Gå til innhold

Har private psykologer mer kompetanse?

Fremhevede innlegg

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

De private må jo faktisk gjøre en god jobb for å beholde kundene og få et godt rykte slik at de har et levebrød. Det gir vel ekstra motivasjon til å yte. Mitt inntrykk er at de brenner oftere for jobben, enn psykologene i det offentlige som blir nedlesset av papirarbeid og overdiagnostisering, og har pasienter uansett om de gjør en god, middels, eller bedriten jobb. 

Anonymkode: 95ce9...d6d

At man beholder pasienten trenger ikke bety at man gjør en god jobb. Man er jo bedre psykolog om pasienten blir frisk i løpet av kort tid og derfor avslutter behandlingen enn om  man beholder pasienten i evigheter fordi behandlingen ikke fungerer og pasienten aldri blir frisk. 

Mange pasienter synes det er mest behagelig med en psykolog som aldri utfordrer dem og kun jatter med dem. Man kan blir avhengig av all forståelsen man får fra en psykolog. Klart det er kjekt å ha en som alltid lytter til deg og som alltid tar tid side. Psykologen kan også være svært fornøyd med ordningen for hun får jo betalt for en svært lett jobb. 

Anonymkode: a4761...dca

• Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det vil jeg ikke si. Fikk litt hjelp privat og fikk diagnosen moderat depresjon. Psykologen ville avslutte etter en stund hvor jeg slet med å komme med ting til bordet, fordi hodet mitt var så utrolig kaos. Fikk så etter noen år hjelp på dps og fikk god utredning, hvor det dreide seg om kompleks traumatisering fra hele oppveksten. Det gikk raskt og riktig behandling ble iverksatt umiddelbart. Følte jeg fikk veldig god hjelp offentlig og føler for første gang siden barndommen at jeg ikke er håpløs og at jeg fortjener å leve 

Anonymkode: 91700...8f0

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De private har da også nettverk for å konsultere. 

Anonymkode: f9ce2...b99

Ikke alltid det er sånn nei 

Anonymkode: b9cf9...90b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hører stadig om flere som går fra offentlig til privat og opplever bedring betydeligere raskere. Er det slik at de sitter med mer kompetanse?

Anonymkode: 4f0e3...1cd

Det er vel fordi det er lettere å få plass hos private uten off.avtale.

• Liker 1
Skrevet

1. Rammer. Man er nedlesset med journalføring, koding, legeerklæringer, NAV, fastlege, pakkeforløp og veldig mye annet administrativt i det offentlige. Mindre tid til å faktisk hjelpe pasientene. Stort press på å skrive ut pasientene raskt pga. pågangen. De private har journalplikt og må følge retningslinjene til HDir, men har langt færre offisielle føringer.

2. Brukergruppe. På grunn av mengden som blir henvist, prioriteres ofte de som er langt sykere og har mer kompleks problematikk. De er vanskeligere å hjelpe (raskt). Psykologene i det private får skryt, men pasientene er også veldig ressurssterke og "lette" å hjelpe. Har du 1500 kroner til en psykologtime, har du sannsynligvis gode ressurser. 

3. Erfaring. De som vil bli spesialister må jobbe i det offentlige i 4 år, så de må jobbe her for å komme videre. Mange starter karrieren sin her og er mindre erfarne psykologer. Mitt inntrykk av spesialistene, er at de som er igjen er ildsjeler som har "holdt ut". Man blir derimot ekstremt dyktig etter noen år i det offentlige, på grunn av brukergruppen og den store mengden med undervisning og veiledning man får.

4. Arbeidsmengde og autonomi. Langt mer press i DPS, psykologer i det private kan styre hverdagen mer selv.

Anonymkode: cfe0a...ba3

• Nyttig 2
Skrevet

Dere får nå bare fortsette å snakke ned de private, håper dere får god hjelp i det offenlige.

Skrevet
Fountaine skrev (2 timer siden):

Man får vel ikke medisiner av privat psykolog?

Det er ikke psykologer som skriver ut medisiner, men psykiaterne 

Anonymkode: 79d77...267

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei.

Er nok grunner til det. 1: Folk går til psykolog for små filleting som fører til avslag hos DPS med god grunn. Eller 2: De får oftere og lengre timer, slik at antall timer blir det samme men på kortere tid. 

Anonymkode: e0b98...c9d

Du glemmer punkt 3., som nok er en av hovedårsakene. Nemlig ventelistene…

Skrevet
Fountaine skrev (2 timer siden):

Man får vel ikke medisiner av privat psykolog?

Du får ikke medisiner av offentlig psykolog heller.

Anonymkode: f8673...63f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, de er flinkere etter min erfaring.

Når noen velger på bruke 1500 kr på 45 minutter må det være verdt det, hver eneste gang. Det er det som gjør at man kommer tilbake, og anbefaler videre.

Har gått offentlig, og du kan jo gå vinter og vår med pjatt. Det hadde aldri fungert i det private, det er ingen villige til å betale for (ironisk nok betaler storsamfunnet for det i det offentlige.) 

Fikk utrettet mer hos privat på 3 måneder enn 10 år i offentlig. 

Jeg svidde av noen tusenlapper på et privat firma. Jeg synes ikke psykologen  var spesielt imøtekommende eller flink til å sette seg inn i min situasjon. Det virket som om hun tenkte at jeg var en "pain in the ass", og ønsket bare å prioritere pasienter med enklere problematikk. 

Om hun var privatpraktiserende og hun selv ble lønnet ut fra hvor mange klienter hun hadde, så er der godt mulig hun hadde lagt mer i det. 

For meg er det viktigste at psykologen er dyktig i sitt fagfelt. Det holder ikke å bare være hyggelig.   

Anonymkode: 426dc...124

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dere får nå bare fortsette å snakke ned de private, håper dere får god hjelp i det offenlige.

Jeg fikk veldig god hjelp i det offentlige, så klart, ellers ville jeg ikke forsvart det offentlige tilbudet.

Jeg har "snakket ned" de private i tråden, men jeg mener selvfølgelig ikke at det bare er negativt med å gå privat av den grunn! Tvert i mot. Vi har ulike erfaringer, det du har erfart er ikke mindre sant enn det jeg har erfart. Jeg er ikke uenig i de positive sidene som trekkes frem om det å gå privat, men jeg behøver jo ikke gjenta ting som allerede er sagt av andre.

Det er fint med ulike argumenter og perspektiver i diskusjonen, både for og imot, det er en bra ting at vi får belyst en sak fra flere sider.

Anonymkode: cf896...a81

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har fått lang og god hjelp i det offentlige. Kan ikke si det samme om det private. 

Anonymkode: e0b98...c9d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har gått til 4 forskjellige psykologer, den desidert beste, og i en helt egen liga, langt over de andre jobbet på DPS. Den dårligste var privat, han pratet jo mest om politikk med meg, og ekstremt lite om det vi skulle ta tak i, og jobbe med. 

Anonymkode: a7717...e5c

• Nyttig 1
Skrevet

Har også fått best hjelp i det offentlige. Beste psykiateren ever, livet mitt er tiden ganger bedre 

Anonymkode: b9cf9...90b

• Nyttig 1
Skrevet
On 2/16/2024 at 10:18 PM, AnonymBruker said:

At man beholder pasienten trenger ikke bety at man gjør en god jobb. Man er jo bedre psykolog om pasienten blir frisk i løpet av kort tid og derfor avslutter behandlingen enn om  man beholder pasienten i evigheter fordi behandlingen ikke fungerer og pasienten aldri blir frisk. 

Mange pasienter synes det er mest behagelig med en psykolog som aldri utfordrer dem og kun jatter med dem. Man kan bli avhengig av all forståelsen man får fra en psykolog. Klart det er kjekt å ha en som alltid lytter til deg og som alltid tar din side. Psykologen kan også være svært fornøyd med ordningen for hun får jo betalt for en svært lett jobb. 

Edit: Rettet skrivefeil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...