Gå til innhold

Forhold med en som hadde eks med Downs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lol! Da er du å skraper på bunnen av hva man kan finne seg. Sier jo litt om deg også om det er dette du må vurdere 😂

Anonymkode: 06ca8...81e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig ikke. Vedkommende er en overgriper. 

Anonymkode: a56d1...1c1

Vedkommende er ikke en overgriper nei..  Det finnes mange forskjellige grader av Downs syndrom. De med Downs kan få barn, gifte seg etc på lik linje som andre..

Så lenge personen med Downs syndrom er i stand til å ta sine egne avgjørelser og lever et selvstendig liv uten å ha medverge etc er det helt lovlig. 

Anonymkode: b8119...28f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (1 time siden):

Noen er høyfunksjonelle? Er det ikke forskjell i grader? Fasd-syndrom, X-fragrilt syndrom, Down etc? Det er en gruppe som har fått barn i denne gruppen? Selv om det er arvelig. Det er vel fordi de vet at det kan fungere med tilrettelegging og diverse da. Noen av dem får plutselige utbrudd som er litt sånn tourettes syndrom?

Hva er årsaken? Er det alkohol under svangerskap eller røyking av hasj? Det viktigste er vel at de trives i livene sine, de har jo ikke gjort noe galt. 

Jeg tenker det er flott, jeg. At forskjellige folk finner hverandre, og også lever side om side med andre mennesker i samme by etc., uten at det er problematisk, så lenge de ikke hindrer andre, som vil bo og jobbe i samme by, skjønner grensesetting, og det gjør vel de fleste uansett hva som henger ved en.

Downs syndrom er et egent syndrom det heter TRISOMI 21. En person med Downs syndrom har et ekstra kromosom 21, slik at denne personen har tre i stedet for to kromosom 21.

Anonymkode: 312e2...d56

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (1 time siden):

Noen er høyfunksjonelle? Er det ikke forskjell i grader? Fasd-syndrom, X-fragrilt syndrom, Down etc? Det er en gruppe som har fått barn i denne gruppen? Selv om det er arvelig. Det er vel fordi de vet at det kan fungere med tilrettelegging og diverse da. Noen av dem får plutselige utbrudd som er litt sånn tourettes syndrom?

Hva er årsaken? Er det alkohol under svangerskap eller røyking av hasj? Det viktigste er vel at de trives i livene sine, de har jo ikke gjort noe galt. 

Jeg tenker det er flott, jeg. At forskjellige folk finner hverandre, og også lever side om side med andre mennesker i samme by etc., uten at det er problematisk, så lenge de ikke hindrer andre, som vil bo og jobbe i samme by, skjønner grensesetting, og det gjør vel de fleste uansett hva som henger ved en.

X-fragil Syndrom (FXS) er et syndrom som skyldes et avvik på x-kromosomet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (2 timer siden):

FASDs- Syndrom er et helt annet syndrom som skyldes at foreldrene har drukket mye alkohol i svangerskapet og gitt barnet SKADER.  FAS er betegnelsen på den alvorligste alkoholrelaterte tilstanden hvor fosteret har forandret utseende, er veksthemmet og har påvisbar hjerneskade. 
På norsk Føtalt alkoholsyndrom, på engelsk Fetal alcohol spectrum disorders.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir litt som å finne en yngre partner, en som stemmer noe som ikke er fornuftig osv. De fleste har datet slike. Derfor spør jeg alltid om fortiden. Ikke verre å bli sammen med en med downs syndrom enn å ha sex med en man ikke engang vet om er klimafornekter

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du mener å ”unormale” ikke har rettighet å være sammen med ”normale” og i så fall, hvor drar vi streken?

Anonymkode: 095d1...a9b

Streken er vel der legen har satt en diagnose. Hvor vanskelig er det å skjønne..

Anonymkode: a509b...abc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en studiekamerat en gang med samboer som jeg tror hadde downs. Hun var nok høyfunksjonell. Men hadde de karakteristiske øynene og snakket ikke helt «rent». Studiekameraten min var veldig hyggelig, men må innrømme at jeg var litt skeptisk til han pga dette. Han var veldig kjekk også, så det var ikke at han hadde dårlig sjans på damer heller. Kan jo selvsagt hende de hadde et fint og likestilt forhold, og at jeg bare var fordomsfull.

Anonymkode: d1681...73e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte Google dette, jeg nå. Leser at de med Downs er mentalt tilbakestående. I beste fall en mild variant. Det blir altså som å være i et forhold med et barn. I beste fall en 7-klassing. Om eksen hadde sex med henne vil jo det være voldtekt!

Anonymkode: aa2a7...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Streken er vel der legen har satt en diagnose. Hvor vanskelig er det å skjønne..

Anonymkode: a509b...abc

Mange med lavere iq har ikke diagnose. 

Anonymkode: ab79a...743

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsomt, men ikke utenkelig. Downs mosaikk er ikke nødvendigvis et stort problem.

Anonymkode: db203...49f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har ikke de ofte egne DNA-miljøer, som gjør at de treffer folk med samme problematikk og tilretteleggingsbehov? Det er jo helt supert! Det er jo helt fantastisk hva som er i gang, hvor langt de har kommet på den fronten! 

De kan gjøre masse som alle andre kan, gå på Yoga, på gourmet-restauranter, spille håndball, kjøre bil, dra på hyttetur etc.

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei faen heller, det er helt uaktuelt. Han må jo være veldig enkel selv! 

Anonymkode: 64bdc...040

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang keen på en mann (22) når jeg var 17. Vi var ledere på en leir sammen. Han var veldig interessert. Så viste det seg at han hadde vært sammen med ei av jentene som deltok på leiren. Hun var 15. Da ble det uaktuelt for meg å date ham. 

Anonymkode: d3b81...d5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Mange med lavere iq har ikke diagnose. 

Har man IQ under 70 får man diagnosen «psykisk utviklingshemming», uansett om det er et syndrom som bakenforliggende årsak eller ei.

Anonymkode: 14cbf...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har man IQ under 70 får man diagnosen «psykisk utviklingshemming», uansett om det er et syndrom som bakenforliggende årsak eller ei.

Anonymkode: 14cbf...d30

Hvis man blir testet. Og det er mye rom for å ikke være kjempesmart lavt på 70-tallet. 

Naboen min før, jeg vet ikke akkurat hva slags diagnose hun har, men jeg så henne stadig blid og høygravid de årene jeg bodde der. Men aldri med et lite eller større barn. Det viste seg at hun rutinemessig mistet omsorgen for barna rett etter fødsel. Hun bodde ikke hjemme eller på institusjon. Hvis jeg ikke hadde fått vite om diagnosen pga disse barna - hun var åpen om at nei, omsorg kunne hun ikke ha - hadde jeg trodd hun bare ikke var skoleflink, for hun slet åpenbart med å resonnere og planlegge framtida. Men jeg ville ikke automatisk tenkt så lav iq. Kanskje de mennene hun lå med, heller ikke tenkte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...