AnonymBruker Skrevet 17. februar #21 Del Skrevet 17. februar Nå var hun plutselig skeptisk og redd igjen etter at hun i hele går lekte og koset seg ute. Var på oppdagelse rundt omkring i nabolaget og fikk bestemme hvor vi gikk og slikt. Så skulle vi gå til bussen og da gikk hun i lås igjen. Er det normalt at det går litt fram og tilbake? I stormen tok jeg jo alltid på henne dekkenet. Siden har jeg ikke brukt dekkenet, men jeg tok det nå siden vi skulle være ute en stund. Kan dekkenet ha minnet henne på stormen igjen? Jeg måtte bare avbryte busstrening og miljøtreningen vi skulle for hun begynte å skjelve igjen og den sinnsstemningen vil jeg ikke hun opplever på bussen. Har vært ute en gang til etter det og da gikk det litt bedre, men fortsatt ikke på langt nær så bra som i går. Håper ikke jeg gjør noe feil som forsterker redslen hennes. Må feks passe på å ikke dra henne i riktig retning med båndet, eller ikke dra, men nøkke forsiktig. For da det var storm dro jeg henne litt med meg for vi måtte jo komme oss hjem. Etter hver begynte jeg å bære henne med meg istedenfor, men skaden er kanskje allerede skjedd. At hun tror et lite nøkk i båndet er det samme som å bli dratt med et par meter. Gjorde ikke det så mye, men det pluss storm ble nok en ubehagelig kombinasjon. Hun er generelt sett forsiktig av seg. Passerte en papilon. Først kikket hun interessert, men så kom den med ett bjeff og da flyktet hun vekk. Eller når det er parkert en bil i gata så tørt hun ikke passere den (er en trang gate så hun må gå bak eller foran meg) så jeg må bære henne fordi hvis det er sånn at vi må den veien og ikke heller bare kan snu. Jeg har aldri hatt en forsiktig/engstelig hund før så er redd for å gjøre ting som forsterker det framfor å dempe det. Anonymkode: 7bf26...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #22 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå var hun plutselig skeptisk og redd igjen etter at hun i hele går lekte og koset seg ute. Var på oppdagelse rundt omkring i nabolaget og fikk bestemme hvor vi gikk og slikt. Så skulle vi gå til bussen og da gikk hun i lås igjen. Er det normalt at det går litt fram og tilbake? I stormen tok jeg jo alltid på henne dekkenet. Siden har jeg ikke brukt dekkenet, men jeg tok det nå siden vi skulle være ute en stund. Kan dekkenet ha minnet henne på stormen igjen? Jeg måtte bare avbryte busstrening og miljøtreningen vi skulle for hun begynte å skjelve igjen og den sinnsstemningen vil jeg ikke hun opplever på bussen. Har vært ute en gang til etter det og da gikk det litt bedre, men fortsatt ikke på langt nær så bra som i går. Håper ikke jeg gjør noe feil som forsterker redslen hennes. Må feks passe på å ikke dra henne i riktig retning med båndet, eller ikke dra, men nøkke forsiktig. For da det var storm dro jeg henne litt med meg for vi måtte jo komme oss hjem. Etter hver begynte jeg å bære henne med meg istedenfor, men skaden er kanskje allerede skjedd. At hun tror et lite nøkk i båndet er det samme som å bli dratt med et par meter. Gjorde ikke det så mye, men det pluss storm ble nok en ubehagelig kombinasjon. Hun er generelt sett forsiktig av seg. Passerte en papilon. Først kikket hun interessert, men så kom den med ett bjeff og da flyktet hun vekk. Eller når det er parkert en bil i gata så tørt hun ikke passere den (er en trang gate så hun må gå bak eller foran meg) så jeg må bære henne fordi hvis det er sånn at vi må den veien og ikke heller bare kan snu. Jeg har aldri hatt en forsiktig/engstelig hund før så er redd for å gjøre ting som forsterker det framfor å dempe det. Anonymkode: 7bf26...b83 Mine forsvinner fra gangen når jeg tar frem regndekken, for de vet at akkurat disse brukes kun når det regner, og de hater regn. Så ja, det kan være at valpen har fått den assosiasjonen. Det aller viktigste man må huske på når man har en litt redd, engstelig hund, er å være tålmodig. Det kan føles frustrerende og man vil kanskje bare haste seg gjennom ting, men mas vil kun gjøre at hunden kjenner på et ubehagelig press fra deg, og da blir alt verre. Vær tålmodig. Ikke rykk eller dra i båndet, men bruk stemmen. Tren gjerne inne og utenfor på at valpen skal følge deg. Lær inn forskjellige "følg meg" kommandoer inne, også begynn å bruk de ute. Les deg opp om kontakttrening. Fra det du skriver, virker det som om hun føler seg modigere og får opp selvtilliten litt når du trener henne når dere er ute. Fortsett med det. Gjør det gøy og fint. Hun bør lære at ute = gøy! Finn benker og annet hun kan hoppe opp og ned av. Få henne til å bruke hodet, nesa og kroppen ute. Alt dette vil styrke selvtilliten hennes, båndet og kontakten mellom dere, og da står hun bedre rustet til å takle den skumle verden. Du gjorde helt rett i å droppe bussturen. Fortsett treningen i de områdene ute hvor hun føler seg komfortabel, også kan dere over tid bevege dere til nye plasser. Pass også på at hun får nok søvn. En veldig sterk stressreaksjon kan sitte igjen i kroppen i et par dager (du har sikkert kjent det selv: har man dummet seg ut på jobben eller fest, tar det noen dager før man får ristet det av seg). I den perioden vil en hund reagere kjappere på ting den vanligvis ville tatt greit. Stress hoper seg opp, så det er viktig at hunden får god restitusjon. Anonymkode: 7734a...b16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #23 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mine forsvinner fra gangen når jeg tar frem regndekken, for de vet at akkurat disse brukes kun når det regner, og de hater regn. Så ja, det kan være at valpen har fått den assosiasjonen. Det aller viktigste man må huske på når man har en litt redd, engstelig hund, er å være tålmodig. Det kan føles frustrerende og man vil kanskje bare haste seg gjennom ting, men mas vil kun gjøre at hunden kjenner på et ubehagelig press fra deg, og da blir alt verre. Vær tålmodig. Ikke rykk eller dra i båndet, men bruk stemmen. Tren gjerne inne og utenfor på at valpen skal følge deg. Lær inn forskjellige "følg meg" kommandoer inne, også begynn å bruk de ute. Les deg opp om kontakttrening. Fra det du skriver, virker det som om hun føler seg modigere og får opp selvtilliten litt når du trener henne når dere er ute. Fortsett med det. Gjør det gøy og fint. Hun bør lære at ute = gøy! Finn benker og annet hun kan hoppe opp og ned av. Få henne til å bruke hodet, nesa og kroppen ute. Alt dette vil styrke selvtilliten hennes, båndet og kontakten mellom dere, og da står hun bedre rustet til å takle den skumle verden. Du gjorde helt rett i å droppe bussturen. Fortsett treningen i de områdene ute hvor hun føler seg komfortabel, også kan dere over tid bevege dere til nye plasser. Pass også på at hun får nok søvn. En veldig sterk stressreaksjon kan sitte igjen i kroppen i et par dager (du har sikkert kjent det selv: har man dummet seg ut på jobben eller fest, tar det noen dager før man får ristet det av seg). I den perioden vil en hund reagere kjappere på ting den vanligvis ville tatt greit. Stress hoper seg opp, så det er viktig at hunden får god restitusjon. Anonymkode: 7734a...b16 Takk for grundig svar. Det må være noe med dekkenet ja for resten av dagen nå så har hun vært trygg, fin og lekende ute. Hun har til og med selv valgt å gå det hun var redd for å gå. Vi trener kontakttrening mener jeg. I hvert fall på et lavt nivå. Når jeg sier "se hit" så ser hun meg i øynene. Vi går langt veien også gir hun meg blikkontakt mens vi går noen meter før jeg gir henne godbit. Noen ganger tar hun selv initiativ til å gi meg slik kontakt i håp om å bli belønnet. Ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med det annet enn ved passering av hunder og slikt. Jeg kan lese meg litt mer opp. Må gjøre henne trygg på passering av biler også for det vil hun ikke. Hun sover ganske greit. Noen ganger annenhver time, andre ganger går det tre timer, som regel på kvelden før vi skal legge oss for jeg aktiviserer henne litt ekstra på kvelden i forhold til på dagen for jeg vil hun skal være vant til at det er rolig på dagtid mtp jobb til sommeren/høsten. Anonymkode: 7bf26...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #24 Del Skrevet 17. februar Tror jeg ville prøvd å sitte litt i ro ute, og bare ta inn inntrykkene. Eller på trappen for den del. Ellers enig i svaret over Anonymkode: 79a89...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #25 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for grundig svar. Det må være noe med dekkenet ja for resten av dagen nå så har hun vært trygg, fin og lekende ute. Hun har til og med selv valgt å gå det hun var redd for å gå. Vi trener kontakttrening mener jeg. I hvert fall på et lavt nivå. Når jeg sier "se hit" så ser hun meg i øynene. Vi går langt veien også gir hun meg blikkontakt mens vi går noen meter før jeg gir henne godbit. Noen ganger tar hun selv initiativ til å gi meg slik kontakt i håp om å bli belønnet. Ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med det annet enn ved passering av hunder og slikt. Jeg kan lese meg litt mer opp. Må gjøre henne trygg på passering av biler også for det vil hun ikke. Hun sover ganske greit. Noen ganger annenhver time, andre ganger går det tre timer, som regel på kvelden før vi skal legge oss for jeg aktiviserer henne litt ekstra på kvelden i forhold til på dagen for jeg vil hun skal være vant til at det er rolig på dagtid mtp jobb til sommeren/høsten. Anonymkode: 7bf26...b83 Har du lest deg opp om motbetinging? Det handler om å endre en hund sine følelser og reaksjonsmønster til en trigger. For eksempel, om din hund synes kjørende biler er skummelt, så stiller du deg på en plass hvor dere har god nok avstand til en trafikkert vei hvor hun kan se bilene, men ikke så nært at hun blir redd (frykt hindrer læring). Akkurat når hun ser på en bil, si "bra" og gi godbit. Fortsett med det en stund til du ser at hun automatisk ser opp på deg når hun ser en bil. Da kan du begynne å si bra og belønne ikke når hun ser bilen, men når hun ser opp på deg. Når hun er trygg på den avstanden, kan dere bevege dere nærmere, og nå gjør du samme prosess igjen. Treningen gjør to ting: hun får en positiv assosiasjon til kjørende biler, og hun lærer å ta kontakt med deg. Når hun er blitt helt trygg på biler, trenger du ikke lenger å belønne kontakten hun gir deg. Denne treningen kan brukes på alt hun er redd for, eller ting hun kan bli redd for i fremtiden. Du nevner at hun ser opp på deg uten at du spør, og det er kjempebra! Frivillig kontakt er målet. Man ønsker at hunden skal 'sjekke inn' jevnlig på tur 😊 Andre kontakttreninger som kan være gøy å lære inn, er f.eks "snu". Lag en lyd eller noe annet så hun ser bort på deg, og gå plutselig i en annen retning. Belønn når hun følger etter deg. Legg inn kommandoen "snu" eller noe annet som passer. Denne er fin om du ønsker å kjapt øke avstanden til noe hun er redd for. Anonymkode: 7734a...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #26 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for grundig svar. Det må være noe med dekkenet ja for resten av dagen nå så har hun vært trygg, fin og lekende ute. Hun har til og med selv valgt å gå det hun var redd for å gå. Vi trener kontakttrening mener jeg. I hvert fall på et lavt nivå. Når jeg sier "se hit" så ser hun meg i øynene. Vi går langt veien også gir hun meg blikkontakt mens vi går noen meter før jeg gir henne godbit. Noen ganger tar hun selv initiativ til å gi meg slik kontakt i håp om å bli belønnet. Ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med det annet enn ved passering av hunder og slikt. Jeg kan lese meg litt mer opp. Må gjøre henne trygg på passering av biler også for det vil hun ikke. Hun sover ganske greit. Noen ganger annenhver time, andre ganger går det tre timer, som regel på kvelden før vi skal legge oss for jeg aktiviserer henne litt ekstra på kvelden i forhold til på dagen for jeg vil hun skal være vant til at det er rolig på dagtid mtp jobb til sommeren/høsten. Anonymkode: 7bf26...b83 Har du lest deg opp om motbetinging? Det handler om å endre en hund sine følelser og reaksjonsmønster til en trigger. For eksempel, om din hund synes kjørende biler er skummelt, så stiller du deg på en plass hvor dere har god nok avstand til en trafikkert vei hvor hun kan se bilene, men ikke så nært at hun blir redd (frykt hindrer læring). Akkurat når hun ser på en bil, si "bra" og gi godbit. Fortsett med det en stund til du ser at hun automatisk ser opp på deg når hun ser en bil. Da kan du begynne å si bra og belønne ikke når hun ser bilen, men når hun ser opp på deg. Når hun er trygg på den avstanden, kan dere bevege dere nærmere, og nå gjør du samme prosess igjen. Treningen gjør to ting: hun får en positiv assosiasjon til kjørende biler, og hun lærer å ta kontakt med deg. Når hun er blitt helt trygg på biler, trenger du ikke lenger å belønne kontakten hun gir deg. Denne treningen kan brukes på alt hun er redd for, eller ting hun kan bli redd for i fremtiden. Du nevner at hun ser opp på deg uten at du spør, og det er kjempebra! Frivillig kontakt er målet. Man ønsker at hunden skal 'sjekke inn' jevnlig på tur 😊 Andre kontakttreninger som kan være gøy å lære inn, er f.eks "snu". Lag en lyd eller noe annet så hun ser bort på deg, og gå plutselig i en annen retning. Belønn når hun følger etter deg. Legg inn kommandoen "snu" eller noe annet som passer. Denne er fin om du ønsker å kjapt øke avstanden til noe hun er redd for. Anonymkode: 7734a...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 17. februar #27 Del Skrevet 17. februar Hunden ,mamma og pappa hadde men hun gikk bort i 2002 som valp likte hun ikke snø hun var født i 1986 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå