriminering av menn på kvinnedominerte arbeidsplasser. På samme måte som det foregår diskriminering og trakassering av kvinner på mannsdominerte arbeidsplasser. 

Anonymkode: a41cf...304

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere eksempler. Alt fra flere studiepoeng til kvinner, diskriminering av menn ved ansettelser og at menn ser ut til å  få strengere straff for identisk forbrytelse.

Jeg tror det er viktig å huske at det ene ikke utelukker det andre. Diskriminering kan gå begge veier. Jenter og kvinner opplever også diskriminering.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og har vi dette i Norge?

Tja, min sønn måtte slutte i jobben sin som barnehageassistent på grunn av kjønnsdiskriminering.

Noen foreldre nektet ham å gjøre mye av jobben han var ansatt for å gjøre kun i egenskap av at han var av hankjønn.

Anonymkode: b5dbb...059

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ja, bare se på statistikken på barnefordeling ved brudd, fengsler og selvmord bl.a. Også dødsfall på jobb og frafall på skolen. Over en av ti menn har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Svært få kvinnedominerte utdanninger har kjønnspoeng for menn. Militærtjeneste og Sivilforsvaret var det og er det fremdeles i de aller fleste land, for å nevne noe. 

Anonymkode: 1970b...8d9

Når det gjelder selvmord, så kan du jo ikke snakke om DISKRIMINERING, siden selvmord er noe en person gjør mot seg selv. Når vi først snakker om det, så er det flere kvinner enn menn som prøver å ta livet sitt, men menn lykkes oftere. Cluet her er å snakke mer om selvmord og menns psykiske helse. DPS må rustes opp, ventetider må ned.

Over 1 av 10 menn har blitt utsatt for seksuelle overgrep, ja. Tallet for kvinner er 1 av 5. Men overveldende antall av overgrep mot menn begås av andre menn. Mens overgrep mot kvinner begås så å si utelukkende av menn. Det vil si at menn står for det meste av overgrep både mot menn og kvinner, selv om det selvfølgelig også finnes kvinnelige overgripere. Her går vi sømløst over i temaet "fengsler". Menn har naturlig mer testosteron, og er mer impulsive, derfor er de overrepresentert ved sånn som voldskriminalitet, seksuelle overgrep osv. Men også i saker om hvitvasking, økonomisk svindel i selskapsforhold mv. Kvinner er mer kalde og beregnende. 

Når det gjelder samvær, så kjenner jeg kun to skilte par rundt meg, der far har mindre enn 50 prosent samvær. Både meg og eksen, og andre på trinnene til barna, har barna 50/50. Begge deltar aktivt i skole, idrett osv. Hovedregelen i domstolen er at hvis foreldre bor i samme by og har grei kontakt, altså ikke STORT konfliktnivå, så blir de ansett som likeverdige. Selvfølgelig er det enda et stykke å gå for å oppnå full likeverd. 

Det er faktisk noen kvinnedominerte utdanninger som har kjønnspoeng for menn, men mennene søker ikke disse utdanningene fordi de resulterer i slitsomt, dårlig betalt arbeid. 

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja, min sønn måtte slutte i jobben sin som barnehageassistent på grunn av kjønnsdiskriminering.

Noen foreldre nektet ham å gjøre mye av jobben han var ansatt for å gjøre kun i egenskap av at han var av hankjønn.

Men dette er jo ikke diskriminering PÅ ARBEIDSPLASSEN AV ARBEIDSGIVER/KOLLEGER, men hysteriske, idiotiske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (4 minutter siden):

Det er flere eksempler. Alt fra flere studiepoeng til kvinner, diskriminering av menn ved ansettelser og at menn ser ut til å  få strengere straff for identisk forbrytelse.

Jeg tror det er viktig å huske at det ene ikke utelukker det andre. Diskriminering kan gå begge veier. Jenter og kvinner opplever også diskriminering.

Og når vi klager på det, får vi beskjed om å slutte å være svake og slutte å syte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eksempler: 

1 kvinner får automatisk to poeng på de fleste studier hvor de er i mindretall. Menn får ikke engang to poeng på studier hvor de utgjør mindre enn 10%. 

2 det bor flere kvinner enn menn i byene. Dette har kvinnene valgt selv, og de dater så mennene som også er i byene. Det er diskriminerende mot fattigere menn og menn med odel

3 man ansetter kvinner som frontendutviklere og ux designere for å demme opp for at de fleste i backend og ledelsen er menn. Det man heller må gjøre er å ansette flere kvinnelige backendutviklere og ledere, ikke skape samme effekt den motsatte veien

4 kvinner født etter 91 fikk gratis hp vaksine. Det gjorde ikke menn selv om menn også får kreft av hpv

5 i følge nyere forskning har kvinner fått lettere jobb både i kvinnedominerte og mannsdominerte yrker siden 90 tallet

6 kvinner får bedre karakterer om de leverer nøyaktig samme oppgaver som menn

7 kvinner får lavere straff ved samme forbrytelse som menn

8 kvinner har lettere opptakskrav i militæret 

Endret av Majer
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men dette er jo ikke diskriminering PÅ ARBEIDSPLASSEN AV ARBEIDSGIVER/KOLLEGER, men hysteriske, idiotiske foreldre.

Det er fremdeles diskriminering. 

Det er i praksis likegyldig om diskrimineringen ble gjort av arbeidsgiver/kolleger, eller av en gruppe foreldre, resultatet ble det samme, han ble tvunget bort fra sin arbeidsplass.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De verste formene for diskriminering mot menn er at lederne våre ikke vil legge like godt til rette for gutter og menn innen skoleverket og utdanning. Forskjellene i oppnådd utdanning i Norge har enorme konsekvenser. Det gjør at menn og kvinner bor på forskjellige steder i landet og gjør at de sjeldnere møtes. Det reduserer fertilitet og gjør flere enslige.

Mye kan bli løst ved å bare ta inn studenter til vgs og høyere utdanning gjennom inntakstester. Årsaken til at kvinner dominerer innen utdanning er fordi lærerne gir jentene høyere karakterer for samme prestasjon og at de er biologisk tidligere utviklet. Inntakstester skal være anonyme og kan bli tatt når som helst i livet (mao har ikke utviklingshastighet en betydning).

Men at det er slik er faktisk ønsket fra lederne våre sin side. Woke er ideologien til de fleste av partiene som stortinget, kanskje bortsett fra FRP. Woke kunne ikke brydd seg mindre om hvordan det går i landet eller om hva som er rett og galt. Deres mål er makt og de skal få kvinner opp og frem. Kvinner er oftere woke og derfor er de overlegne menn. Diskriminering av menn er et mål i aeg selv for woke, for da reduserer de antall barn som blir født og kan erstatte de med andre som er woke.

Anonymkode: 8836d...fc8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Menn kan ikke få utbetalt barnetrygd med mindre mor er død

* Menn har vanskelig for å komme godt ut av barnefordelingssaker

* Zara Larson kan si «jeg hater menn» og få applaus for det. En manns karriere ville ha vært over om han sa det samme

* Menn må generelt være veldig forsiktig med å være sammen med nakne barn eller alene sammen med andres barn. Kvinner trenger ikke å tenke på slikt.

Anonymkode: 1abcc...e5a

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...