AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #21 Del Skrevet 16. februar 2024 Synes absolutt ikke det er rasisme i Norge. Anonymkode: e1a50...c11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #22 Del Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 20.33): Nå er det jo stort sett muslimer som hater jøder. Anonymkode: 70d1a...39a Ekspander Og norske menn i slutten av 20-årene Anonymkode: 9fe1d...b16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #23 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 20.17): Hvorfor møter jeg rasister hele tiden. Er det mye rasisme i Norge, eller har jeg bare uflaks? Anonymkode: 28f7e...86b Ekspander At du har opplevd rasisme tror jeg helt og holdent på, og det skulle du ha opplevd, men at du opplever det hele tiden finner jeg merkelig. Da lurer jeg på om du tolker noen ting i verste mening, eller om du har gått glipp av kontekst. To eksempler. Jeg snakket med en kvinne, og spurte hvor hun var fra. Hun strammet munnen, ble tydelig sinna, men svarte et land. Jeg kikket overrasket opp på henne for det svaret hadde jeg ikke forventet. Hun snakket en dialekt som var ganske lik min egen, og jeg lurte på om hun var fra nabobygda eller lignende. Å spørre noen hvor de er fra, uavhengig av hudfarge men på bakgrunn av dialekter, er helt vanlig i Norge, men jeg har forstått at mange mørkhudete tolker spørsmålet som rasisme. Ved et annet tilfelle satt jeg og snakket med to menn i 70-åra, og de snakket om "apekattene" på Stortinget. "Apekatter" har i alle år blitt brukt som en beskrivelse av mennesker som er høyt og lavt (billedlig eller bokstavelig), som bare vil leke/tulle, som kan late som om de er seriøse men ikke får gjort noe som helst fornuftig. Da det kom til noen mørkhudete der vi satt ble denne samtalen oppfattet som rasistisk (og klaget på) De hørte tre mennesker snakke om "apekatter", og tok det som en selvfølgelighet at vi snakket om mørkhudete når vi egentlig snakket om politikere. Begge disse tilfellene ble tolket som rasisme uten å være det. Anonymkode: 07d24...ecd 10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #24 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 8.15): At du har opplevd rasisme tror jeg helt og holdent på, og det skulle du ikke ha opplevd, men at du opplever det hele tiden finner jeg merkelig. Da lurer jeg på om du tolker noen ting i verste mening, eller om du har gått glipp av kontekst. Anonymkode: 07d24...ecd Ekspander * måtte redigere inn et manglende ord Anonymkode: 07d24...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #25 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 20.17): Hvorfor møter jeg rasister hele tiden. Er det mye rasisme i Norge, eller har jeg bare uflaks? Anonymkode: 28f7e...86b Ekspander Det er ikke mer rasisme i Norge enn i andre land. I mange land er rasisme faktisk stuerent. Anonymkode: c364d...160 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #26 Del Skrevet 17. februar 2024 Nordmenn er lett veldig rasistiske. For mange skifter toneleiet og er nedlatende. Spessielt hvis du jobber i butikk. Vil alltid snakke med «noen norske». De snakker stygt og negativt om utlendinger en hel del. Mye teorier har de og. Alt fra å åpent spekulere i at visse fysiske trekk tyder på lavere intelligens. Mye «jeg forstår ikke hvorfor utlendinger ikke bare gjør sånn her så blir de integrert» imens de lister opp ting de selv ikke gjør. På arbeidsplassen blir utlendinger holdt til MYE høyere standard enn nordmenn. Nordmenn stjeler også mye på jobb men legger skylden på utlendinger som aldri kunne våget å gjøre noe slikt pga konsekvensene. I mellomtid vet de selv om sine norske kolleger som stjeler og overser det Anonymkode: 9fe1d...b16 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #27 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 8.19): Det er ikke mer rasisme i Norge enn i andre land. I mange land er rasisme faktisk stuerent. Anonymkode: c364d...160 Ekspander Men like vel mye mer rasisme i norge enn nordmenn vil inrømme Anonymkode: 9fe1d...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #28 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 20.17): Hvorfor møter jeg rasister hele tiden. Er det mye rasisme i Norge, eller har jeg bare uflaks? Anonymkode: 28f7e...86b Ekspander wikipedia - Rasisme "Frem til slutten av 1900-tallet var rasisme vanligvis begrunnet i antatte biologiske og arvelige forskjeller mellom folkegrupper (i dag ofte omtalt som «klassisk rasisme»). De siste tiår er det også vanlig å utvide rasismebegrepet til å omfatte nedvurdering av andre etniske, kulturelle eller religiøse grupper, uten nødvendigvis å begrunne i biologiske forskjeller som utseende («nyrasisme»). Et fellestrekk for begge forståelsene av rasisme er at personers identitet vurderes basert på fordommer knyttet til personens gruppetilhørighet." Anonymkode: 30c9d...9a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #29 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 20.17): Hvorfor møter jeg rasister hele tiden. Er det mye rasisme i Norge, eller har jeg bare uflaks? Anonymkode: 28f7e...86b Ekspander Ergo så føler jeg at din kommentar er rasistisk. "Et fellestrekk for begge forståelsene av rasisme er at personers identitet vurderes basert på fordommer knyttet til personens gruppetilhørighet." Anonymkode: 30c9d...9a1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #30 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 9.38): Tror du har uflaks. Nærmest latterlig å rope om rasisme i Norge. Eneste kulturen som er svært dårlig ivaretatt i Norge er norsk kultur, fordi alle andres kulturer får mye plass. Anonymkode: 810b1...1b6 Ekspander Der traff du spikeren og dessverre er det! Vi mister oss selv i vår iver etter å inkludere. 😭 Anonymkode: 30c9d...9a1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 17. februar 2024 #31 Del Skrevet 17. februar 2024 Du har nok uflaks jeg møter ingen 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #32 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 10.11): Dette kartet fra World Values Survey gir kanskje en pekepinn? Land markert i grått er ikke med i studien. Kilde: https://twitter.com/WVS_Survey/status/1277581236119261185/photo/1 Anonymkode: 9d13b...120 Ekspander Det der er helt ubrukelig. Jeg og mange andre jeg kjenner hadde sagt at jeg ikke vil ha utlendinger som nabo hvis en kompis eller familie spør, men hvis noen ringer meg for en spørreundersøkelse og spør om det der så sier jeg jo noe helt annet. Anonymkode: 19e59...1ee 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #33 Del Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 8.22): Nordmenn er lett veldig rasistiske. For mange skifter toneleiet og er nedlatende. Spessielt hvis du jobber i butikk. Vil alltid snakke med «noen norske». De snakker stygt og negativt om utlendinger en hel del. Mye teorier har de og. Alt fra å åpent spekulere i at visse fysiske trekk tyder på lavere intelligens. Mye «jeg forstår ikke hvorfor utlendinger ikke bare gjør sånn her så blir de integrert» imens de lister opp ting de selv ikke gjør. På arbeidsplassen blir utlendinger holdt til MYE høyere standard enn nordmenn. Nordmenn stjeler også mye på jobb men legger skylden på utlendinger som aldri kunne våget å gjøre noe slikt pga konsekvensene. I mellomtid vet de selv om sine norske kolleger som stjeler og overser det Anonymkode: 9fe1d...b16 Ekspander Wikipedia - Rasisme "Et fellestrekk for begge forståelsene av rasisme er at personers identitet vurderes basert på fordommer knyttet til personens gruppetilhørighet." Anonymkode: 30c9d...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #34 Del Skrevet 17. februar 2024 Synes mange av eksemplene oppsummerer rasisme i Norge anno 2024 ganske godt: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/parahini-_19_-tok-et-oppgjor-med-hverdagsrasisme-1.16728591 Rasismen er kanskje mer subtil og ikke like direkte som før, men den er definitivt der. Anonymkode: 9d467...879 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #35 Del Skrevet 18. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 9.12): Jeg jobber med mest utlendinger så det ville bli ensomt om jeg ikke skulle snakke med dem. I noen tilfeller opplever jeg at identitetspolitikken i samfunnet har gått så langt at det er mer avslappende å snakke med hvite menn på min egen alder. Da er det stor takhøyde, mens noen andre grupper later til å fremelske offer-mentalitet. Det er f.eks i mange miljøet rom for at en mann sier til en annen mann at «nå begynner det å bli litt mye mage». Jeg kan ikke si noe slikt til en kvinne. Å si «N-ordet» er ikke rasisme. Noe mer enn å si «kjerringa» er kvinne-hat. Å slå vitser om folkeslag er noe man kun gjør hvis man har stålkontroll på at man ikke mener noe vondt, og at ingen tilhørere tolker som noe vondt. I praksis gjør man det ikke på jobb. Utlendingene på egen bedrift eller i samfunnet generelt? Å single ut en enkelt gruppe på jobb på den måten ville være lavpannet. Å kommentere at økt innvandring har ført til utfordringer i Norge synes som temmelig ukontroversielt. Type «dra hjem til Afrika»? Ja, det er rasisme. Hvis jeg hadde vært samme sted som deg så hadde jeg konfrontert dem. Anonymkode: 203b4...fa8 Ekspander Å si «N-ordet» er ikke rasisme. Noe mer enn å si «kjerringa» er kvinne-hat. Å slå vitser om folkeslag er noe man kun gjør hvis man har stålkontroll på at man ikke mener noe vondt, og at ingen tilhørere tolker som noe vondt. I praksis gjør man det ikke på jobb. Noen steder i landet er det å si kjerringa positivt ment,- ala sin "kjære". Er selv gift med ei som kommer fra et slikt sted, og ho foretrekker at jeg sier kjerring til ho.👍 Anonymkode: a79df...e84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #36 Del Skrevet 18. februar 2024 Husk at de aller fleste rasister mener selv hardnakket at de ikke er rasister. Anonymkode: e1d14...221 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #37 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 16.2.2024 den 10.03): Her er det nok noen som ikke er helt ærlige med seg selv. Jeg har bodd med min kone som har ikke-vestlig bakgrunn i både Norge, Danmark, Canada og USA. Canada og USA er i en annen liga når det gjelder hvor lett det er å integrere seg og hvordan du blir tatt i mot som innvandrer. Det kan overhode ikke sammenlignes med Norge. Det er kanskje ikke så rart siden dette er unge land hvor "alle" har invandrerbakgrunn, men i den undersøkelsen tror jeg nok nordmenn vurderer seg selv som mer tolerante enn de faktisk er. Anonymkode: 9d467...879 Ekspander Dette synes jeg var litt rasistisk. De andre landene som du sier representerer en helt annen liga enn Norge, har samme resultat i undersøkelsen. Ergo så må det være dine subjektive holdninger/fordommer som kommer til uttrykk. Så lett er det å bli rasist. Anonymkode: 44b52...000 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #38 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 8.22): Nordmenn er lett veldig rasistiske. For mange skifter toneleiet og er nedlatende. Spessielt hvis du jobber i butikk. Vil alltid snakke med «noen norske». De snakker stygt og negativt om utlendinger en hel del. Mye teorier har de og. Alt fra å åpent spekulere i at visse fysiske trekk tyder på lavere intelligens. Mye «jeg forstår ikke hvorfor utlendinger ikke bare gjør sånn her så blir de integrert» imens de lister opp ting de selv ikke gjør. På arbeidsplassen blir utlendinger holdt til MYE høyere standard enn nordmenn. Nordmenn stjeler også mye på jobb men legger skylden på utlendinger som aldri kunne våget å gjøre noe slikt pga konsekvensene. I mellomtid vet de selv om sine norske kolleger som stjeler og overser det Anonymkode: 9fe1d...b16 Ekspander Det er også litt rasistisk å beskylde en hel folkegruppe for alt det du nevner, når du vitterlig vet at det gjelder et fåtall. Og det er på denne måten at slike debatter ikke får legitimitet. For her gjør du akkurat det samme selv som du kritiserer Nordmenn for å gjøre. Så da tester vi ene setningen, er den ene mer rasistisk enn den andre? - Nordmenn stjeler mye på jobb, men legger skylden på utlendinger som aldri kunne våget å gjøre noe slikt. - Somaliere stjeler mye på jobb, men legger skylden på nordmenn som aldri kunne våget å gjøre noe slikt. Anonymkode: 44b52...000 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #39 Del Skrevet 20. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 15.45): Det der er helt ubrukelig. Jeg og mange andre jeg kjenner hadde sagt at jeg ikke vil ha utlendinger som nabo hvis en kompis eller familie spør, men hvis noen ringer meg for en spørreundersøkelse og spør om det der så sier jeg jo noe helt annet. Anonymkode: 19e59...1ee Ekspander Men spørsmålet blir jo da om hva vi skal si om de landene som er markert i rødlige farger på kartet. 1. De må jo være kjemperasistiske visst vi skal legge til grunn at de lyger tilsvarende i undersøkelsen. 2. Visst de ikke lyger så er de fortsatt høyest på skalaen, og da betyr det at de ikke skjemmes over å si det heller, og det tyder på at rasismen er akseptert i det samfunnet. Anonymkode: 44b52...000 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2024 #40 Del Skrevet 20. februar 2024 Jeg er nå femti og har aldri personlig møtt på en rasist. Jeg har derimot møtt på fordommer mot norske kvinner fra muslimer. Andre veien altså. Men aldri hatt rasistiske venner eller kollegaer. Anonymkode: 3d1f4...1d3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå