Gå til innhold

Er DU autist eller har DU autisme?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Verden er designet for neurotypiske. Det hadde definitivt vært lettere å eksistere i en verden som inkluderer folk som er annerledes. Hovedgrunnen til at det er vanskelig å være autist, er fordi det ikke er noe sted det er greit å være det. Man er forventet å te seg på den måten de neurotypiske har bestemt at er greit.

Det finnes ingen kur for autisme. Det ville endret absolutt alt som gjør at du er den du er. Det ville betydd at jeg ikke lenger stiller spørsmål ved ting de fleste ikke gjør, og ikke ser sammenhenger der de fleste ikke gjør det, og slike ting. 

Anonymkode: 0f295...3d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Pipaluk skrev (På 17.2.2024 den 19.45):

Høres mer ut som en angstlidelse enn autisme slik du beskriver det. 

Har du klart å gjennomføre utdanning? Har du noen sosiale relasjoner?

Neida det der høres ut som autisme det, autisme er ikke bare en diagnose men faktisk en helt annerledes hjerne og sansene er kraftig forsterket.

Anonymkode: 71503...d43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har autisme ja, men er høytfungerende med minimal bry i hverdagen. Ikke maskerer jeg heller, som mange på spekteret føler for å gjøre. Jeg ser på det som svakt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 20.30):

Jeg er mest sannsynlig på spekteret. Er ikke utredet, men er ganske sikker - og det er også nærmeste familie, hvorav en er psykolog som jobber innen feltet. Når jeg snakker med mannen min omtaler jeg meg selv som autist eller asberger.

Jeg er såkalt høytfungerende, har mann, jobb, egen bolig, høy iq osv. Men jeg strever med det sosiale. Klarer ikke å beholde venner, sliter med et eller annet i forbindelse med sosiale koder. Jeg er også veldig rigid, har regler og rutiner som må følges, sliter litt med mat (kan ikke spise noe med feil konsistens, eller enkelte matvarer alene - paprika på brød med ost er godt, en paprikabit alene er uspiselig), og er generelt kroppslig klønete. Jeg snubler i egne bein, har dårlig balanse, lav muskeltone og ofte litt rar kroppsholdning. Jeg blir ofte sammenlignet med Sheldon Cooper.
 

Jeg ser på det å være på spekteret som både en gave og noe dumt. Det er litt dumt at jeg tydeligvis mangler noe andre har, men samtidig har jeg jo aldri kjent noe annet. Det er en gave at jeg har utrolig god hukommelse og evne til organisering og planlegging.

Anonymkode: 312a1...a10

Dette bekrefter bare at det ikke er rom for å være litt annerledes i dag. Det er ikke akkurat unormalt å skille seg ut i mengden. Heller ikke kløne med sosiale koder og relasjoner. Men i dag er det ingen aksept for å være annerledes uten at det skal kunne plasseres i en bås.

Føler alt som er annerledes ved et menneske skal plasseres i autismespekteret i dag.. Begynte å tro det om meg selv også siden jeg ikke fungerte i forhold og ikke ønsket barn. Heller ikke har klart å ha nære venner. Ble utestengt på barneskolen av samme grunn. Og trakk meg selv vekk på ungdomskolen og vgs.

Ja det var sært. Og ja jeg er sær. Det betyr ikke at jeg er autist for det. Alle mennesketyper som skiller seg ut trenger ikke nødvendigvis handle om en diagnose.

Anonymkode: 27671...c26

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 17.2.2024 den 20.36):

På folkemunne. Men ingen får diagnosen nå. Da heter det ASD

Feil. F84.5 Asperger syndrom er fremdeles en diagnose i ICD-10. Det er vel i ICD-11 den fjernes? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 2.34):

Man er autist, man har ikke autisme, autisme er ikke noe du bærer med deg.

Se her:

Vær stolt av den du er. Å være nevrodivigent er ikke en feil det er bare en variasjon ❤️

Anonymkode: 71503...d43

Jeg ble feildiagnostisert med Asperger som barn, og du har rett: Med en slik diagnose blir man "stemplet". Folk ser på deg som om du er diagnosen din. For meg var dette helt grusomt. Nå var diagnosen min feil, men i alle årene jeg hadde diagnosen på papiret så ville jeg være meg, ikke "hun med Asperger". Opplevde å bli stemplet og at "jeg ble diagnosen min", noe som var veldig skadelig for selvfølelsen min. Som om jeg ble frastjålet muligheten til å være meg, jeg ble bare redusert til en diagnose. 

Noen kan kanskje ønske å bli kalt "autist", mens andre ikke ønsker å bli definert utifra diagnosen sin. Jeg var den som absolutt ikke ønsket en slik merkelapp. Tenker man må respektere begge deler. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å se på det som at jeg har autisme, fordi jeg er mer enn en diagnose. Jeg tenker for min del at det er en forstyrrelse, jeg lider ikke, men mange ting forstyrrer hverdagen. Føler meg ofte annerledes, at jeg aldri helt klarer å passe inn, men kanskje det er ok.

Ville uansett tatt en behandling for å bli kvitt det om jeg kunne. Definitivt ikke noe gøy å leve med autisme, ville krøllet den til en liten ball og kastet den bort hvis det var en mulighet.

Boikotter ikke autisme-dagen, jeg bare følger ikke med på når den er. Visste heller ikke det fantes før nå.

Anonymkode: 3d182...46c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (1 time siden):

Jeg ble feildiagnostisert med Asperger som barn, og du har rett: Med en slik diagnose blir man "stemplet". Folk ser på deg som om du er diagnosen din. For meg var dette helt grusomt. Nå var diagnosen min feil, men i alle årene jeg hadde diagnosen på papiret så ville jeg være meg, ikke "hun med Asperger". Opplevde å bli stemplet og at "jeg ble diagnosen min", noe som var veldig skadelig for selvfølelsen min. Som om jeg ble frastjålet muligheten til å være meg, jeg ble bare redusert til en diagnose. 

Noen kan kanskje ønske å bli kalt "autist", mens andre ikke ønsker å bli definert utifra diagnosen sin. Jeg var den som absolutt ikke ønsket en slik merkelapp. Tenker man må respektere begge deler. 

Skjønner hva du mener og jeg kjenner autister som har erfart liknende

Endret av Martelè
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke relevant for meg, men man er IKKE sykdommen sin. Man har en diagnose, som ikke definerer en.
DU har autisme. DU har demens.  DU er ikke dement. 
 

Hilsen, snart lege. 

Anonymkode: ab0d8...a36

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martelè skrev (5 timer siden):

Har autisme ja, men er høytfungerende med minimal bry i hverdagen. Ikke maskerer jeg heller, som mange på spekteret føler for å gjøre. Jeg ser på det som svakt

Hvorfor mener du det er svakt?

Er du ung? Jeg har ikke visst om autismen og kjempet hele livet for å klare det som er forventet. Kjempet for å få til det samme som alle andre og det har vært kjempetøft. For å oppnå det jeg har greid, å fungere på et slags vis, så har jeg maskert. Ville det vært en sterkere av meg å gi opp da? Det er så woke å tenke at alle andre må tilpasse seg meg. Sånn var det ikke i samfunnet før. Da måtte du maskere. Hadde aldri kommet meg gjennom utdannelse og fått jobb uten å gjøre det. 

Anonymkode: 78fdb...825

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvorfor mener du det er svakt?

Er du ung? Jeg har ikke visst om autismen og kjempet hele livet for å klare det som er forventet. Kjempet for å få til det samme som alle andre og det har vært kjempetøft. For å oppnå det jeg har greid, å fungere på et slags vis, så har jeg maskert. Ville det vært en sterkere av meg å gi opp da? Det er så woke å tenke at alle andre må tilpasse seg meg. Sånn var det ikke i samfunnet før. Da måtte du maskere. Hadde aldri kommet meg gjennom utdannelse og fått jobb uten å gjøre det. 

Anonymkode: 78fdb...825

Jeg anser det som en svakhet fordi en ikke tør å være seg selv. Mao en søker heller aksept.
Av egen erfaring er ikke det bra. Overhodet ikke. Så det sluttet jeg med i 2012 og har vært mitt sanne jeg siden da.
Litt usikker på om du forstår forskjellen på maskering og tilpassing, som er helt forskjellige saker.
Du kan gi meg din definisjon på maskering så tar vi det derfra

Jeg er 30 år forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (6 timer siden):

Feil. F84.5 Asperger syndrom er fremdeles en diagnose i ICD-10. Det er vel i ICD-11 den fjernes? 

Da har jeg lært noe nytt:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (På 17.2.2024 den 23.35):

Slik jeg tolker spørsmålet i HI er det om man skal bruke diagnoser som om det er noe man er eller noe man har. Jeg tror at vi nå har gått vekk fra «er» til «har» . Du er ikke diagnosen din, du er et menneske som har autisme. Før sa vi «diabetiker», «autist», etc. .Jeg mener det korrekte og mest respektfulle er å si at NN har autisme, NN har diabetes etc.

Jeg mener man er autist/nevrodivergent, på samme måte som at man er venstrehendt. Begge deler er utenfor normalen, men er ikke noen sykdom. Hjernen er bare koblet annerledes, og gjør at man fungerer annerledes. Diabetes er en sykdom som medisineres, autisme er ikke en sykdom. Men på samme måte som at det er teit å definere folk som "hun venstrehendte", så er det også teit å definere folk som "hun autisten". Man er så mye mer enn autist.

Anonymkode: f2af3...a51

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (På 17.2.2024 den 20.36):

På folkemunne. Men ingen får diagnosen nå. Da heter det ASD

Min datter fikk diagnosen F84,5 Asperger syndrom på papiret etter utredning av Bup for under ett år siden. Så det brukes.

 

Anonymkode: cd6e6...cca

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martelè skrev (1 time siden):

Jeg anser det som en svakhet fordi en ikke tør å være seg selv. Mao en søker heller aksept.
Av egen erfaring er ikke det bra. Overhodet ikke. Så det sluttet jeg med i 2012 og har vært mitt sanne jeg siden da.
Litt usikker på om du forstår forskjellen på maskering og tilpassing, som er helt forskjellige saker.
Du kan gi meg din definisjon på maskering så tar vi det derfra

Jeg er 30 år forresten

Mange autister vet jo ikke at de er autister før langt opp i alder, og finner ut i voksen alder at det de har trodd var normal måte å manøvrere sosialt på, kalles maskering og ikke er noe alle gjør. Jeg har alltid studert og observert andre mennesker for å lære hvordan man skal oppføre seg og hvordan man skal snakke i ulike situasjoner, ned til minste detalj. Dette trodde jeg var noe alle gjorde, men det har jeg jo lært i voksen alder ikke er normal adferd. I hvert fall ikke helt opp i voksen alder. :P
Jeg har begynt å maskere mindre, men gammel vane er vond å vende. Det er heller ikke så enkelt å finne seg selv på nytt.

Jeg vil ikke påstå det er svakt å maskere. Det krever enormt mye energi og man er konstant på i en hver sosial setting, så jeg vil heller si det er imponerende av de som klarer å "lure" omgivelsene. Det som er synd er jo at man skal være nødt til å leke normal for å bli godtatt og respektert fullt ut av nevrotypikere.

Anonymkode: f2af3...a51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke relevant for meg, men man er IKKE sykdommen sin. Man har en diagnose, som ikke definerer en.
DU har autisme. DU har demens.  DU er ikke dement. 
 

Hilsen, snart lege. 

Anonymkode: ab0d8...a36

Hei "snart lege".

Autisme er ikke en sykdom. Skal du bli lege på ordentlig så burde du vite det. 

"Har autisme": Denne formuleringen er ofte foretrukket i medisinske og kliniske sammenhenger. Den setter personen først og tilstanden som noe de har, ikke noe som definerer dem fullt ut. Dette kalles ofte "person-first language".

"Er autistisk": Mange i autisme-samfunnet foretrekker denne formuleringen fordi den anerkjenner at autisme er en integrert del av hvem de er, ikke bare noe de "har". Dette kalles "identity-first language".

Begge uttrykkene er aksepterte, men det er viktig å respektere hvordan den enkelte ønsker å bli omtalt. Hvis du er usikker, er det best å spørre personen direkte hva de foretrekker.

Datteren min har gått fra "har" til "er" fordi hun lærte å leve med seg selv som autist, tidligere ville hun ikke defineres av autismen, men nå når hun har blitt voksen så mener hun at hun "er" autist og det er henne. Det fikk henne til å omfavne hvem hun er på en annen måte. 

Anonymkode: cd027...63b

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min datter fikk diagnosen F84,5 Asperger syndrom på papiret etter utredning av Bup for under ett år siden. Så det brukes.

 

Anonymkode: cd6e6...cca

Er det noen med høytfungerende autisme som ikke får asperger diagnose men autismespekterforstyrrelse? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier både at jeg er autistisk og har autisme. Gidder ikke å blir krenket over ordbruken angående dette her. 
 

Autisme er en utviklingsforstyrrelse og ser derfor på det som en forstyrrelse. 
 

Vet ikke om jeg ville bli kvitt autismen hvis jeg kunne. Noen ganger så skulle jeg gjerne vært «normal», men av og til så liker jeg hvor annerledes man tenker☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt som jeg har kommet i undersøkelsene viser det at jeg mest sannsynlig har autisme. 

Det er pågodt og vondt. Det positive er at jeg er en god problemløser som kan se Alternative løsninger og jeg er ganske god på å "se inn i fremtiden". 

Det negative er å utrykke ting muntlig er et mareritt for meg. Jeg vet hva jeg vil frem til, men med mindre jeg har forberedt meg i timesvis kommer det bare feil ut. 

Anonymkode: b4e4c...e8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Så langt som jeg har kommet i undersøkelsene viser det at jeg mest sannsynlig har autisme. 

Er du under utredning? Isåfall lykke til!😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...