Gå til innhold

Er man virkelig for gammel i arbeidslivet som 54 åring?

Ulven

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er jo en kjent sak eller kjent problem.

Du kan bli president i USA som halv-dement 80-åring, men du kan ikke være prosjektleder på Konnerud Kjøtt&Grus AS.

Tanken om at de "snart" skal pensjonere seg er kanskje noe som slår inn, men den er jo helt irrelevant, for vi bytter mye jobb for tiden. En nyutdannet 25-åring er videre til neste stilling om fem år, de blir ikke til de får gullklokke lengre. Tror nesten en 50-åring er mer for livet. Jeg kjenner mange i den alderen og de sier jo alle at neste jobb jeg får nå blir den siste liksom, du kan ikke drive og skifte så mye når du er over det. 

Så er det vel en tanke om at gamle hunder ikke lærer nye triks, de kan liksom ikke formes eller noe. De følger ikke med, de vet ikke hva AI er, de vil ikke lære noe nytt, bare gjøre det de alltid har gjort. Blabla. Selvsagt masse fordommer. Samtidig er det nok noe lettere å forme en uerfaren. Men en erfaren kan jo være hundre ganger mer verdt. 

En tredje ting jeg tro spiller inn (synser vilt nå) er at noen ledere ikke lker å ansette folk som er eldre enn seg selv eller har høyere ansiennitet enn seg selv. De tror kanskje det kan bli mer konfliktfylt?

Anonymkode: b0fb0...c1f

Kommer også an på bransje. I bransjer der man hele tiden må lære noe nytt, så er det kanskje flere fordommer mot de som er 50+, både på godt og vondt. I "vår" bransje har vi sett begge deler, både de som er 50+ som blomstrer, men dessverre også de som mer eller mindre bruker arbeidsplassen som venterom før de går av med pensjon. Det gjelder nok kanskje de som er nærmere 60 eller over, enn de som er 50. For min del var det ikke så festlig da jeg måtte jobbe sammen med en som ikke gjorde noe som helst og som var borte like mye som vedkommende var på jobb, og som stadig kom for sent på møter der viktig informasjon ble formidlet og diskutert. Det var en vanvittig stressende periode for oss andre, som på daglig basis, måtte steppe inn, i tillegg til at vi også skulle gjøre våre egne arbeidsoppgaver. 

Det er nok slike tilfeller mange arbeidsgivere ikke ønsker å ta sjansen på, for det kan være vanskelig å si opp ansatte litt avhengig av hvilken bransje og sektor det er. Det er synd at noen skal ødelegge for alle

Anonymkode: 2148d...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulven skrev (19 timer siden):

På grunn av lang reisevei og mye stress i forrige jobb, valgte mannen å si opp en forholdsvis attraktiv og trygg jobb, og heller ta en midlertidig(fast jobb, men tenkt midlertidig) jobb her vi bor. Når han nå søker stillinger kommer han ikke inn til intervju selv om han har ansinnitet og kompetanse som få kan matche.

Er man virkelig for gammel som 54 åring i dagens arbeidsmarked?

Det kan være mer utfordrende, men ikke nødvendigvis så vanskelig som man tror. Jeg fikk selv ny og relevant jobb da jeg var ca 52. Da hadde jeg gått arbeidsledig i 1,5 år. I løpet av den tiden var jeg på mange intervjuer og følte meg absolutt relevant. Jeg kjenner en som gikk arbeidsløs en tid og fikk jobb da han var rundt 60 år. Han har riktignok svært god kompetanse på det han gjør. Jeg ville likevel tenkt meg godt om før jeg bytter jobb i den alderen.

Anonymkode: 0fb7b...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kommer også an på bransje. I bransjer der man hele tiden må lære noe nytt, så er det kanskje flere fordommer mot de som er 50+, både på godt og vondt. I "vår" bransje har vi sett begge deler, både de som er 50+ som blomstrer, men dessverre også de som mer eller mindre bruker arbeidsplassen som venterom før de går av med pensjon. Det gjelder nok kanskje de som er nærmere 60 eller over, enn de som er 50. For min del var det ikke så festlig da jeg måtte jobbe sammen med en som ikke gjorde noe som helst og som var borte like mye som vedkommende var på jobb, og som stadig kom for sent på møter der viktig informasjon ble formidlet og diskutert. Det var en vanvittig stressende periode for oss andre, som på daglig basis, måtte steppe inn, i tillegg til at vi også skulle gjøre våre egne arbeidsoppgaver. 

Det er nok slike tilfeller mange arbeidsgivere ikke ønsker å ta sjansen på, for det kan være vanskelig å si opp ansatte litt avhengig av hvilken bransje og sektor det er. Det er synd at noen skal ødelegge for alle

Slike tilfeller kan man komme opp i med yngre kolleger også, med små barn, dårlig arbeidsmiljø og privatliv som blir prioritert foran jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (18 timer siden):

Hvor henter dere pensjonsalder 67 fra?  

I privat næringsliv har vi fleksibel pensjonsalder 62-70 (72)  

Det der har vel de aller fleste, men normalen (dvs full pensjon) er normert til 67 enda så lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (22 minutter siden):

Slike tilfeller kan man komme opp i med yngre kolleger også, med små barn, dårlig arbeidsmiljø og privatliv som blir prioritert foran jobb.

Det er sant, og det har jeg også opplevd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange har nevnt kommer det an på bransjen.

Jobber i UH-sektoren hvor ei dame på 63 har nylig blitt ansatt som forskningsrådgiver i avdelingen vår.

Anonymkode: cec4d...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man sjangs å få ny jobb som 40-åring uten utdanning og lite erfaring?🥲

Anonymkode: a256e...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (På 12.2.2024 den 14.17):

Er flere nyansatte ledere i 50 årene hos oss. Skulle ønske de heller hadde ansatt noen yngre. For nå er det bare vas, rot og usikre gamle folk

Anonymkode: 99565...4ab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 12.24):

Har man sjangs å få ny jobb som 40-åring uten utdanning og lite erfaring?🥲

Anonymkode: a256e...108

ja selvfølgelig.

det er bare her på kg man er gammel og utdatert som 23 åring.

Anonymkode: bba23...9e0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/12/2024 at 1:37 PM, Ulven said:

På grunn av lang reisevei og mye stress i forrige jobb, valgte mannen å si opp en forholdsvis attraktiv og trygg jobb, og heller ta en midlertidig(fast jobb, men tenkt midlertidig) jobb her vi bor. Når han nå søker stillinger kommer han ikke inn til intervju selv om han har ansinnitet og kompetanse som få kan matche.

Er man virkelig for gammel som 54 åring i dagens arbeidsmarked?

Man kan ha mange år att i arbeidslivet ved 54 ja. 

Eg ville ha skrive ei linje eller to om god form og aktiv fritid, om det er tilfelle då:)

+ ta ein telefon og sei at man er interessert i jobben og spørje nokre relevante spørsmål.

Eg ønsker i alle fall velge folk som virkelig vil ha jobben og som har tenkt til å bli i mange år.

Anonymkode: 493d6...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...