Gå til innhold

Vektoppgang muskler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært syk og passiv i et par år. Dette resulterte i stor vektnedgang, og tap av muskler. Jeg var på et tidspunkt undervektig. 

Nå er jeg bedre, og tok opp trening igjen ved nyttår. Jeg trener med lette vekter og mange repetisjoner. De siste ukene har jeg merket god fremgang, og har kunnet øke vektene. 

Men vekten min har også gått opp, først gikk jeg opp fire kilo, så lå jeg der i flere mnd. Men i år har jeg gått opp ytterligere to- tre kilo, sånn plutselig. 

Kan dette forklares med økt muskulatur? Er det realistisk å bygge et par kilo muskler på to mnd? Det høres jo voldsomt ut! 
Jeg kjenner at rumpe og lår er mindre beinete, men det kan jo også skyldes fett…

Jeg liker ikke den raske vektoppgangen, så om dette er fett, så må jeg begynne å skjerpe kostholdet! 

Anonymkode: b9238...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har vært syk og passiv i et par år. Dette resulterte i stor vektnedgang, og tap av muskler. Jeg var på et tidspunkt undervektig. 

Nå er jeg bedre, og tok opp trening igjen ved nyttår. Jeg trener med lette vekter og mange repetisjoner. De siste ukene har jeg merket god fremgang, og har kunnet øke vektene. 

Men vekten min har også gått opp, først gikk jeg opp fire kilo, så lå jeg der i flere mnd. Men i år har jeg gått opp ytterligere to- tre kilo, sånn plutselig. 

Kan dette forklares med økt muskulatur? Er det realistisk å bygge et par kilo muskler på to mnd? Det høres jo voldsomt ut! 
Jeg kjenner at rumpe og lår er mindre beinete, men det kan jo også skyldes fett…

Jeg liker ikke den raske vektoppgangen, så om dette er fett, så må jeg begynne å skjerpe kostholdet! 

Anonymkode: b9238...817

Å gå fra syk og passiv til aktiv med styrketrening og det å spise mer vil absolutt kunne føre til svært rask vektoppgang i form av muskler. Husk at muskelmasse også holder på en del vann, og lar også kroppen holde på mer vann enn før. Med riktig styrketrening er det helt realistisk å bygge et par kilo muskler på et par måneder for en nybegynner:

denne studien la flere av forsøkspersonene på seg mellom 4 - 6 kg muskelmasse på 12 uker, mens denne studien viste en gjennomsnittlig økning på 5,6 kg etter 10 uker med riktig gjennomført styrketrening. Kvinner ligger litt lavere enn menn da, på ca. 1 - 2 kg på 3 måneder: https://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/1994/11000/Effects_of_a_12_Week_Weight_Training_Program_on.12.aspx

Uansett, med mer muskler vil du også kunne holde på mer fett uten at det vil synes på samme måte. Hvordan synes du selv du ser ut i speilet? Tar du noen andre målinger, som for eksempel midjemål? Fettklype? Det å bare se på badevekta er et håpløst prosjekt. Spørsmålet er om du føler deg bra?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en kombinasjon av flere faktorer. Det er vanskelig å være presis uten informasjon om matinntak.

Men støtter svaret over om at muskler + vann kan være mye av svaret. Om du også har fått bedre apetitt kan det jo være at du har fylt på glykogenlagrene i kroppen. Der kan det også lagres mye vann.

Synes svaret over avsluttes med noen fine spørsmål. 

Føler du deg bra? Liker du utvikling av hvor kroppen din fungerer og ser ut. Fremfor vekt så kan det høres ut som fettprosent og kroppssammensetning er bedre indikatorer for din fremgang.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er opplever det samme som deg. Jeg har vært inaktiv over lenger tid og nærmest undervektig. Er 169 cm høy. 

Veide 54 kg ved årsskiftet og nå er jeg oppe på 58 kg. Har trent hard styrke og spist generelt mer sunt og mer proteiner. Jeg løfter nå over dobbelt som mye enn da jeg startet å trene på mange øvelser, så det er tydelig at jeg blir sterkere 🙂

Jeg merker ikke noe mer fett langs midjen, hvertfall ikke rent visuelt eller når jeg klyper meg selv på magen. 

I speilet ser jeg mye bedre ut enn på lenge: mer definert muskler på hele kroppen. Spesielt mage, rygg, rumpe og lår. 

Men realisten i meg sier at det ikke er mulig å gå opp 4 kg kun i muskelmasse på 2 måneder. Og noe av vektøkningen skyldes fett. 

Anonymkode: dd9f5...35f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...