Gå til innhold

Har private psykologer mer kompetanse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hører stadig om flere som går fra offentlig til privat og opplever bedring betydeligere raskere. Er det slik at de sitter med mer kompetanse?

Anonymkode: 4f0e3...1cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Er nok grunner til det. 1: Folk går til psykolog for små filleting som fører til avslag hos DPS med god grunn. Eller 2: De får oftere og lengre timer, slik at antall timer blir det samme men på kortere tid. 

Anonymkode: e0b98...c9d

• Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei.

Er nok grunner til det. 1: Folk går til psykolog for små filleting som fører til avslag hos DPS med god grunn. Eller 2: De får oftere og lengre timer, slik at antall timer blir det samme men på kortere tid. 

Jeg snakker om de som har fått rett til hjelp og ikke de som har fått avslag :) Beklager jeg ikke nevnte det. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, men det er mindre skjemaer, papirarbeid, drøfting i grupper, evalueringer osv. i det private. Man kommer raskere i gang og det er bare mer effektivt. I hvert fall er det min erfaring. 

Anonymkode: f1211...d3b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg snakker om de som har fått rett til hjelp og ikke de som har fått avslag :) Beklager jeg ikke nevnte det. 

les punkt 2

• Liker 1
Skrevet

Ja, de er flinkere etter min erfaring.

Når noen velger på bruke 1500 kr på 45 minutter må det være verdt det, hver eneste gang. Det er det som gjør at man kommer tilbake, og anbefaler videre.

Har gått offentlig, og du kan jo gå vinter og vår med pjatt. Det hadde aldri fungert i det private, det er ingen villige til å betale for (ironisk nok betaler storsamfunnet for det i det offentlige.) 

Fikk utrettet mer hos privat på 3 måneder enn 10 år i offentlig. 

Anonymkode: f9ce2...b99

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei.

Nop. Meg, og de jeg kjenner, har alle kommet inn på DPS, men gått til privat fordi det offentlige ikke har hjulpet.  Timene er ikke lengre, så det samme antall timer er heller ikke likt. 

• Liker 3
Skrevet

Nei, der er gode og dårlige psykologer både i det offentlige og i det private, men der er flere uerfarne psykologer i opplæring;  det offentlige.

Anonymkode: 041b0...20e

Skrevet

Det er også mange psykologer fra DPS som jobber privat på siden. Eller som går fra DPS til å starte opp egen praksis etter de har fått god erfaring på DPS.

• Liker 1
Skrevet

Om du betaler 1500 kr timen er du kanskje også mer forberedt og aktiv selv også? Motiverer jo til å komme videre om du selv får regninga..

Anonymkode: 97a95...1bb

• Liker 2
Skrevet

De flinke offentlige tar ikke inn nye, de offentlige som ikke er så flinke tar inn, men der oppnår du liten bedring. Så svaret er ja, de private er bedre, generelt sett. 

Anonymkode: 303ae...fec

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, de er flinkere etter min erfaring.

Når noen velger på bruke 1500 kr på 45 minutter må det være verdt det, hver eneste gang. Det er det som gjør at man kommer tilbake, og anbefaler videre.

Har gått offentlig, og du kan jo gå vinter og vår med pjatt. Det hadde aldri fungert i det private, det er ingen villige til å betale for (ironisk nok betaler storsamfunnet for det i det offentlige.) 

Fikk utrettet mer hos privat på 3 måneder enn 10 år i offentlig. 

Mitt inntrykk er motsatt. Privat får man koseprat og lite resultater. Offentlig er mer rett på sak med effektiv behandling fordi de har begrenset med tid.

Anonymkode: cf896...a81

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Min (riktignok begrensede, men ikke helt irrelevante) erfaring er at offentlig er veldig opptatt av å få deg diagnostisert og ut så fort som mulig, mens private er mer opptatt av hva du trenger og ønsker.

Anonymkode: 4d87c...d0f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De private må jo faktisk gjøre en god jobb for å beholde kundene og få et godt rykte slik at de har et levebrød. Det gir vel ekstra motivasjon til å yte. Mitt inntrykk er at de brenner oftere for jobben, enn psykologene i det offentlige som blir nedlesset av papirarbeid og overdiagnostisering, og har pasienter uansett om de gjør en god, middels, eller bedriten jobb. 

Anonymkode: 95ce9...d6d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, men det er mindre skjemaer, papirarbeid, drøfting i grupper, evalueringer osv. i det private. Man kommer raskere i gang og det er bare mer effektivt. I hvert fall er det min erfaring. 

Anonymkode: f1211...d3b

Samtidig er vel disse tingene også ting som kan heve kvaliteten på timene? DPS-psykologen min har enkelte ganger sagt at hun har konsultert med spesialister for å vite hvordan hun burde håndtere situasjonen.  

Anonymkode: a4761...dca

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samtidig er vel disse tingene også ting som kan heve kvaliteten på timene? DPS-psykologen min har enkelte ganger sagt at hun har konsultert med spesialister for å vite hvordan hun burde håndtere situasjonen.  

Helt sant 

Anonymkode: b9cf9...90b

Skrevet

Dos jobber med de sykeste pasientene som regel. De som er rettighetsvurdert og behøver akutt og riktig behandling. De som kan gå privat er et priveligert sjikt av samfunnet og disse er på gruppenivå ikke like dårlige som dps-pasientene. Derfor er det mer spennende og givende å jobbe offentlig, sier min psykiater-venn. Her må man være på, skjerpet og oppdatert og man jobber i team. Han mener bestemt at de som trekker seg ut og starter privat oftere er umotiverte og slitne og starter privat for å verne seg selv ikke nødvendigvis med motivasjon om å være den beste terapeuten 

Anonymkode: b9cf9...90b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De private har da også nettverk for å konsultere. 

• Liker 1
Skrevet

Man får vel ikke medisiner av privat psykolog?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De private må jo faktisk gjøre en god jobb for å beholde kundene og få et godt rykte slik at de har et levebrød. Det gir vel ekstra motivasjon til å yte. Mitt inntrykk er at de brenner oftere for jobben, enn psykologene i det offentlige som blir nedlesset av papirarbeid og overdiagnostisering, og har pasienter uansett om de gjør en god, middels, eller bedriten jobb. 

Anonymkode: 95ce9...d6d

Private må ikke nødvendigvis gjøre noen god jobb for å beholde kunden, fordi kunden er ikke nødvendigvis noen krevende Karen som vet hva hun vil ha. De er kanskje hos psykolog/psykiater for første gang, er alvorlig syk og vet ikke vet hva som er rimelig å forvente. Ser det stadig i tråder her inne, folk som har gått flere år i privat behandling, ikke er de bedre og ikke har de lært en eneste teknikk.

Anonymkode: cf896...a81

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...