Gå til innhold

Går bananas på kvelden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt av meg 9kg, skal ned 8 kg til men har tatt en pause for vedlikehold av diverse grunner.

Det jeg sliter med er at jeg har lyst til å gå bananas i kjøkkenskapet på kveldene. Jeg har lyst til å stappe i meg ALT! Potetgull, sjokolade, kjeks, godteri, is, whatever. Jeg har i perioder hvor motivasjonen har vært på topp klart å enten la være eller erstatte med noe a la cottage cheese + jordbær i stedet. Er ikke helt der nå for å si det sånn, og jeg er redd jeg skal gå opp det jeg har gått ned pga. dette:\ Det er uten tvil min største utfordring. Resten av måltidene mine er liksom ikke noe problem, så jeg saboterer sånn for meg selv med dette tullet:\

Jeg lurer på om jeg bør introdusere mer protein? Jeg har et moderat underskudd ifht. vekt og høyde så sjeldent jeg er direkte sulten, men det er jo ikke sult som er problemet heller, jeg har bare "lyst på."  Jeg har prøvd alt mulig av distraksjoner; ring en venn, se en film, gaming, gå en tur, drikk vann, puss tenner, tilogmed onani! 

Råd?

Anonymkode: 78bde...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn på noe når suget melder seg, det sitter i hodet. Rydd i klesskapet, gå en tur, ring en venn. Du må bare distrahere deg fra suget 

Anonymkode: 4978a...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (1 time siden):

Du må slutte å ha godsaker i huset. 

Jeg bor ikke alene og kan ikke bestemme at det ikke skal være snacks i hus:P Uansett har jeg søndagsåpen butikk rett over veien :klaske: Så selv da jeg bodde alene hjalp det ikke nevnevedig.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finn på noe når suget melder seg, det sitter i hodet. Rydd i klesskapet, gå en tur, ring en venn. Du må bare distrahere deg fra suget 

Les HI en gang til:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjempet mot sug så hjalp det med et par skiver spekepølse eller spekeskinke om jeg hadde lyst på noe salt og en skje kokosfett eller en rute mørk sjokolade. Det var ikke noe jeg overspiste, og det roet suget. 

Anonymkode: 8727a...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer protein før på dagen hjelper i alle fall meg. Jeg ligger i kaloriunderskudd, men passer på at det jeg spiser er proteinrikt. 

Hvis suget likevel er der kan det hende at du faktisk er litt sulten likevel. Da kan det hjelpe med et LITE måltid, f.eks en brødskive eller et knekkebrød med et sunt pålegg. Det er uansett bedre å spise litt mat enn å overspise på godteri og snacks. 

Anonymkode: c1641...662

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva spiser du faktisk tidligere på dagen? 

Anonymkode: 33c93...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har tatt av meg 9kg, skal ned 8 kg til men har tatt en pause for vedlikehold av diverse grunner.

Det jeg sliter med er at jeg har lyst til å gå bananas i kjøkkenskapet på kveldene. Jeg har lyst til å stappe i meg ALT! Potetgull, sjokolade, kjeks, godteri, is, whatever. Jeg har i perioder hvor motivasjonen har vært på topp klart å enten la være eller erstatte med noe a la cottage cheese + jordbær i stedet. Er ikke helt der nå for å si det sånn, og jeg er redd jeg skal gå opp det jeg har gått ned pga. dette:\ Det er uten tvil min største utfordring. Resten av måltidene mine er liksom ikke noe problem, så jeg saboterer sånn for meg selv med dette tullet:\

Jeg lurer på om jeg bør introdusere mer protein? Jeg har et moderat underskudd ifht. vekt og høyde så sjeldent jeg er direkte sulten, men det er jo ikke sult som er problemet heller, jeg har bare "lyst på."  Jeg har prøvd alt mulig av distraksjoner; ring en venn, se en film, gaming, gå en tur, drikk vann, puss tenner, tilogmed onani! 

Råd?

Om du vet at distraksjon ikke fungere og det er mer enn type emosjonell sult og ikke fysisk sunt ville jeg prøvd å ha noe litt sunnere i hus som du kan tillate deg å spise. 

Eks i fra mitt hus :)

Frosne druer 

Maiskaker med en tynt lagt peanøttsmør og skivet jordbær 

Et par dadler fylt med 1/2 ss peanøttsmør og en dryss havsalt (oppbevart i fryseren og gir litt over 200 kalorier)

Saftis

Anonymkode: 2b27c...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bor ikke alene og kan ikke bestemme at det ikke skal være snacks i hus:P Uansett har jeg søndagsåpen butikk rett over veien :klaske: Så selv da jeg bodde alene hjalp det ikke nevnevedig.

Les HI en gang til:D

Jeg leste det ts, tror bare dessverre ikke det finnes andre løsninger. Har vært der selv, vond vane er vond og vende 🙈 Men det går, så lenge man er konsekvent. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det slik hvis jeg spiser for lite og for lite proteiner gjennom dagen. 

Anonymkode: 4028e...35d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier du, hvor mye trener du og hvor mange gram proteiner får du i deg per dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha det i hus. Det er ingen som trenger det (ikke de du bor med heller). Unger trenger aldri å ha slikt tilgjengelig, man kan kjøpe inn kun en begrenset mengde lørdag. Og partner kan man faktisk snakke med og si at dette må til, jeg kan ikke ha slikt, en god partner vil jo selvsagt støtte det og heller ta seg en sjokolade på jobb elns. 

Anonymkode: 617c3...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For meg er proteiner det viktigste når jeg skal gå ned noen kilo. Får jeg nok proteiner, helst godt overskudd, føler jeg meg ikke i nærheten så godtesulten som ellers. 

Og det hjelper å drikke masse vann og pusse tenner her, ser at du ikke har nytte av det. Eller ta et drops med mye smak, feks Fisherman. Det gjør at sukkersuget mitt blir litt mindre.

Men jeg kjenner så altfor godt til følelsen, har lagd boller, vafler og muffins utallige kvelder når jeg ikke har hatt annet i huset. Nesten så jeg ikke bør ha egg, sukker og mel i huset også, men jeg spiser jo mye egg ellers ;) Akkurat nå har jeg kun egg, ikke mel og sukker. Er på lavkarbo og i ketose, da må jeg skjerpe meg så jeg ikke ødelegger ketosen. 

Livet er hardt 😅

Anonymkode: 8fe34...63e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg løser dette ved å spise godt på formiddagen, medium middag og bær med kesam til kvelds. Jeg er helt nødt til å ha noe som fyller magen på kvelden. 

Anonymkode: 11853...f66

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også veldig fysen på kvelden om jeg har spist for lite fett og protein før på dagen. Avokado/egg/peanøttsmøt/makrell/røkelaks/sardiner/tunfisk er noe av det jeg spiser til frokost og lunsj som metter godt og som gjør at jeg ikke får det suget senere på dagen. Om du skal ned i vekt må du selvsagt regne ut hvor mye (lite) fett du skal ha. 

Anonymkode: 14de8...ebd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke ha noe søtt i huset. Det som redder meg fra å overspise om kvelden er enten

- proteinpudding

- havregrøt med kanel, lettsyltetøy og noen rosiner 

- confecta 70 % kakao og en appelsin. 

Alt dette metter godt.  

Anonymkode: b9e0e...b9e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mer protein, og ha sunnere/proteinrik mat tilgjengelig. Så du kan ta gode valg når du absolutt må ha noe.

Anonymkode: 066b1...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 20.35):

Mer protein før på dagen hjelper i alle fall meg. Jeg ligger i kaloriunderskudd, men passer på at det jeg spiser er proteinrikt. 

Hvis suget likevel er der kan det hende at du faktisk er litt sulten likevel. Da kan det hjelpe med et LITE måltid, f.eks en brødskive eller et knekkebrød med et sunt pålegg. Det er uansett bedre å spise litt mat enn å overspise på godteri og snacks. 

Anonymkode: c1641...662

Det er det jeg håper litt på, at mer protein skal hjelpe selv om jeg forsåvidt ikke alltid er sulten når jeg går på "raid" :P Har en avtale med meg selv om hvis jeg faktisk er direkte sulten, så spiser jeg et lite måltid, heller enn å småsnackse på noe/sprekke.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva spiser du faktisk tidligere på dagen? 

Anonymkode: 33c93...357

Frokost er 95% av tiden gresk yoghurt/skyr med havregryn, frømix, nøtter og banan. Jeg elsker yoghurt:D

Lunsj: Alt for ofte knekkebrød med leverpostei eller makrell + en frukt, varierer med reke/kyllingsalat. Har også ofte middagsrester med. Så blir det en gang i blant tunfisksalat, eller bananpannekaker med kesam/cottage cheese og bær/frukt

Middag: Jeg spiser mye bønner, linser, kikerter, quinoa, bulgur, litt ris og potet. Mest hvitt kjøtt, mer rødt kjøtt/kjøttdeig i helgene. Fisk to ganger i uka, mannen er ikke så glad i det så dessverre ikke så mye ren fisk(men vi eksperimenterer med diverse oppskrifter), mer fiskekaker, fiskegrategn, panert fisk osv.

Kvelds: I gode perioder blir det cottage cheese/kesam/yoghurt og frukt, kanskje bananpannekake eller en brødskive og noe grønt. I dårlige perioder har jeg lyst til å spise alt jeg kommer over :fnise:

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Om du vet at distraksjon ikke fungere og det er mer enn type emosjonell sult og ikke fysisk sunt ville jeg prøvd å ha noe litt sunnere i hus som du kan tillate deg å spise. 

Eks i fra mitt hus :)

Frosne druer 

Maiskaker med en tynt lagt peanøttsmør og skivet jordbær 

Et par dadler fylt med 1/2 ss peanøttsmør og en dryss havsalt (oppbevart i fryseren og gir litt over 200 kalorier)

Saftis

Anonymkode: 2b27c...3fe

Jeg tror nok også den er emosjonell, men gudene vite HVA jeg føler. Har ikke peiling! Men jeg har litt dårlig kontakt med følelsene mine... heh. Saftis har jeg faktisk, men det er også noe jeg bare klarer å holde meg til i gode perioder. Kan ha alle mulige gode alternativer, men får helt tunnellsyn.

c_buk skrev (11 timer siden):

Hvor mye veier du, hvor mye trener du og hvor mange gram proteiner får du i deg per dag?

Jeg er 68-69kg nå, 170cm høy. Jeg er ikke kjempeflink å være konsekvent med trening så går opp og ned i perioder, men jeg prøver å sette en slags minimum på to ganger i uka, gå en tur i raskt tempo, sykle en times tid(stasjonær), HIIT hjemme på matte, 30-40 min. Tenker det er bedre jeg er konsekvent med de to dagen enn at jeg prøver med 3-4 ganger i uka jeg ikke klarer å holde.

Usikker på hvor mye proteiner jeg får i meg, men spiser jo kjøtt/fisk i en eller annen form stort sett hver dag, så får jeg vel litt mer via tilbehøret.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke ha det i hus. Det er ingen som trenger det (ikke de du bor med heller). Unger trenger aldri å ha slikt tilgjengelig, man kan kjøpe inn kun en begrenset mengde lørdag. Og partner kan man faktisk snakke med og si at dette må til, jeg kan ikke ha slikt, en god partner vil jo selvsagt støtte det og heller ta seg en sjokolade på jobb elns. 

Har ikke unger, her er det mannen som har skikkelig sweettooth og han er en sånn som kan "spise hva han vil." Men har han IBS så tror ikke han tar opp alt han putter i seg. Vil liksom ikke nekte ham noe fordi jeg ikke klarer å la være :klaske:

Anyway; akkurat nå har vi ekstra mye liggende fordi vi nettopp har hatt selskap og overnattingsgjester, og ingen av de ville ta med seg noe. Så nå "brenner jeg inne" med masse snacks...

Har klart å la være så langt i kveld, spist en bananpannekake og en kiwi:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er det jeg håper litt på, at mer protein skal hjelpe selv om jeg forsåvidt ikke alltid er sulten når jeg går på "raid" :P Har en avtale med meg selv om hvis jeg faktisk er direkte sulten, så spiser jeg et lite måltid, heller enn å småsnackse på noe/sprekke.

Frokost er 95% av tiden gresk yoghurt/skyr med havregryn, frømix, nøtter og banan. Jeg elsker yoghurt:D

Lunsj: Alt for ofte knekkebrød med leverpostei eller makrell + en frukt, varierer med reke/kyllingsalat. Har også ofte middagsrester med. Så blir det en gang i blant tunfisksalat, eller bananpannekaker med kesam/cottage cheese og bær/frukt

Middag: Jeg spiser mye bønner, linser, kikerter, quinoa, bulgur, litt ris og potet. Mest hvitt kjøtt, mer rødt kjøtt/kjøttdeig i helgene. Fisk to ganger i uka, mannen er ikke så glad i det så dessverre ikke så mye ren fisk(men vi eksperimenterer med diverse oppskrifter), mer fiskekaker, fiskegrategn, panert fisk osv.

Kvelds: I gode perioder blir det cottage cheese/kesam/yoghurt og frukt, kanskje bananpannekake eller en brødskive og noe grønt. I dårlige perioder har jeg lyst til å spise alt jeg kommer over :fnise:

Jeg tror nok også den er emosjonell, men gudene vite HVA jeg føler. Har ikke peiling! Men jeg har litt dårlig kontakt med følelsene mine... heh. Saftis har jeg faktisk, men det er også noe jeg bare klarer å holde meg til i gode perioder. Kan ha alle mulige gode alternativer, men får helt tunnellsyn.

Jeg er 68-69kg nå, 170cm høy. Jeg er ikke kjempeflink å være konsekvent med trening så går opp og ned i perioder, men jeg prøver å sette en slags minimum på to ganger i uka, gå en tur i raskt tempo, sykle en times tid(stasjonær), HIIT hjemme på matte, 30-40 min. Tenker det er bedre jeg er konsekvent med de to dagen enn at jeg prøver med 3-4 ganger i uka jeg ikke klarer å holde.

Usikker på hvor mye proteiner jeg får i meg, men spiser jo kjøtt/fisk i en eller annen form stort sett hver dag, så får jeg vel litt mer via tilbehøret.

Har ikke unger, her er det mannen som har skikkelig sweettooth og han er en sånn som kan "spise hva han vil." Men har han IBS så tror ikke han tar opp alt han putter i seg. Vil liksom ikke nekte ham noe fordi jeg ikke klarer å la være :klaske:

Anyway; akkurat nå har vi ekstra mye liggende fordi vi nettopp har hatt selskap og overnattingsgjester, og ingen av de ville ta med seg noe. Så nå "brenner jeg inne" med masse snacks...

Jeg vokste opp i et hjem med dårlig råd, så det med å brenne inne med mat og snacks kjente jeg godt på kroppen! 

Vi har samme høyde og vekt, forresten. Jeg begynte å logge hva jeg spiser og fant etter noen uker ut at de dagene der jeg har inntatt godt med proteiner og veldig lite salt i kosten, går kveldene bedre. Spiser jeg litt for mye salt og lite protein så er kveldene tøffe. En bekjent av meg gjorde det samme og hun fant ut at hennes problem er sukker. Hvis hun spiser litt sukker så vil hun ha mer. Hennes vilje og godtesug tåler salt veldig mye bedre enn meg. 

Moralen er at alle har sine triggere og sine behov (sånn utenom det man grovt trenger av næring). Noen kan spise godt med brød så lenge de er innenfor dagsbehovet og andre sliter med at de ender med å spise mer av alt av gjærbakst uansett hvor grovt. 

I tillegg har jeg funnet ut at ved å logge absolutt alt jeg spiser i en periode med kjøklenvekta på benken, så blir jeg på en måte stilt til veggs med valg og mengder og velger klokere nettopp fordi det logges. 

Så matdagbok/app bruker jeg hver gang favoritt jeansen blir trang. 

Og du, de restene - det hjalp meg å tenke at det koster litt følelser å kaste det i matavfallet og se det bortkastet, men det koster mer i trening og vektøkning. Så her går ting på fuglebrettet eller i søpla med grei samvittighet (grei, ikke god). Også har jeg blitt veldig flink til å sende rester med gjestene hjem. 😅

Anonymkode: dc7b3...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du nekter han ingenting, handler kun om å ta gode valg. Han kan spise det på jobb eller når du ikke er hjemme. En god partner vil jo faktisk støtte deg i dette 100%. Ta en prat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...