AnonymBruker Skrevet 18. februar #1 Del Skrevet 18. februar Vi skal gifte oss til høsten, og jeg er usikker på om jeg bør ha en ektepakt. Vi eier et hus sammen 50/50 og har et felles barn. Jeg har et eldre barn fra før + en leilighet jeg leier ut (kjøpt tre år før vi ble sammen). Trenger jeg da ektepakt, eller vil leiligheten uansett holdes utenfor siden jeg kjøpte den lenge før vi ble sammen? Anonymkode: b5c89...7dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #2 Del Skrevet 18. februar Når man gifter seg så blir alt man eier og har felles, og om det da skulle bli en skilsmisse i fremtiden (noe man selvfølgelig ikke håper på) vil da leiligheten også bli delt. Ønsker du at den skal være din, med tanke på ditt andre barn f.eks. ville jeg inngått en ektepakt. Finner man ut etterpå at man ønsker å dele ting likt der også kan man heller gjøre det senere. Ha en dialog med din fremtidige mann om dine tanker knyttet til dette. Mange som inngår ektepakt for å ha det på det rene. Anonymkode: 50b8a...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #3 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Når man gifter seg så blir alt man eier og har felles, og om det da skulle bli en skilsmisse i fremtiden (noe man selvfølgelig ikke håper på) vil da leiligheten også bli delt. Ønsker du at den skal være din, med tanke på ditt andre barn f.eks. ville jeg inngått en ektepakt. Finner man ut etterpå at man ønsker å dele ting likt der også kan man heller gjøre det senere. Ha en dialog med din fremtidige mann om dine tanker knyttet til dette. Mange som inngår ektepakt for å ha det på det rene. Anonymkode: 50b8a...750 Tøv, det man tar med inn i ekteskapet skal man også ta med ut. Det er kun verdier ervervet I ekteskapet som er felleseie! Anonymkode: 4a41a...254 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #4 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Når man gifter seg så blir alt man eier og har felles, og om det da skulle bli en skilsmisse i fremtiden (noe man selvfølgelig ikke håper på) vil da leiligheten også bli delt. Ønsker du at den skal være din, med tanke på ditt andre barn f.eks. ville jeg inngått en ektepakt. Finner man ut etterpå at man ønsker å dele ting likt der også kan man heller gjøre det senere. Ha en dialog med din fremtidige mann om dine tanker knyttet til dette. Mange som inngår ektepakt for å ha det på det rene. Anonymkode: 50b8a...750 Hvorfor svarer du når du ikke har peiling? Verdier du hadde før ekteskapet forblir dine ved skilsmisse. Det er verdier skapt i løpet av ekteskapet som deles. Unntatt arv, det man man også skjevdele såfremt man klarer å spore det. Anonymkode: 4f226...968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #5 Del Skrevet 18. februar Vi ordnet ektepakt. Glad for det etter at vi skilte oss Anonymkode: 8614a...e78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #6 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 23.56): Tøv, det man tar med inn i ekteskapet skal man også ta med ut. Det er kun verdier ervervet I ekteskapet som er felleseie! Anonymkode: 4a41a...254 Jeg har opplevd at noen jeg kjenner tenkte slik, og så dukket det opp skilsmisse, noe som ble veldig stygt. Det gikk da masse ressurser til advokat for at parten som eide boligen skulle få beholde den, og endte med å tape masse penger. Han måtte kjøpe ut ekskona, litt mindre enn halve, men fremdeles mer enn hva det kunne vært med en ektepakt. Andre derimot har derfor valgt å skrive ektepakt slik at det står svart på hvitt. At det ikke er gråsoner her og der om hva som er ditt og hva som er felles. Anonymkode: 50b8a...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #7 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har opplevd at noen jeg kjenner tenkte slik, og så dukket det opp skilsmisse, noe som ble veldig stygt. Det gikk da masse ressurser til advokat for at parten som eide boligen skulle få beholde den, og endte med å tape masse penger. Han måtte kjøpe ut ekskona, litt mindre enn halve, men fremdeles mer enn hva det kunne vært med en ektepakt. Andre derimot har derfor valgt å skrive ektepakt slik at det står svart på hvitt. At det ikke er gråsoner her og der om hva som er ditt og hva som er felles. Anonymkode: 50b8a...750 Enig i dette. Skjevdelingskrav kan det bli mye krangel om, selv når de fremstår åpenbare. Særeie er tryggere, og arv og det man har med inn i ekteskapet er ikke automatisk særeie. Anonymkode: f1ecf...b17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #8 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 23.56): Tøv, det man tar med inn i ekteskapet skal man også ta med ut. Det er kun verdier ervervet I ekteskapet som er felleseie! Anonymkode: 4a41a...254 Fortsatt litt feil. Dersom man ikke oppretter særeie, inngår alt i felleseiet. Det skal/kan fortsatt skjevdeles ved skilsmisse. Ved dødsfall skal særeie skiftes, mens gjenlevende kan sitte med felleseiet i uskiftet bo. Hvorvidt dere trenger ektepakt må dere vurdere selv. Det viktigste er å forstå hva som skjer ved skilsmisse og dødsfall, og hvordan ulike valg påvirker utfallet. Anonymkode: 861b3...0ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #9 Del Skrevet 23. februar Jeg ville vurdert å ha en ektepakt når du vet du har en dyr eiendel du vil ha særeie på. Og særlig når det også er særkullsbarn i bildet. Anonymkode: 7ad81...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå