Gå til innhold

Vegetarmat gjennom en hel dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva spiser dere som er vegetarianere i løpet av en vanlig dag? Trenger tips til ny mat, blir litt mye brødskiver og ensformig mat! Trenger tips til hva jeg jeg kan spise for å få i meg nok av det jeg trenger, blant annet proteiner

Selv spiser jeg to knekkebrød til frokost, ett med paprikaost og et kokt egg på, og et knekkebrød med brunost.

lunch 2 brødskiver: én med hvitost og én med peanøttsmør + en yoghurt

middag varierer, men alltid vegetarisk

Kveldsmat to brødskiver: hvitost og jordbærsyltetøy

Anonymkode: 45235...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Havregryn er fint synes jeg 😊

Anonymkode: 94678...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Ingenting

Lunsj: det jeg finner i kantina, forskjellig dag til dag, men noen ganger lasagne, suppe, salater, gryteretter 

middag: hva som helst 

kvelds: eple med peanøttsmør eller cottage cheese/kesam med frukt/bær + litt nøtter 

 

Husker ikke sist jeg kjøpte et brød. 

Anonymkode: a5d3d...cee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linsegryter, risretter, omeletter, wraps. 

Anonymkode: 3c838...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt i alle former. Smoothie

Anonymkode: 2a2b1...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chia-pudding

Byggrynssalat (digg!)

Smoothier

Anonymkode: 5eea5...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eggerøre og tomatbønner, havregraut, yoghurt, chiapudding, skjeve/knekkebrød med godt pålegg, omelett, matmuffins, wraps, salat... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva spiser dere som er vegetarianere i løpet av en vanlig dag? Trenger tips til ny mat, blir litt mye brødskiver og ensformig mat! Trenger tips til hva jeg jeg kan spise for å få i meg nok av det jeg trenger, blant annet proteiner

Selv spiser jeg to knekkebrød til frokost, ett med paprikaost og et kokt egg på, og et knekkebrød med brunost.

lunch 2 brødskiver: én med hvitost og én med peanøttsmør + en yoghurt

middag varierer, men alltid vegetarisk

Kveldsmat to brødskiver: hvitost og jordbærsyltetøy

Anonymkode: 45235...386

Jeg spiser vegansk og protein er min minste bekymring. All mat minus sukker og olje inneholder proteiner så så lenge man spiser variert og nok kalorier dekkes proteinbehovet.

men en typisk dag for meg kan være.

frokost: Havregrøt kokt på soyamelk med banan og hjemmelaget nøttesmør. Spiser også to paranøtter

lunsj: To brødskiver med linse eller bønne postei wrap med hummus, rista kikerter og grønnsaker eller en salat med quinoa,grønnsaker,nøtter/frø/kjerner og en lett dressing. Spiser og en frukt.

Middag:Gryter/gratenger/supper med linser/belgfrukter/tofu,falafler i pita,woks,pastaretter. Jeg topper middagene som oftes med gresskarkjerner og sesamfrø

Kvelds:Tykk smoothie av valgfri frukt,eplejuice,1 ss hvite bønner og litt kokosmelk. Den toppes med nøttesmør,litt hakket nøtter og bær.

 

Anonymkode: a0a01...301

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg spiser vegansk og protein er min minste bekymring. All mat minus sukker og olje inneholder proteiner så så lenge man spiser variert og nok kalorier dekkes proteinbehovet.

men en typisk dag for meg kan være.

frokost: Havregrøt kokt på soyamelk med banan og hjemmelaget nøttesmør. Spiser også to paranøtter

 

 

Anonymkode: a0a01...301

Endeleg andre som et paranøtter! :duskedame:

Anonymkode: 5eea5...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: havregrøt/chiapudding/frokostmuffins med squash og gulrot

Lunsj: stort sett en stor salat med grønnkål, brokkoli, søtpotet, feta, granateple og en proteinkilde

Middag: lager som regel enten wrap, curry, stekt ris eller salat

Anonymkode: 87beb...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Endeleg andre som et paranøtter! :duskedame:

Anonymkode: 5eea5...415

:nordvesta:
Det er en absolutt must og jeg forstår ikke at ikke flere andre gjør det.

Anonymkode: a0a01...301

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger 

Perelandra, mod. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke frokost. 

Lunsj: Kjøper ofte mat i kantina: chiapudding med mango eller rundstykke med ost, pesto og grønnsaker + drikker kaffe mocca. Har ofte med meg kjøleskapsgrøt, bokhvetepannekaker med banan, brødskriver med ost/egg og paprika/agurk eller lignende. I tillegg har jeg uansett alltid med frukt, rå nøttebar osv. Men blir lange dager på universitetet så ender ofte opp med å kjøpe noe i kantina i tillegg (ikke alltid da, men 2-3 dager i uka).

Middag: Kan være hjemmelagd tomatsuppe med egg eller hvite bønner. Blomkålpanne i pita er godt (oppskrift fra veganmisjonen). Taco med kikerter. Bønnegryte med couscous. Søtpotetgryte. Ovnsbakte rotgrønnsaker med litt olje, kikerter, krydder og pesto. Ristede kikerter er forresten veldig god snacks og enkelt å lage. 

Spiser også alltid 2 paranøtter hver dag og litt mørk sjokolade. :) 

Anonymkode: 05c57...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veganer da, og har i tillegg litt jeg ikke kan spise, og har to faste måltider, og mer løst på resten etter timeplanen. 

Frokost er normalt havregrøt med havrefiber i, samt en revet gulrot, banan, chiafrøblanding, kanel, soyamelk, søtning, og toppet med ulike typer fryste bær. Har gjerne cherrytomater og druer til. 

Middag er alltid en haug med grønnsaker, gjerne 500g grønnsaker. Ting som kokt gulrot, brokkoli, aspargesbønner, squash, sopp, edamamebønner, og salatgrønnsaker som agurk, paprika, tomat, mais, noe grønt, spirer, avocado. Jeg har alltid potet og/eller søtpotet til, og protein utenom edamamebønner er oftest (røkt) tofu, seitan, HK (Hälsans Kök) filetbiter, og av og til annet som HK kj*ttdeig, burger, Go’ vegan pulled. Jeg tåler dårlig andre bønner og linser enn soya, ellers hadde jeg spist mer av det. Jeg bruker en bit av avocado og litt sennep som dressing/saus. Av og til Oatly sin rømme, men normalt ikke. Jeg er ikke så glad i saus og dressing. Jeg mealprepper ulike typer grønnsaker og potet og har klart i kjøleskapet til å kombinere etter behov. 

Utover det spiser jeg ofte Alpro yoghurt naturell, enten Greek style eller den av kokos med proteinpulver (soya vanilje fra Self, kjøpt på Tights), chiafrøblanding, søtning, og masse bær. Hender dette er frokosten også, men normalt er det havregrøt. Jeg liker konsistensen og smaken proteinpulveret gir til yoghurten, så det er mest derfor jeg tilsetter det, men fint med ekstra protein også. 

Jeg kan også lage meg et fat med mer av ulike typer grønnsaker, potet, og protein jeg alt har i kjøleskapet. Jeg spiser mye cherrytomater, druer, og annet frukt og grønt, samt ting som røkt tofu, og litt tørket frukt.

Jeg spiser normalt ikke brød, men er ikke redd for karbohydrater som potet, søtpotet, havre, banan eller litt usukret tørket frukt. Jeg er ikke i mot brød, jeg bare foretrekker annen mat. Jeg spiser også gjerne en bit sjokolade eller noen biter med godteri til ettermiddagskaffen om jeg ønsker det, eller tar en skål med yoghurt og bær. 

Jeg spiser altså mer enn to måltider om dagen, men kan ikke alltid plassere de som «lunsj» eller «kveldsmat», og noen ganger er middagen mer i lunsjtiden, og andre ganger mer mot kvelden. Frokosten er alltid tidlig da. 

Jeg er godt trent, og har bmi på 19. Jeg tar nødvendig tilskudd. 

Anonymkode: fc165...b57

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Spiser ikke frokost. 

Lunsj: Kjøper ofte mat i kantina: chiapudding med mango eller rundstykke med ost, pesto og grønnsaker + drikker kaffe mocca. Har ofte med meg kjøleskapsgrøt, bokhvetepannekaker med banan, brødskriver med ost/egg og paprika/agurk eller lignende. I tillegg har jeg uansett alltid med frukt, rå nøttebar osv. Men blir lange dager på universitetet så ender ofte opp med å kjøpe noe i kantina i tillegg (ikke alltid da, men 2-3 dager i uka).

Middag: Kan være hjemmelagd tomatsuppe med egg eller hvite bønner. Blomkålpanne i pita er godt (oppskrift fra veganmisjonen). Taco med kikerter. Bønnegryte med couscous. Søtpotetgryte. Ovnsbakte rotgrønnsaker med litt olje, kikerter, krydder og pesto. Ristede kikerter er forresten veldig god snacks og enkelt å lage. 

Spiser også alltid 2 paranøtter hver dag og litt mørk sjokolade. :) 

Anonymkode: 05c57...c7c

Team paranøtter :danse2:

Anonymkode: a0a01...301

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vegetarianer, men spiser omtrent bare vegetarisk. Går mye i egg, cottage cheese, linser, bønner, kikerter/hummus og havregrøt. 

Anonymkode: 0b18f...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor mange kalorier/hvor sunt er det med middelhavssalat med oliven, fetaost, soltørket tomat, søtpaprika, squash og litt olivenolje? Lager en porsjon i en "vanlig" matboks. 

Fant ut at olivenolje inneholder mye kalorier, men det er sunne kalorier? Er en slik salat en grei lunsj/for mye/for lite?

Vet noen om noen gode sider for å beregne kaloriinntak?

Anonymkode: 45235...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

men det er sunne kalorier

Det finnes ikke sunne og usunne kalorier. Du må se på alt annet av næringsinnhold.

Anonymkode: 88c27...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 23.58):

Endeleg andre som et paranøtter! :duskedame:

Anonymkode: 5eea5...415

Joda, gode dé, men viktig å ikke overspise - to om dagen er nok, for ellers er det risiko for seleniumtoksisitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det finnes ikke sunne og usunne kalorier. Du må se på alt annet av næringsinnhold.

Anonymkode: 88c27...f7c

Du mener transfett kan være sunne kalorier...?

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...