Gå til innhold

Er man virkelig for gammel i arbeidslivet som 54 åring?

Ulven

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

overrasker meg mer at en mann på 54 ikke visste dette før han sa opp en solid jobb enn at han opplever å ikke få napp på midlertidige jobber.. 

Anonymkode: 49b71...0ca

Han visste at dette kunne bli en utfordring, men ikke at det skulle bli så vanskelig. Å pendle tre timer hver dag pga av at arbeidsplassen ble flyttet, ble en utfordring. Ikke pga alder, men fordi det det kjennes tungt å være hjemme kl 1800 hver dag når det ikke er ditt eget valg. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulven skrev (25 minutter siden):

Det er jo helt forferdelig. I den alderen har jo de fleste ikke småbarn lenger og er stabile arbeidstakere uten for mye sykdom, og burde dermed være attraktive som arbeidtakere. Jeg forstår heller ikke at man bare kan se forbi ansinnitet med tanke på at dette er kommunale stillinger. 

Jeg synes dette er forferdelig trist. 30 års spesialkompetanse og så er man ikke aktuell på grunn av at man har bikket det tydeligvis forferdelige tallet 50. 

Men hvis man bare søker kommunale stillinger, så blir det fort veldig snevert. Mange kommuner og offentlige organisasjoner har jo også rasjonalisert driften de siste tiårene, så det er typisk færre stillinger å søke på. 

Kan han bruke kompetansen også i det private?

Anonymkode: 2148d...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er i hvert fall at mange av de som er over 45 er mer stabile, har mindre fravær og bedre arbeidsmoral enn de som er yngre. Da snakker jeg generelt. 

Anonymkode: 7a7c9...467

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi ansetter den beste. Altså de som kommer ut best etter intervju, tester og praktiske case’er. Dette har oftest vært de yngre hos oss. Er det da riktig å ansette de eldste fordi de er eldst? 

Som nevnt er dette slik vi opplever det hos oss, i vår bransje. Vi ansatte også nettopp en på pensjonistvilkår nettopp pga en veldig særegen kompetanse. Men vi ansetter ikke med kun lang fartstid som argument. 

Anonymkode: 24e71...a88

Dette er kanskje i privat sektor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi ansetter den beste. Altså de som kommer ut best etter intervju, tester og praktiske case’er. Dette har oftest vært de yngre hos oss. Er det da riktig å ansette de eldste fordi de er eldst? 

Som nevnt er dette slik vi opplever det hos oss, i vår bransje. Vi ansatte også nettopp en på pensjonistvilkår nettopp pga en veldig særegen kompetanse. Men vi ansetter ikke med kun lang fartstid som argument. 

Nei, selvsagt ikke, har jeg skrevet det? Problemet kommer når man ser bort fra noen på grunn av alder alene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man bare søker kommunale stillinger, så blir det fort veldig snevert. Mange kommuner og offentlige organisasjoner har jo også rasjonalisert driften de siste tiårene, så det er typisk færre stillinger å søke på. 

Kan han bruke kompetansen også i det private?

Nei det blir vanskelig. Han har en spisskompetanse som i hovedsak hører til i det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulven skrev (2 minutter siden):

Dette er kanskje i privat sektor? 

Nei, det er ikke privat sektor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, selvsagt ikke, har jeg skrevet det? Problemet kommer når man ser bort fra noen på grunn av alder alene.

Ja, da snakker man om aldersdiskriminering. Det er selvsagt ikke ok. 

Dersom mannen til ts er kvalifisert for stillingene han søker på, bør han selvsagt være med i prosessen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den brutale virkeligheten i norsk arbeidsliv. (Og folk bærer seg likevel over at så mange faller utenfor arbeidslivet)

Han er selvsagt ikke egentlig gammel av den grunn. 

Anonymkode: eebd3...c7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor må de på tinget og regjeringskontorene snurpe igjen smella når det mener folk skal jobbe til de er 70. Gamle folk er de minst populære i arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: 9b99c...c84

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (4 minutter siden):

Nei det blir vanskelig. Han har en spisskompetanse som i hovedsak hører til i det offentlige.

Skjønner. Men det kan kanskje være at denne kompetansen evt. også kan være nyttig i privat næringsliv, eller at han også har annen erfaring han kan skilte med der. Tror det er lurt å utvide søkerkretsen noe, med tanke på hvilke organisasjoner/bedrifter man søker hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Derfor må de på tinget og regjeringskontorene snurpe igjen smella når det mener folk skal jobbe til de er 70. Gamle folk er de minst populære i arbeidsmarkedet. 

Man er ikke gammel heller når man er 50-54.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Skjønner. Men det kan kanskje være at denne kompetansen evt. også kan være nyttig i privat næringsliv, eller at han også har annen erfaring han kan skilte med der. Tror det er lurt å utvide søkerkretsen noe, med tanke på hvilke organisasjoner/bedrifter man søker hos.

Han søker forsåvidt vidt og bredt, og har akkurat nå jobb i det private, men skal han få benyttet kompetansen sin til fulle er det offentlig sektor som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulven skrev (1 minutt siden):

Han søker forsåvidt vidt og bredt, og har akkurat nå jobb i det private, men skal han få benyttet kompetansen sin til fulle er det offentlig sektor som gjelder. 

Har han spurt hvorfor han ikke har kommet med i prosessene der han har søkt? 
Det kan jo være greit å spørre dersom det ikke virker å være noen annen grunn enn alder🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TLR skrev (20 minutter siden):

De ser på alderen men regjeringa vil at vi skal jobbe til 67? Det henger ikke på greip 

Helt enig. Når folk blir vraket allerede i 50-årene så er det merkelig å øke pensjonsalderen. Da blir det etterhvert mange som havner på dagpenger og diverse tiltak betalt av nav. Evt. Sosialhjelp, eller blir syke pga situasjonen. Det er en trist avslutning på arbeidslivet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (Akkurat nå):

Ser den, og det kan være kjipt å ikke føle at man får brukt seg helt og fullt ut. Likevel, så er det jo gjerne slik norsk arbeidsliv er. Det er relativt få virkelige spissede stillinger, og de er gjerne allerede besatt (av folk som jobber der lenge, kanskje til pensjonsalder) og man kan egentlig ikke regne med å jobbe med nøyaktig det samme hele yrkeslivet i dagens arbeidsliv. Så jeg ville kanskje også holdt av et kort på at det kanskje kan bli noe annet fremover enn nøyaktig det han ser for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har han spurt hvorfor han ikke har kommet med i prosessene der han har søkt? 
Det kan jo være greit å spørre dersom det ikke virker å være noen annen grunn enn alder🤷🏼‍♀️

Nei han har ikke det. Vi har i grunn konkludert med at det må være alder siden få kan skilte med den kompetansen han har. Men fra nå av tror jeg han skal be om å få søkerliste for å se hva han stiller mot.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er stor forskjell på hva som er i landets interesse og hva som tjener den enkelte arbeidsgiver best. 

Det betyr at eldre arbeidstakere kan stå utenfor arbeidslivet i perioder, og kan måtte ta mindre attraktive stillinger enn de ellers er kvalifisert for. 

Min mann er en av dem, til tross for flott karriere før 50. Nå i 2. halvdel av 50-årene ser vi også at han ikke er like "sulten" og ambisiøs lengre, og lar ikke jobben ta like mye som ved 40 år. Han gjør en veldig god lederjobb, men organisasjonen er på en annen hylle enn den han forlot ved 48/49 år. 

Anonymkode: d1c2b...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme. Kommer på intervjuer men det stopper der. De velger alltid en yngre (jeg er 56).
I min nåværende jobb er jeg av og til med på å intervjue søkere til stillinger hos oss, dette er stillinger som det typisk nesten utelukkende er unge som søker seg til.

Jeg er ganske imponert over mange av de vi intervjuer, de er så utrlig gode til å fremme seg selv.
Sånn er ikke jeg og jeg tror det gjelder for flere i min generasjon. Kanskje det er noe der også, ikke bare at vi er for gamle?

Anonymkode: c35b5...598

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Opplever det samme. Kommer på intervjuer men det stopper der. De velger alltid en yngre (jeg er 56).
I min nåværende jobb er jeg av og til med på å intervjue søkere til stillinger hos oss, dette er stillinger som det typisk nesten utelukkende er unge som søker seg til.

Jeg er ganske imponert over mange av de vi intervjuer, de er så utrlig gode til å fremme seg selv.
Sånn er ikke jeg og jeg tror det gjelder for flere i min generasjon. Kanskje det er noe der også, ikke bare at vi er for gamle?

Anonymkode: c35b5...598

Mener du at de har mer skolegang enn de som er eldre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...