AnonymBruker Skrevet 16. februar #61 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Meg over. Vil tipse om å trene på parkeringsplasser (der du vet det går en del hunder). Parker bilen din slik du kan bruke den som skjerming. Blir avstand for kort, trekker du med deg hunden bak bilen for ro-trening. Anonymkode: 67d85...77a Det var lurt - takk! Skal prøves 🤗 Ts Anonymkode: ed16d...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #62 Del Skrevet 16. februar Tabris skrev (1 minutt siden): Vel, "det må hun bare lære seg" hjelper ikke om valpen bare blir mer redd. Skal hun lære seg det, så må du legge opp treningen på en måte som gir henne gode erfaringer. Hvorvidt det med regnet var riktig må du nesten se frem til neste gang. Hvis hun fortsatt er like redd, eller reddere, så var det en negativ erfaring. I det eksemplet ville jeg sagt "Bra!" og kastet gode godbiter til henne med en gang regnet ga lyd. Kanskje også lekt med en leke og gjort noe som var gøy. Slik at lyden av regn ble assosisert med noe positivt (godbit/leke). Hun fikk masse skryt og kos. Ts Anonymkode: ed16d...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 16. februar #63 Del Skrevet 16. februar 5 minutter siden, AnonymBruker said: Lus, det var smart 😅 Ts Anonymkode: ed16d...cab Du kan også kjøpe en sånn: Treningsvest til hund m/refleks – FOD Du kan søke opp om det finnes noen treningsgrupper der du bor, eventuelt kontakte hundeklubber eller se etter sider på facebook. Det er en del som arrangerer passeringstreninger, og det er genialt. Da får man trent med full kontroll og en figurant-hund som er på akurat passelig avstand. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. februar #64 Del Skrevet 16. februar (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker said: Hun fikk masse skryt og kos. Ts Anonymkode: ed16d...cab Det er ikke gitt at skryt og ros er sterkt nok her. Det må være en belønning som er sterkere enn frykten. Endret 16. februar av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #65 Del Skrevet 16. februar Kan det være du som eier som skaper disse situasjonene ubevisst? Du fryktet dette på nytt, og hunder merker når vi stresser. Din frykt for at hunden skal reagere sånn og sånn, gjør at han nettopp gjør det. Tror jeg da. Ville meldt meg på kurs nå med hunden, evt en adferdspesialist, jobbe igjennom disse tingene sammen med hunden Anonymkode: f6059...f5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #66 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er alternativet, mener du? Aldri ta den med ut mer? Hunden må eksponeres for det som er hverdagslige ting. Det er ikke noe selvmotsigende i å kunne lese hundens signaler, men samtidig eksponere den for det. Man må jo forsøke. Når/hvis hunden blir redd, trygger jeg den eller fjerner den hvis det blir ubehagelig. Ts Anonymkode: ed16d...cab Alternativet er å begynne i det små. Det et stor forskjell på å sosialisere den i samme nærmiljø dag etter dag og å ta den med til nærmeste by der den blir reddere og reddere? Du fjerner den jo ikke hvis det blir ubehagelig, du har jo skrevet at du ofte drar til nærbyen og fortsetter selv om den blir reddere av det. Det gir ikke mening. Anonymkode: e482f...45e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #67 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan det være du som eier som skaper disse situasjonene ubevisst? Du fryktet dette på nytt, og hunder merker når vi stresser. Din frykt for at hunden skal reagere sånn og sånn, gjør at han nettopp gjør det. Tror jeg da. Ville meldt meg på kurs nå med hunden, evt en adferdspesialist, jobbe igjennom disse tingene sammen med hunden Anonymkode: f6059...f5a Kanskje? Men hvordan forklarer det at hun er akkurat lik med de andre familiemedlemmene? Også i nye situasjoner de tar henne med til - hun reagerer med frykt på det meste, selv uten meg. Ts Anonymkode: ed16d...cab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #68 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hunden får ro og hvile når den trenger det. Hjemme har den sin egen plass der den får være i fred så mye den vil. Når vi tar den med ut, enten det er i skogen eller i byen, blir den redd hvis vi møter på folk/andre hunder/biler eller traktorer etc. Hjemme er den trygg. Er det vanskelig å forstå hva jeg lurer på? Så mange ganger jeg har forklart og enda misforstår enkelte her i tråden. Eller dere leter etter ting å ta meg på. Les hi en gang til hvis det er vanskelig. Ts Anonymkode: ed16d...cab Det er ikke vanskelig for andre enn deg. Om hunden er redd alt må du finne dens toleransevindu og gradvis utvide dette. Ikke kaste den ut i en lang rekke situasjoner den aldri mestrer. F.eks allier deg først med en venn som dere møter ute nært huset. Gjenta 100vis av ganger til hunden synes det er greit. Spør en ny venn. Øv med dem til dette går bra. Begynn med sykkel osv. Når du hiver den uti på dypt vann lærer den ikke å svømme men blir reddere og reddere. Anonymkode: e482f...45e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #69 Del Skrevet 16. februar 23 hours ago, AnonymBruker said: Valpen er ca fem måneder og vi har hatt den med overalt fra vi fikk den. Den har alltid vært engstelig, men nå begynner det å manifestere seg i utagering mot folk, dyr, barn og kjøretøy. Sånn var den ikke da den var liten, da trakk den seg bare unna med tydelig kroppsspråk som sa at den ville vekk fra situasjonen. Ts Anonymkode: ed16d...cab Det tyder jo på at det kan forekomme på grunn av din/deres fremtoning mot hunden. Prøver dere å berolige hunden når den er nervøs, eller holder dere dere normale/ignorerer? Anonymkode: 6ec17...7e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #70 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kanskje? Men hvordan forklarer det at hun er akkurat lik med de andre familiemedlemmene? Også i nye situasjoner de tar henne med til - hun reagerer med frykt på det meste, selv uten meg. Ts Anonymkode: ed16d...cab Hvorfor ta en hund som er redd for alt med til stadig flere NYE situasjoner? Anonymkode: e482f...45e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #71 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor ta en hund som er redd for alt med til stadig flere NYE situasjoner? Anonymkode: e482f...45e Hun er med ut i verden. Ts Anonymkode: ed16d...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #72 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun er med ut i verden. Ts Anonymkode: ed16d...cab Ja, da må du og dere slutte med det. Du sier du har prøvd alt for å få en trygg hund. Basert på det du skriver virker det som det motsatte. Det virker som du tror det er mulig å "presse gjennom" at "hunde bare må lære seg" å bli trygg. Det er ikke slik det fungerer. Enten må du begynne å hjelpe valpen ut fra dens toleransevindu der den er, eller lever den tilbake. Et annet tips er også at kanskje for en periode så bør det ikke være så mange som håndterer valpen. Det virker som det er viktigere at barna dine "tar med valpen ut i verden" for at det er kos enn at du tar på alvor at du risikerer en aggressiv og farlig hund. Det er valgene du står ovenfor. Anonymkode: e482f...45e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #73 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke vanskelig for andre enn deg. Om hunden er redd alt må du finne dens toleransevindu og gradvis utvide dette. Ikke kaste den ut i en lang rekke situasjoner den aldri mestrer. F.eks allier deg først med en venn som dere møter ute nært huset. Gjenta 100vis av ganger til hunden synes det er greit. Spør en ny venn. Øv med dem til dette går bra. Begynn med sykkel osv. Når du hiver den uti på dypt vann lærer den ikke å svømme men blir reddere og reddere. Anonymkode: e482f...45e Det er livet. Det er verden. Leste du det jeg skrev om gata vi bor i? Bilene, menneskene, hundene her? Regnet som plasket på taket? Hun er redd alt som er nytt. Vi møter jo stadig naboen. Han syns det er kjempegøy å hoppe mot hunden. Jeg har selvsagt bedt han stoppe, men nei. Og så har vi han andre naboen som kun er ute å se med snøfreseren. Skummelt! Ts Anonymkode: ed16d...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #74 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, da må du og dere slutte med det. Du sier du har prøvd alt for å få en trygg hund. Basert på det du skriver virker det som det motsatte. Det virker som du tror det er mulig å "presse gjennom" at "hunde bare må lære seg" å bli trygg. Det er ikke slik det fungerer. Enten må du begynne å hjelpe valpen ut fra dens toleransevindu der den er, eller lever den tilbake. Et annet tips er også at kanskje for en periode så bør det ikke være så mange som håndterer valpen. Det virker som det er viktigere at barna dine "tar med valpen ut i verden" for at det er kos enn at du tar på alvor at du risikerer en aggressiv og farlig hund. Det er valgene du står ovenfor. Anonymkode: e482f...45e Okei. Ts Anonymkode: ed16d...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. februar #75 Del Skrevet 16. februar Just now, AnonymBruker said: Det er livet. Det er verden. Leste du det jeg skrev om gata vi bor i? Bilene, menneskene, hundene her? Regnet som plasket på taket? Hun er redd alt som er nytt. Vi møter jo stadig naboen. Han syns det er kjempegøy å hoppe mot hunden. Jeg har selvsagt bedt han stoppe, men nei. Og så har vi han andre naboen som kun er ute å se med snøfreseren. Skummelt! Ts Anonymkode: ed16d...cab TS, jeg forstår at du jobber aktivt med dette og at du gjør det beste du kan. Jeg forstår også at det kan være tungt og provoserende å bli møtt med så mye motbør i en tråd når folk misforstår og man virkelig prøver. Men hvis du ønsker å beholde valpen så vil jeg virkelig anbefale deg å ta kontakt med en god atferdsterapeut som kan komme hjem til dere og hjelpe. (Jeg har lagt ut lenke hvor du kan finne noen som bor nær deg tidligere i tråden). Gode intensjoner er flott, men her kan man så lett trå feil og gjøre situasjonen verre uten at man mener å gjøre det. 2 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #76 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er livet. Det er verden. Leste du det jeg skrev om gata vi bor i? Bilene, menneskene, hundene her? Regnet som plasket på taket? Hun er redd alt som er nytt. Vi møter jo stadig naboen. Han syns det er kjempegøy å hoppe mot hunden. Jeg har selvsagt bedt han stoppe, men nei. Og så har vi han andre naboen som kun er ute å se med snøfreseren. Skummelt! Ts Anonymkode: ed16d...cab Ja, jeg leser. Gjør du? Da går du på døren til naboen uten hunden en dag. Forklarer at du har fått en hund med nervøst gemytt, for å forhindre at den må avlives må den trenes. Forklar hvorfor han ikke kan gjøre sånt. Ta ansvar. Du fremstår til å bare se problemer og avviser alt av tips, selv fra drevne hundtrenere. Du understreker din egen inkompetanse. Om hunden er redd alt som er nytt tror du oppriktig det er bedre å bare overvelde den med mer? Det som skjer da er at den blir overveldet og får aldri tid til å finne roen og innse at den er trygg. Anbefaler også å ikke løfte eller ta på hunden om den skjelver med mindre den går mot deg. Dette avbryter hundens biologiske nedregulering av egen fryktrespons. Anonymkode: e482f...45e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #77 Del Skrevet 16. februar Da tror jeg vi gir oss her. Vi snakker forbi hverandre, og enkelte er mer opptatt av å ta meg enn å hjelpe. Til dere andre, igjen - TAKK for gode tips. Ts Anonymkode: ed16d...cab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #78 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er livet. Det er verden. Leste du det jeg skrev om gata vi bor i? Bilene, menneskene, hundene her? Regnet som plasket på taket? Hun er redd alt som er nytt. Vi møter jo stadig naboen. Han syns det er kjempegøy å hoppe mot hunden. Jeg har selvsagt bedt han stoppe, men nei. Og så har vi han andre naboen som kun er ute å se med snøfreseren. Skummelt! Ts Anonymkode: ed16d...cab Men herregud, da menneske! Hvis du bor slik at du ikke kan gå ut med hunden uten at den blir overveldet så må du gi den fra deg til noen som kan ta seg av den. Det jeg leser er at du forventer at valpen skal klare det den ikke klarer. Den må bare fikse det. Stakkars valp. Gi den til noen som bryr seg. Anonymkode: 09c8f...854 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #79 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da tror jeg vi gir oss her. Vi snakker forbi hverandre, og enkelte er mer opptatt av å ta meg enn å hjelpe. Til dere andre, igjen - TAKK for gode tips. Ts Anonymkode: ed16d...cab Jeg har sett ingen som er opptatt av å ta deg. Mange som forklarer deg utdypende hvordan det du gjør er feil og skadelig for hunden din. Lykke til! Anonymkode: e482f...45e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gremlin Skrevet 16. februar #80 Del Skrevet 16. februar Litt usikker på om dette allerede har blitt nevnt i tråden, men har du vært i kontakt med veterinær og fått utelukket eventuelle smerter? Smerter kan i stor grad påvirke atferd, så det er i alle fall viktig å finne ut om det kan være en bakenforliggende årsak. Merk at en ordinær fysiologisk undersøkelse ofte ikke er nok til å fullstendig utelukke at hunden er smertepåvirket. Den sikreste måten å finne det ut på er å sette hunden på smertestillende i noen dager for å se om dette påvirker atferden på noen måte. Men dette må du snakke med veterinæren din om, noe jeg absolutt anbefaler at du gjør. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå