jordbæret Skrevet 1. februar 2006 #1 Skrevet 1. februar 2006 En venninne av meg er visst allergisk mot candida, og helt hysterisk etterso m hun nå skal på diett uten sukker og mel. Noen som har kjennskap til dette, og som evt. kan fortelle litt om det?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #2 Skrevet 1. februar 2006 Candida er en sopp som finnes naturlig i floraen hos mange mennesker (i munn, i vagina, i tarmer), da i svært små mengder. Man kan få en oppvekst av soppen av forskjellige grunner (dårlig immunforsvar, dårlig hygiene, sykdommer, osv) og de vanligste symptomer er da irritasjon, kløe, og et hvitt belegg (i munn), klumpete utflod (vagina). En slik Candida oppvekst er ikke farlig, og behandles lett med soppdrepende midler (Mucomyst munnskyll, Canisten vagitorier, ulike tablett former osv osv) I den senere tid er det blitt litt av et "motefenomen" å få "diagnosen" Candida infeksjon. Da særlig blant kvinner. Disse har typisk symptomer som kvalme, oppblåsthet i magen, uvelhetsfølelse, slapphet, depresjon, nedsatt konsentrasjon, osv, osv, osv, osv. Legetester finner ingenting galt og i jakten på å finne ut hva årsaken til de høyst reelle plagene er, og til å kurere disse, så tyr mange til "Candida teorien". Denne består i at man har oppvekst av Candida i kroppen, som skal være kilden til symptomene. Hvis man kverker Candidaen skal man bli kurert. "Kuren" består av å en streng diett hvor man skal unngå ALT som inneholder gjær og sukker i 2 uker, fordi all sopp, deriblant Candida soppen, lever av sukkerarter. (PS: det finnes mange Candida drepende medisiner på markedet, så hvorfor man skal bruke denne dietten istedet, kan jeg ikke forstå.) Det finnes ingen vitenskapelig dokumentasjon på at Candida forårsaker disse mange og uspesifikke symptomene, ei heller på at dietten virker. Jeg kjenner et par jenter som har forsøkt dietten, ingen av de fikk noen effekt.
Gjest meya84 Skrevet 1. februar 2006 #3 Skrevet 1. februar 2006 Det var da voldsomt Nå finnes det faktisk tester som kan påvise candida...
jordbæret Skrevet 2. februar 2006 Forfatter #4 Skrevet 2. februar 2006 aaaa... da er jeg med! høres for så vidt ganske veldkjent ut. min venninne har hatt "kyssesyken" i et halvt år, øfr de plutselig fant ut at det var candidia... så det kan jo bli spennende å se om kuren gjør underverker
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #5 Skrevet 2. februar 2006 Det var da voldsomt Nå finnes det faktisk tester som kan påvise candida... ← Det finnes vel tester som kan påvise candida, men ikke candida-hypersensitivitet som er det gjesten over snakker om. Teorien er at noen blir syk av bivirkninger av candida, ikke av selve soppen.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #6 Skrevet 3. februar 2006 For noen med candida er det helt avgjørende å gå på riktig diett!!! Moren min har en alvorlig candida, og gudene skal vite at hun ikke går rundt og påstår det fordi det er "mote"! Hun blir ikke syk av bivirkningene av å ikke spise gjær og sukker, derimot går hun rett i gulvet og blir skikkelig dårlig lenge, så fort hun spiser bittelitt sukker f.eks. Da blusser alle symptomene opp, og hun blir liggende på sofaen og gjennomgå et lite helvete. Mulig candida er overdiagnostisert og et motesyndrom som du antyder, men dette gjelder slett ikke for alle. For en del av de som er syke er det nok å se hva som skjer dersom man skulle være uheldig eller dum nok til å la seg friste, og spise feil en dag. Det er høyst reelt, enten du forstår det eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #7 Skrevet 10. februar 2006 Overvekst av candida gir mange mennesker alvorlige problemer. Du som er gjest over her: du vet åpenbart ikke hva du snakker om- en kur består av både diett og soppdrepende medisiner,samt tilskudd av vtaminer,mineraler,fettsyrer og ikke minst probiotika(det siste er nødvendig for å gjenopprette en god tarmflora som kan holde soppen på det nivået den skal være) Candida er såkalt opportunistisk patogen,dvs den skaper normalt ingen problemer,men om forholdene blir lagt til rette,dvs med dårlig kosthold,antibiotikakurer osv.,vil den kunne utvikle seg til å bli patogen. Om man bruker kun diett eller medisiner,vil man heller ikke få noen effekt av kuren. Dog er jeg nok enig i at candida kan ha blitt et motesyndrom,men det betyr ikke at det ikke er høyst reelt for mange mennesker.
Gjest meya84 Skrevet 11. februar 2006 #8 Skrevet 11. februar 2006 Bra innlegg du siste gjesten Akkurat sånn jeg har oppfattet (erfart) det også.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #9 Skrevet 11. februar 2006 Jeg har vært i snakk med leger som er spesialisert på sopp og infeksjonssykdommer. Samtlige sier at candida-syndromet ikke eksisterer, og at teorien ble avlivet for 15-20 år siden. For å sitere én av dem jeg snakket med: Alle seriøse miljøer i Norge og resten av verden anser "candidasyndromet" som vrøvl.
Gjest gaja ii Skrevet 11. februar 2006 #10 Skrevet 11. februar 2006 placebo er en av de mest effektive medisinene vi har.... på den andre siden skader det jo ingen å kutte ut gjær og sukker i kostholdet for en periode
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #11 Skrevet 11. februar 2006 Overvekst av candida gir mange mennesker alvorlige problemer. Du som er gjest over her: du vet åpenbart ikke hva du snakker om- en kur består av både diett og soppdrepende medisiner,samt tilskudd av vtaminer,mineraler,fettsyrer og ikke minst probiotika(det siste er nødvendig for å gjenopprette en god tarmflora som kan holde soppen på det nivået den skal være) Candida er såkalt opportunistisk patogen,dvs den skaper normalt ingen problemer,men om forholdene blir lagt til rette,dvs med dårlig kosthold,antibiotikakurer osv.,vil den kunne utvikle seg til å bli patogen. Om man bruker kun diett eller medisiner,vil man heller ikke få noen effekt av kuren. Dog er jeg nok enig i at candida kan ha blitt et motesyndrom,men det betyr ikke at det ikke er høyst reelt for mange mennesker. ← Det er meg du sikter til, og jeg har så vidt jeg kan se ikke benektet noe sted at Candida-behandling innebærer mer enn å gå på diett. Men uten å gå på diett hadde min mor vært meget, meget syk. Hun gjør andre ting i tillegg som du nevner over - og jeg vil tro at både hun og jeg vet minst like godt hva vi snakker om som deg.
Gjest Gjesta Skrevet 11. februar 2006 #12 Skrevet 11. februar 2006 Jeg har candida... Det begynte med at jeg fikk reaktivert kyssesyken 2 ganger i året, cmv 2 ganger og til slutt kronisk utmattelsessyndrom. etter å ha prøvd en diett, merket jeg drastisk bedring, og en grusom forverring den dagen jeg begynte å spise normalt igjen. jeg har gått på og av dietter i over 1 år nå, og er endelig bedre, men absolutt ikke frisk. dette er et h... å bli kvitt. Medisiner fungerer ikke alene, dersom du ikke går på diett i tillegg vil du hele tiden får en "et skritt frem, 2 tilbake"-effekt. Jeg gleder meg til man får litt mer kunnskap om dette, og at leger begynner å tro på dette. det er tragisk at jeg fortsatt møter leger som mener dette er tull.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #13 Skrevet 12. februar 2006 Men kjæåre vene, du har ME, ikke candida.
La Luna Skrevet 12. februar 2006 #14 Skrevet 12. februar 2006 Står litt for og mot i denne artikkelen: http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/08/23/376610.html
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #15 Skrevet 12. februar 2006 Og her står mer, en oppfølging etter artikkelen linket til over: http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/24/376732.html
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #16 Skrevet 12. februar 2006 placebo er en av de mest effektive medisinene vi har.... på den andre siden skader det jo ingen å kutte ut gjær og sukker i kostholdet for en periode ← Hvis du ser artikkelen som La Luna linket til, så vil du se at det ikke stemmer at candida-dietten ikke skader... PS: Gjærsoppen blir jo uansett drept under brødbakingen, så jeg kan ikke skjønne hvorfor folk skal avstå fra gjærbakst?
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #17 Skrevet 12. februar 2006 Men kjæåre vene, du har ME, ikke candida. ← Ja jeg vet, men det kommer av candida jeg forstår jo det iom at jeg føler meg så og si frisk mens jeg er på diett, mens jeg har utmattelse og får reaktivert virusinfeksjoner når jeg ikke går på diett. men ja, jeg er klar over at jeg har ME...
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #18 Skrevet 12. februar 2006 Ja jeg vet, men det kommer av candida ← Nei, det gjør ikke det skjønner du. Det kommer sannsynligvis av kyssesyken. ME kan utløses av infeksjon av visse virus, og flere med kyssesyk har fått ME i ettertid. For enkelte med ME hjelper det å gå på diett, men det har absolutt ingen ting med candida å gjøre.
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #19 Skrevet 12. februar 2006 (endret) Nei, det gjør ikke det skjønner du. Det kommer sannsynligvis av kyssesyken. ME kan utløses av infeksjon av visse virus, og flere med kyssesyk har fått ME i ettertid. For enkelte med ME hjelper det å gå på diett, men det har absolutt ingen ting med candida å gjøre. ← Tusen takk for at du forteller meg det. så flott at du vet det bedre enn meg selv som har opplevd dette, samt alle mine leger og spesialister!! Jeg burde jo leie deg inn for 10000 kr dagen!! jeg har candida, og da immunforsvaret mitt har kjempet mot candida har dette ført til en reaktivering av kyssesyke som vanligvis bare skjer med personer med seriøs immunsvikt, ofte personer med hiv eller personer som går på cellegift pga kreft. det er en grunn til at jeg har fått kyssesyke 7 ganger, og cmv 2 ganger. det skjer ikke av seg selv. grunnen er candida. (immunforsvaret mitt er grundig testet hos spesialister og på sykehuset. ingenting i veien med det annet enn at det jobber ræva av seg mot denne candidaen). Endret 12. februar 2006 av Lupi
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #20 Skrevet 12. februar 2006 Jeg har gått på og av diett i snart halvannet år. Jeg gikk på diett fra september til januar med medisiner. jeg var i knallform, og det var herlig. men jeg raste ned i vekt, og fikk beskjed av legen min om å avbryte dietten. jeg tålte mat og var fin i flere uker, men nå går det dårligere og dårligere. jeg får utmattelse, rennende nese, kløende øyne og hovne lymfekjertler når jeg spiser mat med mye gjær og sukker. Går jeg lenge nok på feil kosthold får jeg muskelsmerter og virusinfeksjoner. hver eneste gang jeg går på candidadiett forsvinner alle symptomene mine. jeg har sendt prøver for flere tusen kroner til usa i tillegg. dette går ikke an å bortforklare kjære deg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå