Gå til innhold

Hva er best å bruke mellom gull og sølv øredobber?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med tanke på allergi, er gull et tryggere alternativ enn sølv?
Jeg har i mange år brukt alt mulig av øredobber og ikke reagert noe særlig. For et år tilbake følte jeg ubehag da jeg brukte sølv øredobber, så tok en pause. Har i mellomtiden brukt øredobber av kirurgisk metall, men kan der merke forskjell på enkelte av øredobbene, noen gir meg ubehag og andre ikke.

Så lurte på å prøve meg på gull øredobber, noe jeg nesten aldri har brukt før. Kan det anbefales hvis man har tendens til allergi?

Anonymkode: 3d9d2...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sølv, det er antibakterielt

Anonymkode: b2b2c...e00

Takk for svaret, men kan du utdype litt? Er ikke gull antibakterielt? Har alltid hatt for meg at gull er mest trygt. Og hva med gullforgylt sølv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gull er best. 
Silikon enda bedre, men tror kun man får det på øredobber som brukes til å skyte hullet…

Anonymkode: 993aa...327

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gull er best. 
Silikon enda bedre, men tror kun man får det på øredobber som brukes til å skyte hullet…

Anonymkode: 993aa...327

Takk,😊 vil du og utdype litt? Hvorfor er gull sikrere? En annen her svarte stikk motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gull og sølv (samt platina og palladium) er edelmetaller som kun i ekstremt sjeldne tilfeller kan fremkalle en allergisk reaksjon. 

"Problembarnet" i smykkeverdenen er nikkel som brukes i mange legeringer pga. metallurgiske egenskaper og pris. Sammenlignet med gull og sølv, palladium og platina er nemlig nikkel verdt omtrent like mye som en musefjert. 

Følgelig lønner det seg å holde seg til smykker som er sertifisert nikkelfrie, inneholder en høy grad (karat) av edelmetallet, og/eller velge smykker av kirurgisk stål eller titan. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...