Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 Populært innlegg #1 Del Skrevet 12. februar 2024 Jeg skjønner det så utrolig godt, at dere ikke klarer å skjønne at det finnes noe annet enn deres normal. At det eneste man trenger å gjøre er å ta gode valg og spise mindre, rett og slett fordi der aldri har opplevd følelsen av å ikke bli mett og å gå rundt med konstant sult og sug etter mat. Jeg har gått på Wegovy nå i snart 1 år. Har gått på en relativt lav dose hele veien, akkurat nok til at jeg skjønner at en porsjonsstørrelse faktisk kan gjøre en mett, akkurat nok til å få søtsug på kvelden som jeg må jobbe mot og akkurat nok til å kjenne følelsen av at man blir sulten men at det går an å vente med å spise mellom lunsj til middag. Og jeg er helt enig; det er sinnsykt lett å ta gode valg og å begrense seg når kroppen fungerer slik den skal! Det er også kjempelett å ta spise sunnere når ikke sulten rir deg 24 timer i døgnet. Så ja, hvis det er slik dere har det og alltid har hatt det så forstår jeg at det er vanskelig å skjønne at det finnes andre som ikke kjenner på denne følelsen. Jeg er så glad for at jeg også kan jobbe med viljestyrken min på normal måte uten at det går over i en konstant kamp mot basalbehovene. For en gave!!!! Sett pris på at du er så heldig 🙏🏻 Jeg er veldig, veldig takknemlig for at jeg får oppleve dette jeg også. Selv om det krever en del hjelp i form av medisiner. For et herlig liv når man kan fungere mer normalt 💕😊 Anonymkode: d7faa...8e0 44 24 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #2 Del Skrevet 12. februar 2024 Kan forstå deg, og er takknemlig for at jeg er naturlig slank. Men nå som jeg er over 35 år merker jeg forbrenningen er dårligere blitt og har derfor fått mer medfølelse for de som må telle hver kalori🥹 Anonymkode: 271b5...22c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #3 Del Skrevet 12. februar 2024 Jeg har ikke høy nok BMI til å prøve, og hver dager en kamp for å ikke overspise og bli enda mer overvektig. Selv om jeg ikke "trenger" medisin fordi jeg bare er noen kilo fra å bli normalvektig så blir jeg totalt utslitt av dette. Så skjønner hva du mener. Er så glad for at Wegovy finnes for de som trenger det mer altså ❤️ Anonymkode: f34c9...476 1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #4 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan forstå deg, og er takknemlig for at jeg er naturlig slank. Men nå som jeg er over 35 år merker jeg forbrenningen er dårligere blitt og har derfor fått mer medfølelse for de som må telle hver kalori🥹 Anonymkode: 271b5...22c Er nok du som spiser mer. Forbrenningen er stabil mellom 20 og 60. Anonymkode: 22d13...57c 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #5 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er nok du som spiser mer. Forbrenningen er stabil mellom 20 og 60. Anonymkode: 22d13...57c Hvor har du det fra? Jeg fikk høyere forbrenning når jeg kom i overgangsalderen og kan spise mer. Anonymkode: 5e533...b77 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #6 Del Skrevet 12. februar 2024 Hm...selv om jeg har vært slank størsteparten av livet har det ikke kommet gratis. Jeg har måttet ta valg om å dra meg på trening og har gjennomført det. I åresvis! Det fungerer ikke slik at jeg bare kan proppe i meg ubegrenset med mat/søtsaker/potetgull og kroppen forblir den samme. Jeg har tatt valg om å være aktiv ved å gå til butikken, gå/sykle til jobb osv.. Akkurat nå har jeg en pose potetgull i skapet og du aner ikke hvor mye jeg har lyst til å bare trykke den posen i meg. Men jeg tar et valg om å la være. Den skal nemlig spares til helga. Jeg mener alt sitter i hodet, det gjelder om å gå inn for det. Og ja det feiles inni mellom, det er ikke lett for oss slanke heller. I går tok jeg et valg om at jeg bare skulle ha en fastelavnbolle, selv om jeg fint kunne spist flere. Uansett, fint du får hjelp og håper du kommer dit du ønsker. Anonymkode: 705f8...f7b 17 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #7 Del Skrevet 12. februar 2024 Jeg er normalvektig - og går på Wegovy (tro det eller ei). De to månedene på Wegovy har vært fantastiske (om jeg ser bort fra kvalmen), for jeg kjenner for første gang i livet metthetsfølelse. Og sultfølelse kommer først når det har gått maaange timer fra forrige måltid. Livet ellers som normalvektig = alltid småsulten, alltid sjesken, aldri mett. For et år siden spiste jeg sjokolade til lunsj og middag i stedet for annen mat, bare fordi jeg hadde så ekstremt lyst på sjokolade. Spiste gjerne en 200 grams melkesjokoladeplate til middag... Og så var det gjerne å løpe en mil for å forbrenne halvparten av den. Nå klarte jeg heldigvis helt på egenhånd å kutte sjokolade, godteri og snacks noen måneder før jeg begynte på Wegovy. Men i stedet småspiste jeg på noe hele tiden, fordi savnet etter sukker var så stort. Lett å være normalvektig til vanlig? Nei. Lett å være normalvektig på Wegovy? Ja! Anonymkode: 02d20...7ab 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #8 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor har du det fra? Jeg fikk høyere forbrenning når jeg kom i overgangsalderen og kan spise mer. Anonymkode: 5e533...b77 https://www.nrk.no/trondelag/ny-studie_-forbrenningen-og-stoffskiftet-vart-synker-ikke-noe-saerlig-med-alderen-1.15611409 Anonymkode: 02d20...7ab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #9 Del Skrevet 12. februar 2024 Tanken om at slanke mennesker «naturlig er slanke», ts - hvor har du den fra? Jeg kjenner en hel mengde normalvektige mennesker som har vært overvektige. Jeg kjenner drøssevis som jevnlig justerer vekt. Som holder øye med hva de spiser. Jeg kjenner en mengde normalvektige som trener hardt og aktivt for å kunne opprettholde et ønske om høyt kaloriinntak. Jeg kjenner en del som på grunn av sykdom ikke klarer å øke sin vekt. Men de her «naturlig slanke» menneskene, ts? De er en forsvinnende liten gruppe. Slike mennesker har jeg møtt presis 1 av i mitt liv. Hun spiste til gjengjeld gjerne et brød i døgnet, oppå middag og snack. Jeg har møtt flere mennesker, faktisk, som trodde de var «naturlig overvektige» men som når de flyttet hjemmefra for å studere ble normalvektige bare ved å droppe sine foreldres valg av (dårlig) kosthold. ps: ideen om at man må kutte måltider og gå sulten for å oppnå kaloriunderskudd er også en myte. Jeg garanterer deg at du kan spise deg stappa mett til 3-4 daglige måltider, ha rom til snack Mellom måltidene og vin i helga - og fortsatt redusere din vekt. Alt du trenger er å spise - helt normal sunn mat. Anonymkode: a7d32...ff7 6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet 12. februar 2024 #10 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg skjønner det så utrolig godt, at dere ikke klarer å skjønne at det finnes noe annet enn deres normal. At det eneste man trenger å gjøre er å ta gode valg og spise mindre, rett og slett fordi der aldri har opplevd følelsen av å ikke bli mett og å gå rundt med konstant sult og sug etter mat. [...] Sett pris på at du er så heldig 🙏🏻 Jeg er veldig, veldig takknemlig for at jeg får oppleve dette jeg også. Selv om det krever en del hjelp i form av medisiner. For et herlig liv når man kan fungere mer normalt 💕😊 Anonymkode: d7faa...8e0 Det er fint å se at det, omsider, anerkjennes at "kalorier inn, kalorier ut" er en grunnsten i beregningen, men at det ikke er gyldig for alle. Jeg spiste samme mat som mine foreldre i mindre og færre porsjoner, de er i mye mindre aktivitet enn meg, men jeg er likevel 112 kg over 185 cm. Dette med samme kosthold. Nå som jeg har flyttet ut spiser jeg mye mindre, det blir som regel bare ett måltid, middag, og jeg holder samme vekt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #11 Del Skrevet 12. februar 2024 Slanke folk kan være så belærende og selvgode. De tror visst at alle er likt skrudd sammen, og at tjukke folk er svake, at de mangler selvkontroll etc. Anonymkode: cf6e7...f80 20 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #12 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor har du det fra? Jeg fikk høyere forbrenning når jeg kom i overgangsalderen og kan spise mer. Anonymkode: 5e533...b77 Forskning Anonymkode: 22d13...57c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #13 Del Skrevet 12. februar 2024 HemmeligSpion skrev (1 minutt siden): Det er fint å se at det, omsider, anerkjennes at "kalorier inn, kalorier ut" er en grunnsten i beregningen, men at det ikke er gyldig for alle. Jeg spiste samme mat som mine foreldre i mindre og færre porsjoner, de er i mye mindre aktivitet enn meg, men jeg er likevel 112 kg over 185 cm. Dette med samme kosthold. Nå som jeg har flyttet ut spiser jeg mye mindre, det blir som regel bare ett måltid, middag, og jeg holder samme vekt. I vårt hjem: to barn, samme kosthold. Den som spiser minst og beveger seg mest, er tykkest. Anonymkode: cf6e7...f80 6 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #14 Del Skrevet 12. februar 2024 Jeg er «naturlig» slank. Har hypotyreose (lavt stoffskifte). Trener hver dag, spiser aldri frokost, drikker aldri kalorier. Syns det å være slank krever en stor innsats hver dag. Anonymkode: 6afe9...485 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #15 Del Skrevet 12. februar 2024 Hvorfor tror mange tykke at de som er tynne tar fornuftige valg i matveien? Jeg er tynn og har aldri tenkt kalorier når jeg spiser. Jeg spiser masse sunn mat men også pizza, godterier, is og potetgull, kaker akkurat når jeg ønsker det, og går ikke opp i vekt. Det er tilfeldig og handler om forbrenning og gener. Mange tykke spiser som mus og er tykke selv om de ikke rører godteri og kaker. Anonymkode: b2dfd...a6c 4 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #16 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er «naturlig» slank. Har hypotyreose (lavt stoffskifte). Trener hver dag, spiser aldri frokost, drikker aldri kalorier. Syns det å være slank krever en stor innsats hver dag. Anonymkode: 6afe9...485 Du er jo ikke naturlig slank når du tenker over hva du spiser. Naturlig slank er man når man kan spise hva man vil uten å legge på seg Anonymkode: b2dfd...a6c 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #17 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Slanke folk kan være så belærende og selvgode. De tror visst at alle er likt skrudd sammen, og at tjukke folk er svake, at de mangler selvkontroll etc. Anonymkode: cf6e7...f80 Slanke folk er ikke "ett folk" som har lik forbrenning, lik tilnærming til mat eller lik fysiologi. Jeg har en kollega som er samme kjønn som meg (kvinne), lik alder som meg (40) og lik høyde som meg (165), men hun er rett som en strek og ser nesten ut som ei ungjente dersom man kun ser på kroppen. Hun spiser som en hest, stapper i seg 6 brødskiver til lunsj, og så yoghurt, og så frukt, og så nøtter, og... Ja, dama eter noen helt enorme mengder i forhold til meg. Både hun og jeg løper daglig, ca en mil, men jeg fatter ikke at hun kan være SÅ mye slankere enn meg som hun er. Det er rett og slett litt provoserende. Jeg har aldri spist slike mengder, likevel er jeg mange kilo større. Anonymkode: 02d20...7ab 3 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #18 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner det så utrolig godt, at dere ikke klarer å skjønne at det finnes noe annet enn deres normal. At det eneste man trenger å gjøre er å ta gode valg og spise mindre, rett og slett fordi der aldri har opplevd følelsen av å ikke bli mett og å gå rundt med konstant sult og sug etter mat. Jeg har gått på Wegovy nå i snart 1 år. Har gått på en relativt lav dose hele veien, akkurat nok til at jeg skjønner at en porsjonsstørrelse faktisk kan gjøre en mett, akkurat nok til å få søtsug på kvelden som jeg må jobbe mot og akkurat nok til å kjenne følelsen av at man blir sulten men at det går an å vente med å spise mellom lunsj til middag. Og jeg er helt enig; det er sinnsykt lett å ta gode valg og å begrense seg når kroppen fungerer slik den skal! Det er også kjempelett å ta spise sunnere når ikke sulten rir deg 24 timer i døgnet. Så ja, hvis det er slik dere har det og alltid har hatt det så forstår jeg at det er vanskelig å skjønne at det finnes andre som ikke kjenner på denne følelsen. Jeg er så glad for at jeg også kan jobbe med viljestyrken min på normal måte uten at det går over i en konstant kamp mot basalbehovene. For en gave!!!! Sett pris på at du er så heldig 🙏🏻 Jeg er veldig, veldig takknemlig for at jeg får oppleve dette jeg også. Selv om det krever en del hjelp i form av medisiner. For et herlig liv når man kan fungere mer normalt 💕😊 Anonymkode: d7faa...8e0 Dette er ikke ment som kritikk eller «shaming» på noen måte. Tror du ikke vi vet hvordan det er å gå rundt konstant sulten? Det er en del av prisen, i en god stund av å ligge i et kaloriunderskudd. Trodde du ikke vi som klarer det uten legemidler ikke har sultfølelse som river i kroppen? Den samme formelen hadde fungert for deg også. Hadde du klart å gå over tid med sultfølelse og ligget i et kaloriunderskudd, så hadde du ikke trengt legemidler for vektnedgang. Det er ikke farlig å gå sulten. Det er ubehagelig. Sannheten er at du ikke har disiplin og viljestyrke til å kontinuerlig ta de «riktige valgene». Derfor trenger du legemidler. Men det er helt greit. Ingen ting galt i det. Bare ikke lat som om det er værre for deg en for oss som har klart det uten legemidler. Eneste forskjellen er at vi har litt mer disiplin og viljestyrke. Anonymkode: e8e1e...065 10 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet 12. februar 2024 #19 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): I vårt hjem: to barn, samme kosthold. Den som spiser minst og beveger seg mest, er tykkest. Anonymkode: cf6e7...f80 Jepp. De sa noe på "Helsekost Furuseth" om signalstoffer i hjernen og sånt som forklarer dette ypperlig. Det er mer enn bare "kalorier inn, kalorier ut" og "lavt stoffskifte". 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #20 Del Skrevet 12. februar 2024 Naturlig slank? Jeg er slank fordi jeg ikke spiser så mye og ikke er spesielt redd for å være sulten. Anonymkode: 38f31...acf 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå