Gå til innhold

Har begynt å trene mye styrke for å bli større..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, Hos said:

Styrketrening og crossfit er treningsformer der man forbrenner svært mye kalorier. For muskelvekst er du nødt til å ha i deg langt mer proteiner enn du gjør nå. Gjerne 2-3 g per kilo kroppsvekt. Vær heller ikke redd for karbohydrater, det er med på å bygge opp igjen musklene etter trening. Skal du opp i størrelse med så mye trening, må du også spise mer av alt. Sliter du med å få i deg mye mat, er proteinshakes en god løsning, samt aminocarb før/under trening lurt for å få i deg mer karbohydrater.

Hilsen ei som er erfaren i styrketrening og trener for å bygge. 

Man forbrenner ikke så veldig mye kalorier på styrketrening nei. Men skal man bli større må man jo spise mer kalorier. 

Anonymkode: a225a...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man forbrenner ikke så veldig mye kalorier på styrketrening nei. Men skal man bli større må man jo spise mer kalorier. 

Kommer veldig an på hvordan man trener styrke selvsagt. Om du ikke pusher deg selv og kun trener styrke i 30 minutter gjør man så klart ikke det. Om du trener hard/intensiv styrke på 1-2 timer, så gjør du det :) klart man må spise mer kalorier om man vil opp i vekt, sier seg selv. 

Anonymkode: ba05b...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer veldig an på hvordan man trener styrke selvsagt. Om du ikke pusher deg selv og kun trener styrke i 30 minutter gjør man så klart ikke det. Om du trener hard/intensiv styrke på 1-2 timer, så gjør du det :) klart man må spise mer kalorier om man vil opp i vekt, sier seg selv. 

Anonymkode: ba05b...698

Alt er relativt, du forbrenner mer på å vaske gulvet enn å se tv liksom, men du kan likevel ikke si at gulvvask er en aktivitet som brenner mye kalorier. Sammenlignet mot cardio forbrenner ikke styrketrening så veldig mye. Hvis det å forbrenne kalorier under trening er viktig, finn på noe annet . Men man bør ikke trene for å forbrenne kalorier... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alt er relativt, du forbrenner mer på å vaske gulvet enn å se tv liksom, men du kan likevel ikke si at gulvvask er en aktivitet som brenner mye kalorier. Sammenlignet mot cardio forbrenner ikke styrketrening så veldig mye. Hvis det å forbrenne kalorier under trening er viktig, finn på noe annet . Men man bør ikke trene for å forbrenne kalorier... ;)

Feil. Cardio forbrenner kanskje mer kalorier der og da enn en ren styrkeøkt, selv om det ikke er altfor store forskjeller hvis du tar deg ut på en styrkeøkt og ikke bare pusler rundt. Men ved å trene styrke og øke muskelmassen din så forbrenner du kalorier igjennom hele dagen fordi musklene bygger seg opp igjen, og ikke kun de kaloriene du forbrenner akkurat på trening.

Så ved vektnedgang så er stengt talt styrketrening vel så bra om ikke bedre enn cardio. 

Endret av Blingblingtahei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blingblingtahei said:

Feil. Cardio forbrenner kanskje mer kalorier der og da enn en ren styrkeøkt, selv om det ikke er altfor store forskjeller hvis du tar deg ut på en styrkeøkt og ikke bare pusler rundt. Men ved å trene styrke og øke muskelmassen din så forbrenner du kalorier igjennom hele dagen fordi musklene bygger seg opp igjen, og ikke kun de kaloriene du forbrenner akkurat på trening.

Så ved vektnedgang så er stengt talt styrketrening vel så bra om ikke bedre enn cardio. 

Tja. 

Her må du nesten sette dette i en kontekst.

Hvor mye må du opp i muskelmasse for å forbrenne mer enn 3x løpeøkter i uka på en time?

Er ikke det å bygge muskler på et kalorunderskudd uoptimalt om målet er høyere muskelmasse pga. forbrenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså du kommer til å få veldig bra kropp av dette. De som er "store" har ofte mye fett på kroppen i tillegg til muskler. Hvis du ser nøye på sterke og muskuløse menn så har de ofte brede skuldre, men en smal ramme ellers. 

Anonymkode: 935fe...3f3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må bulke, spise mer en periode og legge på deg - tren tungt og færre reps, så cutte. Søk det opp

Anonymkode: 49dfa...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, Blingblingtahei said:

Nei, for den effekten av kalorier man brenner etter en styrkeøkt er faktisk ganske lav. Så denne effekten av kalorier forbrent av cardio vs styrketrening er inkludert kaloriene som brennes etter økten, og likevel brenner man mer ved kardio. Det er gamle myter du bærer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Ikke spis for sunt, spis hverdags kost, men mere av det, spiser familien toast og sjokolade melk til lørdags frokost så tar jeg 3 ikke 1 eller 2 samt og 1 liter sjokomelk, spiser du 2 never havregryn så gå opp til 4, hiv opp i banan, en stor skje med peanøttsmør , ha mandler som snack , spis en stor næringsrik middag, og ikke glem kveldsmat 🫠Jeg bygger som bare det, men spise variert og bra men ikke ut av boka sunt om det gir mening. Spis mat som du liker å spise, selv ligger jeg på 200-250 gram protein vekt på 105 kg.

Endret av Blåmonster
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, for den effekten av kalorier man brenner etter en styrkeøkt er faktisk ganske lav. Så denne effekten av kalorier forbrent av cardio vs styrketrening er inkludert kaloriene som brennes etter økten, og likevel brenner man mer ved kardio. Det er gamle myter du bærer på. 

CrossFit er gjerne cardio med belastning .. og de brenner faktisk ganske kurant. Når man trener tradisjonell styrke trening er det gjerne typ noen sekunder arbeidsett og 90 sec- 3 min pause mellom setts, CrossFit er kjør..kjør, var med på en time en gang må bare si WOW!

Men over tid så vil man få mere muskelmasse av styrketrening samt høyere hvileforbrenning som gir høyere daglig kaloribehov. 

Anonymkode: 5d0a8...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

As she said. 👆

-spise mye; mer av alt!

-trene mindre (sjeldnere); antar at crossfit er helkroppsøvelser på hver økt, så med mindre du du driver med splittprogram så får ikke muskelfibrene tid til å restituere og vokse (du bryter de ned) 

Anonymkode: aeccd...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.2.2024 den 20.48):

80 gram proteiner er ikke veldig mye når målet er muskelvekst. Hvor mye veier du? Hvor mye kalorier spiser du sånn ca. hver dag?

Du trener MYE crossfit. Er ikke det ganske mye høyintensitet og forbrenning av kalorier? 

Anonymkode: a3b0f...88f

Er 52 kilo pg 163 høy. Det blir 1,6 gram proteiner per kilo kroppsvekt. Er ikke det nok kanskje? Bør jeg øke til 2 g? 

Ts

Anonymkode: e450d...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 2/18/2024 at 8:24 AM, AnonymBruker said:

CrossFit er gjerne cardio med belastning .. og de brenner faktisk ganske kurant. Når man trener tradisjonell styrke trening er det gjerne typ noen sekunder arbeidsett og 90 sec- 3 min pause mellom setts, CrossFit er kjør..kjør, var med på en time en gang må bare si WOW!

Men over tid så vil man få mere muskelmasse av styrketrening samt høyere hvileforbrenning som gir høyere daglig kaloribehov. 

Anonymkode: 5d0a8...417

Ctossfit brenner mer kalorier enn styrketrening ja. 

Det er ikke veldig mye høyere hvileforbrenning man får med styrketrening, også der er det en beskjeden effekt, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ctossfit brenner mer kalorier enn styrketrening ja. 

Det er ikke veldig mye høyere hvileforbrenning man får med styrketrening, også der er det en beskjeden effekt, dessverre. 

Jo.. nå må jeg helt opp i 4000 kcal for å øke i velt, foreningen øker betydelig med muskelmassen. For 8 år siden ble jeg feit på 2400 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Blåmonster said:

Jo.. nå må jeg helt opp i 4000 kcal for å øke i velt, foreningen øker betydelig med muskelmassen. For 8 år siden ble jeg feit på 2400 kcal.

Ca 13 kalorier i økt hvileforbrenning per døgn per kilo med muskelmasse. For oss kvinner som ikke legger på oss så innmari mye med muskelmasse er effekten imponerende liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.2.2024 den 19.20):

Er 52 kilo pg 163 høy. Det blir 1,6 gram proteiner per kilo kroppsvekt. Er ikke det nok kanskje? Bør jeg øke til 2 g? 

Ts

Anonymkode: e450d...986

Jeg ser nok omtrent ut som deg nå, men har også vært godt trent på en del høyere vekt og fettprosent. Du må rett og slett spise mer om få større fettprosent for å se større ut. Selv foretrekker jeg å se tynn/slank og fit ut, men hver sin smak. 

Anonymkode: bd419...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...