Gå til innhold

Er så lei av snø og kaos!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det meldt snø igjen her vi bor, jeg elsker egentlig snø. Det kaoset som kommer hater jeg, hater å kjøre på veier som bare er salter og ikke brøyter slik at man kjører i 10 cm slaps, og at det må gå to døgn før de som brøyter kommer er et lite mareritt. Og at da er snøen så pakket at det er ikke mer å brøyte bort, så kommer regnet og lager ren is! 
Nå er det 15 cm ren is på enormt mange veier her vi bor, de er sporete og det er nytteløst å strø for det bare faller igjennom. Ringt kommunen enormt mange ganger for å klage på at vi kommer ikke opp eller ned bakkene der vi bor, det er blank polert is. Kommunen aner ikke hva de skal gjøre for de strør og strør til ingen nytte. De vurderer å bygge om en bil til veiskrape, for dette har vist ingen. 
Nå skal det komme 20 cm snø, som betyr at vi igjen pakker veien med våre flotte piggfriedekk, som igjen betyr at vi skal bygge på denne tygge isen enda mer! 
Hadde kommunene i det hele tatt hatt beredskapen klar, hatt en veiskrape for å skarpe vekk dette. Nei det har de ikke, de har kun traktor med skjær. 
Ja det er ganske spesielt å ha kaos med de snømengdene, men her snør det vist ikke. Det er det samme hvert år, nå kutter jeg ut piggfrie dekk, jeg er lei og det er enda lenge igjen til vår. 
Hvordan er det der dere bord? Er kommunen god på snørydding, strøing? 
 

 

Anonymkode: 6c368...06d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt ikke finne her 😅 74 leddbusser innstilt, og jeg gikk forbi bilene på veien i dag.. Så her er det full stans! 

Anonymkode: 47a3f...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke flinke, skulle det stå.. 

Anonymkode: 47a3f...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Absolutt ikke finne her 😅 74 leddbusser innstilt, og jeg gikk forbi bilene på veien i dag.. Så her er det full stans! 

Anonymkode: 47a3f...b35

Var mye feil hos meg også ser jeg, vi får leve med litt skrive feil når man er frustrert 😂🙈

Tragisk at det skal være sånn, og det blir jo aldri bedre. Skal jobbe i natt og gruer meg til å kjøre til og fra jobb🥴 Så måtte klage litt

Ts

Anonymkode: 6c368...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer nok at beredskapen har gått ned. Det har gjennom de siste tiårene være mange snøfattige vintre, som har gjort at kommunene har sett sitt snitt til å spare penger ved å nedskalere beredskapen om vinteren. Det blir selvsagt dumt når man innimellom får vintre som dette. 

Men uansett, når man har perioder med mer eller mindre blank is der man bor, så kan man ikke ha piggfrie dekk. På blank is er det ikke noe annet enn piggdekk som nytter. 

Anonymkode: 835e9...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hjemmekontor så jeg synes at snø er helt fint. Har også Meny innenfor gangavstand. :) 

Anonymkode: b2eb9...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det stemmer nok at beredskapen har gått ned. Det har gjennom de siste tiårene være mange snøfattige vintre, som har gjort at kommunene har sett sitt snitt til å spare penger ved å nedskalere beredskapen om vinteren. Det blir selvsagt dumt når man innimellom får vintre som dette. 

Men uansett, når man har perioder med mer eller mindre blank is der man bor, så kan man ikke ha piggfrie dekk. På blank is er det ikke noe annet enn piggdekk som nytter. 

Anonymkode: 835e9...1b1

Siste året med piggfrie her vi får heller betale det som koster å kjøre med pigg. Jeg orker ikke mer av dette is marerittet. Skal sies at til og med ikke brodder har holdt oss på beina her, det skikkelig blank fin is. Vurdert skøyter 😂

Ts

Anonymkode: 6c368...06d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøbilene kan ikke ta alle steder samtidig. De får sikkert hundrevis av telefoner hver dag og er nødt til å prioritere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (9 timer siden):

Strøbilene kan ikke ta alle steder samtidig. De får sikkert hundrevis av telefoner hver dag og er nødt til å prioritere.

Det var helt sikkert de som måket og strør jeg klaget på og ikke beredskapene til kommunene 🙄 De klarte å komme før det hadde gått 2 dager for 10 år siden, men det er sikkert veldig mange flere veier som har blitt bygd i kommunen og ikke beredskapen til kommunen som er problemet nå. ts

Anonymkode: 6c368...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med piggdekk. Kan jeg vennligst få litt honnør for å gjøre veiene en smule bedre å kjøre på? :D

Anonymkode: b44dc...fa3

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (10 timer siden):

Snart vår. Bare 17 dager til.

Glad jeg har airconditioner.

Anonymkode: 6216e...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i nord, og her har vi hatt en veldig fin vinter 🙂. Bortsett fra to orkaner. Bare 2 - 3 mnd igjen med vinter her 😃. Hvis du bor i Oslo eller på Sørlandet, så får du trøste deg med at det snart er vår hos dere. 

Anonymkode: 73a85...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Absolutt ikke finne her 😅 74 leddbusser innstilt, og jeg gikk forbi bilene på veien i dag.. Så her er det full stans! 

Anonymkode: 47a3f...b35

de som ikke er flinke, er alle som på død og liv må ta egen bil uanpokkersett hvordan været er. Hadde de som kan, tatt buss/tog/føttene sine/ hjemmekontor, så ville ikke situasjonen oppstått.

Da ville kommunen kommet frem med brøytebilene, og leddbussene ville kommet opp bakkene og alle hadde kommet frem.

Det som skjedde i Stavanger i går var at kommunen hadde saltet veiene preventivt om natta, men saltet ble vasket vekk og så begynte det å lave ned. Samtidig satte hver bilavhengige siddiser seg i hver sin bil, som om det var en tørr junimorgen, og kaoset var et faktum.

Brøytebilene var ute de, mange av dem faktisk, men de ble stående fast i trafikken som personbilene skaper. Dermed ble ikke veiene brøytet, og da setter leddbussene seg på tvers, og så er den onde sirkelen et faktum.

Det er bilistene som har skylden.  

Anonymkode: 87d5b...cba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor nok omtrent på samme sted, ts. Her er det også håpløst. Det har vært direkte livsfarlig å komme seg på jobb flere morgener. Jeg kjører med pigg, men stedvis har det vært så glatt at selv pigg har vært nytteløst. Livsfarlig.

Anonymkode: dbd20...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i innlandet. Her kjører fleste med pigg som gjør at det ikke blir så glatt. Og nesten ingen veier blir saltet der vi bor. Så ja blir snødekke og ikke asfalt. Men mye bedre å kjøre. Slipper å den rare gædden sim blir av snø og salt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

de som ikke er flinke, er alle som på død og liv må ta egen bil uanpokkersett hvordan været er. Hadde de som kan, tatt buss/tog/føttene sine/ hjemmekontor, så ville ikke situasjonen oppstått.

Da ville kommunen kommet frem med brøytebilene, og leddbussene ville kommet opp bakkene og alle hadde kommet frem.

Det som skjedde i Stavanger i går var at kommunen hadde saltet veiene preventivt om natta, men saltet ble vasket vekk og så begynte det å lave ned. Samtidig satte hver bilavhengige siddiser seg i hver sin bil, som om det var en tørr junimorgen, og kaoset var et faktum.

Brøytebilene var ute de, mange av dem faktisk, men de ble stående fast i trafikken som personbilene skaper. Dermed ble ikke veiene brøytet, og da setter leddbussene seg på tvers, og så er den onde sirkelen et faktum.

Det er bilistene som har skylden.  

Anonymkode: 87d5b...cba

Folk må få bruke bilene sine. Jeg er avhengig av bilen til å få barna på skolen og komme meg på jobb. Skulle jeg brukt bussen til det ville jeg brukt litt over tre timer hver morgen. 

Anonymkode: dbd20...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også er det bare is, is, is, is. De strør minimalt. Og et nytt lass med snø før det blir enda mer is å kjøre på. 

Anonymkode: 2650f...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk må få bruke bilene sine. Jeg er avhengig av bilen til å få barna på skolen og komme meg på jobb. Skulle jeg brukt bussen til det ville jeg brukt litt over tre timer hver morgen. 

Anonymkode: dbd20...ff1

jeg sa ikke at ingen "får" ta bil. Jeg sa at de som kan, bør ta buss/tog/føttene sine/hjemmekontor, på sånne dager. Da blir det plass i trafikken til brøytebiler, leddbusser og personbilene til dere som er avhengig av bil.

Jeg forstår at noen er avhengig av bil, men det er langt færre enn de tror selv her i byen. For eksempel har vi et nærskoleprinsipp, som gjør at de aller fleste barna i Stavanger (som er den byen vi diskuterer) bor i gangavstand til skolen. Og før du protesterer: Ja, jeg vet at noen barn går på en skole som ikke er i gangsavstand. Men de er ikke mange nok til å blokkere morgenrushet.

Anonymkode: 87d5b...cba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bor i nord, og her har vi hatt en veldig fin vinter 🙂. Bortsett fra to orkaner. Bare 2 - 3 mnd igjen med vinter her 😃. Hvis du bor i Oslo eller på Sørlandet, så får du trøste deg med at det snart er vår hos dere. 

Anonymkode: 73a85...c6f

Øh, Østlandet her. Det er som regel ikke vår før slutten av mars - midten av april her. Så glatt to måneder igjen her også. Men det er egentlig ikke så uvanlig det, har vært drøssevis av vintre der våren ikke kommer før ca medio april, vi bor værmessig dessverre i Norge. 

Anonymkode: 835e9...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...